هدف کلی بعثت پیامبران تزکیه اخلاقی انسان‌ها بود | آقامجتبی تهرانی

خانه / پیشنهاد ویژه / هدف کلی بعثت پیامبران تزکیه اخلاقی انسان‌ها بود | آقامجتبی تهرانی

حجت‌الاسلام آقامجتبی تهرانی با اشاره به اینکه هدف پیامبر به کمال رساندن مکارم اخلاق است، گفت: انبیاء مبعوث شدند و برای تزکیه انسان‌ها در سه رابطه مأموریت پیدا کردند و اَهم این تزکیه‌ها، تزکیه اخلاقی است.

هدف کلی بعثت پیامبران تزکیه اخلاقی انسان‌ها بود | آقامجتبی تهرانی

هیاتمرحوم حجت‌الاسلام مجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت مبعث پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می‌گوید: ملکات نفسانیه انسان بهشت‌ساز و جهنّم‌ساز هستند. نفسِ خودِ ملکه، صورت ملکوتی او، اثر مترتّبه بر او، آن هم بهشت‌ساز است. آنجایی را که ملکه، ملکه فضیلت باشد، حسنه باشد و اگر ملکه، ملکه سیئه باشد این دوزخ‌ساز است.

می‌رسیم به مسأله اعتقادات، نسبت به عقاید، عقاید انسان هم این طور است، در بُعد عقلانی‌اش، آنجا هم او بهشت‌ساز است و به یک معنایی، دوزخ‌ساز است. در بین این جنّات سه‌گانه‌ای که ما گفتیم، دوزخ‌های سه‌گانه و نار سه‌گانه، آنچه را که همگانی است و اثرش هم روی مرتبه بعدی‌اش مترتّب است و خیلی مورد نظر انبیا و اولیا است، مسأله جنّت اخلاق و دوزخِ اخلاق است.

در باب مسأله بعثت انبیا، این را می‌خواستم تکیه کنم، اصلاً به‌طور کلّی انبیا مبعوث شدند و برای تزکیه انسان‌ها در سه رابطه مأموریت پیدا کردند و اَهمّ این تزکیه‌ها، تزکیه اخلاقی یعنی تطهیر نفس از ملکات رذیله و آراسته شدن او به فضائل است. غایت بعثت و دعوت انبیاء همین مکارمِ اخلاقی است که در روایات متعدّد وارد شده است، پیغمبر اکرم می‌فرمایند: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی غایت بعثت را، اِکمال مکارم اخلاقیّه معرفی می‌کنند. این را غایت بعثت می‌گیرد. یعنی نتیجه دعوت من باید این باشد که اگر این نبود این بعثتِ من فایده‌ای ندارد.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *