واکنش مراجع شیعه و علمای اهل سنت نسبت به اعدام شیخ نمر

خانه / مطالب و رویدادها / واکنش مراجع شیعه و علمای اهل سنت نسبت به اعدام شیخ نمر

در پی اعدام شیخ نمر از رهبران مبارز عربستان، مراجع عظام تقلید و علما نسبت به این اعدام با صدور پیام هایی واکنش نشان داده و این اقدام عربستان را محکوم کردند.

در پی اعدام شیخ نمر از رهبران مبارز عربستان، مراجع عظام تقلید و علما نسبت به این اعدام با صدور پیام هایی واکنش نشان داده و این اقدام عربستان را محکوم کردند.

در پیام آیت الله مکارم شیرازی آمده است: خبر وحشتناک اعدام آیت الله شیخ نمر ، جهان اسلام را در بهت و تعجب فرو برد. اگر کسانی تاکنون تردید داشتند که کانون فتنه و تکفیر در جهان، آل سعود هستند با این نمونه آشکار جای تردیدی باقی نماند؛ ما به شدت این جنایت هولناک را محکوم می کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد.

به یقین این جنایت، بدون اطلاع آمریکا نبوده است، آن ها در مسائل کم اهمیت تری با نظر آن ها اقدام می کنند و می دانیم در راستای ایجاد جنگ طائفه ای میان سنی و شیعه است، اما هم سعودی ها و هم آمریکا کور خوانده اند، ما با برادران اهل سنت اختلافی نداریم، اختلاف ما با تکفیری هاست که همه مسلمین در برابر آن ها اتفاق نظر دارند.

وی با تاکید بر اینکه آل سعود بدانند این جنایت فراموش نشدنی است و آثار این کار نابخردانه را در آینده خواهند دید، گفت: نه تنها شیعیان جهان و اهل سنت این جنایت را به شدت محکوم می کنند، بلکه تمام آزادگان دنیا نیز آن را محکوم خواهند کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در این پیام تصریح کرده است: آن ها چه گناهی داشتند، قیام مسلحانه کردند؟! کسی را کشته بودند؟! تنها گناهشان این بود که می گفتند اقلیت شیعه در عربستان سعودی از حقوق حقه خویش باید برخوردار شوند و برای انجام مراسم مذهبی آزاد باشند. آیا این گناه است و در خور آن جنایت سنگین.

*شهادت مظلومانه شیخ نمر دل ها را مجروح و قلب ها را مملو از اندوه کرد

آیت الله سبحانی نیز در خصوص اعدام شیخ نمر گفت: این مرد بزرگ فقط یک خواسته داشت و آن اینکه باید عدالت حاکم باشد نه رای شخص و نه رای یک خانواده.

آیت الله سبحانی اضافه کرد: منطقه شرقیه شیعیانی دارد که از خیلی جهات محرومند و این عالم بزرگ تاکید داشت باید محرومیت از این منطقه برچیده شود؛ گاهی به مساجد اجازه تعمیر نمی دهند گاهی حسینیه ها را خراب می کنند، گاهی افرادی را وادار می کنند که بریزند در مساجد و مردم را بکشند.

وی خاطرنشان کرد: این مرد بزرگ فقط طالب عدالت و تقوا بود، جلوی خودکامگی یک خانواده را می خواست بگیرد، خانواده ای که آمده بود و یک کشور رابه نام خود ثبت کرده و هرگونه که می خواهد حکومت می کند بدون گرفتن آراء مردم.

وی در پایان گفت: من این شهادت مظومانه این فقیه عالیقدر را به حضرت ولیعصر(عجل الله علیه و آله)، عموم شیعیان، به خصوص شیعیان منطقه شرقیه و بخصوص خانواده آن عزیز تسلیت عرض می کنم.

*شهادت شیخ نمر زمینه اضمحلال سریع آل سعود را فراهم می کند

آیت الله علوی گرگانی نیز با صدور پیامی گفت: خبر اعدام عالم مجاهد آیت الله شیخ نمر باقر النمر موجب تالم و تاسف شدید اینجانب شد.

این اقدام آل سعود که تلاشی مذبوحانه در جهت ادامه پایه های سست دیکتاتوری شاهزادگان سعودی می باشد، یقینا با دست انتقام الهی جواب داده خواهد شد.

شهادت این عالم بزرگوار و دهها تن از شیعیان مظلوم عربستان که هیچ جرمی جز اصرار بر احترام به اسلام و رای مردم و احیای عدالت اجتماعی نداشتند گرچه برای آنان گوارا و شیرین خواهد بود، لکن برای آل سعود زمینه اضمحلال سریع تر آنان را فراهم می کند.

وی دراین پیام بیان کرده است: گرچه کشتن انسان های بی گناه برای شاهزادگان آل سعود اهمیت ندارد چنانچه در اقصی نقاط عالم دیده شده است که با دستور مستقیم و یا چراغ سبز آن ها بسیاری از مردم مظلوم در عربستان و یمن و سوریه و نیجریه و حتی حاجیان محرم که میهمان خدای متعال و دارای شان والا هستند، کشته شده و می شوند لکن خون آن ها روزی دامن ظلم را خواهد گرفت و مطمئن هستم فرج الهی نزدیک خواهد بود.

وی در پایان این پیام آورده است: اینجانب شهادت این عالم محترم را در درجه اول به امام زمان(علیه السلام) و سپس به شیعیان عربستان و به بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفته و صبر و اجر جزیل را برای خانواده وی مسالت می کنم.

*پیام شهادت شیخ نمر، مبارزه با آل سعود و استکبار است

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید نیز در حاشیه درس خارج خود خاطرنشان کرد: آل سعود جنگ نیابتی را از سوی استکبار بر عهده گرفته و باید بداند که سرنوشت تلخی در انتظار آنهاست.

وی ادامه داد: این بزرگوار در راه حق شهید شد و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که خیال نکنید که شهدا مرده اند و نگویید که مرده اند، شهادت شیخ نمر پیامی دارد که آن مبارزه با آل سعود و استکبار جهانی است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ان شاءالله ذات اقدس الله حرمین شریفین را از لوث وآلودگی وجود آل سعود نجات خواهد داد، این مصیبت را به خانواده معظم شیخ نمر، مجاهدان، مردم عربستان و سایر نقاط جهان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال خواهانیم خیانت خائنان حرمین را که آن کار را نسبت به شهدای منا انجام دادند، به خودشان برگرداند.

*شهادت شیخ نمر باطن رژیم آل سعود را آشکار کرد

آیت الله صافی گلپایگانی نیز در پیامی به مناسبت شهادت شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی عربستان توسط رژیم آل سعود که روز شنبه در پایگاه اطلاع رسانی وی منتشر شده آورده است: با کمال تاسف و تاثر مطلع شدیم که رژیم سعودی، بار دیگر طینت جنایتکارانه خود را نشان داد و یکی از بندگان بی گناه، مظلوم و آزاده را با تعداد دیگری از ستمدیدگان به شهادت رساند، رژیمی که با نوشیدن خون پاک مظلومان و آزادگان خود را سیراب نموده و راه و رسم جنایتکاران بزرگ تاریخ را دنبال می کند.

وی ادامه داده است: حکام آل سعود بدانند که خون به ناحق ریخته این روحانی شهید، خواب راحت را از آنان سلب نموده، جهان اسلام را بیدار کرده و راه سقوط را برای این رژیم هموار خواهد نمود.

مسلما این جنایت ددمنشانه را آزادگان دنیا و مجامع آزاد بین المللی محکوم خواهند کرد و فریاد مظلومیت این شهید بزرگوار به گوش جهانیان خواهد رسید.

*خون شهید آیت الله شیخ نمر ، گریبان حکومت آل سعود را خواهد گرفت

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با صدور اطلاعیه ای با محکوم کردن اعدام آیت الله شیخ نمر آورده است: خون آن شهید سعید دامن منحوس سردمداران سعودی را فرا خواهد گرفت.

خبر شهادت جانگداز عالم جلیل القدر و روحانی مبارز مرحوم شیخ نمر باقر النمر به دست عمال آل سعود موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

این شهید والامقام از مجاهدان خستگی ناپذیر بود که در پیش چشم جهانیان و مدعیان به اصطلاح حقوق بشر و آزادی بیان، پس از تحمّل شکنجه های فراوان در زندان های آل سعود، به شهادت رسید.

رژیم مرتجع، سفاک و مسلمان کش آل سعود که خوش خدمتی او به آمریکای جنایتکار و رژیم جعلی صهیونیستی بر هیچ کسی پوشیده نیست، در حالی این عالم مظلوم را به شهادت رساند که در کنفرانس های به اصطلاح صلح و حل بحران سوریه شرکت می کند و سردمدار ائتلاف شده است.

کشتار فجیع مردم مظلوم یمن، و ضعف و بی کفایتی در برگزاری مراسم حج که به جان باختن هزاران زائر بی گناه بیت الله الحرام منجر شد هیچ گاه فراموش نخواهد شد، امروز بیشترین حمایت مالی و نظامی از گروه های تکفیری بویژه داعش جنایتکار، از آن این رژیم منحوس است.

با این همه هدف از اعدام شیخ نمر، سرپوش نهادن بر شکست های پی در پی آل سعود در یمن، و نیز شکست سیاست ها و دست نشانده های این رژیم در عراق، سوریه، لبنان و بحرین، بوده است، غافل از آنکه امروز نکبت و بیچارگی سراسر این رژیم را فرا گرفته و آن را در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار داده است.

بی تردید راه شیخ نمر ها بی رهرو نخواهد ماند و مردم مسلمان جهان، بویژه شیعیان مظلوم عربستان سکوت نخواهند کرد و به مبارزه فراگیر خود ادامه خواهند داد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن و تسلیت شهادت عالم مجاهد، شهید شیخ نمر باقر النمر، علّو درجات برای ایشان، و صبر جمیل برای بازماندگان ایشان را از خداوند متعال خواستار است.

*اعدام شیخ نمر نشان از تزلزل هر چه بیشتر ارکان حکومت نامشروع آل سعودی است

جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در اطلاعیه مشترکی در پی اعدام شیخ نمر، اعلام کردند: این حرکت ناجوانمردانه نشان از تزلزل هر چه بیشتر ارکان حکومت نامشروع آل سعود است.

در این اطلاعیه آمده است: در نهایت تاسف و تاثر با خبر شدیم که رژیم سرسپرده عربستان با وجود اعتراض های فزاینده و گسترده جهان اسلام، حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر و تعدادی از همراهان وی را اجرا کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: این حرکت ناجوانمردانه بیش از هر چیز بیانگر ناکامی دشمنان اسلام و حکام خودفروخته آل سعود در مقابله با مبارزات مردم مسلمان کشورهای اسلامی همچون یمن، سوریه، لبنان و عراق بوده است.

حوزه علمیه قم، با اعلام محکومیت شدید این حرکت نابخردانه، حسب نظر مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم)، در اعتراض و اعلام انزجار از اجرای این حکم ننگین، درس های حوزه را روز یکشنبه 13دی ماه جاری تعطیل اعلام می کند.

در این اطلاعیه آمده است: به همین مناسبت تجمع بزرگ حوزویان، ساعت 10:30 صبح در مسجد اعظم قم با سخنرانی حضرت آیت الله سیداحمد خاتمی برگزار می شود.

*مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران اعدام شیخ نمر را محکوم کرد

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور در بیانیه ای اعدام شیخ نمر توسط دولت عربستان سعودی را محکوم کرد.در این بیانیه آمده است: شهادت مظلومانه عالم ربانی و مجاهد سبحانی، آیت الله شیخ نَمر(ره) را به دست عوامل مزدور وهابیت سعودی به عموم مسلمانان جهان و پیروان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت می گوییم.

خونی که هرگز خشک نخواهد شد، خونی که همواره جوشان و خروشان سیلی خواهد گردید و بنیان آل سعود مزدور غربی را ویران خواهد ساخت، عالمی به دیدار پرورگار خویش شتافت که با دست های بسته و غریبانه تنها به جرم پیروی از قوانین ربانی و مودّت آل رسول صلوات الله علیهم اجمعین به شهادت رسید.

دربخش دیگری ازاین بیانیه بیانیه آمده است: وهابیت، نپندارد که با اعدام این عالم بزرگوار و مجاهد به آرزوی کثیف خویش در امحای دین الهی خواهد رسید، آنان یقین بدانند هر ستاره ای که از آسمان انسانیت و دین فروبکشند هزاران ستارة دیگر خواهد شکفت و آسمان خدا را نورباران هدایت ربانی خویش خواهند ساخت.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در این بیانیه آورده است: تفکر علامه آیت الله نَمر نمرده است و هرگز نمی میرد اندوهش را در پیشگاه الهی به اجر و ثوابی گرانقدر انشاءالله بر شانه های غم دیده مان هموار خواهیم کرد و راه روشن آن شهید بزرگ سرزمین حجاز را برای همیشه زنده خواهیم داشت.

حوزه های علمیه خواهران شهادت این عالم بزرگوار را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله علیه و آله)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و علمای بزرگوار و تمامی پیروان اهل بیت(علیه السلام) در سراسر جهان تسلیت عرض نموده و این حرکت ددمنشانه را محکوم می نماید و عواقب هولناک این جنایت بزرگ را بر عهدة خاندان کثیف آل سعود می داند.

*اعدام شیخ نمر، آل سعود را به تاریک خانه ابدی می فرستد

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ضمن محکومیت اعدام شیخ نمر، گفت: جنایت اعدام این روحانی بصیر به لطف خدا، شلیک نهایی و تیر خلاصی بود که رژیم خون آشام صهیونیستی آل سعود را به تاریک خانه ابدی تاریخ می فرستد و آن را با اشقیاء عالم محشور می کند و سرزمین مطهر وحی از لوث وجود پلیدشان پاک می شود.

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، در این پیام آورده است: خبر دردآور و اندوهناک شهادت علامه شیخ باقر النمر بدست رژیم سفاک و دژخیم آل سعود واصل شد و دل و جان ما را در غم و اندوه فرو برد.

وی در این پیام بیان کرده است: این عالم جلیل القدر و این مجاهد نستوه پس از مرارت های فراوان و فشار و رنج اسارت و شکنجه در زندان های مخوف این ابرجنایتکار روسیاه منطقه، جان خویش را در راه عزت و شرف اسلامی و انسانی و تعالی کلمه طیبه توحید و اقامه قسط و داد فدا کرده و صفحه زرین و افتخارآفرین دیگری را بر تاریخ مشعشع جهادی شیعه جعفری اضافه کرد.

پیام حاکیست: قطرات خون مطهر شیخ نمر، در عین آنکه دل های همه مسلمانان بلکه همه انسان های آزاده جهان را در غم و اندوه فرو برد، لکن بشارتی بزرگ را نوید می دهد.

آیت الله هاشمی شاهرودی دراین پیام تصریح کرده است: جریان خون مطهر شیخ نمر، موجی را برخواهد افراشت و طوفانی را بپا خواهد کرد که جز با سرنگونی این نماد حقیقی شیطان در منطقه، آرام نخواهد گرفت.

دربخش دیگری ازاین پیام آمده است: اکنون وقت آن رسیده که امت بزرگ اسلامی با هر سلیقه و فکری، تحت بیرق نبی اعظم(صلی الله علیه و آله) جمع شوند و برای نابودی این چرثومه فساد و نماینده رژیم اسراییل و مزدور آمریکا، بپا خواسته و دست آلوده به خون هزاران هزار مسلمان شیعه و سنی را از حاکمیت و حکومت بر حرمین شریفین و سرزمین های اسلامی، کوتاه کنند.

نایب رئیس مجلس خبرگان دراین پیام تصریح کرده است: تردیدی نیست اضمحلال و نابودی این رژیم شیطانی، به محو شدن تروریسم داعشی و تکفیری منجر می شود و عالم اسلام را از این مصیبت فراگیر نجات می دهد.

در پایان این پیام آمده است: اینجانب، شهادت این عالم برجسته و مجاهد را به ساحت قدسی قطب امکان و محور تکوین، بقیه الله(عجل الله علیه و آله) و رهبر فرزانه انقلاب، مراجع معظم تقلید، امت اسلامی و به طور خاص خانواده و بستگان و نزدیکان این فقید سعید، تبریک و تسلیت می گویم و از ذات قدس ربوبی می خواهم او را با انبیا و اولیا و شهدای کربلا محشور فرماید.

ماموستا ملا هادی زکایی با اشاره به اعلام رسانه‌های عربستان مبنی بر اعدام شیخ نمر در 24 اردیبهشت، اظهار داشت:  جایگاه عالمان دین بواسطه انتقاد از برخی ناملایمات، نباید با چنین احکام شدیدی زیر سئوال رفته  و حاکمان عربستان می بایست دست از تفرقه افکنی بردارند.

وی افزود: به طور قطع اجرای این حکم، موجبات برخی ناملایمات را عرصه وحدت اسلامی بوجود خواهد آورد و باعث واکنش و برانگیخته شدن احساسات مسلمانان در سطح جهان خواهد شد.

زکایی گفت: امروز دو مذهب شیعه و سنی به عنوان دو بازوی توانمند اسلام مطرح بوده و در بسیاری از موارد دارای اتفاق نظر هستند، ولی دشمنان اسلام با بزرگ کردن اختلافات کوچک سنی و شیعه را تحریک و به جان هم می اندازد تا با سیاست “تفرقه بینداز و حکومت کن” به منافع خود برسند.

وی تاکید کرد: این حکم باید لغو  شود، زیرا که در شرایط کنونی عربستان نباید با دامن زدن به تفرقه و در راستای اهداف دشمنان دین گام بردارد. اجرای این حکم  می تواند  کمک  بزرگی به دشمنان  دین  در سیاست  ایجاد نفاق میان مسلمانان باشد و آنچنان که واضح است، ایجاد تفرقه باعث تضعیف اسلام می شود.

وی یاد آور شد:  امروز مدعیان حقوق بشر باید در برابر  این حرکتهای نفاق انگیز موضع گیری کنند زیرا که سزای  فریضه اسلامی یک عالم دینی در برابر نقض حقوق بشر در عربستان، نمی تواند اعدام باشد. این امر جدای از بار ضدیت با قواعد حقوق بشر، زمینه های  بحرانی تر شدن اوضاع منطقه که هم اکنون درگیر مصیبتهای فراونی است را فراهم خواهد آورد.

وی در پایان ضمن محکومیت این امر اظهار داشت:  اجرای حکم اعدام برای علما شاخص اسلام  که دارای جایگاه اجتماعی و مذهبی بزرگی هستند، اشتباهی بزرگ و غیر قابل قبول برای مسلمانان  خواهد بود و ما به طور قاطع این حکم صادره را محکوم کرده  و اعلام می داریم شیعه و سنی برادران دینی هم بوده و هرگز راضی به شکنجه و اعدام یکدیگر نیستیم و امیدواریم با موضع گیری های مسلمانان جهان ،حکومت عربستان این حکم را لغو و این عالم بزرگ را آزاد کنند.

تاییدحکم اعدام شیخ نمر چهره آل سعود را منفور تر خواهد کرد

ملا رشید ثنایی در گفتگو با بازی دراز 1404 ضمن محکوم کردن اقدام آل سعود در تایید حکم اعدام شیخ نمر گفت: این اقدام یک عمل جاهلانه، تفرقه انگیز و به دور از عدالت است که چهره عربستان را بیش از پیش در نگاه جهانی منفور تر می کند.

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب گفت: رژیم آل سعود با اجرای حکم اعدام شیخ نمر در واقع حکم نابودی خود را امضا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از بین بردن کسانی که مظلومیت ستمدیدگان را فریاد می زنند هرگز نمی تواند حرکت عظیم مردمی را متوقف کند.

ثنایی با اشاره به جنایتهای صورت گرفته در یمن اظهار داشت: انجام اینگونه اقدامات از سوی کشوری که داعیه مسلمانی دارد امری نا متعارف است که لازم است رژیم آل سعود در رفتار و سیاستهای خود تجدید نظر کند.

ملارشیدثنایی بابیان اینکه قطعا ملتهای آزاده جهان در برابر این حکم سکوت نخواهند کرد بر لزوم لغو فوری حکم اعدام شیخ نمر تاکیدکرد.

اعدام شیخ نمر لکه ننگی برای مقامات آل سعود است

ملا یحیی شهبازی در گفتگو با  سراب روانسر، با اشاره به اعلام عربستان برای اعدام شیح النمر در روز 24 اردیبهشت، گفت: قطعا این اقدام برای دولت عربستان گران تمام خواهد شد.

دبیر شورای روحانیت شهرستان روانسر با بیان اینکه حکم اعدام شیخ نمر النمر یک لکه ننگ برای دولتمردان عربستان سعودی است، تاکید کرد: حکم اعدام شیخ نمر باعث می شود که بسیاری از مسلمانان جهان بر علیه این حکم قیام کنند.

وی ادامه داد: کاملا واضح است دولت عربستان با اجرای چنین حکم هایی تیشه به ریشه خود می زند و این اعمال باعث سقوط و نابودی حکومت آل سعود خواهد شد.

شهبازی تصریح کرد: اعدام شیخ نمر اگر چه برای دولت عربستان با تحریک دستهای پشت پرده رضایت بخش است اما لکه ننگی است برای دولت آل سعود که خود را مرکز دین و ادیان می دانند و اکنون در آن کشت و کشتار و حمله به کشورهای بی دفاع و مظلوم را انجام می دهند.

وی در پایان تصریح کرد:  مسلمانان باید در مقابل کار ننگ دولت عربستان ایستادگی کنند و ما هم در مقابل آن خواهیم ایستاد و حکم داداگاه عربستان در خصوص اعدام این عالم دینی محکوم می کنیم.

حکم اعدام شیخ نمر نشات گرفته از تفکرات وهابیت است

ماموستا ملا عادل غلامی در گفتگو با الوند خبر در خصوص تائید حکم اعدام شیخ نمر توسط عربستان سعودی اظهار داشت: جامعه اهل سنت  این اقدام را غیر عادلانه و غیر شرعی می‌دانند چرا که این عمل خلاف شریعت اسلام است.

وی افزود: یهودیان توان دیدن پیشرفت و اقتدار جامعه اسلامی را ندارند و امروز عربستان با رویکرد نامناسب خود به بازیچه دست آمریکا و استکبار تبدیل شده است.

وی با محکومیت شدید این اقدام دادگاه آل‌سعود تصریح کرد: اجرای حکم اعدام شیخ نمر تبعات جبران‌ناپذیری برای آل سعود در پی خواهد داشت.

امام جماعت اهل سنت قصرشیرین تاکید کرد: عربستان بزرگترین نقض‌کننده حقوق‌ بشر در منطقه است و بی شک اجرای حکم اعدام شیخ نمر نشات گرفته از تفکرات وهابی آنان است.

وی افزود: اعدام ‌آیت‌الله نمر احساسات مسلمانان جهان را جریحه‌ دار می‌کند و قطعا این عالم بزرگوار یکی از شهدای مهم جهان اسلام خواهد بود.

ماموستا غلامی تصریح کرد: اقدامات عربستان مخالف با دین مبین اسلام است و این کشور همواره با حمایت از گروهک‌های تروریستی به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف میان شیعه و سنی است.

منبع : شیخ نمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *