وقتی نتانیاهو نامحرم می شود

خانه / مطالب و رویدادها / وقتی نتانیاهو نامحرم می شود

در پی تشدید شکاف ها میان واشنگتن و تل آویو

وقتی اسرائیل نامحرم می شود

شکاف ها میان کاخ سفید و مقامات رژیم صهیونیستی بر سر چگونگی رفع معضل هسته ای ایران بیش از پیش افزایش یافته است، تا آنجا که رسانه های آمریکایی و اسرائیلی از عدم اطلاع جزئیات محرمانه مذاکرات فوق به مسئولین ارشد اسرائیلی خبر می دهند.

شبکه دوم تلوزیون دولتی اسرائیل در خبری مدعی شده که وزارت خارجه آمریکا تمامی راه های منتهی به تل آویو جهت تبادل آرا و انتقال برخی جزئیات پنهانی در رابطه با مذاکرات هسته ای شش قدرت جهانی با ایران را مسدود نموده است.

تحلیلگر این شبکه به نقل از منابع خود افزوده است که وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا،‌ کلا اطلاع رسانی به مقامات تل آویو را درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته ای میان ابرقدرت ها و تهران متوقف کرده است. امری که تلویحا از سوی مقامات آمریکایی تکذیب شده اما اظهارات آنها بیانگر آن است که اطلاعات فوق کمتر از کانال واشنگتن به تل آویو خواهد رسید.

اوباما در خلال کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با صدراعظم آلمان در کاخ سفید که چند روز پیش برگزار شد با اشاره به اختلاف نظرش با بنیامین نتاناهو درباره تحریم ایران گفت: «نمی خواهم طفره بروم. من و نخست وزیر اسرائیل اختلاف خیلی جدی بر سر تحریم های ایران داریم. منطقی نیست در شرایطی که یکی دو ماه تا تکمیل مذاکرات باقی مانده، مذاکرات را تلخ کنیم.»

نگرانی از درز اطلاعات

تحلیل رخدادهای بین المللی در یک سال اخیر بوضوح بیانگر مخالفت صد در صدی شخص نتانیاهو با هرگونه توافقی با ایران است. نگرانی نتانیاهو بدین جهت است که هر گونه ترمیم روابط تهران و واشنگتن ممکن است از نقش کلیدی تل آویو در معادلات منطقه ای آمریکا بکاهد.

مقامات ارشد کاخ سفید هم اکنون و با توجه به سابقه درز برخی اخبار محرمانه در رسانه ها در رابطه با افشای مفاد توافق هسته ای احتمالی با ایران در ماه های گذشته نگران آنند که اطلاعات داده شده به دستگاه های امنیتی اسرائیل از عمد و در جهت برهم زدن میز مذاکرات به رسانه ها راه پیدا نموده است، لذا در پی محدود نمودن ارسال اطلاعات فوق هستند.

روزنامه واشنگتن‌پست روز گذشته و در گزارشی در همین ارتباط نوشت که شکاف بی‌ اعتمادی میان اسرائیل و آمریکا در روزهای اخیر عمیق‌تر شده، به این دلیل که آمریکا مظنون است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اجازه داده که اطلاعات محرمانه مربوط به مذاکرات اتمی ایران به رسانه‌ها درز کند.

دیوید ایگنیشس، نویسنده واشنگتن‌پست در مقاله‌ای با عنوان «توفانی ویرانگر خاورمیانه را در برمی‌گیرد» به نقل از منابع خود در دولت آمریکا گزارش داده که تصمیم کاخ سفید برای محدود کردن کانال ارتباطی با اسرائیل درباره مذاکرات ایران به همین دلیل بوده است. به نوشته واشنگتن‌پست از جمله اطلاعات درز داده شده، موافقت آمریکا با فعال ماندن حدود ۶۵۰۰ دستگاه سانتریفیوژ نسل اول ایران به عنوان بخشی از توافق نهایی است که توسط یک رسانه اسرائیلی فاش شد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز تلویحا نوشته واشنگتن پست را تایید نموده است. این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داده که آمریکایی‌ها همچنان مقام‌های اسرائیلی را در جریان می‌گذارند، اما اطلاعاتی با اهمیت کمتر به آنها می‌دهند.

تایید نتانیاهو مبنی بر نامحرم بودن اسرائیل

اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه اگر توافق احتمالی با ایران یک توافق خوب است، چرا آمریکا از انتقال جزئیات آن به اسرائیل ممانعت به عمل می آورد عملا به کاهش مبادلات اطلاعاتی طرفین در رابطه با مسئله هسته ای ایران صحه گذارد.

نتانیاهو در نشست با روسای سازمان های مهم یهودی مستقر در آمریکا اعلام کرد:« همان گونه که ایران از این موضوع مطلع است که چه نوع توافقی پیشنهاد شده است، طبیعی است که اسرائیل باید از جزییات این توافق مطلع شود

با آن که همه آژانس های اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که احتمال دست یابی ایران و قدرت های جهان به توافق نهایی هسته ای بسیار پایین است، نتانیاهو ادعا می کند زمان سخنرانی اش در کنگره آمریکا بسیار حائز اهمیت است زیرا ضرب الاجل دست یابی به توافق بر سر چارچوب مفاد توافق نامه نهایی هسته ای با جمهوری اسلامی روز 24 ماه مارس تعیین شده است.

علت این تصمیم آمریکا این است که دولت آمریکا متوجه شده است در این برهه زمانی،‌ در منافع واشنگتن و تل آویو در خصوص مسائل مربوط به پرونده هسته ای ایران تضاد به وجود آمده است زیرا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اکنون تمامی تلاش خود را به کار بسته است تا با ایران به توافق هسته ای برسد ولی در مقابل ،‌ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا از امضای توافقنامه هسته ای میان گروه پنج به علاوه یک و ایران جلوگیری کند.

فشار بر ایران با تحمیل هزینه بر آمریکا

یکی از موارد حیاتی استراتژی نظامی اسرائیل از زمان غصب سرزمین های فلسطینی تا کنون، جلب حمایت یکی از قدرت های بین المللی جهت مقابله با دشمنان این رژیم در سطح منطقه بوده است. فرانسه در دو دهه اول عمر این رژیم این وظیفه را بر عهده داشته و اکنون بیش از چهار دهه است که این وظیفه بر عهده ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

مساحت اندک جغرافیایی اسرائیل به نسبت دشمنان منطقه ای اش ( صهیونیست ها تمامی کشورهای اسلامی، فارغ از آنهایی که با این رژیم از در صلح درآمده و یا اکنون در موقعیت جنگی با آنها به سر می برد را دارای پتانسیل تبدیل شدن به دشمن اسرائیل می بینند.) و جمعیت محدود آن که عملا مانع از بازدارندگی جغرافیایی برای تل آویو شده، صهیونیست ها را بر آن داشته تا با توسل به یکی از قدرت های جهانی به مقابله با دشمنان خود امیدوار باشند.

حمایت نظامی، سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در خلال جنگ های یوم کیپور در سال 1973 به این سو بوضوح گواه مطلب فوق است. اتکا به آمریکا عملا بخش اعظمی از هزینه های اسرائیل در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی را کاسته و آن را بر دوش آمریکا گذارده است.

اکنون و با توجه به مشی متفاوت نتانیاهو و اوباما در رابطه با چگونگی حل معضل هسته ای ایران، اسرائیل خود و دیدگاهش در این زمینه را در انزوا یافته و در پی سنگ اندازی در این مسیر برآمده است. مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل بارها بیان داشته اند که این رژیم بدون پشتیبانی مطلق از سوی آمریکا توانایی رویارویی با ایران را ندارد، لذا صهیونیست در پی آنند با تشدید شکاف ها میان تهران و واشنگتن مانع تلطیف روابط آمریکا و ایران شده و با مقصر خواندن ایران، در صورت حمله اتحمالی به کشورمان در آینده به عنوان یکی از گزینه های پر رنگ روی میز آمریکا، تمامی هزینه های آن را بر دوش آمریکا تحمیل نموده و با کمترین هزینه بیشترین دستاوردها را کسب نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *