هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

خانه / پیشنهاد ویژه / هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

مشکل بی‌آبی مردم سیستان و بلوچستان امسال هم با افزایش دمای هوا دوباره رخ‌نمایی کرده است. هیأت‌های مذهبی بازهم پای کار آمدند تا هرچند مقطعی اما اجازه ندهند این خانواده‌ها درد تشنگی داشته باشند.

هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

هیات: مردمان استان سیستان و بلوچستان سال‌هاست با مشکل بی‌آبی مواجه‌اند و برای حل مشکل آب آشامیدنی خود چه برسد آب مورد نیاز برای استحمام و امور بهداشتی مجبور به استفاده از آب برکه هستند. مشکل بی‌آبی مردم سیستان در اوج گرمای طاقت فرسا تابستان هرساله بیش از پیش می‌شود. این درحالی است که برخی از مناطق این استان آب لوله‌کشی هم دارد اما به دلیل عدم رسیدگی و رشد جمعیت، دِبی آب پایین است و به خانوارها نمی‌رسد.

هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

آب‌رسانی به ۷۲ روستا توسط هیأتی‌ها

سال گذشته در آستانه ماه محرم هیأت‌های مذهبی که به دلیل شرایط کرونایی نمی‌توانستند نذری‌های متداول را داشته باشند پویش «یا ساقی‌العطاشا» را راه‌اندازی کنند و نذری‌های خود و مردم را به سمت آب‌رسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان سوق دادند. آن‌ها در مجموع توانستند ۷۲ روستا با ۳۲ هزار نفر جمعیت را آب‌رسانی کنند.

اما در این یکساله متاسفانه با کم توجهی مسئولین کاری برای مردم این مناطق صورت نگرفت تا با شروع مجدد فصل تابستان و افزایش دمای مناطق مختلف مشکل بی‌آبی مردم سیستان و بلوچستان دوباره خودنمایی کند. داغ دل هیأتی‌ها و سینه‌زن‌های کشور که روی روضه بی‌آبی و تشنگی حساس هیتند تازه شود.

هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

اعتراض بنی‌فاطمه و اعلام آمادگی هیأتی‌ها برای کمک

اولین علم اعتراض و کمک در این امر را سیدمجید بنی‌فاطمه مداح اهل بیت بلند کرد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «آب، اولیه‌ترین حق حیات هر موجود زنده‌ای است. برای ما، روضه عطش همیشه جانسوز ترین داغ کربلا بوده. آقایان مسئول خواب آلوده! کمترین توقعی که از شما می‌شود داشت این است که کسی در میان این ملت نجیب و باوفا تشنه نباشد، گرسنگی پیش کش! اگر سختتان است از پشت میزها بیرون بیایید و آستین بالا بزنید، بچه‌های جهادی و هیأتی مثل همیشه بیایند در میدان و مردم را سیراب کنند.»

هلالی: صرفه‌جویی ضرروی است

بعد از بنی‌فاطمه، عبدالرضا هلالی مداح اهل بیت نیز در قالب پویش #صدای_آب فیلمی در فضای مجازی منتشر کرد و اظهارداشت: «صرفه‌جویی در مصرف آب یک وظیفه است و ربطی به کمبود آب ندارد. باید همواره صرفه‌جویی داشت. آب مهریه حضرت زهرا و باید بهینه از آن استفاده کرد. فقط برای ما و نسل ما نیست و برای آیندگان و بچه‌های ما هم است بنابراین می‌طلبد که درست مصرف کنیم.»

توضیحات رضا هلالی در خصوص ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب

بعد از این اظهارات و اعلام آمادگی‌های صورت گرفته، پویش‌هایی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان از سوی خیریه‌ها و گروه‌های جهادیی مرتبط با هیأت‌های مذهبی آغاز شد. خیریه بهشت امام رضا فراخوانی برای کمک به تهیه منبع آب و آب معدنی برای مردم این منطاق صادر کرد که با حمایت سیدمجید بنی‌فاطمه و کاظم غفارنژاد از مداحان کشور هم همراه شد.

هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

منبع آب برای خانواده‌ها تهیه می‌کنیم

یوسف اصلانی مسئول این خیریه می‌گوید: «ما از زمان سیل سیستان و بلوچستان حضور گسترده‌ای در این منطقه داشتیم و با بررسی‌های میدانی دریافتیم که بی‌آ‌بی مهمترین مشکل مردم این منطقه است. مردم در این مناطق با فاصله بسیار از هم زندگی می‌کنند که برای آب‌رسانی باید تدابیر لازم صورت گیرد. در بررسی اولیه زمان سیل مشخص شد ۱۵ هزار منبع آب مورد نیاز است که هزینه هر منبع، آن زمان ۶۰۰ هزار تومان بود که با کمک مردم و حمایت هیأت‌های مذهبی و هنرمندانی همچون احسان علیخانی و رامبد جوان توانستیم، ۴ هزار منبع را تهیه کنیم. در شرایط کنونی هم بنا داریم منبع آب برای خانواده‌ها تهیه کنیم تا بتوانند آب مورد نیاز خود را تأمین کنند. هزینه منبع ۲ میلیون تومان است و علاوه بر آن بنا داریم ذخیره آب ۲۰ لیتری نیز به هر خانواده ارائه کنیم. از مردم و خیرین تقاضمندیم ما را در ایین زمینه حمایت کنند.»

هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

آب معدنی برای مردم می‌فرستیم

دومین مجموعه هیأتی که پای کار آمده است، خیریه تکیه‌گاه هیأت الرضا است. محمد محسنی مسئول فرهنگی و رسانه‌ای هیأت‌الرضا می‌گوید: «در زمان سیل سیستان و خوزستان تجربه ارسال یک تریلی آب معدنی را با کمک مردم و خیرین داشتیم که در برهه کنونی نیز تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی پویش #نذر_آب همین روند را تکرار کنیم و ان شاء الله با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، آب معدنی تهیه و به سیستان و بلوچستان ارسال کنیم.»

هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

حسین طاهری مداح اهل بیت نیز با حمات از این طرح هیأت الرضایی‌ها مردم را به مشارکت در این نذر دعوت کرد.

گروه جهادی مکتب سلیمانی نیز پویشی را راه‌اندازی کرده است تا علاوه بر آب‌رسانی به مردم این منطقه، آنان را به ملزومات بهداشتی مورد نیاز در این شرایط سخت تجهیز کند.

هیأتی‌ها برای آب‌رسانی به سیستان آستین بالا زدند

گروه‌های جهادی و هیأتی فعال معتقدند حضور آن‌ها با پشتوانه کمک‌های مردمی می‌توان تسکین مقطعی برای مشکل بی‌آبی مردم سیستان و بلوچستان باشد و نیاز است تا مسئولین کشور با همت بیشتری برای حل ریشه‌ای مشکل بی‌آبی مردم این مناطق اقدام کنند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *