ورزشکار مشهور آمریکایی کتاب ولایت فقیه امام خمینی را تبلیغ می‌کند

خانه / مطالب و رویدادها / ورزشکار مشهور آمریکایی کتاب ولایت فقیه امام خمینی را تبلیغ می‌کند

بسکتبالیست مشهور آمریکایی ترجمه انگلیسی کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) را آنقدر خوانده که جلدش هم پاره شده است. محمود عبدالرئوف این کتاب را به دیگران هم معرفی می‌کند و برایشان می‌خواند.

برنا دانش مجری و کارشناس پرس‌تی‌وی است که بیشتر سال‌های عمر خود را در امریکا گذرانده و همان‌جا تحصیل کرده است. او که از 19 سالگی به فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و استکبارستیزانه در امریکا پرداخته با برخی شخصیت‌های مشهور در حوزه‌های مختلف آشنایی پیدا کرده است، از جمله محمود عبدالرئوف بسکتبالیست مشهور امریکایی که مسلمان و شیعه شده و همین انتخاب برای او در کشوری که ادعای آزادی دارد مشکلات زیادی در پی داشته است.
 متن گفتگو با برنا دانش را در زیر می‌خوانید:
 شما با محمد عبدالرئوف بسکتبالیست مشهور امریکایی که شیعه شده دوستی نزدیکی دارید. ماجرای مسلمان شدن او چیست؟
حدود 65 سال است که مالکوم ایکس مسلمان شده و تا امروز مهم‌ترین دلیلی که مردم در امریکا مسلمان می‌شوند به خاطر او بوده مانند محمود، او هم کتاب مالکوم ایکس را خواند و کنجکاوانه شروع کرد درباره اسلام تحقیق کردن و بعد از مدتی مسلمان معتقدی شد به طوری‌که از همان ابتدا نماز و روزه‌اش را ترک نمی‌کرد و روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه یا گاهی چند ماه پشت سر هم رجب و شعبان و رمضان روزه می‌گرفت؛ البته این طور نبود که بخواهد جلوی ما ادا دربیاورد مثلاً ما که دوستان نزدیکش بودیم می‌دانستیم روزه است ولی اگر جایی می‌رفت و روزه بود چیزی به او تعارف می‌کردند نمی‌گفت روزه‌ام، نمی‌خورم. می‌گفت میل ندارم منظورم این است که مسلمان با اعتقاد و مؤمنی است.
او بازیکن معروفی بود وقتی می‌خواست به مسجد ما بیاید مردم صف می‌کشیدند تا از او امضا بگیرند. محمود به امام علاقه داشت و درباره امام خیلی کتاب می‌خواند حتی هنگام بازی اگر مسئله‌ای پیش می‌آمد با بازیکنان درباره امام بحث می‌کرد مثلاً بازیکنان دیگر می‌گفتند که تلویزیون و مطبوعات می‌گویند این امام فرد بدی است ولی محمود قاطع جواب می‌داد شما که خودتان دیده‌اید همین مطبوعات و تلویزیون درباره ما چه می‌گفتند و هنوز هم می‌گویند همه آنها درباره ما اشتباه می‌گویند حالا درباره امام هم اشتباه می‌گویند. یک بار با یکی از بازیکنان سرشناس بحث می‌کرد و محمود، ترجمه انگلیسی کتاب ولایت فقیه امام را برایش می‌خواند. او آنقدر این کتاب را خوانده که جلدش هم پاره شده است.
ارتباط محمود عبدالرئوف با بازيكنان معروف بسكتبال و بحث‌هايي كه با آنها مي‌كرد تأثيري هم داشت؟
بگذاريد اسم نياورم ولی مثلاً محمود تعريف می‌كرد كه به يكي از بازيكن‌هاي معروف گفته بيا اين كتاب را بخوان او هم كتاب را خوانده و گفته وای اين چه كتاب خوبی است. اين شخص كيست كه اين همه حرف‌هاي درست و حسابی می‌زند بعد مي‌گفت صفحه دوم يا سوم كتاب را نشانش دادم و گفتم اين حرف امام خمينی است و به او گفتم ديدی درباره امام خميني دروغ مي‌گويند همان طوركه درباره ما سياه‌پوستان دروغ می‌گويند.
عبدالرئوف فعاليت‌هاي تبليغي هم در معرفي اسلام و تشيع دارد؟
يك زمانی محمود در شهري كه بزرگ شده بود مسجد داشت، ولي آمدند و آنجا را آتش زدند پليس هم اصلاً پي‌گيری نكرد. آن موقع كار تبليغی زيادی می‌كرد اصلاً خود همين كه محمود مسلمان شده بود تبليغ بزرگی برای اسلام بود كه مردم مدام می‌پرسيدند چرا اين شخص مسلمان شده است. افرادی كه اهل تحقيق بودند می‌رفتند دنبال اسلام چون اين افراد قدرت اثرگذاری دارند همان طور كه وقتی مالكوم ايكس 65 سال پيش مسلمان شد تا حالا همين طور مردم دارند مسلمان می‌شوند.
تا حالا كسي توسط محمود مسلمان شده؟
بله خيلی زياد، حتی محمود زمانی كه در NBA بازی می‌كرد، چند تا نوجوان مسلمان شدند و الان هم با محمود در ارتباط هستند.
به همراه محمود شما با امام موسب عبدالعليم كه او هم از چهره‌های مشهور رهيافته امريكايی است رفاقت داريد. خاطره‌ای از اين دو نفر كه برايتان جالب باشد داريد؟
اينها با اينكه آدم‌های معروفی هستند خيلی متواضع‌اند يعنی مانند افرادی عادی رفتار  می‌كنند و خيلی مردمی هستند. اهل ريا و فريب نيستند. امام موسی و محمود رفتارهاي جلو دوربين و پشت دوربينشان يكی است. اين برای من خيلی مهم است و چيزی كه می‌گويند را باور دارند و به آن عمل می‌كنند.
از ارادت محمود به امام علی يا اهل بيت چيزی خاطرتان هست؟
چيزهای خصوصی زيادی درباره محمود می‌دانم كه ممكن است دوست نداشته باشد كسی بداند و رسانه‌ای كنم. مثلاً اينكه ماه‌ها روزه می‌گيرد، اهل استخاره است، هر روز قرآن می‌خواند، يك شيعه واقعی است طوری كه الگوی ما در امريكا علاوه بر شخصيت‌هايی چون امام خمينی و امام خامنه ای و شهيد مطهری، اين افراد هستند، افرادی كه اهل شلوغ‌بازی و تظاهر و فريب نيستند ولی در بحث تبليغ، هركاری لازم باشد انجام می‌دهد مثلاً زمان سالگرد امام در فيسبوكش مطلب مي‌گذارد و تبليغ مي‌كند. اگر كسي هم چيزي بگويد محكم پاي حرف و مطلبش مي‌ايستد طرف مقابل با هر دين و مسلكی كه باشد اعم از مسيحی، امريكايی، سنی و… يا با دليل می‌گويد كه ما امام خمينی را قبول داريم.
آيا تا به حال ايران آمده است؟
ايران را دوست دارد و سال‌هاي قبل خيلي ايران مي‌آمد، وقتي در امريكا بازي مي‌كرد در فصل استراحتش دوبار به ايران ‌آمد اما الان چند سالي مي‌شود كه ايران نيامده است.
شايد مردم ايران زياد ندانند كه چرا محمود عبدالرئوف به عنوان يك چهره استكبارستيز در رسانه‌های دنيا مطرح شد. ماجرای اين اتفاق را برا‌ی‌مان توضيح دهيد.
وقتی مسلمان شد به سخنرانی‌هاي امام توجه زيادی می‌كرد و به سياست علاقه نشان می‌داد. او طی اين مدت متوجه شد چقدر در حق سياهان ظلم می‌شود به نظر او پرچم امريكا نماد اين ظلم است هرجا در دنيا مشكلی باشد يا ديكتاتوری وجود داشته باشد ردپای امريكا آنجاست، حتی در داخل خود كشور امريكا. محمود مي‌گفت ما مسلمان و پيرو مكتب اهل بيت هستيم. براي همين ظلم را قبول نمي‌كنيم و زير بار آن نمي‌رويم. ما نمی‌توانيم به پرچمی احترام بگذاريم كه در دنيا مشكل ايجاد می‌كند. محمود نمی‌خواست رسانه‌اي بشود و دنبالش هم نبود با اين حال دوست نداشت جلوی پرچم امريكا بايستد و ادای احترام كند برای همين هم هيچ وقت برای سرود ملی حاضر نمی‌شد، می‌گفت نبايد در كشوري كه ادعاي آزادی دارد نيامدن جلوی پرچم و سرود ملی مشكلی باشد تا اين‌كه يك بار خبرنگاری به محمود گفت متوجه شدم در تمام برنامه‌های سرود ملی و پرچم نبودی و محمود در جواب او گفت به نظرم اين پرچم نماد ظلم است، نخواستم جلوی آن بايستم.
بعد از آن اتفاق براي محمود مشكلي ايجاد نكردند؟
خيلی زياد. در واقع بعد از آن بود كه ماجرای محمود مانند بمبی در امريكا صدا كرد و از آنجا كه رسانه‌های امريكا وابسته به صهيونيست‌ها هستند شروع به تخريب او كردند و سال بعد نگذاشتند در NBA بازی كند و محدودش كردند اما امروز بعد از گذشت چند سال رسانه‌های مستقل حق را به محمود می‌دهند و به او می‌گويند كه خيلي به تو ظلم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *