همایش سه ساله های حسینی در رشت

خانه / پیروان عترت / همایش سه ساله های حسینی در رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام شهر رشت؛ مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه علیها السلام با حضور کارشناس محترم خانم دکتر مهدوی، روز شنبه مصادف با 6 صفر در مهدیه رشت با اجرای برنامه های متنوع عزاداری ویژه نونهالان برگزار شد .

همایش سه ساله های حسینی در رشت

همایش سه ساله های حسینی، روز شنبه 13 مهرماه در سراسر کشور  و تعدادی از کشور‌های جهان، با مشارکت پیروان عترت هیات رزمندگان اسلام و سایر ارگان ها برگزار گردید.

بسیاری از شیعیان شب و روز سوم محرم را به روضه رقیه اختصاص داده‌اند. همچنین در برخی تقویم‌های شیعی 5 صفر سال‌ روز درگذشت وی ثبت شده است. نوحه ها و اشعار زیادی در رثاء وی سروده شده و روضه‌خوانان معمولا عباراتی را که شیخ عباس قمی در نفس المهموم از زبان او خطاب به پدرش نقل کرده در سوگش می‌خوانند:

‌ای پدر چه کسی تو را به خونت خضاب کرده است؟

‌ای پدر چه کسی رگ‌ گردنت را بریده است؟

‌ای پدر چه کسی مرا در این سنِ کم یتیم کرده است؟

‌ای پدر پس از تو به چه کسی امیدوار باشیم؟

‌ای پدر این دختر یتیم را چه کسی بزرگ کند؟

هلال بن نافع، از سربازان دشمن مى‌گويد: من در  روز عاشورا در ميان دو صف لشكر ايستاده بودم و نگاه مى‌كردم. دختر كوچكى را ديدم كه آمد و دامن امام حسين (علیه‌السلام) را گرفت و گفت: اى پدر! مرا درياب كه بسيار تشنه‌ام. حضرت نگاهى كرده گريست و فرمود:
اى نورديده! صبر كن. خداوند تو را سيراب خواهد كرد. به درستى كه او وکیل من است. پس دست او را گرفت و به خيمه‌ها برگردانيد. پرسيدم كه اين طفل كيست و چه نام دارد؟ شخصى گفت: او رقيّه دختر سه ساله‌ى حسين (علیه‌السلام) است.

در شب دفن دختر كوچک امام حسين (علیه‌السلام)، حضرت زینب (علیها السلام ) آرام و قرار نداشت. با ناله و ندبه به دور خرابه مى‌گرديد. هرچه او را تسلّى مى‌دادند آرام نمى‌شد. از علّت اين بى‌قرارى پرسيدند. گفت: شب گذشته، اين مظلومه، در سينه‌ى من بود. چون بيدار شدم ديدم كه به شدّت گريه مى‌كند و آرام نمى‌گيرد. از سببش پرسيدم. گفت: عمّه جان! آيا در شهر مانند من كسى يتيم و اسير مى‌باشد؟ عمّه جان! مگر اينها ما را مسلمان نمى‌دانند. به چه جهت به ما آب و نان نمى‌دهند و از آن مضايقه مى‌كنند؟ اين مصيبت مرا به گريه آورده و طاقت خوابيدن را ندارم.

ای محمد! که ملائک بر تو درود و صلوات می فرستند، این حسین توست که در خون خود آغشته و اعضای پیکرش از هم جدا شده اند و این دختران تو می باشند که آن ها را به اسارت می برند. آه چه غمی و مصیبتی! اینان فرزندان پیامبرند که به حال اسیری آن ها را می برند. یا محمد دخترانت را اسیر و فرزندانت را کشته اند.  پدر و مادرم فدای آن کسی باد که با دلی پر از غم و غصه از این دنیا رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام، شهر رشت؛ مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه علیها السلام با حضور کارشناس محترم خانم دکتر مهدوی، روز شنبه مصادف با 6 صفر در مهدیه رشت با اجرای برنامه های متنوع عزاداری ویژه نونهالان از جمله اجرای پرده خوانی و نمایش تصویری و …، با حضور بیش از 500نفر برگزار گردید. اهداف این همایش معرفی حضرت رقیه (سلام الله علیها) و کودکان اهل بیت (علیهم السلام)، که در جریان کربلا حاضر بودند و الگو برداری از فرهنگ عاشورا و نقش آنان در تحکیم بنیان خانواده، ولایت مداری اصحاب امام حسین (علیه السلام) به ویژه کودکان، صبر و پایداری در برابر مشکلات و سختی ها، مبارزه با دشمنان و عدم سازش با استکبار است.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *