ّ«امر به معروف و نهی از منکر» از مصادیق احساس مسئولیت در اسلام است/ جامعه باید نسبت به فواید نظارت همگانی آگاه شود

خانه / مطالب و رویدادها / ّ«امر به معروف و نهی از منکر» از مصادیق احساس مسئولیت در اسلام است/ جامعه باید نسبت به فواید نظارت همگانی آگاه شود

یک عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: احیای امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین تحول فرهنگی در یک کشور  اسلامی محسوب می شود و وظیفه همه دستگاه ها برای اجرای آن است. 
حجت الاسلام محسن غرویان گفت: متاسفانه در کشور ما این فریضه طوری بیان نشده که از سوی مردم پذیرش داشته باشد و بیان این امر الهی باید طوری باشد که برای مردم مورد پذیرش باشد چرا که هیچ‌گاه به امری که مورد پذیرش نباشد عمل نمی‌شود. 
وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر در ابتدا باید به صورت فردی در جامعه نهادینه شود سپس به صورت اجتماعی با آن برخورد شود. باید با زبانی نرم و مهربان و با بیانی لطیف باشد و شخصی که امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهد قطعا باید فردی دلسوز باشد که از روی دلسوزی و نگرانی برای جامعه این عمل شایسته را انجام می دهد. 
این کارشناس مذهبی در ادامه عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق احساس مسئولیت در اسلام است. در یک جامعه انسانی که انسانها با یکدیگر ارتباط دارند نمی توان از دیدگاه اسلامی پذیرفت که انسان نسبت به سرنوشت افراد دیگر بی تفاوت باشد. ما هم در دیگران اثر می گذاریم و هم رفتار دیگران در ما اثر گذار است. بنابراین همه باید نسبت به رفتار یکدیگر احساس مسوئولیت داشته باشیم. 
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به نوع رفتار در امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نشانگر احساس مسئولیت افراد در جامعه اسلامی است. اما از سوی دیگر از دیدگاه اسلامی رفتار آمر نیز نباید آزار باشد. یعنی در عین حال که نسبت به افراد دیگر احساس مسئولیت می کنیم نباید به دیگران آزاری برسانیم . 
وی تصریح کرد: اگر یک نظارت همگانی در این مورد وجود داشته باشد عامل جهت مانع ارتکاب خلاف و گناه می شود. هیچ فردی معصوم نیست و همه امکان خطا دارند لکن امر به معروف و نهی از منکر موجب می‌شود تا همگان احساس کنند کسی مراقب اعمال آنها می باشد. هر انسانی دلش می خواهد تا سد راهی در مقابل نداشته باشد و خواسته‌های نفسانی خود را از هر راهی تامین کند و کسی مزاحم او نباشد. اما امر به معروف مانع از این امر می شود. 
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: عموما احساس آزادی ناشی از جهل و تخیلات است از این رو کسی که به گناه اقدام می کند سعی می کند تا اعمال ناشایست انجام دهد و در مقابل تذکر دیگران مقاومت کند.
وی با اشاره به نقش نهادهای مسئول فرهنگی افزود: نهادهاي مسوول بايد براي ترويج و تعميق سنت حسنه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه برنامه ريزي و تلاش نمايند. عرف غالب جامعه باید رعایت شود و اگر رفتارها به حد ناهنجاری اجتماعی برسد، مسئولین باید ورود پیدا کنند. 
غرویان در خصوص بحث عفاف و حجاب که این روزها در مورد آن بسیار سخن گفته می شود تاکید کرد: اینکه عرف غالب جامعه و مصادیق حجاب و عفت را چگونه و از طرف چه کسی تعیین می‌شود، موضوعی‌ست که اختلاف نظرهایی بین مقامات وجود دارد و از ابتدای انقلاب اظهارنظرهای مختلفی در این باره شده است. اما نکته مهم این است که مسئولین باید سعی کنند هنجارها و عرفیات اجتماعی را حفظ کند. البته اینکه این کار به صورت جبری باشد صحیح نیست. به نظر می رسد در این مورد پیشگیری بهتر از درمان جواب داده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *