وحدت اسلامی در خطبه فدکیه

خانه / قرآن و عترت / وحدت اسلامی در خطبه فدکیه

حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه، پس از حمد و ثنای خداوند، بیان نعمت های الاهی، فلسفه آفرینش و فلسفه احکام الاهی می‌فرماید:
1- «و طاعتنا نظاما للملة»؛ و اطاعت از ما اهل بیت نظم آیین و شریعت را به دنبال دارد.

حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه، پس از حمد و ثنای خداوند، بیان نعمت های الاهی، فلسفه آفرینش و فلسفه احکام الاهی می‌فرماید:

1- «و طاعتنا نظاما للملة»؛ و اطاعت از ما اهل بیت نظم آیین و شریعت را به دنبال دارد.

خطبه فدکیه

این جمله و جمله بعدی عطف بر«فجعل الله الایمان…» است که در همین خطبه آمده است. بنابر این، معنایش این‌گونه است: خداوند اطاعت از ما اهل بیت را موجب نظم شریعت قرار داد.

روشن است که اطاعت از اهل بیت(علیهم السلام) سبب نظم شریعت می‎شود؛ چرا که تمام مردم اطراف محور دین جمع می‌شوند و آن محور توسط امامی که عالم‌ترین و با تقواترین و جامع همه کمالات است، تبیین می‎شود. اهل بیت(علیهم السلام) به دلیل متصل بودن به معدن وحی، نسبت به دین از دیگران آگاه­ترند و به حقایق قرآن آشناتر هستند.

2- «و امامتنا أمانا من الفرقة [للفرقة]»؛ و رهبری ما را سبب ایمنی از تفرقه و پراکندگی قرار داد.

در این‌جا حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مسئله امامت را بیان کرده‌اند و به مردم تذکر داده‌اند که امامت و جانشینی پیامبر اسلام از آن ما است، و خدا آن‌ را برای جلوگیری از تفرقه مردم و جمع شدن دور یک محور قرار داده است. به بیان دیگر، خدای متعال امامت را قرار داده، تا این‌که امت اسلام متفرق نشوند و هر کدام به یک طرف نروند، محوری که عقل نیز آن‌را پذیرفته است. وقتی که شخصی از هر جهت؛ از جهت علم، تقوا، تدبیر، عدالت، ارتباط با خدا و … بر دیگران رجحان داشته باشد، همه باید به سراغ او بروند، وقتی چنین شد، بنابر این تفرقه و پراکندگی به وجود نخواهد آمد.

این سخن الهام گرفته از حدیث ثقلین است که دختر رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) آن‌را در خطبه فدکیه مطرح می‌کند. آن‌جا که پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید؛ اگر بعد از من قرآن و اهل بیت(علیه السلام) را الگو قرار دهید و از آنها پیروی نمایید، هرگز دچار گمراهی، ضلالت و تفرقه نخواهید شد.

این دو فرموده، در حقیقت بیان‌گر یک مضمون‌اند و آن این‌که نظام و بقای آیین و شریعت اسلامی و مصون بودن از تفرقه و پراکندگی، در گرو پیروی از رهبری اهل بیت(علیه السلام) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *