هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند

خانه / پیشنهاد ویژه / هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند

اولین جلسه شورای هماهنگی شبکه‌های هیئات مذهبی کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولان و دست اندرکاران هیأت‌های شاخص کشور برگزار شد.

هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام و به نقل از خبرگزاری فارس، اولین جلسه شورای هماهنگی شبکه‌های هیأت‌های مذهبی کشور با هدف انسجام شبکه هیأت‌های کشور و با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مصطفی جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات، علی اکبر مداحی مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام کشور، سیدعلی قریشی مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی-هنری قدیم الاحسان، یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان کشور، نوشاد نوشادی رئیس شورای هیئات مذهبی کشور، مجتبی مختاری مدیر مؤسسه جوانان رضوی، علی جانباز معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند
هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند

سازمان تبلیغات در خصوص اربعین با دیگر نهادها هم‌افزایی می‌کند

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه خیر و برکات این نوع جلسات در سطح استانی نیز باید گسترش یابد تصریح کرد: مصوبات این جلسه مشخص خواهد شد و برای مکمل این مصوبات، افراد حاضر در این نشست پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

وی افزود: همچنین این جلسه باید در اسرع وقت در استان‌ها تشکیل شود تا اولین خیر این جلسات به محافل اربعین برسد؛ در راستای اهداف جلسه شورای هماهنگی شبکه‌های هیأت‌های مذهبی کشور با مسئولان مربوطه نیز جلساتی برگزار خواهد شد.

قمی در پایان سخنان خود به موضوع برگزاری مراسم اربعین پرداخت و خاطر نشان کرد: در موضوع برگزاری مراسم اربعین حسینی سازمان تبلیغات اسلامی خود را موظف می‌داند که با همه دست اندرکاران این عرصه، هم‌افزایی‌های لازم را داشته باشیم.

هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند
هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند

مدیران اصلی برگزاری مراسم ماه محرم، مردم بودند

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام مصطفی جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشکر از مردم مؤمن ایران اسلامی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم ماه محرم اظهار داشت: باوجود هجمه‌های رسانه‌ای در محرم و جنگ رسانه‌ای که ما با آن طرف هستیم، اصل حرکت اباعبدالله علیه السلام و دین اسلام است و دشمن می‌خواهد به بدنه محرم، دین و اصل نظام ضربه وارد کند.

جلالی افزود: معمولاً در مواجهه با مشکلات اجتماعی و دو راه «وادادگی» و یا «تعطیلی کار» را انتخاب می‌کنیم اما تلاش و از خود گذشتگی مردم در برگزاری مراسم محرم ثابت کرد راه سومی نیز برای مواجهه با مشکلات اجتماعی وجود دارد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هیچ نهاد و فردی نمی‌تواند ادعای مدیریت مراسم ماه محرم را داشته باشد، به دلیل آن که مدیران اصلی این میدان، مردم بودند؛ محرم ثابت کرد که باید مردم را پای کار مشکلات اجتماعی بیاوریم تا مشکلات به بهترین نحو حل شوند.

وعاظ و مداحان باید توانشان را برای برگزاری مراسم اربعین در ایران به کار بگیرند

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی به اهمیت حضور مواکب ایرانی در راهپیمایی اربعین اشاره و عنوان کرد: حضور مواکب ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی نشان‌دهنده اهمیت دادن ایرانی‌ها به تمام زائران سیدالشهدا علیه‌السلام با ملیت‌های گوناگون است و این فلسفه عامل وحدت و تقریب امت اسلامی می‌شود.

وی افزود: برای اجرای مراسم اربعین در داخل کشور؛ مطابق با منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) باید برنامه‌ریزی‌های لازم به بهترین شکل انجام شود و در این حوزه باید به یک جمع‌بندی دقیق رسید.

باباخانی تأکید کرد: هموطنان عزیزمان از سفر اربعین امسال محروم هستند و لازم است اهل منبر و مداحان، حداکثر توان خود را برای برگزاری مراسم داخل کشور به کار بگیرند.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود تصریح کرد: تحلیل سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) می‌تواند برای برگزاری مراسم اربعین حسینی گره گشا باشد.

هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند
هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند

غیبت مواکب ایرانی در عراق، فرهنگ مقاومت به وجود آمده در عراق را کمرنگ خواهد کرد

سردار علی اکبر مداحی، مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام کشور در ادامه این جلسه عنوان کرد: اگر مواکب ایرانی در راهپیمایی حضور پیدا نکنند این شبهه به وجود خواهد آمد که در سال‌های گذشته این مواکب فقط برای خدمت‌رسانی به زائران ایرانی در عراق حضور داشتند.

وی افزود: نبود مواکب ایرانی در عراق، آن فرهنگ مقاومتی که ایران در عراق به وجود آورده است را به شدت کمرنگ می‌کند و این موضوع باعث خوشحالی دشمن خواهد شد.

مداحی تصریح کرد: برای برگزاری مراسم اربعین حسینی در ایران، برنامه‌ریزی‌های لازم را پیش بینی کرده‌ایم و با این برنامه‌ریزی‌ها، مشکلاتی که در مرز و دیگر نقاط به وجود خواهد آمد را مدیریت خواهیم کرد.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: این نشست یک اقدام بسیار پسندیده و مفید است و امیدواریم این نوع جلسات ادامه داشته باشد.

حضور جریان تبلیغی در موضوعات مهم کشور اثرات مفیدی به همراه داشته است

در ادامه این نشست سیدعلی قریشی مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی ـ هنری قدیم الاحسان با اشاره به اثرات ورود جریان تبلیغی به موضوعات مهم عنوان کرد: هرگاه جریان تبلیغی کشور وارد موضوعات مهم شده است، شاهد تأثیرات مفید آن در جامعه بوده‌ایم.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در جریان دینی هم باید مطالبه‌گری وجود داشته باشد؛ تاب‌آوری جامعه در برابر مشکلات اشباع شده است و اگر مراسم هیئات مذهبی نباشد، اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد، پس باید هیئات مذهبی تقویت شوند.

امسال در نبود مواکب ایرانی موقعیت برای ترویج تشیع انگلیسی افزایش پیدا می‌کند

نوشاد نوشادی، رئیس شورای هیئات مذهبی کشور در ادامه این نشست اظهار کرد: در یک سال گذشته، سازمان تبلیغات اسلامی در موقعیت‌هایی مانند کمک به سیل‌زدگان، مبارزه با ویروس کرونا و دیگر فعالیت‌های جهادی به خوبی ایفای نقش کرده است.

وی افزود: با دغدغه و اصرار سازمان تبلیغات اسلامی و فرهیختگی مردم عزیز، مراسم ماه محرم امسال با رعایت موارد بهداشتی برگزار و به گفته مقام معظم رهبری (مدظله العالی) محرم امسال ماندگار شد.

نوشادی تصریح کرد: مسئولان کشورهای افغانستان و پاکستان با رایزنی‌های لازم با مسئولان کشور عراق، به دنبال فراهم کردن حضور افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها در عراق هستند، که این امر سبب می‌شود پشت مرزهای ایران ترافیک جمعیت را شاهد باشیم.

نوشادی تأکید کرد: امسال در نبود مواکب ایرانی موقعیت برای ترویج تشیع انگلیسی افزایش پیدا خواهد کرد و باید به این موضوع یک نگاه ویژه داشته باشیم.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: هیأت فقط خاصِ عزاداری و سینه‌زنی نیست و باید بُعد کمک‌رسانی و همدلی مؤمنانه هیأت‌ها نیز به جامعه نشان داده شود.

هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند
هیأتی‌ها در اربعین موکب سلامت راه می‌اندازند

باید بیشترین تولیدات را در خصوص «محرم ماندگار» داشته باشیم

در پایان این نشست یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با اشاره به اهمیت پرداختن به موفقیت‌های به دست آمده در ماه محرم و خدمات هیأت‌های مذهبی کشور درچند ماهه اخیر امسال عنوان کرد: باید در خصوص بازنشر این خدمات و اقدامات انجام شده در این ماه محرم باشکوه، بیشترین تولیدات هنری و رسانه‌ای را داشته باشیم.

بیانیه شورای هماهنگی شبکه‌های هیأت کشور در خصوص مراسم اربعین

در پایان این جلسه، شورای شبکه‌های هیأت کشور در لبیک به سخنان اخیر رهبر فرزانه انقلاب و برگزاری مراسم اربعین حسینی بیانیه‌ای صادر کردند.

در متن این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هیأت میعادگاهی است که شور و شعور را باتشکیلات و نظم در هم آمیخته و با استمداد از حضرات معصومین (ع) به‌ویژه اباعبد الله الحسین علیه السلام آنچنان معجون حیات بخشی به جامعه بشری هدیه داده است که می‌تواند برای همه دردهای جامعه درمان باشد.

از دوران مبارزات ستمشاهی تا حماسه‌های بی‌نظیر هشت سال دفاع مقدس، کمک به محرومان گرفته تا جهاد علمی و فرهنگی، دفاع از مرزهای کشور تا دفاع از آرمان‌های اسلام ناب محمدی و تا مواجهه با ابتلائات طبیعی و هم اکنون هم در مواجهه با ویروس منحوس کرونا،هیأت و روحیه هیأتی بوده که حماسه‌های ماندگار برپا کرده است.

برگزاری با شکوه و عزاداری مسئولانه محرم امسال درسی تاریخی برای جهانیان بود تا ثابت کند هیأت جایگاهی است که خط بطلان بر دوگانه‌های پوچ می کشد. از علم و دین گرفته تا عزاداری و سلامت، مردم دلداده خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام اگرسخت ترین شرایط بوجود آید دست از دامان ایشان بر نمی دارند و در کنار اینکه بیش تر و بهتر از هر کسی به سلامت جامعه ارج می‌نهند، با شکوه‌ترین صحنه‌های عزاداری توام با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را به رخ جهانیان می کشند.

شورای هماهنگی شبکه‌های هیأت کشور ضمن عرض تواضع نسبت به این ملت حماسه ساز و عاشق اهل البیت علیهم السلام، در آستانه همایش بزرگ اربعین به سخنان داهیانه رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی لبیک گفته و بر موارد زیر تأکید می‌کند:

همچون گذشته همه هیأت‌های کشور با پاسداشت حماسه مدافعان سلامت و کادر معزز پزشکی تمامی تلاش خود را برای رعایت مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا معطوف می‌دارند.

با توجه به شرایط موجود، مراسم با شکوه اربعین در داخل کشور و با رعایت همه دستورالعمل‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا به شکل منظم و هماهنگ برگزار می‌شود.

برپایی موکب‌های سلامت در چارچوب‌های تعیین شده برای گسترش امکان همگانی جهت مراعات موارد بهداشتی مورد اهتمام همه هیأت‌های مذهبی خواهد بود.

تمامی خیرین و خادمان هیئات همه همت خود را جهت کمک مؤمنانه مصروف داشته و تا حل مشکلات مردم محروم در کنار این عزیزان خواهند ماند.

در انتها شکوه خود را به درگاه ملک پاسبان حضرت ارباب می‌بریم که امسال اگر چه محروم از این پیاده‌روی بی‌نظیر و مسیر بهشتی هستیم و نمی‌توانیم آنچنان که می‌خواهیم به این آستان عرض ادب نماییم، با پای دل با قرائت زیارتنامه و برپایی روضه‌ها و هیئات زائر عتبات عالیات خواهیم بود.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *