هفته وحدت ، تالیف قلوب، دست‌های متحد

خانه / مطالب و رویدادها / هفته وحدت ، تالیف قلوب، دست‌های متحد

بعد از رحلت پیامبر عظیم ‏الشان اسلام ، اوصیاى معصوم او کوشیدند تا آن وحدت و یکپارچگى را حفظ کنند و آنان از حقوق مسلم خویش چشم پوشیدند.

هفته ی وحدت زداینده ی کینه ها، کدورت ها، خودخواهی ها، گروه گرائی ها و روز مرگ توطئه های دشمنان تفرقه جوی اسلام است .
قرآن کریم یکى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اکرم صلى الله علیه و آله را تالیف قلوب و ایجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بیان مى‏دارد و اگر کسى در تاریخ، به دیده عبرت بنگرد این معنى را از شاهکارهاى رسالت محمد(صلی الله علیه و اله و سلم) مى‏یابد.
“واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا”
همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراکنده نگردید.
بعد از رحلت پیامبر عظیم ‏الشان اسلام ، اوصیاى معصوم او کوشیدند تا آن وحدت و یکپارچگى را حفظ کنند و آنان از حقوق مسلم خویش چشم پوشیدند و در طول تاریخ، دانشمندان آگاه و همه تلاشگران راستین، از عوامل اختلاف و تجزیه گریختند و از دامن زدن به آتش خصومت ‏بین مسلمانان، دوری گزیدند و دیگران را به اتحاد و تفاهم فراخواندند.
طرح اندیشه وحدت جهان اسلام‏ یکى از مشغولیت‏ هاى فکرى دیرینه و اساسى معمار بزرگ انقلاب ” امام خمینی” (رحمة الله علیه) بود که ایشان در طول دوران فعالیت اجتماعى – سیاسى خود چه قبل از پیروزى انقلاب‏ اسلامى و چه بعد از آن لحظه ‏اى از آن غافل نشدند . وفادارى صادقانه حضرت امام به وحدت، نه تنها ایشان را به برجسته‏ ترین شخصیت انقلابى جهان اسلام تبدیل کرد، بلکه امام (رحمة الله علیه) توانستند در میان فرقه ‏هاى اسلامى مختلف نیز جایگاه بس رفیعى کسب کنند.
استراتژى مبارزاتى حضرت امام (رحمة الله علیه) در جهت ایجاد بستر و شرایط لازم براى تحقق وحدت و همیارى در جهان اسلام، اصولا روى دو محور عمده “حرکت فکرى – فرهنگی” و “حرکت‏ سیاسى – عملى”، تمرکز یافته بود:
‏امام (رحمة الله علیه) با توجه به مراحل حساس مبارزه، تعلیم و تربیت‏ سیاسى را زیربناى حرکت ‏سیاسى دانسته و اولین وظیفه مردم را در تحقق و توسعه، امر تبلیغ‏ و تعلیم‏ قرار داده بودند.
در این زمینه امام خمینی (رحمة الله علیه) می فرمایند:
“وظیفه ما این است که از حالا براى پایه ‏ریزى یک دولت‏ حقه اسلامى کوشش کنیم، تبلیغ کنیم، تعلیمات بدهیم، همفکر بسازیم، یک موج تبلیغاتى و فکرى به ‏وجود آوریم تا یک جریان اجتماعى‏ پدید آید و کم ‏کم توده‏ هاى آگاه، وظیفه‏ شناس و دیندار در نهضت ‏اسلامى متشکل شده قیام کنند و حکومت اسلامى تشکیل دهند. تبلیغات و تعلیمات دو فعالیت مهم و اساسى ماست”.
امام خمینى (رحمة الله علیه) به عمق نقش اجتماعات دینى چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد اجتماع ‏سازى به خوبى آگاه بودند. ایشان اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقولات فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏دادند، بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمین از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏شان هم اشاره داشتند.
به همین جهت است که “هفته وحدت‏” میلاد حضرت رسول (صلی الله علیه و اله و سلم) از 12 ربیع الاول به روایت اهل تسنن تا 17 ربیع الاول به روایت شیعیان مورد حمایت ایشان قرار گرفت.
از دیدگاه امام خمینی (رحمة الله علیه) روند وحدت بین مسلمین، ضرورت ایجاد سمبل‏ها و نهادهاى تازه ‏اى را مى‏طلبد که فراتراز زمان و مکان قرار دارد.
untitled-12
امام خامنه ای نیز در رابطه با هفته وحدت فرموده اند:
“اگر امروز بشریت متوجه این رحمت‏ بشود – رحمت وجود اسلام، رحمت تعالیم نبوى، این سرچشمه جوشان” وحدت” و آن را بیابد و خود را از آن سیراب کند، بزرگترین مشکل بشر برطرف خواهد شد. اگر چه همین امروز هم، تمدنهاى موجود عالم، بلاشک از تعالیم اسلام بهره ‏مند شده ‏اند و بدون تردید آنچه از صفات و روش هاى خوب و مفاهیم عالى در بین بشر وجود دارد، متخذ از ادیان الهى و تعالیم انبیاء و وحى آسمانى است و بخش عظیمى از آن، به اسلام متعلق است، لیکن امروز بشر به معنویت و صفا و معارف روشن و حق و دلپذیر اسلام – که هر دل با انصافى آن معارف را مى‏پذیرد و مى‏فهمد – نیازمند است. لذاست که دعوت اسلامى در جهان، طرفدار پیدا کرده است و بسیارى از غیر مسلمین هم دعوت اسلامى را پذیرفته ‏اند. وحدت و یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق کلمه میان ایشان بلکه ضرورت توحید کلمه بر محور کلمه توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزشهاى اساسى آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است”.
در این هفته مبارک که از امروز هشتم اسفندماه آغاز می شود ،همه مسلمانان با قبله و رسول مشترک، کتاب و رهبر واحد،در کنار هم به شادی و سرور می پردازند و آن را گرامی می دارند.
گرامی باد این هفته و سالروز میلاد با سعادت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و اله و سلم) برتمامی مسلمین جهان
منبع:تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *