هیچ شبهه‌ای در مورد واقعه غدیر بی‌پاسخ نمانده است

خانه / پیشنهاد ویژه / هیچ شبهه‌ای در مورد واقعه غدیر بی‌پاسخ نمانده است

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه گفت: بزرگان دین و شیعه همه شبهات در خصوص غدیر را پاسخ داده اند و شبهاتی که امروز مطرح می شود تکراری است و پاسخ آن وجود دارد.

هیچ شبهه‌ای در مورد واقعه غدیر بی‌پاسخ نمانده است

هیات:حجت الاسلام والمسلمین فتح الله نجارزادگان در وبینار شبهه پژوهشی غدیر اظهار داشت: باید توجه کنیم که در امر غدیر ما با یک ثروت عظیم مطالعات بزرگان شیعه مواجه هستیم که کافی است آنها را مطالعه کنیم.

وی افزود: با مطالعه آثار بزرگان شیعی به تمام سوالات و شبهات در خصوص واقعه غدیر دست خواهیم یافت ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب درباره غدیر نیز سخنان و تالیفاتی داشته اند و در پرسمان دانشگاهی نیز به آن پرداخته شده است.

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مقاله های مختلفی از پژوهشگران و بزرگان شیعی در خصوص اثبات واقعه غدیر و پاسخ به شبهات وجود دارد که در دسترس است.

هیچ شبهه‌ای در مورد واقعه غدیر بی‌پاسخ نمانده است

وی با بیان اینکه پایگاه غدیر مستحکم و نیاز به مطالعات است گفت: واقعه غدیر تنها مختص به روز غدیر ندارد بلکه پیوند با آیات قرآن و رسالت پیامبر است.

حجت الاسلام والمسلمین نجارزادگان ادامه داد: واقعه غدیر یک قله است و این قله با دامنه و صحرای آن در پیوند و ارتباط است از این رو یکی از آیات زیرساختی غدیر آیه های ۵۵ و ۵۶ سوره مائده است که به آنها آیات ولایت می گویند.

وی افزود: خداوند در این آیات می فرماید: سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند; همان ها که نماز را بر پا می دارند، و در حال رکوع، زکات می دهند و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند، (پیروزند; زیرا) حزب و جمعیتِ خدا پیروز است.

این پژوهشگرحوزوی، خاطر نشان کرد: این آیات در مورد صدقه دادن حضرت علی علیه السلام در رکوع است آیا کسی توانسته اسناد و مدارک این را منکر شود که تا کنون هیچکس نتوانسته است لذا این آیات پازل غدیر است و در مدارک اهل سنت حدود ۲۲ تن از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از جمله عبدالله عباس و عمار یاسر و تعدادی دیگر از صحابه به تفسیر این آیات و شان نزول آن پرداخته اند.

هیچ شبهه‌ای در مورد واقعه غدیر بی‌پاسخ نمانده است

وی با بیان اینکه در آثار اهل سنت و شیعه از قرن ششم تا قرن اخیر به موضوع غدیر پرداخته شده است گفت:  الغدیر کتابی‌ست به قلم علامه امینی در اثبات ولایت بلافصل علی بن ابی‌طالب بعد از پیامبر و اثبات مذهب شیعه است همچنین نویسنده در این کتاب به ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند اشاره می‌کند.

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: منطق شیعه منطق غالب و چیره است که به موضوع غدیر نگاه ویژه ای دارد و درباره واقعه غدیر به تفسیر آیات پرداخته شده است.
وی با اشاره به شبهاتی در خصوص واقعه غدیر گفت: برخی شبه شکایت از موضوع یمن را مطرح می کنند که حدیث غدیر به خاطر شکایت برخی افرادِ حاضر در لشکر یمن از حضرت علی علیه السلام وارد شده  است.

حجت الاسلام والمسلمین نجارزادگان افزود: بر اساس مدارک تاریخی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قبل از انجام آخرین حج خویش، لشکری را به فرماندهی خالدبن‌ولید به یمن فرستادند. ره‏آورد این لشکرکشی غنایم زیادی بود که نصیب سپاه اسلام شد. پیامبر پس از آنکه از وجود این غنائم مطلع شدند، حضرت علی علیه السلام را به منظور تقسیم صحیح و عادلانه غنائم به یمن فرستادند. خالدبن ولید به نحوه‌ تقسیم غنائم معترض شد. از طرف دیگر، سپاهیان اسلام می‏خواستند از وسایل به غنیمت گرفته شده استفاده کنند، امّا حضرت علی علیه السلام مانع شدند.

وی گفت: به همین جهت، برخی از افراد حاضر در این سپاه که نسبت به حضرت علی علیه السلام بغض و کینه داشتند، کینه‌های خودشان را به صورت شکایت از عمل‏کرد ایشان در چگونگی تقسیم غنائم جنگی، به محضر رسول صلی الله علیه و آله و سلم ابراز کردند. ایشان به خاطر اینکه از این کینه‌توزی‌ها جلوگیری کرده و از حق حضرت علی علیه السلام دفاع کنند، در راه بازگشت به مدینه، در مکانی به نام غدیرخم،حدیث غدیر را بیان فرموده و ضمن آن همگان را به محبت حضرت علی علیه السلام دعوت کردند.

هیچ شبهه‌ای در مورد واقعه غدیر بی‌پاسخ نمانده است

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: ماجرای غدیر در خصوص تقسیم غنایم یمن نبوده است حضور امام علی علیه السلام در یمن برای خیلی قبل تر از غدیر است از این رو برخی ها این پیوند نابجا را ایجاد کردند و شبهات را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه باید مخاطبان واقعه غدیر را شناخت گفت: با یک روش منطقی نمی شود شبهات غدیر را پاسخ داد از این رو به اقتضای چگونگی شبه، معلومات و تردیدها فرد به شبهات پاسخ باید داده شود هماهنگونه که با یک روش نمی شود رخداد عظیم سرنوشت ساز بشر را تحلیل کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نجارزادگان گفت: مخاطب واقعه غدیر و کسی که مناقشه دارد در یک سطح نیست از این رو باید در روش نقد و ارزیابی شبهات غدیر مخاطب را بشناسیم و این مخاطب تا چه اندازه ای حاضر است به حقیقت تن دهد و موضع این مخاطب در باره ماجرای غدیر چیست و بعد از آن به شبهات پاسخ داده شود.

وی ابراز کرد: سطح یک عالم اهل سنت که خود محقق و صاحب تفسیر است و شبه و مناقشه دارد مسلما با کسی که در آن سطح نیست متفاوت است.

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیوند قرآن با غدیر گفت: خداوند در قرآن به معرفی ائمه و پیامبران پرداخته است و حجتش را تمام می کند همین موضوع در غدیر نیز وجود دارد.

هیچ شبهه‌ای در مورد واقعه غدیر بی‌پاسخ نمانده است

وی خاطر نشان کرد:  پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»

حجت الاسلام والمسلمین نجارزادگان با اشاره به اینکه رخداد غدیر یک امر بریده و مجزا و گسسته از حوادث قبل از غدیر نیست گفت: غدیر پیوست رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، آیات متعدد قرآن و پیوست تحلیل های عقلانی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت را دارد.

وی گفت: باید غدیر را حادثه ای از یک قطعه پازل ببینیم و این مهمترین پیوند غدیر با آیات اکمال دین و آیه اولی الامر یا آیه اطاعت (نساء: ۵۹) است.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *