هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

خانه / پیشنهاد ویژه / هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

مسئولین هیأت محبین خمسه طیبه در استان اصفهان، همواره تلاش دارند تا با راهنمایی جوانان آنان را به سمت تولید سوق دهند و مانع کارمندی آنان شوند تا اینکه خودشان دست به کار شدند و کارگاه تولیدی به راه انداختند.

هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

هیاتمساجد و هیأت‌های مذهبی همواره بستری بوده تا جوانان و نوجوانان در آن کسب تجربه کنند و بتوانند استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند. در این هیأت‌ها گاهی دوره مهارت‌آموزی برپا می‌شود تا جوانان کاری یاد بگیرند و گاهی هم با برپایی جلساتی با حضور کارآفرینان و کارخانه‌داران تلاش می‌شود تا انتقال تجربه شود. در کل تلاش بر این است که افراد کمتر به فکر کار کارمندی باشند و به دنبال کارآفرینی و اشتغال‌زایی بروند.

هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

هیأتی که از دل مسجد و بسیج جان گرفت

در سومین گزارش روایت تولید، سراغ یکی از مسئولان هیأت بسیجیان و رزمندگان اسلام محبین خمسه طیبه در استان اصفهان رفتیم. میثم بدیهی می‌گوید: «پایگاه بسیج مسجد ۱۴ معصوم علیهم السلام در شهرستان خمینی شهر و در غرب اصفهان در سال ۸۳ تأسیس شد که ۲ سال بعد از آن هم هیأت بسیجیان و رزمندگان اسلام محبین خمسه طیبه راه‌اندازی شد. این هیأت در مناسبت‌های مختلف مانند شهادت امام جعفر علیه السلام ، شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، دهه دوم ماه محرم و … مجلس برپا می‌کند. البته در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا کمی برنامه‌ها متفاوت شده است، اما در مناسبت‌های خاص با همکاری بسیج و مسجد مجالس برپاست.»

هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

جوان‌ها را ترغیب می‌کنیم، جذب بازار شوند

در این هیأت همواره تلاش شده است، نوجوانان و جوانان را به کارهای غیراداری تشویق و ترغیب کنند. بدیهی می‌گوید: «همواره جوانان و کوچک‌ترها را توصیه می‌کردیم که سراغ کار اداری نروند و خودشان کسب و کار راه بیندازند و بیش‌تر سراغ تولید بروند. در سال‌های اخیر همیشه مقام معظم رهبری روی تولید تاکید داشته‌اند و این از نامگذاری سال‌ها هم مشهود است. توصیه ما براین بود که جوانان تولید را جدی بگیرند تا باری از روی دوش کشور برداشته شود.»

هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

جمله‌ای که جرقه‌ شد

روزی یکی از جوانان هیأت درخصوص این تشویق‌ها و توصیه‌ها گله‌مند می‌شود که «آقای بدیهی نفست از جای گرم بلند می‌شود. خودت استخدامی و ما را به کار آزاد و تولید تشویق می‌کنی!» این جمله جرقه‌ای در ذهن این مسئول هیأت ایجاد می‌کند. او می‌گوید: «این حرف درست بود و من که سال‌ها همه را به کار غیراداری تشویق می‌کردم، خودم موقعیت استخدام در دولت را داشتم. با راهنمایی و مشورت یکی از دوستانم که در خمین کارگاه تولید مبلمان باغی داشت، تصمیم گرفتم هرچند اندک وارد این عرصه شوم.»

هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

کارگاهی که با ۵۰ میلیون تومان راه‌اندازی شد

علی محمدی، مدیرکارگاه بوستان آرا در شهر خمین، بستری را برای تولید مبلمان باغی که مشابه خارجی هم داشت، فراهم کرده بود. محمدی می‌گوید: «در سال ۹۵ با حضور ۳ نفر و مبلغ ۵۰ میلیون تومان این کارگاه را راه‌اندازی کردم که در حال حاضر ۱۲ نفر مستقیم و ۲۵ نفر غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند. ما پنج مدل میز و صندلی باغی، ۲ مدل تاب ریلکسی و ۲ مدل تاب بازی تولید می‌کنیم. ابتدا برای شروع کار نمایشگاهی در اصفهان راه‌اندازی کردیم اما با کمک ظرفیت هیأت و مسجد، توسعه پیدا کرد.»

هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

بخشی از تولید را خودمان شروع کردیم!

کار نمایشگاهی هیأتی‌های اصفهان به مرور این روزها به کارگاه تبدیل شده است. بدیهی می‌گوید: «اول تصمیم گرفتیم با ظرفیت مشاغل خانگی بخشی از تولیدات را خودمان دست بگیریم. در گام اول برای تاب‌های ریلکسی، نخ پیچی و تولید تشک را به خانم‌هایی در خانه‌ها سپردیم. با این کار شش ـ هفت نفر شاغل شدند. به مرور این ظرفیت را ایجاد کردیم تا خودمان کارگاه داشته باشیم. این روزها مواد خام را از خمین وارد می‌کنیم و در کارگاه خودمان در اصفهان سرهم می‌کنیم. درحال حاضر پنج مدل میز و صندلی تولید داریم که مدل شش ـ هفت را هم طراحی کردیم. ۴ مدل تاب دونفره و سه نفره، چهار رنگ تاب ریلکسی و پنج مدل استند گل تولید می‌کنیم. در این مدت یک ساله توانستیم دو ـ سه نفر را مستقیم و ۱۰-۱۵ نفر را غیرمستقیم مشغول به کار کنیم.»

هیأتی‌ها وارد چرخه تولید شدند تا جوانان کارمند نشوند

صادرات محصولات به کشورهای همسایه

محصولات این تولیدی توانسته سهم خوبی از بازار این محصول به دست آورد. بدیهی می‌گوید: «مشابه این محصول از خارج قیمت بالا در بازار موجود است که محصولات ما توانسته با کیفیت بالا و قیمت بسیار پایین با آنان رقابت کند. محصولات ما به کشورهای عراق و افغانستان و کشورهای حوزه خیلج فارس توسط تجار صادر می‌شود، اما هنوز خودمان در این زمینه رسماً وارد نشده‌ایم.»

قصد داریم نیروها را از مسجد و هیأت جذب کنیم

توسعه و گسترش این کارگاه همه با همت و ظرفیت مساجد و هیأت رقم خورده است. هرزمان بنا بوده اتفاقی رخ داده نیروی انسانی از آنجا به سمت کارگاه گسیل شده است. بدیهی می‌گوید: «برای پست‌ها و نیازهای مختلف نیروی انسانی هیأت همواره تلاش داریم از بدنه هیأت و مسجد جذب داشته باشیم. واقعاً گلایه دارم که چرا در هیأت‌ها و مساجد افراد را برای کار در فضاهای اداری ترغیب می‌کنند. در حالی که می‌توان آنان را در بستر کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار کرد.»

هیأت‌های مذهبی در زمینه‌های اقتصادی و تولید ظرفیت‌های بسیاری دارند. ظرفیت‌هایی که در برخی از هیأت‌های سراسر کشور به کار گرفته شده و ثمراتی داشته است. برای معرفی این ظرفیت‌ها در قالب گزارش‌های «روایت تولید» هرهفته یکی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا الگویی برای دیگر هیأت‌ها و تشکل‌های فرهنگی باشد.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *