هدایت کانون خانواده را مادر به عهده دارد

خانه / پیروان عترت / هدایت کانون خانواده را مادر به عهده دارد

استاد جامعه الزهرا گفت:مادران باید با محبتی مقتدرانه کانون خانواده را به سمت تقرب الهی هدایت کنند که این امر همراه با نظم و ابزار محبت امکان پذیر است.

هدایت کانون خانواده را مادر به عهده دارد

هیاتزهرا عبداللهی با اشاره به تربیت دینی و اسلامی فرزندان اظهار داشت: مادری مدیر است که هدفمند زندگی کند و بهترین راه مدیریت نگاهی مملو از محبت توام با اقتدار در تربیت فرزندان است محبت یک شیوه و رفتار است، محبت تنها لبخند نیست بلکه در آن گذشت، تغافل، ایثار، همفکری، مشورت و نادیده گرفتن اشتباه ها وجود دارد.
وی ادامه داد: مادران اگر در خانواده محبت به فرزندان بدهند، محبت را متقابل خواهند دید در محبت، مشورت کردن و ارتباط کلامی ایجاد می شود.
وی افزود: نگاه مقایسه ای در تربیت جایگاهی ندارد چرا که این امر باعث دور شدن فرزندان از کانون خانواده می شود از این رو نباید کودکان را با سایر کودکان مقایسه کنیم.
این استاد حوزوی با تاکید بر اینکه مادران باید اصول ارتباط با فرزندانشان را باید بیاموزند گفت: اگر بخواهیم هدفمند زندگی کنیم لازمه آن مدیریت زندگی است، یعنی در قالب خودم به نقش مادری و همسری ایفا کنیم و خانه را کانون انتظار قرار دهیم و اردوگاهی برای یاران مهدوی تشکیل دهیم.

هدایت کانون خانواده را مادر به عهده دارد

وی ادامه داد: باید بدانیم که فرزند، همسر و همه نعمت های اطرافمان به عنوان امانت هستند که باید از آنها نگهداری و آنها را در مسیر درست تربیت کنیم، فرزندان نیاز شدید به محبت و حمایت دارند با این دو ابزار می توان اعتمادسازی کرد و به وظایفمان عمل کنیم.
استاد جامعه الزهرا سلام الله علیها با بیان اینکه زندگی نیاز به نظم و برنامه دارد گفت: امام علی علیه السلام در آخرین ساعت های عمر شریف شان، فرزندان شان به ویژه امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام را به نظم سفارش کرده و می فرمایند: «شما را به تقوای الهی و نظم در کارهایتان توصیه می کنم».
وی اضافه کرد: خانه ای نظم دارد که هدفمند و دارای مدیریت باشد مادران باید در مرحله اول خودشان نظم را رعایت و به آن عمل کنند و در مرحله بعد از فرزندان خواستار اجرای آن باشند از این رو مادری که تلفن همراه در دستش نظم نداشته باشد نمی تواند به زندگی خود و دیگر اعضای خانواده نظم دهد.
عبداللهی بیان داشت: اکنون یک تلفن همراه در دست فرزندان است و با جهان در ارتباط هستند باید یک اقتداری باشد تا در راستای هدف مدیریت شود، علم آموزی در فضای مجازی هم موجود است ولی گناه در فضای مجازی آسان تر است چون کسی شما رو نمی بیند.
وی تاکید کرد: این فضای مجازی دارای لغزش است بیش از یک میلیارد صفحه دارد که در آن بی هویتی، بی ریشگی و بی زمان و مکانی وجود دارد برای اینکه کودکانمان آسیب نبیند مادر باید اول برای زندگی اش برنامه داشته باشم.
استاد جامعه الزهرا سلام الله علیها با اشاره به اینکه فلسفه نماز نیز نظم است گفت: تمام واجبات ما بر روی نظم می چرخد و عملکرد مادر باید محبت همراه با قاطعیت باشد که لازمه آن نظم است.
وی گفت: باید به فرزندانمان یاد بدهیم که در محضر خداوند هستند و برپایه آن مراقب رفتار و کردارشان در همه فضاهای مجازی و واقعی باشند از این رو باید با آموزش دادن به فرزندانمان، مراقب ارتباط آنان در فضای مجازی و ارتباط با دیگران باشیم تا در هرجایی ورود نکنند و اطلاعات شخصی خود را بارگذای نکنند.
استاد حوزوی به تربیت فرزندان در سیره امامان معصوم اشاره کرد و گفت: دعای ۲۵ صحیفه سجادیه دعا برای فرزندان است در این دعا آمده است: «خداوندا بر من منت گذار به بقای فرزندانم و به شایسته‌نمودن ایشان برای من و به برخورداری من از آنان»
وی اضافه کرد: همچنین در ادامه این دعا آمده است:«خداوندا عمر آنان را برای من طولانی گردان، و بر ایام زندگی‌شان برای من بیفزا، و خردسالشان را برایم تربیت کن، و ناتوانشان را برایم نیرو ده، و بدن‌ها و دینشان و اخلاقشان را برایم به سلامت دار، و آنان را در جان و اعضا، و هر کارشان که به آن اهتمام دارم عافیت بخش، و برای من و به دست من روزی آنان را وسعت ده، و آنان را نیکوکارانی باتقوا و صاحبان بصیرت و شنوای حق و مطیع خود گردان و نسبت به اولیای خود عاشق و خیرخواه و نسبت به دشمنانت دشمن و کینه‌توز قرار ده، الهی وضع فرزندانم اینچنین باد.»

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *