همایش «مامان، بابا دیر نشه!» در دزفول برگزار شد

خانه / پیروان عترت / اخبار پیروان عترت / همایش «مامان، بابا دیر نشه!» در دزفول برگزار شد

همایش “بابا، مامان دیر نشه” در دزفول برگزار شد.

در شب وفات کریمه ی آل طاها، حضرت فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها) واحد خواهران- پیروان عترت هیأت رزمندگان شهرستان دزفول با مشارکت سازمان دانش آموزی و امور تربیتی اداره ی آموزش و پرورش شهرستان دزفول همایش بزرگی تحت عنوان” بابا، مامان دیر نشه” برگزار کرد.

این همایش با حضور و استقبال گسترده ی مادران دانش آموزان دختر 9ساله که مدعوین اصلی برنامه بودند در دبستان درخشان شهرستان دزفول، روز چهارشنبه ۳۰ دیماه در ساعت  ۱۵ آغاز شد.

از قسمتهای این آیین تلاوت قرآن توسط “حاج غلامعلي رسالتی”، اجرای سرود ملّی، پخش کلیپ و قرائت زیارت حضرت معصومه(س) بود.

خانم نوری زاده مسئول واحد خواهران پیروان عترت(ع) هیأت رزمندگان شهرستان دزفول در مورد این همایش اظهار کرد: با توجه به اهمیت الگوگیری از سیره ی اهل بیت عصمت و طهارت و پایه گذاری سبک زندگی بر مبنای سلوک و شیوه ی این بزرگان، سالروز رحلت حضرت معصومه (سلام الله علیها) به عنوان الگوی دختر برتر، فرصت مناسبی بود تا با استفاده بستر فراهم آموزش و پرورش با برگزاری چنین همایشی، پل ارتباطی مناسبی با مادران دختران 9 ساله تازه مکلف برقرار شود و در نشستی کاربردی دغدغه ها و پرسش های مادران در این خصوص (به صورت مکتوب در برگه های نظر سنجی) مطرح شد و همچنین باعث شد با توجه به اشتیاق مادران، برنامه ریزی هایی برای ادامه چنین همایش هایی صورت گیرد.

در ابتدای مراسم مجری برنامه “سرکار خانم دیا احمد” ضمن عرض خوشامدگویی و تسلیت به مناسبت رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) به مادران حاضر در سالن، ابتدا به تشریح محتوا و نمادهای تصویری بنر مراسم پرداختند.

بنر مراسم با دو عنصر و محتوای تصویری در دو سوی خود، پیام هایی به این شرح در خود داشت: پدر و مادری که انباشته از روزمرگی ها و مشغله های دنیای امروزی رو به مسیری مبهم و نامعلوم در حرکتند اما دخترشان که به سن تکلیف رسیده است گویی مخالف این سیر قهقرایی است، مخالفتش را با روی برگرداندن از این راه نشان میدهد. راهی که شاید جبر اجتماع کنونی غالب خانواده ها را به سمت خود می کشاند.

در سوی دیگر این تصویر بارگاه منور و ملکوتی حضرت معصومه (سلام الله علیها) قرار دارد و انواری که از آن ساطع می شود تا این سوی تصویر و آن دختر 9ساله را نیز در برمی گیرد و در واقع همان لبخند ی که روی لبان کودک نشسته حاکی از آرامش و اطمینان قلبی است که در پناه برکت و نورانیت وجود مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) و در نگاهی کلی از همه ی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) حاصل می شود.

سخنران برنامه “سرکار خانم خسرو پناه ” در راستای موضوع اصلی برنامه که توضیح و تبیین راه کارهای ترغیب و تشویق کودکان در محیط خانواده نسبت به انجام تکالیف دینی بود، ضمن طرح آسیبها و واقعیات حاضر میان خانواده ها پیرامون مسأله بی توجهی و سهل انگاری به امورات دینی و ادای تکالیف و فرایض شرعی توسط فرزندان تازه مکلف، با مثال های عینی از برخورد شخصی با دانش آموزان مقاطع گوناگون تحصیلی و انتقال این بازخوردها به حضار، این آسیب ها را بیشتر ناشی از غفلت و ناآگاهي والدین دانستند.

به بیان دیگر هر چند آسیبها و تهاجمات گوناگون در مسیر زندگی فرزندانمان وجود دارد اما همه ی اینها با مدد گرفتن و چنگ زدن به دامان خاندان عصمت و طهارت خنثی و ناکام می ماند؛ البته اگر والدین و به ویژه مادران در توجه به این امر مهم عزمی جزم و نگاهی کاربردی داشته باشند.

“خانم خسرو پناه” اظهار کرد: تا بیست و یک سالگی فرزندان ما در روز قیامت از ما سؤال می شود و والدین نسبت به تربیت فرزند تا بیست و یک سالگی مسئولیت دارند. اگر بخواهیم مفاهیم دینی را از سن 9 سالگی به کودک بیاموزیم دیر است زیرا طبق روایت پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: “دین را از سن 7سالگی به کودک خود آموزش دهید”

ایشان ادامه دادند در روایت از معصوم آمده است: “چون فرزند سه ساله شد به او بگوييد: هفت مرتبه بگو «لا اله الا الله» و چون سه سال و هفت ماه و بيست روز از عمرش گذشت به او بگوييد: هفت مرتبه بگو «محمد رسول الله» و وقتي چهارسال او تمام شد به او بگوييد هفت مرتبه بگو «صلی الله علي محمدٍ وآله»”. اين روايت براي تعليم اصول دین سن خاصي را از کودکی معين كرده است.

در ادامه”خانم خسروپناه” راهکارهای اسلام را برای علاقمند کردن کودکان به عبادت بیان کردند:

  1. جاذبه در فضاهای معنوی برای کودکان ایجادکنید.
  2. تشویق بجای تنبیه؛ به کودکان هدیه بدهید نه جایزه زیرا جایزه کودک را شرطی می کند.
  3. خوش آیند سازی و عدم سختگیری نابجا در تفهیم مسائل دینی.
  4. بیان تدریجی مفاهیم دینی با توجه به ظرفیت فرزند.
  5. الگو سازی تربیتی والدین و اهل عمل بودن آنها

ایشان اشاره کردند که من شیمی تدریس می کنم ولی با دانش آموزان در سه مقطع تحصیلی کار فرهنگی انجام می دهم. به مادران عزیز توصیه کردند که به مطالعه کتاب هایی در مورد “تربیت از دیدگاه اسلام” بپردازید تا بتوانید این فرزندان پاک و زلال را تربیت کنید.

DSC09119 DSC09124 DSC09138 DSC09152

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *