نیروی قدس سپاه، بازوی دیپلماسی عمومی ایران + تصاویر

خانه / مطالب و رویدادها / نیروی قدس سپاه، بازوی دیپلماسی عمومی ایران + تصاویر

موفقیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه دیپلماسی عمومی به فرماندهی سردار سرلشگر قاسم سلیمانی تا حدی در میان غربی‌ها مهم جلوه کرده است که به وی لقب “سزار” یا “شاه‌مهره دیپلماسی عمومی ایران” را داده‌اند.

یکی از دیپلماسی‌های معمول که طی سال‌های اخیر توسط برخی کشورها به‌خوبی به کار می‌رود، دیپلماسی عمومی است. اهمیت دیپلماسی عمومی به‌ویژه به لحاظ ارتقای وجهه یک کشور مد نظر است و در واقع سازوکاری برای افزایش قدرت نرم به شمار می‌رود. در این رابطه، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عملیات‌ها در دکترین دیپلماسی عمومی یک کشور، عملیات‌های مردم‌یاری نیروهای نظامی آن کشور است. عملیات مردم‌یاری، به عملیات‌هایی گفته می‌شود که توسط نیروهای نظامی انجام گرفته و در جهات مختلفی چون تکمیل عملیات روانی روی مردمی که به آنان کمک می‌شود یا تقویت عده‌ای جهت افزایش توان دفاعی‌شان ممکن است صورت بگیرد. در میان کشورهای جهان، نیروهای نظامی آمریکایی و چینی جزو نظامیانی هستند که ظاهرا تعداد عملیات‌های مردم‌یاری‌شان نسبت به دیگر کشورها بیشتر بوده و آمریکایی‌ها نمونه‌های زیادی از آن را در جنگ‌های عراق و افغانستان جلوی دوربین برده‌اند.

نیروی قدس سپاه، بازوی دیپلماسی عمومی ایران + تصاویرنیروی قدس سپاه، بازوی دیپلماسی عمومی ایران + تصاویر

کشور چین هم در جهت افزایش قدرت دریایی خود یک بیمارستان دریایی را در یک کشتی به راه انداخته و آن را به و آمریکای جنوبی و مرکزی گسیل می‌کند تا به درمان بیماران بپردازد. نیروی دریایی ایالات متحده هم از این مهم عقب نمانده و قدرت نرم خود را با استفاده از کشتی‌های بیمارستانی به اقصی‌نقاط جهان صادر می‌کند.

نیروی قدس سپاه، بازوی دیپلماسی عمومی ایران + تصاویرنیروی قدس سپاه، بازوی دیپلماسی عمومی ایران + تصاویر
کشتی چینی امدادرسان با نام Peace-Ark

از سوی دیگر اما نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در جهت انجام ماموریت‌های محوله، کمک فکری و یا آموزش مردم مستضعف منطقه را در دستور کار خود قرار داده و توانسته است یکی از بهترین انواع دیپلماسی عمومی را در جهت صدور انقلاب اسلامی به منصه ظهور برساند. حوزه ماموریت نیروی قدس سپاه، خارجی بوده و کمک به نهضت‌های اسلامی، توسعه انقلاب اسلامی و کمک به مقاومت مظلومین درسراسر دنیاست و در کشورهایی مثل لبنان، سوریه و عراق که مردم به کمک نیاز داشته باشند، سپاه توسط نیروی قدس کمک می‌کند. بنا به گفته سرلشگر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، سپاه حمایت و دفاع از ملت‌هایی که تحت ستم آمریکا و اسراییل باشند را وظیفه خود می‌داند و هرگونه انتقال فناوری را که از انتقال سلاح هم مهم‌تراست، انجام می‌دهد کما اینکه از قبل هم اعلام کرده‌ایم و انجام هم شده است و به این مطالبات در هرجا که باشد، پاسخ می‌دهیم.به زبان آوردن چنین جملاتی از سوی فرمانده کل سپاه به عنوان یکی از استراتژیست‌های جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده اجرای دکترین دست دراز در مسائل فکری-فرهنگی توسط نیروی قدس سپاه است و انجام این مهم نیتجه‌ای جز صدور انقلاب نداشته و به خوبی می‌توان آن را در ذیل دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی در جهت استیفای حق از دست رفته مظلومین عالم برشمرد. از این رو، همانطور که سرلشکر جعفری اذعان کردند: اقرار دشمنان بهترین ارزیابی از عملکرد نیروی قدس است؛ هرچه آنها بر ساقط کردن دولت سوریه یا ایجاد ناامنی درعراق تلاش کردند موفق نبودند و همچنین شاهد ایستادگی شیعیان جنوب لبنان بودیم این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها مواردی است که کاملا روشن وشفاف است و همه می‌دانند. البته اصل موفقیت در این کشورها خود مردم هستند و کمک‌های فکری و یا آموزشی دراین عرصه توسط نیروی قدس بوده که موفق هم شده است.

نیروی قدس سپاه، بازوی دیپلماسی عمومی ایران + تصاویر // در حال ویرایش

موفقیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه دیپلماسی عمومی به فرماندهی سردار سلیمانی تا حدی در میان غربی‌ها مهم جلوه کرده است که به وی لقب سزار یا شاه‌مهره دیپلماسی عمومی ایران را داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *