ettehad.jpg

نیروهای انقلابی و ولایت مدار باید متحد باشند

خانه / با ولایت / نیروهای انقلابی و ولایت مدار باید متحد باشند

نیروهای انقلابی و ولایت مدار باید متحد باشند

قدرت دل‌های به هم گره خورده شرحی از چگونه نیروهای انقلابی و ولایت مدار باید متحد باشند

۱- رهبری جامعه، نیازمند ایجاد تشکیلات است

     [موضوع] ولایت را از ریشه می‌خواهیم بحث بکنیم: اولی که پیغمبر، فکر اسلامی را می‌آورد؛ اولی که دعوت پیغمبر شروع می‌شود، آیا پیغمبر یک تنه، می‌تواند یک جامعه را اداره بکند؟ آیا یک جامعه، تشکیلات نمی‌خواهد؟ عده‌ای که این تشکیلات را اداره بکنند، نمی‌خواهد؟ سربازی که از این جامعه دفاع کند و دشمنان این جامعه را به جای خود بنشاند، نمی‌خواهد؟ کسانی که با پیغمبر یاری کنند و دعوت نبی را نشر بدهند، لازم نیستند؟ می‌بینیم که چرا [لازمند]. پیغمبر وقتی که می‌آید، برای اینکه بتواند جامعه‌ی مورد نظر را که همان کارخانه‌ی انسان‌سازی است، تشکیل بدهد؛ برای این کار احتیاج دارد به «یک جمع به‌هم‌پیوسته‌ی متحد»، دارای ایمان راسخ، از اعماق قلب مؤمن و معتقد به این مکتب، با گام استوار، پویا و جویای آن هدف. یک چنین جمعی را پیغمبر لازم دارد. لذا پیغمبر بنا می‌کند این جمع را فراهم آوردن و درست کردن. با آیات قرآن، با مواعظ حسنه… با نفوذ کلام نبوی، دل‌های مسلمانی را در اول کار، در اطراف خود به وجود می‌آورد.

نیروهای انقلابی و ولایت مدار باید متحد باشند
نیروهای انقلابی و ولایت مدار باید متحد باشند

۲- ولایت یعنی به‌هم‌پیوستگی و هم‌جبهه‌گی

     در اصطلاح اوّلی قرآنی، ولایت یعنی «به‌هم‌پیوستگی و هم‌جبهه‌گی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند». هر چه بیشتر این جبهه باید افرادش به همدیگر متصل باشند و از جبهه‌های دیگر و قطب‌های دیگر و قسمت‌های دیگر خودشان را جدا و کنار بگیرند، چرا؟ برای اینکه از بین نروند، هضم نشوند. این را در قرآن می‌گویند ولایت. پیغمبر جمع مسلمان آغاز کار را، با این پیوستگی و جوشیدگی به وجود می‌آورد، اینها را به همدیگر متصل می‌کند، اینها را با هم برادر می‌کند، اینها را به صورت یك پیکر واحد در می‌آورد، به‌وسیله‌ی اینها امت اسلامی را تشکیل می‌دهد، جامعه‌ی اسلامی را به وجود می‌آورد.

۳- اگر با هم نباشیم این بار به منزل نخواهد رسید

      [پیغمبر] مابین اینها و جبهه‌های دیگر جدایی می‌اندازد، از پیوستن به جبهه یهود، از پیوستن به جبهه‌ی نصاری، از پیوستن به جبهه‌ی مشرکین، اینها را باز می‌دارد و هر چه بیشتر سعی می‌کند صفوف اینها را فشرده و به هم جوشیده بکند. برای چه؟ برای اینکه اگر اینها به این حالت نباشند، اگر ولایت نداشته باشند، اگر به هم پیوسته‌ی صددرصد نباشند، میان آنها اختلاف به وجود بیاید، از برداشتن بار امانتی که بر دوش آنهاست، عاجز خواهند ماند. نمی‌توانند این بار را به سر منزل برسانند.

۴- هرچه به هم پیوسته‌تر، ولایی‌تر

     چه چیزی توانسته عامل بقای جریان شیعه – در طول تاریخ و در دوران‌های مختلف خلفای بنی‌عباس و بنی‌امیه – بشود؟ وجود آن ولی‌ای که ولایت را در میان مردم و در میان پیروان خود توصیه می‌کند. آنها را به همدیگر می‌یندد، آنها را با هم مهربان می‌کند. [بنابراین] ولایت به این است که میان افراد جبهه‌ای که برای خدا می‌کوشد، هرچه بیشتر اتصال و پیوستگی به‌وجود بیاید. هرچه بیشتر دل‌های اینها به هم گره بخورد و نزدیک بشود و هرچه بیشتر، از قطب‌های مخالف، از کسانی که بر ضد آنها می‌اندیشند، و بر ضد آنها عمل می‌کنند، جدا بشود. این معنای ولایت.

منبع: نشریه خط حزب الله

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *