واکنش اساتید مشهور به فجایع غزه

خانه / مطالب و رویدادها / واکنش اساتید مشهور به فجایع غزه

چهره ماندگار فلسفه کشور می‌گوید: نهایت ظلم و وحشی‌گری در قرن بیست و یکم این روزها در حملات اسرائیل به نوار غزه قابل مشاهده است. بدتر از همه سکوت دولت‌های اسلامی است که یک دهن‌کجی به کشته‌شدن مردم مظلوم غزه است.

این روزها از همه اخبار ناراحت‌کننده‌تر، اخبار فلسطین اشغالی و جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه است ،جنایاتی که در بسیاری از کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی محکوم نشده و هنوز هم دولت‌های غربی سعی در سرپوش گذاشتن بر آن‌ها دارند.

نظر 10 تن از اساتید حکمت و فلسفه کشور را درباره فجایع انسانی غزه جویا شدیم.

*از خودم شرمنده هستم/ سکوت دولت‌های اسلامی یک دهن‌کجی به فجایع انسانی است

کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:این روزها خواب و خیال راحت ندارم، زمانی که اخبار را از فلسطین می‌شنوم واقعاً روحم منقلب می‌شود و از خودم که اینجا کار تحقیقاتی و علمی می‌کنم، شرمنده می‌شوم.

نهایت ظلم و وحشی‌گری در قرن بیست و یکم این روزها در حملات اسرائیل به نوار غزه قابل مشاهده است آنچه که باید گفت این است که همه ما در راه جلوگیری از ادامه این فجایع بشری مسئول هستیم، در گذشته جنگ سرد یکی از انواع جنگ بود اما اکنون من می‌گویم جنگ سرد بهتر از صلح گرم است در روزگاری که مردم حتی حق زندگی کوتاه مدت را هم ندارند این مسئولیت عمومی را زیاد می‌کند و تنها بیانیه و راهپیمایی کفایت نمی‌کند، هرچند این اقدامات چون روز قدس هم که همه ما در آن شرکت می‌کنیم، مناسب است اما بدتر از همه سکوت دولت‌های اسلامی است که یک دهن‌کجی به کشته شدن مردم مظلوم است.

 

*توحش در هیچ جای جهان توجیهی ندارد

شهین اعوانی عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: توحش در هیچ کجای جهان توجیه‌ای ندارد این سیاست نیست بلکه یک وحشی گری و نسل کشی از سوی اسرائیل است باید نسبت به این وحشی‌گری واکنش نشان داد اما آیا با کسانی که منطقی ندارند، می‌شود از در منطق وارد شد؟ چنین رفتارهایی توحش و نسل کشی و به دور از انسانیت است، نه سیاست و نه اخلاق و فرهنگ چنین جنایاتی را در هیچ نقطه جهان برنمی‌تابد.

*وظیفه امروز ما در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، حضور باشکوه در روز جهانی قدس است

حجت‌الاسلام داود رنجبران رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: همه می‌دانیم جنایات اسرائیل در این ماه مبارک رمضان در حق مردم مظلوم فلسطین توجیهی ندارد، ملت اسلامی همه باید در برابر این جنایات موضع داشته باشند تا از این جنگ سرافراز بیرون بیایند، متأسفانه در این مدت کوتاه شاهد بودیم که سران کشورهای اسلامی حمایتی از مظلومیت مردم غزه نکردند درحالی که حتی کشورهای اروپایی و برخی مردمانشان در محکومیت اسرائیل راه پیمایی و اعتراضاتی داشتند.

از سوی دیگر چنین رخدادی امتحانی است تا مجامع بین‌المللی نقش خود را در دفاع از حقوق بشر ایفا کنند و باعث تأسف است که سازمان ملل که ادعا دارد در حق کودکان و زنان و پیران کار می‌کند، هنوز محکومیت جدی دراین راستا اذعان نداشته است حرکتی که اسرائیل برعلیه مردم بی دفاع غزه انجام داده جنایت علیه بشریت در قرنی است که ما در آن مدعی عصر تمدن‌ها هستیم!

چگونه اسرائیل غاصب مردم بی‌گناهی را که در خانه‌هایشان مشغول عبادت در ماه رمضان، صرف سحری یا افطار هستند را به خاک و خون می‌کشاند؟ صهیونیست‌ها در برابر این کشتار ابراز خرسندی می‌کنند، اینجاست که ما وظیفه داریم در برابر جنایات ایستادگی و به مسئولیت خود عمل کنیم ان‌شاءالله ما هم بتوانیم در روز جهانی قدس سهم کوچکی برعلیه فجایع انسانی در غزه ایفا کنیم.

 

*فرهیختگان ما علیه جنایات اسرائیل، سازمان‌های بین‌المللی را به عرصه بکشانند

حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره): این نخستین بار نیست که اسرائیل چنین جنایاتی می‌کند، هر از چند گاهی وی بهانه‌ای برای شروع به جنایتی تازه می‌یابد که با هیچ منطقی سازگار نیست و خوی بی منطقی و تجاوزگری‌اش را نشان می‌دهد، جنایات رژیم صهیونیستی را این روزها همه جهان محکوم می‌کنند، حتی کسانی که مسلمان نیستند، به دلیل اینکه اصل این جنایات، حجم و نوع آن با سلاح‌هایی که به کار بردند هیچ کدام با هیچ منطقی سازگار نیست، این جنایات از سوی پست‌ترین رژیم جهان صورت می‌گیرد.

فرهیختگان ما که در سطح بین‌المللی اثرگذار هستند باید با تبیین منطقی مسائل سازمان‌های بین‌المللی را وادار به میدان آمدن کنند، اگر در عرصه اطلاع رسانی در حد توان تلاش کنیم و حضور شکوهمند نیز در روز جهانی قدس برای محکوم کردن این جنایات و تقویت جبهه مقاومت و دلداری مردم غزه داشته باشیم این تلاش‌ها بین نتیجه نخواهد ماند.

*راه‌پیمایی روز قدس حرکت آغازین ما در مبارزه با ظلم علیه غزه است

حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: رسالت انسانی همه ما این روزها مقابله با رفتارهای ضد انسانی است این رسالت را می‌توانیم در روز جهانی قدس به منصه ظهور برسانیم بنابراین اگر خدا توفیق دهد در روز قدس حضور خواهیم داشت، همه انسان‌ها باید موضع خود را در برابر جنایات اسرائیل نشان دهند اگر چه قطعاً حرکت‌هایی چون راه پیمایی و بیانیه تأثیر تدریجی دارد اما همین‌ها هم می‌تواند مؤثر باشد.

مسئولیت ما با یک راهپیمایی ختم نمی‌شود باید موضع جدی و مخالف داشته باشیم و این آغاز حرکت ماست برای اینکه به جهانیان نشان دهیم این حرکت‌ها بدون پاسخ نمی‌ماند پس از آن باید رویارویی جدی بر ظلم داشته باشیم.

*کشتار کودکان و سالخوردگان در غزه عقلانی نیست

فاطمه فنا مدیرگروه فلسفه دائرةالمعارف اسلامی: هر عقل سلیم و اخلاق انسانی حتی اگر به هیچ دینی پایبند نباشد، این جنایات را محکوم می‌کند بنابراین جنایات اسرائیل در هیچ کجای دنیا قابل دفاع نیست و هر کس کافی است که به عقل خود رجوع کند و متوجه می‌شود که کشتار کودکان و خانواده‌ها و زنان و سالخوردگان عقلانی نیست.

راهپیمایی روز قدس به خصوص در خارج از کشور می‌تواند در محکومیت رژیم صهیونیستی و نشان دادن منفور بودن این اقدامات جنگ طلبانه صهیونیسم مؤثر باشد، ان‌شاءالله که خداوند سعادت دهد و عمری باشد در راهپیمایی شرکت می‌کنیم.

 

*اندیشه جهانی باید در برابر نسل‌کشی بیدار شود

حسن بلخاری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، نسل کشی است کودکان در آماج حملات رژیمی هستند که عقل و شرع انسانیت آنها را نفی می‌کند، انشاءالله اندیشه جهانی در سراسر جهان بیدار شود به نحوی که این غائله نسل کشی به لطف حق تعالی خاتمه پیدا کند.

 

*فشار افکارعمومی علیه اسرائیل باید افزایش یابد

حجت‌الاسلام حسن معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی: ظلم و جنایات اسرائیل در غزه توجیه ندارد هیچ جنایت و ظلمی علیه بی‌دفاعان غزه قابل توجیه نیست.

شرکت در راه پیمایی روز قدس واجب است و تأثیر قطعی در راستای محکومیت علیه صهیونیسم دارد. این روزها مهمترین کارهای دنیا با تبلیغات و اعتصابات و رسانه‌ها پیش می‌رود اذهان عمومی جهان با این راه‌پیمایی‌ها چون روز جهانی قدس روشن می‌شود و فشار جهانی علیه حرکت‌های رژیم صهیونیستی مشخص می‌شود، انشاءالله که ما هم در این راه پیمایی حضور پیدا می‌کنیم.

*با اسرائیل باید با فلسفه وجودی نامعقول خودشان رفتار کرد

طوبی کرمانی عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران: در یک جمله بگویم شائبه صهیونیسم و اسرائیل غاصب، بقا و حیاتش منوط به درهم ریختن زیبایی‌های انسانیت و اسلامیت است، اینها می‌خواهند انسانیت و اسلامیت را درهم بشکنند پس فلسفه وجود صهیونیسم خون خوار این است و انتظاری جز ظلم و خونخواری از آن‌ها، انتظار عجیبی است زمانی که فلسفه وجودی نامعقول اینها را می‌دانیم باید با آنها براساس این فلسفه رفتار کنیم نه با مدارا! اگر سعادت و عمری باشد ما هم در روز قدس در راه پیمایی حضور خواهیم داشت.

 

*تمام احساساتمان در مشت‌های گره‌کرده بر دهان اسرائیل کوبیده خواهد شد

رضا محمدزاده عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع): اسرائیل متأسفانه یک عنصر نامطلوب در منطقه است که سال‌هاست مبنا و وجدان عقلانی را رعایت نمی‌کند و در همه این سال‌ها مصداق قاعده هدف وسیله را توجیه می‌کند، رفتار کرده است.

هر کس در حد توان خود وظیفه دارد در برابر این ظلم بایستد، انواع اقشار و اصناف جهان اسلام و فرهیختگان، اصحاب اندیشه و نویسندگان باید واکنش مناسب در این راستا نشان دهند البته من در مقام فقهی نیستم که درباره این مباحث صحبت کنم اما از آنجایی که تعریف مباحث فقهی را می‌دانم تصورم این است که شرکت در راه پیمایی روز قدس امسال واجب عینی است باید تمام احساسات خود را در قالب مشت‌های گره خورده بر دهن صهیونیسم بکوبیم تا فشار اذهان عمومی، آنها را به نابودی و فنا بکشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *