ويژگي هاي حكومت مهدي موعود(عجل الله تعالی)

خانه / انتظار و مهدویت / ويژگي هاي حكومت مهدي موعود(عجل الله تعالی)

آمدن وجودي مقدس و پاك در آخرالزمان و اصلاح جهان بعد از خرابي و فساد يكي از اعتقادهاي همه اديان ابراهيمي است.

مدن وجودي مقدس و پاك در آخرالزمان و اصلاح جهان بعد از خرابي و فساد يكي از اعتقادهاي همه اديان ابراهيمي است . هر ديني به نحوي به ويژگي هاي حكومت مصلح جهاني اشاره نموده است و از آن جا كه دين اسلام ديني كامل مي باشد پس آن چه از ويژگي هاي حكومت حضرت مهدي (عج الله تعالی) ارائه مي كند قابل اعتماد بوده و انسان را از سردرگمي نجات مي دهد و از مطالعه اديان ديگر مستغني مي سازد.

ما در اين مجال به ذكر چند مورد از ويژگي هاي حكومت حضرت مهدي (عج الله تعالی) اشاره مي كنيم .                                                                                                     images-1

1 ـ احياي فرهنگ قرآن
قرآن به عنوان يك كتاب انسان ساز داراي فرهنگي والا و پاك است كه با رعايت آن انسان به كمال حقيقي سوق داده مي شود. مهجور ماندن قرآن شكايت پيامبر رحمت را در پي خواهد داشت . فرداي قيامت كه محكمه عدالت پروردگار تشكيل مي شود پيامبر اسلام (صلوات الله علیه) از قوم خود شكايت مي كند كه قرآن را در دنيا به دست فراموشي سپرده اند و مي گويد : « پروردگارا! قوم من اين قرآن را كه تو آن همه درباره اش سفارش و تاكيد كردي قبول نكردند و به احكام و محتويات آن عمل ننمودند. اكنون تو خود بهتر مي داني كه با ايشان چه كني »

2 ـ سازندگي و عمران
وجود عمران و سازندگي در تمام عالم از آرزوهاي بشر است كه اين آرزو قبل از ظهور منجي محقق نخواهد شد و از ويژگي هاي حكومت حضرت مهدي (عج الله تعالی) خواهد بود. امام باقر(علیه السلام) مي فرمايند : « فلا يبفي في الارض خراب الا قد عمر پس باقي نماند در زمين خرابي مگر اين كه آبادان شود. »

3 ـ عدالت فراگير
از شاخصه هاي دين مبين اسلام عدالت مي باشد. حتي نسبت به دشمن هم دستور به رعايت عدالت مي دهد : « ولا يجرمنكم شنئان قوم علي الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوي البته نبايد دشمني گروه شما را برآن دارد كه عدالت نكنيد عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديك تر است . »

4 ـ امنيت در همه زمينه ها
امنيت از نيازهاي اساسي بشر در هر عصر و زمانه اي است و با پيشرفت علم و دانش نياز به آن بيش از گذشته احساس مي شود.
افراد زورگو و مستبد هم چون زالو شكم خود را از دست رنج ديگران پر مي كنند و انسان ها را چون بردگان خود مي دانند و با ابزارهايي هميشه آن ها را در خوف و ترس قرار مي دهند و جلوي قيام آن ها را مي گيرند تا هيچ امنيتي را احساس نكنند. قرآن تحقق كامل و اتم امنيت را از ويژگي هاي حكومت مهدي (عج الله تعالی) مي داند : « وليبدلنهم من بعد خوفهم امنا و بيمشان را به ايمني مبدل گرداند. »

5 ـ جهان شمولي
هر چند حكومت ديني ماهيتا جر حكومت هاي جهان شمولي است ولي به دليل تحولات تاريخي شاهد محدود شدن حكومت ديني و حتي حكومت هاي اسلامي در چهارچوب مرزهاي ملي هستيم . تنها مرز قابل قبول براي چنين حكومتي مرز اسلام و كفر است . با وجود اين تحقق عيني حكومت جهاني حضرت مهدي هر چند زماني بعيد تلقي مي شود ولي با پيشرفت تكنولوژيكي و شكل گيري دهكده جهاني كه در آن ارتباط بين دورترين نقاط عالم آسان گرديده است امروزه نسبت به تحقق چنين حكومت جهاني ترديدي كم تري وجود دارد.

6 ـ فضيلت محوري
هر چند در عصر مدرن با ديدگاه هاي مبتني بر محوريت آزادي و جداشدن از نظريه هاي فضيلت محور مواجه هستيم ولي حكومت اسلامي و به تبع آن حكومت جهاني حضرت مهدي (عج الله تعالی) مبتني بر فضيلت و تلاش براي زمينه سازي سعادت اخروي انسان هاست .

7 ـ قدرت مندي قوانين الهي و آسماني
عاقبت انسان در خواهد يافت كه بدون اتصال با وحي سعادت او امكان پذير نيست . رواياتي كه بر رشد فكري انسان در عصر حكومت جهاني حضرت دلالت دارند به نوعي بيان گر چنين پذيرش عمومي نسبت به نياز انسان به وحي و حاكميت قوانين الهي هستند. امير بيان علي (علیه السلام) چنين مي فرمايد : « يعطف الهوي علي الهدي اذا عطفوا علي الهوي … « حضرت مهدي (عج الله تعالی) » خواسته ها را تابع هدايت وحي مي كند آن هنگام كه مردم هدايت را تابع هوس هاي خويش قرار مي دهند. »

8 ـ احياي اسلام
عصر حكومت حضرت مهدي عصر حاكميت توحيد و زمينه ساز حاكميت اسلام است . مفاد آيات شريفه « ان الذين عندالله الاسلام » و « من يبتغ غيرالاسلام دينا فلن يقبل منه » در اين عصر است كه تحقق علني خواهند يافت . امام علي (علیه السلام) نيز مي فرمايد : « فيريكم كيف عدل السيره و يحيي ميت الكتاب والسنه او روش عادلانه در حكومت حق را به شما مي نماياند و كتاب خدا و سنت پيامبر را كه تا آن روز متروك مانده اند زنده مي كند. »

9 ـ پيشرفت برق آساي علوم
هيچ انقلاب و برنامه انقلابي بدون يك جهش فكري و فرهنگي مانا پايا و پويا نخواهد بود و رشد و تكامل لازم را نخواهد يافت . به همين دليل نخستين گام در تحقق بخشيدن به چنين هدفي يك انقلاب فرهنگي است كه افكار را از دو سو به حركت درآورد :
1 ـ در زمينه علوم و دانش هاي مورد نياز يك جامعه آباد و سالم و آزاد (از منظر مادي )
2 ـ در زمينه آگاهي به اصول يك زندگي سالم و صحيح انساني آميخته با ايمان در جهت معنوي و زيربنايي .
از امام صادق (علیه السلام)منقول است كه فرمودند : « علم و دانش 27 حرف (شعبه و شاخه ) است . تمام آن چه پيامبران الهي براي مردم آورده اند دو حرف بيش تر نيست و مردم تاكنون جز آن دو حرف را نشناخته اند اما زماني كه قائم ما قيام كند 25 حرف ديگر آن را آشكار مي سازد و در ميان مردم منتشر مي كند و دو حرف را به آن ضميمه مي كند تا 27 حرف كامل و منتشر گردد. »

10 ـ پيشرفت عظيم اقتصاد و عدالت اجتماعي
زميني كه محل زندگي ماست امكانات بسياري براي زندگي انسان ها دارد ولي عدم آگاهي به منابع موجود و بالقوه از يك سو و عدم وجود يك نظام صحيح براي تقسيم ثروت زمين از سوي ديگر سبب احساس كمبود از همه جوانب شده است تا آن جا كه در عصر ما همه روزه گروهي از گرسنگي مي ميرند. امام علي (علیه السلام) مي فرمايند : « تخرج له الارض افاليذكبدها و تلقي اليه سلما مقاليدها زمين ميوه هاي دل خود (معادن طلا و نقره ) را براي او بيرون مي ريزد و كليدهايش را به او مي سپارد. »
تكيه بر ظاهر شدن بركات زمين و خارج شدن گنج ها نشان مي دهد كه هم مسئله زراعت به اوج ترقي مي رسد و هم تمام منابع زيرزميني كشف و مورد استفاده قرار مي گيرند و درآمد سرانه افراد آن قدر بالا مي رود كه در هيچ جامعه اي فقيري پيدا نمي شود و همه به سر حد بي نيازي مي رسند.(معارف اسلامي )
عمران و سازندگي به طور وسيع از ويژگي هاي حكومت مهدي (عج الله تعالی) مي باشد به گونه اي كه در زمين هيچ خرابي باقي نمي ماند مگر اين كه آباد شود
در حكومت منجي موعود افراد زورگو و مستبد كه ديگران را برده خود مي خواهند سركوب مي شوند و بيم مردم از آنان به ايمني و آرامش مبدل مي گردد.

 منبع:سراج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *