ویژگی‌های مشترک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و حضرت فاطمه سلام الله علیها

ویژگی‌های مشترک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و حضرت فاطمه سلام الله علیها

خانه / پیشنهاد ویژه / ویژگی‌های مشترک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و حضرت فاطمه سلام الله علیها

امام مهدی (علیه السلام) می‌فرمایند: اگر چه ما در مکان دور دستی زندگی می‌کنیم، مکانی که از خانه ‌های ستمگران به دور است، به جهت مصلحتی که خداوند برای ما و شیعیان ما دیده در این دوری، امّا ما از خبرهای شما آگاه هستیم.

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌فرماید: «ِفی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است.

با نگاهی به ویژگی‌های این دو معصوم بزرگوار، جمله حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف نمود می‌یابد.

کناره گیری از مردم و …

بعد از آن تلاشی که حضرت زهرا سلام الله علیه برای هدایت مردم و برگرداندن ولایت به حضرت علی علیه السلام کرد، و مورد بی مهری و ستم قرار گرفت، از مردم فاصله گرفت و در خانه مشغول عزاداری و گریه بر فقدان پدر شد، امّا این بار هم مورد بی لطفی قرار گرفت.

«اهل مدینه خسته و ناراحت شده به او گفتند: تو به واسطۀ کثرت گریه‌ ات ما را اذیّت می‌کنی. لذا حضرت زهرا سلام الله علیه از مدینه خارج شد و به سوی قبر شهدا می‌رفت، وقتی ناراحتی‌ های قلبی خود را با گریستن خالی می‌کرد به سوی مدینه باز می‌گشت.»

در صحیح بخاری که از کتاب‌های مؤثق اهل سنت است آمده، که وقتی حضرت زهرا سلام الله علیه فدک را مطالبه کرد، ابوبکر خودداری کرد و چیزی را از فدک به او نداد. آن حضرت سلام الله علیه از ابوبکر ناراحت شد. پس از او کناره گیری کرد و با او سخنی نگفت تا از دنیا رفت.

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از هنگام ولادت، از مردم و به ویژه ستمگران، مخفی بود. در آغاز ولادت، فقط بعضی از شیعیان خاص موفق به دیدار آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف شدند. در زمان غیبت صغری امکان ملاقات شیعیان بسیار محدود تر شد و در زمان غیبت کبری به اوج خود رسید.

خود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیع شریف به شیخ مفید می ‌فرماید:«اگر چه ما در مکان دور دستی زندگی می‌کنیم، مکانی که از خانه ‌های ستمگران به دور است، به جهت مصلحتی که خداوند برای ما و شیعیان ما دیده در این دوری، امّا ما از خبرهای شما آگاه هستیم.

زهد وساده زیستی

آن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به اندکی از معیشت دنیا راضی بود و بر سختی‌ های زندگی بردبار و به مقدار ناچیزی از حلال قناعت می‌کرد. نفس قدسی ‌اش راضی و مرضیِ حق بود. به آنچه دیگران داشتند طمع نمی ‌بست و به چیزی که حقِّ او نبود، چشم نمی‌ دوخت و به حقِّ اَحَدی طمع نداشت، او در نفسِ خود غنی و به وضع خود خشنود بود و چنانکه پدرش فرموده بود:

«لیس الغنی عن کثرة العرض، إنّما الغنیّ غنیّ النفس»

در زیارت آن حضرت نیز می‌خوانیم: «یاحلیفة الورع و الزهد»

ای کسی که بریده از دنیا و فانی در ذات احدیت بود.

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز در نهایت زهد و سادگی زندگی می کند.

حضرت صادق علیه السلام می فرماید:

به خدا سوگند! لباس قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف زبر و غذاییش سخت خواهد بود.

مبارزه با انحراف‌ ها و بدعت‌ ها

فاطمه زهرا سلام الله علیها اولین شهیده دفاع از ولایت به جرم مبارزه با بدعت در دین پدر بزرگوارشان به شهادت رسیدند.

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هم با بدعت‌ ها و انحرافات مبارزه می‌کند و فرایض الهی و سنن نبوی را احیا خواهد کرد.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «بدعتی نمی‌ ماند جز آن که از بین می ‌برد و سنّتی نمی ‌ماند جز آن که بر پا  می ‌دارد.

حضرت علی علیه السلام می ‌فرماید: «هر چه از کتاب و سنّت، متروک مانده، زنده خواهد کرد.»

در دعای شریف ندبه می‌خوانیم: «أین المؤمل لإحیاء الکتاب و حدوده؟ أین محیی معالم الدین و أهله؟ أین المدّخر لتجدید فرائض و السنن؛ کجا است آرزو کشیده برای زنده کردن قرآن و حدودش؟ کجا است زنده کننده آثار دین و اهل دین؟ کجا است آن ذخیره الهی برای تجدید واجبات و سنت های اسلام.

منبع: ویژگی های امام مهدی و حضرت زهرا سلام الله علیها ، علی مصلحی پایگاه اطلاع رسانی حوزه / زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها: ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار  ترجمۀ روحانی ، ص۵۷۲ / صحیح بخاری – کتاب المغازی – باب غزوه خیبر- حدیث ۴۲۴۰ و ۴۲۴۱ / احتجاج طبرسی  ترجمه جعفری ج۲ ص۶۵۰ / فاطمه زهرا سلام الله علیها محمد عبده یمانی ترجمه محمد تقی رهبر ص۲۵۹ / بخشی از زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها / مکیال المکارم ج۱ص۱۴۶ به نقل از بحار ج ۵۲ ص۳۵۸ / ینابیع المودة، ج ۳، ص ۶۲ / بخشی از خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *