نگرانی از گسترش اسلام هراسی در انگلیس

خانه / مطالب و رویدادها / نگرانی از گسترش اسلام هراسی در انگلیس

شماری از محققان و فعالان مدنی عصر شنبه در کنفرانسی در لندن نسبت به افزایش اسلام هراسی و آثار و عواقب آن بر جامعه مسلمان انگلیس ابراز نگرانی کردند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس که تحت عنوان نهادسازی اسلام هراسی؛ بررسی نژاد پرستی دولتی و مهندسی اجتماعی جامعه مسلمان انگلیس، در دو بخش برگزار شد، ضمن اشاره به ساختارهای آموزشی، فعالیتهای سیاسی و نیز نوع عملکرد رسانه های انگلیس و نیز سازوکارهای جدید دولت این کشور در مبارزه با تروریسم، به تبیین نقش آنها بر گسترش اسلام هراسی پرداختند.

این کنفرانس که ازسوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و با حمایت شمار زیادی از نهادهای مطالعاتی و مدنی این کشور برگزار شد، تعدادی از اساتید دانشگاهی چون دکتر سلمان سید استاد دانشگاه لیدز، حاتم بازیان و رامون گروسفوگل از دانشگاه برکلی آمریکا، و برخی از فعالان مدنی و محققان انگلیسی حضور داشتند. برخی از سخنرانان در این کنفرانس ضمن تبیین ابعاد اسلام هراسی و ریشه های آن، به این نکته اشاره داشتند که افزایش خشونت، نمادها و تفکرات اسلام هراسی در انگلیس سبب شده است که مردم به راحتی نتوانند عقاید و باورهای خودشان را بیان کنند. به گفته آنان، گسترش خشونت علیه مسلمانان و ‘پروژه اسلام هراسی’ در غرب از جمله موضوعاتی است که بر روی زندگی ، اشتغال و تحصیل مسلمانان در انگلیس تاثیرات منفی داشته است.

دکتر رامون گروسفوگل استاد مطالعات قومی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا در این نشست از اسلام هراسی به عنوان یک پروژه از سوی غربی ها و لابی های صهیونیستی نام برد و گفت: غرب دائما در تنظیم اهداف استعمارگرانه خود تلاش نموده و شرایط فعلی نیز بیانگر همین تغییرات است. این استاد دانشگاه با توجه به نفوذ زیاد لابی های صهیونیستی در جوامع غربی، تنها راه برای مقابله با پروژه اسلام هراسی، تقویت تفکرات و جنبش های اصیل اسلامی و آموزش درست نسل آینده برشمرد. دکتر سلمان سید استاد جامعه شناسی از دانشگاه لیدز انگلیس نیز در سخنانی با اشاره به گسترش ابعاد اسلام هراسی در سال های اخیر گفت: پس از واقعه یازدهم سپتامبر، غرب به بهانه مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت جامعه و حفظ دموکراسی، قوانینی را وضع کرد که با گذشت زمان، گروه های مورد هدف این قوانین گسترش یافته است به نحوی که اگر با این روند فعلی پیش برویم دیگر کسی از دایره مظنونیت در امان نخواهد بود.

دکتر سلمان سید افزود: اساس دموکراسی مبنی بر ایجاد تعامل در جامعه و اکرام متقابل است، در حالی که قوانین ضد تروریستی با ایجاد رعب و ترس در افراد، ناقض دموکراسی هستند. ریچارد هالی یک فعالی مدنی، نیز در سخنانی ضمن اظهار تاسف از جابجایی محل برگزاری کنفرانس اسلام هراسی به دلیل تهدیدات صورت گرفته علیه آن، گفت: چگونه است یک گروه افراطی به صرف تهدید در شبکه فیس بوک، می تواند در لغو مکان برگزاری یک کنفرانس تاثیرگزار باشد، اما یک دانشگاه و سازمان معتبر نمی تواند به تعهدات خود عمل نماید. من معتقدم اگر این گروه های افراطی حامی نداشته باشند، امکان فعالیت نخواهند داشت و این اتفاق، خود بیانگر نمونه ای از اسلام هراسی است. ریچارد هالی در ادامه با اشاره به چاپ مقاله ای در یک روزنامه اسکاتلندی در مورد هشدارهای پلیس در ارتباط با تروریسم، گفت: متاسفانه در این مقاله پلیس برای مقابله با تروریسم، از جامعه می خواهد تا در خصوص تروریسم بی تفاوت نبوده و موارد مشکوک را به مسوولین گزارش دهند اما چطور ممکن است در جامعه ای امنیت روانی و فیزیکی ایجاد نمود در حالی که مردم دائما در رعب و وحشت به سر می برند. هالی همچنین با اشاره به مدیریت رسانه ها در ترسیم ابعاد اسلام هراسی، از انتشار عکسی که چندی پیش در روزنامه جنجالی ‘سان’ از یک زن محجبه با پوشش پرچم انگلیس و تیتر اتحاد علیه داعش صورت گرفته بود، انتقاد کرد و گفت: این روزنامه علنا مسلمانان را مورد خطاب قرار داده و هشدار می دهد در صورت عدم اتحاد با مردم انگلیس از جامعه طرد خواهند شد.

وی افزود: این روزنامه انگلیسی، موضوع حجاب را مستمسکی قرار داده است تا میان مسلمانان و سایر اقشار جامعه انگلیس ایجاد تفرقه کند. هالی همچنین نسبت به مهندسی اسلام هراسی هشدار داد و گفت: غرب دائما عوامل تشدید کننده اسلام هراسی را محاسبه نموده و نسبت به گسترش آن اهتمام کامل دارد.

وی افزود: این مهندسی متوقف نخواهد شد و هر روز بر ابعاد آن افزوده می شود؛ چنانچه در حال حاضر شاهد ورود آموزش های مبارزه با تروریسم در مدارس هستیم. خانم مالیا باوتیا عضو کارزار حمایت از حقوق دانشجویان سیاه پوست نیز دراین کنفرانس با بیان اینکه پیش ازهر چیز اسلام هراسی و ابعاد آن می بایست به درستی ترسیم شود گفت: آنچه از آن به عنوان اسلامی هراسی یعنی خشونت علیه مسلمانان یاد می شود، تعریف محدودی از یک واقعیت کلان است. وی افزود: با وجود قوانین ضد تروریستی و گرایش این قوانین به سمت جامعه مسلمانان، باید اذعان کرد که یک جریان سازمان یافته و حرفه ای شکل گرفته است که باعث شده سازوکارهای نظارتی به گونه ای پیچیده و درهم تنیده علیه مسلمانان افزایش یابد.

وی از افزایش حساسیت های موجود در دانشگاه های انگلیس نسبت به تردد دانشجویان مسلمان در محیط های دانشگاهی که دائما از طریق کارت های تردد ، کنترل می شود، ابراز نگرانی کرد و گفت: افزایش این سیستم های نظارتی، فضای تحصیلی را مسموم می سازند. ماری اسمیت استاد سیاست بین الملل در دانشگاه ‘ساری’ از دیگر سخنرانان این کنفرانس؛ گفت: پس از واقعه یازدهم سپتامبردر حالی که دولت آمریکا و اساسا غرب می توانست این سوال را در جامعه بین الملل طرح کند که ‘چرا این اتفاق افتاد؟’ و حتی نسبت به تغییر سیاست های خود اقدام نماید، اما تصمیم گرفت به گونه ای خودسرانه حمله نظامی انجام دهد. غرب با هزینه مالیات مردم، اقدام نظامی به بهانه حفظ امنیت جامعه خود و بین الملل انجام داد که عواقب آن همچنان دامن گیر همه جامعه بین الملل است. پروفسور اسمیت گفت: اسلام هراسی پروژه اخیر غرب است در حالی که پیشتر همین طرح در خصوص سیاه پوستان و ایرلندی تبارها اجرا شده بود. هدف اصلی بانیان آن ایجاد اختلاف و حفظ آن در سطح جامعه است تا دستاویزی شود که حاکمیت به بقای خود ادامه دهد.

دکتر حاتم بازیان استاد دانشکده شرق شناسی در دانشگاه کالیفرنیا از دیگر سخنرانان این کنفرانس، ضمن هشدار نسبت به پدیده نهادسازی اسلام هراسی در تمامی ابعاد جامعه افزود: ما در یک جامعه خشن زندگی می کنیم چرا که تمام رفتار ما توسط سیستم های نظارتی بررسی می شود.. متاسفانه ما نیز در ناخودآگاه خود پذیرفته ایم که این حق حاکمان است تا ما را نظارت کنند و جالب اینکه نسبت به بیان آن نیز ابایی نداریم. دکتر بازیان از حقوق پنهان حامیان پروژه اسلام هراسی انتقاد کرد و گفت: زمانی که یک غیر مسلمان به یک مسلمان تعرض می کند، جریانی که از اسلام هراسی دفاع می کند، به متعرض این حق را می دهد که به حریم مسلمانان تجاوز نماید.

گفتنی است کنفرانس علمی اسلام هراسی قرار بود در کالج ‘بیرک بک’ دانشگاه لندن برگزار انجام شود که به خاطر تهدید یک گروه راست افراطی محل برگزاری این کنفرانس تغییر یافت. بنابر اعلام کمیسیون حقوق بشر اسلامی، پس از اینکه گروهی از اراذل و اوباش، تهدید کردند که در خارج از ساختمان محل برگزاری این کنفرانس دست به تجمع و تظاهرات خواهند زد، کالج بیرک بک دانشگاه لندن اعلام کرد، به علت عدم توانایی در تامین امنیت مراسم ، اجازه برگزاری این کنفرانس را نخواهد داد . این تصمیم تنها ۲۴ ساعت قبل از برگزاری کنفرانس و در حالی که همه هماهنگی ها و دعوت از میهمانان انجام شده بود، صورت گرفته است مسعود شجره دبیر کمیسیون حقوق بشر در این خصوص به ایرنا گفت: باورنکردنی است که کنفرانس اسلام هراسی که قرار بود در یک محیط دانشگاهی برگزار شود خود قربانی اسلام هراسی شود. خوشبختانه ما توانستیم محل دیگری را برای برگزاری این کنفرانس پیدا کنیم و اجرای برنامه به قوت خود باقی ماند. به گفته تحلیل گران و محققان، افزایش اسلام هراسی در انگلیس سبب شده است که تبعیض هایی در زمینه های شغلی، آموزشی و فعالیتهای اجتماعی مسلمانان این کشور اعمال شود. آنان معتقد هستند که رشد اسلام هراسی عاملی شده است که مسلمانان در جامعه انگلیس به حاشیه رانده شوند که این مسأله در تحقیقی که اخیر نتایج آن منتشر شد، دیده می شود.

براساس تحقیقات به عمل آمده از سوی محققان انگلیسی، شانس اشتغال مسلمانان در این کشور اروپای غربی به پایین ترین حد کاهش یافته است. این امر بیانگر بیشترین تبعیض شغلی صورت گرفته نسبت به آنان در مقایسه با سایر اقلیتهای مذهبی است. دکتر نبیل خطاب و پروفسور رون جانسون دو استاد دانشگاه بریستول، اخیرا با تحلیل آمار منتشر شده توسط موسسه آمار ملی انگلیس، گفتند مسلمانان نسبت به پیروان ۱۴ دین دیگر در انگلیس، با بیشترین تبعیض شغلی مواجه اند و این درحالی است که رنگ پوست کمترین تاثیر در این آمار داشته است. به گفته این دو محقق دانشگاه بریستول، در یک شرایط و کیفیت کاری مساوی، احتمال اشتغال مردان مسلمان نسبت به همنوعان مسیحی خود در انگلیس ۷۶ درصد کمتر بوده و همین وضعیت در خصوص زنان مسلمان نسبت به زنان مسیحی انگلیسی ۶۵ درصد است. دکتر خطاب عنوان کرده است: شرایط به گونه ای شده که به دلیل افزایش اسلام هراسی و خشونت علیه مسلمانان، این اقلیت مذهبی به لحاظ دسترسی به بازار کار در پایین ترین وضعیت قرار گرفته است. وی ضمن ابراز تاسف نسبت به شرایط موجود اظهارداشت: به جای محرومیت مسلمانان از بعضی مشاغل، آنها را باید به عنوان اقلیتی قابل اعتماد محسوب کرد.

این استاد دانشگاه افزود: درصورتی که این موضوع استمرار یابد چهره انگلیس مخدوش شده و در نهایت علاقه مندی متخصصان مسلمان در تعامل با جامعه کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *