هیات رزمندگان اسلام یکی از فرماندهان جنگ نرم است

خانه / مطالب و رویدادها / هیات رزمندگان اسلام یکی از فرماندهان جنگ نرم است

تاریخ شفاهی حماسه ماندگار«نهم دی»

گفتگوی اختصاصی با دکتر اصغر آب خضر : 

هیات رزمندگان اسلام یکی از فرماندهان جنگ نرم است

abkhezr

هیات: هماهنگی برای برگزاری راهپیمایی نهم‌دی چگونه انجام شد و عوامل چنین تصمیمی از کجا نشأت گرفت؟

پاسخ به این سؤال بدون در نظر گفتن وضعیت کشور در مقطع زمانی که تظاهرات نهم‌دی برگزار شد، ممکن نیست، یعنی برای پاسخ‌دادن به این سؤال باید شرایط کشوردر هشت ماهه پس از انتخابات خرداد 1388 تا دی‌ماه همان سال را در نظر بگیریم. فتنه‌های ایجاد شده از سوی استکبار جهانی و بازیچه‌های داخلی آنها و تلاشی که برای تغییر فضای انتخابات و زیر سؤال‌بردن حماسه انتخابات 1388 و مشارکت 85 درصدی مردم انجام شد، موضوعاتی است که در تحلیل حماسه نهم‌دی باید مدنظر قرار گیرد.

می‌دانیم که فتنه سال 1388 برنامه‌ریزی استکبار جهانی به امید سرنگونی نظام یا لااقل سست‌کردن پایه‌های مردمی آن بود که با کلید زدن «دروغ بزرگ تقلب در انتخابات»، آغاز و از سوی برخی شکست‌خوردگان انتخابات که از سر لجاجت با مردم و غرق شدن در توهمات و خودبزرگ‌بینی‌ها، ابزار دست استکبار جهانی شده بودند، پیگیری شد که البته به لطف حضرت حق و عنایت حضرت بقیه‌الله(عج) و با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری خاموش شد و به رغم همه ضرباتی که کشور در جریان بی‌نظمی‌ها، آشوب و اغتشاش‌ها خورد، دستاوردهایی هم برای نظام داشت و کشور را واکسینه کرد، اما اگر به آن مقطع زمانی برگردیم، می‌بینیم که جریان فتنه ماهیت اصلی و پنهان خود را به مرور زمان نشان داد. این نکته مهمی در تحلیل ریشه‌های 9 دی است که باید به آن توجه کرد، یعنی درست از زمانی که التهابات انتخاباتی و اعتراضات خیابانی پس از انتخابات، به دلیل ناتوانی شکست‌خوردگان انتخابات در ارائه دلیل و مدرک و روشن‌شدن برخی حقایق، فروکش کرد، جریان فتنه برای به خیابان کشاندن مردم از بستر مراسم و آیین‌های ملی و انقلابی استفاده کرد، مثل آنچه در روز قدس، 13 آبان و 16 آذر شاهد آن بودیم. البته با این تفاوت که جریان فتنه در این آیین‌ها کاملاً برخلاف خواست و عقاید ملت ایران حرکت می‌کرد.

به هر حال ضدیت با انقلاب اسلامی و دشمنی با مردم، ماهیت جریان فتنه بود. هر چند ماهیت و باطن این جریان، اندک اندک و به مرور زمان برای مردم روشن شد، بنابراین دیدیم که جریان فتنه در روز جهانی قدس که یادگار امام عزیزمان بوده است، شعار «نه غزه، نه لبنان» سر دادند و یوم‌الله 13 آبان که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است، برای خاموش‌کردن شعار «مرگ بر آمریکا» که سردمدار اصلی مستکبرین عالم است با شعارهای انحرافی «مرگ بر روسیه» و «مرگ بر چین» وارد میدان شدند. روز 16 آذر هم که ماهیت ضداستکباری دارد، شعار انحرافی «جمهوری ایرانی» را سر دادند، اما به هر حال اوج این حرمت‌شکنی‌ها در روز عاشورای 1388 بود. هتک حرمت به عاشورای حسینی(ع) آن هم با کف و سوت و آتش‌زدن مسجد و کتک‌زدن مردم عزادار، امر بسیار کم‌سابقه‌ای در کشور ما بود، به همین دلیل نیز همان روز به آن واکنش نشان دادند. مردم به محض اینکه مطلع شدند که بعضی از فتنه‌گران از خلأ حضور مردم در سطح شهر، سوءاستفاده کرده و آن فجایع را آفریده‌اند، با حضور در خیابان‌ها، اغتشاشگران را فراری دادند. به نظر بنده این عکس‌العمل سریع و واکنش‌های پس از آن، عمق ارادت و حساسیت مردم نسبت به مقدسات دینی و شعائری نظیر عاشورا را می‌رساند. حتماً شما هم به یاد دارید که این حرکت‌های مردمی آرام و قرار نیافت و از فردای عاشورای 1388، هر روز در گوشه‌ای از کشورمان شاهد اعلام انزجار، راهپیمایی یا صدور بیانیه‌های محکومیت بودیم که منتهی به برگزاری تظاهرات نهم دی 1388 شد.

هیات: برای تصمیم‌گیری در خصوص برگزاری این تظاهرات نظرات مردمی را گرفتید یا با توجه به جو موجود جامعه تشخیص دادید که چنین تظاهراتی باید انجام شود؟

به هر حال شدت انزجار مردم زیاد بود. عرض کردم که باید موضوع نهم‌دی را در مقطع زمانی خودش تحلیل کنیم. مردم به قدری از موضوع اهانت به عاشورا توسط جریان فتنه منزجر بودند که هیچ دستگاهی امکان جلوگیری از خواست مردم متدین سراسر کشور را نداشت. مثلاً کارمندان و کارگران خیلی از ادارات و کارخانه‌ها فردای عاشورا و روز بعد از آن، به صورت خودجوش و بدون آنکه منتظر اجازه از مدیران یا رئیس مربوطه بمانند، تجمع می‌کردند و بیانیه می دادند. مدیر یکی از این کارخانه‌ها که کارگرانش از هتک‌حرمت عاشورا برآشفته بودند، تعریف می‌کرد که خواستم جلوی کارگرها را بگیرم و آنها را به سرکارشان برگردانم اما سیل جمعیت کارگرهای عصبانی من را هم با خودش برد و به ناچار خودم هم با آنها همراه شدم وضعیت این طور بود. ما با سیل تماس‌های تلفنی و پیگیری های مردمی مواجه بودیم که برخی با گریه و برخی با عصبانیت و غیرت به جوش آمده خواستار اقدام ویژه‌ای بودند. باید اعتراف کرد که در موضوع 9 دی مردم از مسئولان و دستگا‌ه‌های فرهنگی ـ تبلیغی، جلو افتادند. خیلی بابصیرت و خودجوش حرکت‌های اعتراض‌آمیز را شروع کردند. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم بنا به وظیفه ذاتی خود که مسئول برگزاری مراسم عمومی است، ناچاراً بر اساس خواست عمومی مردم، به این جمع‌بندی رسید که باید این حرکت خودجوش مردمی را ساماندهی و تجمیع کند تا صدای انزجار و نفرت مردم از آشوبگران داخلی و اعلام برائت از آنها از فتنه‌گران به گوش همه جهانیان برسد. کل ماجرا در کمتر از 48 ساعت اتفاق افتاد. تصمیم گرفتیم تا با هماهنگی دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای انقلابی، راهپیمایی 9 دی را در سراسر کشور ساماندهی کنیم .

هیات: اما نهم دی فراتر از تصورات و در ابعادی فراتر از سایر مراسم‌های شورا رقم خورد. خود شما فکر می‌کردید که حجم حضور مردمی چنین حماسه‌ای را رقم بزند؟

خیر. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای روز 9دی فقط یک اطلاعیه داد و زمان و مکان تجمع را اعلام کرد. قطعاً باید صوت مراسم و امکانات برای حضور چند میلیونی مردم را فراهم می‌نمود که این کار را کرد. بقیه هرچه دیدند و شنیدند مردم بودند و حماسه‌هایی که همین مردم آفریدند، البته فراهم کردن بستر تظاهرات نهم دی با این حجم و در این مدت کوتاه کار آسانی نبود. همین است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که دست قدرت خدا در حماسه نهم دی مشهود است وگرنه از توان انسان خارج است. به هر حال مراسمی نظیر راهپیمایی 22 بهمن یا روز قدس با همه عظمتی که دارند، کاری روتین و تجربه شده هستند اما حماسه نهم دی از این جهت یک رخداد بی‌سابقه بود. ابعاد حماسه‌ای که رقم خورد هم بسیار فراتر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم. مردم از هر طبقه و هر قشر با هر سلیقه‌ سیاسی چون معتقد به آرمان‌های امام، رهبری، انقلاب و شهدا بودند آمدند تا 9 دی روز ماندگار تاریخ شود که انصافاً هم اینگونه شد. می دانید که حماسه نهم دی ماه در یک روز کاری و غیرتعطیل برگزار شد. شاید هیچ‌کس انتظار چنین حضوری از مردم نداشت. ما هم همینطور، به همین دلیل هم امکانات و تدارکات و صوت پیش‌بینی شده برای این مراسم جوابگو نبود، اما مردم که برای اینها نیامدندبودند، آنها با جان و دل به خیابان‌‌ها آمدند و فریاد برائت از فتنه‌گران و تبعیت از ولایت فقیه را سر دادند. این بحث پیوند ناگسستنی مردم با نظام اسلامی و ولایت‌فقیه، از جمله بحث‌هایی است که باید در جایگاه ویژه‌ای در تحلیل حماسه نهم دی ماه برای آن قائل شد. رویش‌های انبوهی که در این روز خودش را نشان داد و چشم دشمنان انقلاب را خیره و آنان را منزوی کرد، آب سردی بر پیکر تبلیغات واهی و نقشه‌های براندازی دشمنان نظام بود که به ریزش‌های اندک انقلاب دل بسته بودند. حماسه نهم دی در حقیقت یک بار دیگر اثبات کرد که ایرانیان ولایت‌مدار،همواره و همیشه برپایه اندیشه‌های ناب امام (ره) و مقام معظم رهبری آماده جانفشانی برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

هیات: برای تخمین جمعیت شرکت‌کننده در تظاهرات نهم دی کار خاصی انجام شد؟ آیا آمار مطمئنی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی وجود دارد؟

به هر حال می‌دانید که مدل تظاهرات و راهپیمایی انقلابی ما در جهان منحصر به فرد است و به دلیل گستردگی‌ای که دارد، تخمین دقیق جمعیت کار آسانی نیست اما مقایسه راهپیمایی‌ها با یکدیگر تا حدی گویاست. از این نظر تظاهرات نهم دی در تاریخ سی ساله انقلاب اسلامی تا سال 88 بی‌سابقه بود. موج عظیم اعتراضات مردمی و خیل گسترده جمعیت حاضر، نظیر نداشت، به طوری که فقط در تهران، دامنه وسیع حضور مردمی در اصلی‌ترین خیابان شهر از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی و از میدان انقلاب تا بلوار کشاورز همچنین از طرف جنوب میدان انقلاب تا چهارراه لشگر و خیابان‌های فرعی محل برگزاری در مسافتی به طول حداقل 15 کیلومتر کشیده شده بود که باید در کتاب رکوردهای دنیا ثبت می‌شد. علاوه بر حضور نزدیک به 5/4 میلیون نفری مردم تهران، بیش از 45 میلیون نفر از مردم ایران در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها حضور حماسی در راهپیمایی نهم دی داشتند. به این ترتیب میزان حضور مردم حتی از میزان مشارکت در انتخابات نیز فراتر رفت. این هم از ویژگی‌های حماسه نهم دی بود که بخشی از مردم که تا قبل از حادثه روز عاشورای حسینی، هنوز در تردید و ابهام بودند، بعد از جسارت و توهین منافقان و اغتشاش‌گران به اعتقادات دینی آنها، از تردید و ابهام خارج شدند.

اما دشمنان که از این حضور مردمی سراسیمه و آشفته شده بودند، راهپیمایی نهم دی را حکومتی و نمایشی و
به خاطر کیک و ساندیس توصیف کردند. به نظر من کسانی که چنین سخنانی را مطرح می‌کردند از همان جنس افرادی هستند که در مجلس ششم مردم ایران را گرسنه و بی‌فرهنگ خطاب می‌کردند که حتی برای گرفتن مرگ موش مجانی هم صف می‌ایستند. این افراد متأسفانه هرچند در عنوان و شناسنامه ایرانی هستند، اما میزان شناختشان از مردم ایران به اندازه غربی‌ها و شاید حتی کمتر از آنهاست. هیچ علاقه‌ای هم به این مردم ندارند چون مردم  همیشه به آنها «نه» گفته‌اند و پای ارزش‌های انقلاب اسلامی و امام و رهبری ایستاده‌اند. اینها ادعای رسانه‌های بیگانه است که وقتی حضور مردم و دفاع جانانه‌شان از ولایت فقیه و انقلاب اسلامی را می‌بینند، جز آنکه به مردم توهین کنند، چاره دیگری ندارند. این توهین البته عامل لجن پراکنی به سوی خودشان شده و مایه تحقیر و تمسخر آنان است. استکبار جهانی و مهره‌های دست چندم آنها در داخل کشور اصرار دارند با بستن چشم خود به روی واقعیت در توهمات خود سیر کنند. اما آنچه مردم جهان و افکار عمومی دنیا پیش چشم خود دیده و می‌بینند، پایبندی اکثریت قاطع مردم مسلمان ایران به اسلام، انقلاب، ولایت فقیه و اهل بیت(ع) و آرمان‌های امام عزیز و شهدای والامقام است.

انکار حقایق توسط استکبار جهانی و بنگاه‌های شایعه‌پراکنی آنها که موضوعی جدید نیست. آنها از ابتدای انقبلاب، پیروزی‌های بزرگ مردم ایران اسلامی را انکار می‌کردند. آخرین نمونه‌های آن هم منکر شدن حماسه 40 میلیونی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در همان سال 88 یا سانسور اخبار حضور چند میلیونی مردم در تظاهرات سراسری محکومیت اغتشاشگران و آشوب‌طلبان بود. اما این واقعیت حماسه نهم دی آنقدر عظیم و بزرگ بود که نمی‌توان آن را انکار کرد. روآوردن به حربه‌هایی نظیر توزیع ساندیس و شایعات دیگر به قصد کاستن از آتش دورنی و خشم آنها نسبت به مردم ایران بود. متأسفانه عوامل فتنه در داخل کشور جاهلانه با چنین نقشه‌ای همراه شده بودند و همان حرف‌ها را دوباره تکرار می‌کردند. این‌گونه برخوردها البته خود عاملی شد تا به طور کامل از ذهن و اندیشه مردم ایران به کناری گذاشته شوند و منفور مردم شدند، چراکه از نظر مردم متدین و انقلابی ایران اسلامی، این جماعت در زمین دشمن‌بازی می‌کنند.

 9dey

هیات: عملکرد رسانه‌های خارجی در انعکاس تظاهرات نهم دی چطور بود؟ آیا این رسانه‌ها توانستند ابعاد این حماسه را به تصویر بکشند؟

به وضوح مشهود بود که خبرنگاران خارجی از این حرکت عظیم در یک روز غیرتعطیل و در این مدت کم، مبهوت شده بودند، البته آنهایی که بیشتر در ایران حضور داشته و با مردم آشنا بودند شاید انتظار چنین حرکتی را داشتند اما نه با این حجم وگستردگی و عظمت. نگاه‌های حیرت‌آلود این خبرنگاران همراه شده بود با شک و تردید بعضی از آنها در نحوه پوشش و ارائه خبر. بسیاری از این خبرنگاران و اربابان رسانه‌ای‌شان در طول این ماه‌ها کوشیده بودند به مردم جهان القا کنند که مردم ایران از نظام و انقلاب فاصله گرفته و گویا انقلابی تازه علیه حاکمیت در کشور ما در جریان است. تمام تلاش آنها در این مسیر خرج شده بود که مردم ایران را مقابل حاکمیت قرار دهند و از آب گل‌آلود ایجادشده ماهی‌هایشان را صید کنند اما بعدازظهر 9دی با واقعیت عظیمی مواجه شدند که خواب را از سرشان پراند. البته برخی از آنها که مربوط به کشورهای آسیایی وکمی بی‌طرف‌تر بودند بخشی از واقعیت را انعکاس دادند اما خبرنگاران بسیاری از رسانه‌های غربی به رغم بهت و حیرت فراوان، از انعکاس واقعی خبرهای تهران و سایر استان‌های کشور طفره رفتند، اما واقعیت عظیم‌تر از آن بود که بتوانند از کنار آن ساده بگذرند یا آن را کتمان کنند.

راهپیمایی 9 دی خود تبدیل به یک رسانه عظیم شده بود ودیگر نیازی به خبرنگار و دستگاه‌های خبرپراکنی نداشت. حضور مردم خود پیامش را به تمام نقاط جهان ارسال کرد. این پیام پایان‌یافتن فتنه‌های خیابانی و بی‌توجهی مردم به فتنه‌گران بود تا دیگر خبرنگاران خارجی دستشان از انعکاس خبرهای فتنه‌انگیز از کشورمان کوتاه شود.

هیات: شما هم با این نظر که می‌گوید راهپیمایی نهم دی را مهر پایانی بر فتنه بود، موافق هستید؟

البته تظاهرات نهم دی و راهپیمایی 22 بهمن سال 1388 را باید باهم دید. اینکه تظاهرات نهم دی پایانی بر اغتشاشات خیابانی بود را قبول دارم به هر حال جریان فتنه پس از نهم دی دیگر کمر راست نکرد و مجالی برای عرض اندامش نبود. به هر حال تا خود نهم دی ذهن و اندیشه بخشی از مردم به دلیل ناآرامی‌ها و اغتشاشات و جنگ روانی سران فتنه و ایادی آنها، پریشان بود و بسیاری از انرژی و توانی که باید صرف کار و پیشرفت کشور می‌شد، در درگیری‌ها و آشفتگی‌های بی‌حاصل تلف می‌شد. از سوی دیگر دشمن هم با توجه به وضعیت داخلی جری‌تر شده بود و برای ما شاخ و شانه می‌کشید، اما راهپیمایی 9دی ریختن آب سر بر سر همه این اتفاقات و افرادبود. اما اینکه فتنه با نهم دی پایان یافت جای تأمل دارد. به هر حال می‌بینیم که مقام معظم رهبری هنوز در سخنرانی‌های خود موضوع فتنه و روشنگری و بصیرت‌بخشی به مردم را دنبال می‌کنند واگر اینگونه باشد که فتنه را پایان یافته بدانیم، نیازی به این همه تأکید از سوی مقام معظم رهبری نیست. به هر حال دشمنی استکبار جهانی با مردم ایران تمام‌شدنی نیست و فتنه هر روز با لباسی جدید در کمین انقلاب اسلامی است، بنابراین نباید از خطر فتنه غفلت کرد.

هیات: آیا ناگفته‌ای از حماسه نهم دی مردم در تهران  سراسر کشور که تابحال بیان نشده برای اولین بار از زبان شما که در آن سال مسئول ستاد برنامه‌‌ریزی نهم دی بودید به عنوان بازخوانی تاریخ شفاهی حماسه ماندگار نهم دی بازگو شود؟

همین‌گونه که شما به خوبی اشاره داشتید ناگفته های زیادی از نحوه برنامه‌ریزی و اجرای مراسم حماسه نهم دی ماه 1388 مغفول واقع شده که انشاء‌الله در فرصتی مناسب به همه آنها خواهیم پرداخت. ولی فعلاً به چند ناگفته اشاره‌ای مختصر می‌نمایم. اولین نکته ای که باید به آن اشاره شود. اینکه واقعاً ما و همه همکارانمان و نهادهای فرهنگی، تبلیغی که تجربه برگزاری حتی مراسم غیرمترقبه را داریم تصور چنین حضوری را نداشتیم. البته فکر می‌کردیم که به دلیل عمل سخیف و دور از شأن اسلامی و انسانی و جسارت زیادی که به اعتقادات مردم مسلمان و متدین و عاشق اهل بیت (ع) به خصوص حضرت سیدالشهدا (ع) توسط منافقین و جریان فتنه صورت گرفت و موج انزجار که از همان لحظه یعنی ظهر در مقابله با فتنه گران انجام شد. با تجربه‌ای که داشتیم قابل پیش‌بینی بود که مردم واکنش شدیدی نشان خواهند داد. لذا اگر از بعضی از مطالب واکنش‌های اولیه مردم که در تهران و سراسر کشور اشاره شد بگذریم ، مناسب است به بخشی از نحوه برنامه‌ریزی اشاره کنم:

اولین نکته اینکه بعضی از مردم و نهادهای همراه مراسم در فردای نهم دی اصرار داشتند که مناسب است در میدان امام حسین (ع) مراسمی تدارک دیده شود و بعضی دیگر مکان‌های مختلفی را پیشنهاد داشتند. ولی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که متولی برنامه‌ریزی و برگزارکننده مراسم بود باید بهترین مکان را برای مراسم پیش رو انتخاب می‌کرد. لذا در همان جلسه اول برنامه‌ریزی (روز دهم) میدان انقلاب را انتخاب کردیم. دلیل انتخاب میدان انقلاب این بود که فتنه‌گران درست در مرکز شهر به مقدسات مردم توهین و جسارت کرده بودند لذا به هیچ‌وجه برای مردم قابل قبول نبود که در پاسخ به فتنه‌گران گوشه‌ای از شهر حتی میدان امام حسین (ع) که به نوعی با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) هم‌سنخ بود انتخاب شود، لذا در جلسه پیشنهاد شد که میدان انقلاب به عنوان مرکز انقلاب در تهران و نزدیک همان مکان‌هایی که فتنه گران به دین مردم توهین و جسارت کرده‌اند انتخاب شود که تمامی اعضا جلسه پذیرفتند.

نکته دومی که در جلسه مورد بحث قرار گرفت حضور جمعیت بود. تقریباً تمامی اعضا جلسه اعتقاد داشتند که بیشترین جمعیت راهپیمایی‌های از اول انقلاب تا آن سال در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد. ناگفته نماند که در راهپیمایی 22 بهمن سال 87 بیشترین جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی نسبت به سال های قبل و به میزان تقریبی (3،200،000) نفر داشتیم. بنابراین برنامه ریزی تدارک برای جمعیت حداقل سه میلیون نفر آنهم در مدت بسیار کم حداکثر (48 ساعت) کار بسیار سختی بود. راهپیمایی روز جهانی قدس و 22 بهمن یک برنامه روتین و با پیش بینی های لازم  و در زمانی مناسب انجام می شود ولی برای این کار با این فرصت کوتاه شرایط مشکلی را درپیش‌رو داشتیم. به هر حال بعد از انتخاب مکان تریبون مراسم (ضلع شمال غربی میدان انقلاب) برای اولین بار نگاه اعضا ستاد برنامه ریزی به این معطوف شد که حداقل 15 کیلومتر صوت ثابت برای مراسم  باید پیش‌بینی و در بقیه مسیرها از فرکانس رادیویی استفاده کنیم و به صورت سیار بتوانیم ارتباط جایگاه با عموم مردم را برقرار کنیم که با لطف خدا و همکاری دستگاه‌های مربوطه این هماهنگی برای صوت انجام پذیرفت.

نکته سومی که مورد توجه اصلی قرار گرفت؛ هدایت موج‌خروشان مردم متدین که زخم غم جسارت به سیدالشهدا (ع) را در خود داشتند و بغض کینه  انقلابی، عاشورایی را در گلو خفته داشتند را چگونه به سمت میدان انقلاب که مرکز تجمع اصلی مردم بود هدایت نماییم. لذا تصمیم بر این شد که ارتباط صدا (صوت) را با مردم در طول مسیر خوب برقرار کنیم و بخش زیادی از همکارانمان از دستگاه‌های دیگر که تلاش  می‌کردند  در مسیر راهپیمایی مردم به عنوان انتظامات مردمی، همراه مردم باشند وجمعیت میلیونی که به طرف میدان انقلاب در حرکت است را هدایت نموده و از ازدحام جمعیت و انسداد در مسیر حرکت مردم جلو گیری نمایند. ( که حقیقتاً بخش سخت و نفس‌گیر مراسم هدایت حضور مردم در کف خیابان و مسیرهای منتهی به سمت میدان انقلاب بود).

 جمعیت از حدود ساعت 2 بعداز ظهر (9دی) از میادین ؛ امام حسین (ع) ، آزادی  و بلوار کشاورز(از شمال میدان انقلاب) و چهار راه لشگر(از جنوب به طرف میدان انقلاب ) درمسیرهای تعیین شده  در حرکت بودند و اجتماع گسترده مردمی در مسیرهای پیش‌بینی اتفاق افتاد و اینگونه  بود که حماسه حضور چند میلیونی مردم ولایتمدار ایران اسلامی که از ابتدای انقلاب تا سال 88 بی نظیر بود اتفاق افتاد.

 البته فراموش نمی‌کنیم ورود حضرت امام در 12 بهمن سال 57 و تشییع پیکر مطهرحضرت امام (ره) در سال 68 حداقل 10 میلیون نفر حضور داشتند .

با این تذکر که جمعیت روز 12 بهمن و روز تشییع جنازه حضرت امام راحل (ره) یک جمعیت کشوری بودند که از سراسر کشور آمده بودند ولی جمعیت بین 5/4 تا 5 میلیون نفر روز نهم دی صرفاً مردم تهران بودند. این همه ی ماجرا و عناصر اصلی آن (حماسه ماندگار نهم دی) یعنی مردم بودند که در یک روز غیرتعطیل همه آمدند. به نظر می‌رسد که در نگاه تبیینی به حماسه نهم دی به صورت مجزا حضور چندمیلیونی مردم در تهران حداقل 5/4 میلیون نفر و در کل کشور بیشتر از 45 میلیون نفرباید تحلیل محتوی شود.

لازم به ذکر است که روز 8 دی مردم حداقل 13 استان کشور راهپیمایی حماسی بسیار باشکوهی داشتند که خود مقدمه‌ای بسیار خوب و عزت‌مندی شد برای روز نهم دی که البته همه این 13 استان مجدداً روز نهم دی همزمان با تهران و سراسر کشور راهپیمایی اعتراض‌آمیز نسبت به جریان فتنه برگزار کردند.

نکته چهارم برنامه‌ریزی برای تریبون مراسم بود که باید متناسب با خواست مردم و فضای آن روز برنامه‌ریزی می‌شد و باید همه جوانب کار را درنظر می‌گرفتیم. از جمله اینکه مردم مسافت طولانی را  راهپیمایی می‌کنند و قطعاً یکسری شعار می‌دهندآنهم در فضای امنیتی که فتنه‌گران مسبب آن بودند و بعضا با تهدیدات پنهانی که برای این مراسم از خارج از کشور و در داخل توسط فتنه‌گران طراحی‌شده بود و شایعات فراوان که شایع شده بودتحت تاثیر قرار دهند. از جمله مسئله مسمومیت آب‌های آشامیدنی، مسائل امنیتی و … که ما همه این مسائل را به مسئولین مربوطه ارجاع داده بودیم و تمامی ظرفیت و تجربه چندین‌ساله خودمان را معطوف به حضور میلیونی مردم و اداره صحیح و حماسی تریبون مراسم که خواست واقعی مردم بود کردیم . لذا برنامه تریبون برایمان خیلی مهم بود که حداقل برای 1:5ساعت و حداکثر 2 ساعت چه برنامه‌ای داشته باشیم که به خواست عمومی مردم توجه شده باشد.

اگر از بعضی از برنامه‌ها که روتین مراسم است بگذریم، مسئله شعارهای مردم، قطعنامه مراسم که باید متناسب با موضع‌گیری مردم نسبت به سران فتنه و عوامل فتنه و دست های پنهانی عوامل  خارجی بخصوص آمریکا در آن فضای غبارآلود لحاظ می شد و حتما  باید با شفافیت و صراحت در قطعنامه به آنها اشاره می‌شد که از دیگر موارد قابل ذکر است که در آن روز از حساسیت فوق العاده ای به جهت اعلام مواضع مردم غیور و انقلابی برخودار بود.

نکته پنجم: بحث سخنران و مداح بود که باید با حساسیت ویژه‌ای انتخاب می‌شد. برای سخنران، چند نفری مطرح شدند ولی به نظر رسید که حضرت آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد گزینه‌ا ی مناسب برای این مراسم می‌باشد که فوراً ایشان را دعوت کردیم.

از بین مادحین که در تهران الحمدلله بسیار زیاد هستند و همه ایشان انقلابی، ارزشی، ولایتی، که در مدت اغتشاشات انصافاً کمک زیادی و به نوعی نقش اساسی در بصیرت‌افزایی مردم در مقابله با تهدیدات استکبار و فتنه‌گران در تجمعات مربوطه از خود نشان داده بودند هم باید به نحوه شایسته از حضور ایشان در مراسم نهم دی بهره می‌گرفتیم.

قبل از اینکه ما از ایشان دعوت کنیم متوجه شدیم که تمامی این آقایان محترم برای خودشان برنامه‌ریزی نموده‌اند که در طول مسیر راهپیمایی به طرف میدان انقلاب همراه با شعارهای مردم مدیحه‌سرایی نمایند که این ابتکار ایشان در نظم وانسجام و یکپارچگی مردم نقش بسیار مهمی داشت که خداوند ان‌شاءالله به همه ایشان خیر دنیا و آخرت بدهد. ولی به هر حال باید حداقل دونفر از ایشان را دعوت می‌کردیم که از تریبون اصلی مراسم برای مردم مدیحه‌سرایی داشته باشند. که نهایتاً با کمک هیئت رزمندگان قرار شد که در خدمت حاج سعید حدادیان باشیم و چنانچه فرصتی هم بود از سایر مادحین که در جایگاه خدمت ایشان بودیم استفاده نماییم.

به هر حال پس از سخنرانی حاج آقای علم‌الهدی مداحی پرشور حاج سعید حدادیان حدود 20 دقیقه‌ای انجام شد. نا گفته نماند که حاج سعید حدادیان در روز عاشورا در بسیج دانشگاه تهران برنامه داشتند لکن وقتی به مردم متدین و انقلابی و ایشان در دانشگاه اطلاع داده شد که منافقین و اغتشاش گران در مرکز شهر دست به آشوب زده اند و به هیات ها ، تکایا ، مساجد و نهادها حمله کرده اند آقای حدادیان به همراه حجت الاسلام و المسلمین پناهیان مجلسشان را نا تمام و به اتفاق مردم عزادار اولین گروههای مردمی بودند که در مقابل اغتشاشات صف آرایی کردند.لذا طبیعی بود که حاج سعید حدادیان با بغض و کینه انقلابی عاشورایی در مراسم شرکت کرده بود و با زیبایی هرچه تمام تر با اشعار حماسی و عاشورایی مدیحه سرایی خود را آغاز و مردم هم در انتهای مسیرهای راهپیمایی روز نهم دی که به میدا انقلاب اسلامی منتهی شده بود به خوبی و با شکوه وصف ناپذیری حاج سعید حدادیان را همراهی کردند.

البته باید شکرگزار خداوند متعال باشیم که هیات رزمندگان اسلام و دیگر هیات های مذهبی با بصیرت مثال زدنی و به همراه دیگر مادحین عزیز همچون حاج منصور ارضی، حاج حسین سازور ، حاج محمودکریمی، حاج محمدرضا طاهری و سایر مداحان عزیزدر سرتاسر کشور به عنوان فرماندهان جنگ نرم و هیات های مذهبی خود را به مثابه قرارگاههای جنگ نرم برعلیه دشمنان انقلاب، با بصیرت و معرفت دینی، ارزشی، ولایتمدار انه و انقلابی سازماندهی کردند وبا روشنگری ابعاد فتنه،  نسل جوان را به صحنه آوردند که از خداوند قادر متعال برای ایشان و روحانیت معزز که سهم ویژه و برجسته ای در همه دوران پیروزی و ادامه حیات انقلاب اسلامی و مقابله با چالشهای پیش روی آن بلاخص در مقابله با فتنه سال 1388 داشتند، خیر دنیا و آخرت آرزو داریم.

نکته ششم: بحث خبرنگاران داخلی و خارجی بود که در حد امکان توسط وزارت ارشاد برای ایشان کارت خبرنگاری تهیه شد تا از حضور مردم تصویر و فیلم تهیه شود. با صداو سیما هماهنگ کردیم که به دلیل کثرت جمعیت و ثبت و ضبط حضور چند میلیونی و حماسی مردم از هوا توسط چرخ‌بال تصویربرداردی شود و از قبل به ایشان گفته بودیم که پیش‌بینی می‌شود جمعیت از طرف غرب میدان انقلاب تا نزدیکی‌های میدان آزادی امتداد داشته باشد حتی با مسئولین منطقه پرواز ممنوع شهید مطهری هماهنگ شده بود تا یک فیلم یکپارچه جمعیت از میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) و مسیرهای اطراف داشته باشیم.

ضمن تشکر از گروه فیلم‌برداری و خلبان عزیز چرخ‌بال که تا حدودی به وظیفه خود عمل کردند ولی متأسفانه با اینکه به ایشان (خلبان و گروه تصویربرداری) گفته شده بود که یقیناً تا میدان امام حسین(ع) جمعیت خواهیم داشت ولی وقتی به طرف شرق در حال پرواز و تصویربرداری بودند تا انتهای پل روشندلان وتقاطع خیابان دکتر شریعتی تصویر گرفته و ازآنجا دور می‌زنند که در برگشت مجددا فیلم برداری کنندلکن جای تأسف دارد که آن لحظات حضور پر شکوه و تاریخی ثبت نشد. ولی به هر حال تصویر هوایی که از مجموعه مسیرها تصویربرداری شد و بارها حضور حماسی مردم به نمایش درآمده با همه نواقصی که دارد باید خداوند متعال را شکرگذار باشیم و به این مردم بابصیرت و خداجو و عاشق سیدالشهدا(ع) و لحظه‌شناس افتخار کنیم که همیشه و در هر شرایطی پای آرمان‌های اسلام عزیز و آرمان‌های امام راحل(ره) و شهدای گرانقدر انقلاب و منویات مقام معظم رهبری مد ظله العالی تا پای جان ایستاده‌اند. و به همین دلیل است که باید به این مردم افتخار کرد و برای ایشان تلاش صادقانه داشته باشیم.

هیات: فکر می‌کنید که نکته و مطلب ناگفته‌ای وجود دارد که به آن اشاره کنید؟

بله، ان‌شاءالله بخشی از ناگفته‌های دیگر را در فرصتی مناسب به اطلاع خواهیم رساند ولی همین قدر عرض کنم اولاً عنایت حضرت حق و حضرت سیدالشهدا(ع) در اراده مردم و خلق این حماسه بی‌نظیرکاملا مشهودو نقش و روشنگری و بصیرت‌افزایی مقام معظم رهبری بی‌بدیل بود که از این بابت خداوند متعال را هزار بار سپاس و شکرگذار هستیم که چنین رهبری حکیم و با بصیرت و روشن‌ضمیر داریم که کشتی انقلاب اسلامی را با بهترین شکل از پیچ‌های خطرناک و توطئه‌های دشمنان به خوبی عبور می‌دهند.

در پایان از شما که در تبیین و روشن‌گری ابعاد فتنه سال 88 تلاش می‌کنید و فرصتی هم در اختیار این‌جانب به‌عنوان خدمتگزاری ناچیز قرار دادید تا بخشی از تاریخ  حماسه ماندگار نهم دی را بازگو نمایم، تشکر می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *