هرگزنبايدحرمت سرزمين وحي خدشه دار شود

خانه / تازه ها / هرگزنبايدحرمت سرزمين وحي خدشه دار شود

حجت الاسلام والمسلمين سيد رضا اكرمي، رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري در گفت و گویی با اشاره به حادثه تأسف بار فرودگاه جده و دستور تعليق عمره مفرده از سوي رييس جمهوري، گفت: مسئله عمره را بايد از حج جدا بدانيم؛ عمره مفرده يك عمل مستحب، اما حج يك فريضه واجب است.

وي افزود: هرگز نمي توان عمل خلاف چند مأمور سعودي را به يك روش و رويه از سوي حكومت سعودي تعبير كرد؛ در همه كشورها مأموراني متخلف وجود دارند و عمل خلاف آنها نيز در همان حد بايد ارزيابي شود، البته دولت ها بايد با مأموران متخلف برخورد جدي كنند.

رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري اظهار داشت: تذكر و انتقاد نسبت به تخلف مأموران عربستان يك امر صحيح بود، مردم ما هم هيچ گاه در انتقادات خود از دولت عربستان، اصل حج را زير سؤال نمي برند؛ چركه حرمت سرزمين وحي نبايد خدشه دار شود.

وي ادامه داد: متأسفانه دولت سعودي در قبال حادثه تأسف بار جده تنها به اظهارنظر زباني اكتفا كرد و حاضر نشد به طور مثال در يك بياينه اين عمل زشت دو مأمور خود را محكوم كند؛ اين امر سبب شد مسئولان كشورمان به دليل عدم برخورد دولت عربستان با مأموران متخلف و نيز ناامن بودن فضا براي عمره گزاران، مسئله تعليق عمره را مطرح كنند.
عضو جامعه روحانيت مبارز پيگيري اين موضوع و موضوعات اين چنيني را به صورت جدي و قانونمند ضروري دانست و تصريح كرد: چندي پيش يك مأمور سعودي به يك روحاني زاير جسارت كرد كه وي در پاسخ به اين جسارت گفت، ما از ضيوف الرحمان و هم از ضيوف ملك هستيم؛ يعني هم خداوند ما را دعوت كرده و دولت عربستان نيز وقتي به ما ويزا داده در واقع پذيرفته كه ما ميهمان هستيم.

حجت الاسلام اكرمي در اين رابطه با نقل قولي از اين روحاني زاير گفت: مأمور سعودي نسبت به جمله ضيوف الرحمان بي تفاوت بود اما بعد از شنيدن جمله ضيوف مَلِك كمي به فكر فرو رفت، در واقع او نيز مي دانست كه گذرنامه ام را دولت عربستان ويزا كرده و اين به معناي پذيرش من و ديگر زايران است. اين كارشناس مسائل فرهنگي با تأكيد بر اينكه بايد قانون، قاطعيت و جديت را با يكديگر تركيب كرد، افزود: به دولت عربستان اعلام كنيم شما وقتي زايران ما را پذيرفته ايد، همانطور كه از مزاياي حضور چند صد هزاز زاير ايراني استفاده مي كنيد، بايد امنيت اين زايران را نيز تضمين كنيد.

وي يادآور شد: عيد امسال به سرزمين وحي مشرف شدم و در چند مورد تعدادي از نوجوان عربستاني نسبت به من كه با لباس روحانيت حضور داشتم، جسارت كردند، نبايد اين مسئله را در حد كنجكاوي چند نوجوان تحليل كرد، بايد اين مسائل را جدي گرفت و به صورت مستنند به دولت و علماي سعودي انعكاس داد تا مراقب باشند خاطره تلخي زايران از سرزمين وحي نداشته باشند.

منبع:حج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *