وعده پوچ دولت تدبیر به مشتاقان عتبات

وعده پوچ دولت تدبیر به مشتاقان عتبات

خانه / پیشنهاد ویژه / وعده پوچ دولت تدبیر به مشتاقان عتبات

با وجود اینکه مسؤولان وزارت خارجه در روزهای اخیر از برقراری سفر عتبات به صورت محدود خبر داده بودند، با توجه به موافقت نکردن ستاد کرونا، هنوز خبری از اعزام زائران به کربلا نیست.

وعده پوچ دولت تدبیر به مشتاقان عتبات

هیات؛ هر ساله حدود ۵۰۰ هزار نفر در ایام غیر از اربعین حسینی همراه با کاروان‌های حج و زیارت به عتبات مشرف می‌شدند و در سال‌های قبل از کرونا نیز این تعداد هر سال بیش‌تر و بیش‌تر شد. تا اینکه با شیوع کرونا و بسته شدن راه کربلا، از آن پس هیچ زائری در قالب کاروان‌های حج و زیارت عازم عتبات نشد و هر روز دلتنگی مشتاقان زیارت امام حسین علیه السلام افزایش یافت.

وعده پوچ دولت تدبیر به مشتاقان عتبات 
وعده پوچ دولت تدبیر به مشتاقان عتبات

حسرت زیارت کربلا و دلتنگی عاشقان حسینی

این دلتنگی و حسرت زیارت با گذشت بیش از ۱۵ ماه توقف اعزام‌ها، آنقدر زیاد شده که با توجه به بسته بودن راه زیارت در فضای مجازی پر شده از متن‌ها و دلنوشته‌های سفر کربلا. سخنرانان و مداحان نیز در حسرت زیارت امام حسین علیه السلام در این مدت دل‌ها را روانه بین‌الحرمین و زیر قبه حرم سیدالشهدا علیه السلام کرده و برای برقراری سفر به عتبات دعا کردند.

هفته گذشته بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه به ازسرگیری سفر به عتبات به صورت محدود اشاره کرد. پس از آن خبر برقراری سفر به عتبات در همه جا منعکس شد و هر کسی به فکر سفر کربلا افتاد و منتظر بود تا ببیند هزینه سفر به عتبات چقدر خواهد شد و چگونه می‌تواند به این سفر معنوی مشرف شود. اما با وجود اینکه مسؤولان وزارت امور خارجه از سفر به عتبات به صورت محدود خبر دادند، هیچ نهاد و سازمانی از جزئیات آن مطلع نبود و حتی مسؤولان عراقی نیز در زمینه حضور زائران ایرانی در قالب کاروان‌های رسمی اطلاعی نداشتند.

وزارت خارجه مدعی است برای برقراری سفر به عتبات ابراز امیدواری کرده است

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما از مدت‌ها آماده برقراری سفر به عتبات بودیم، درباره ازسرگیری سفر به عتبات، می‌گوید: آن طور که مسؤولان وزارت امور خارجه پس از خبر برقراری سفر محدود به عتبات در جلسات مختلف مطرح کردند، سفر به عتبات هنوز برقرار نشده است و آنها فقط ابراز امیدواری برای ازسرگیری این سفرها به صورت محدود داشتند.

وی با بیان اینکه تصمیم گیرنده نهایی درباره سفر به عتبات وزارت بهداشت و ستاد کرونا است، می‌افزاید: ما هنوز هیچ مصوبه‌ای از سوی ستاد کرونا دریافت نکردیم و هنوز سفر به عتبات همچون گذشته امکان‌پذیر نیست.

این امر در حالی است که همانطور که در فیلم زیر مشاهده می‌کنید، سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهار امیدواری برقراری سفر به عتبات سخنی به میان نمی‌آورد و برداشت همه از صحبت‌های او، برقراری سفر به عتبات در آینده نزدیک با تفاهم‌نامه اولیه بین ایران و عراق است.

وعده پوچ دولت تدبیر به مشتاقان عتبات 
وعده پوچ دولت تدبیر به مشتاقان عتبات

بی‌اطلاعی مسؤولان ستاد اربعین از زمان اجرای لغو ویزا

علاوه بر این، در جلسات هیأت وزیران نیز خبری درباره لغو ویزای عراق در بازه ۴۵ روزه اربعین اعلام شد که حتی در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی مناسبی به مسؤولان مربوطه صورت نگرفته است؛ تا جایی که احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: ما هم درباره لغو ویزای اربعین اطلاعاتی نداریم و مصوبه‌ای دریافت نکردیم که اطلاع‌رسانی کنیم. به همین دلیل، زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست و باید منتظر ابلاغیه باشیم. علاوه بر این، هنوز طرف عراقی هم اطلاعیه‌ای برای دعوت از کشورهای خارجی برای ایام اربعین صادر نکرده و ستاد کرونا هم تصمیم جدیدی نگرفته است.

این امر در حالی است که برخی تصور دارند در صورت برقراری سفر به عتبات، دیگر نیازی به اخذ ویزا نیست، اما آن طور که دولتی‌ها گفته‌اند این حذف ویزا برای ایام اربعین است و مربوط به سایر ایام نیست.

به نظر می‌رسد سفر به عتبات هنوز برقرار نشده و زمان ازسرگیری اعزام‌ها نیز مشخص نیست. همانطور که خبرگزاری فارس در گزارشی عنوان کرد، دولت تصمیم جدیدی برای سفر به عتبات اتخاذ نکرده است. دولت عراق هم که پیش از این پذیرای زائران خارجی بود، مشکلی در زمینه اعزام زوار ایرانی به عتبات ندارد. همانطور که تاکنون نیز بسیاری به صورت انفرادی و حتی با کاروان‌های غیرمجاز عازم عتبات می‌شوند و کسی هم مسؤولیتی در قبال آن‌ها ندارد و جلوی چنین اقداماتی را نمی‌گیرد.

به گزارش فارس، سفر به عتبات آرزوی بسیاری از مردم ایران است که اکنون با توجه به موافقت نکردن ستاد کرونا با اعزام کاروان‌های حج و زیارت، شاهد هستیم که بسیاری از افراد سودجو، عاشقان زیارت مرقد و بارگاه امام حسین علیه‌السلام را با هزینه‌های بالا و بدون رعایت نکات بهداشتی اعزام می‌کنند و گویی فقط سازمان حج و زیارت است که امکان و صلاحیت اعزام زائر به عتبات را ندارد!

منبع : فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *