پایگاه هوایی محرمانه در مرز یمن

خانه / مطالب و رویدادها / پایگاه هوایی محرمانه در مرز یمن

در سال 2012 سایت آمریکایی وایلد تصاویر ماهواره‌ای را برای اولین بار منتشر کرد که نشان می‌داد آمریکا پایگاه‌های هوایی محرمانه در منطقه ربع الخالی در جنوب عربستان سعودی و نزدیکی مرزهای یمن دارد.

حادثه کشته شدن کارمند آمریکایی شرکت فنیل  العربیه اولین حادثه از نوع خود نبود، این شرکت صدها کارمند امنیتی آمریکایی را برای آموزش نیروهای گارد ملی سعودی و انجام وظایف متعدد امنیتی در داخل عربستان سعودی و بخش‌های مختلف این کشور استخدام کرده است.  وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که در حادثه تیراندازی در ریاض پایتخت این کشور که سه‌شنبه روی داد، یک آمریکایی کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند. بر اساس این گزارش فرد متهم به انجام این عملیات عبدالعزیز فهد عبدالعزیز الراشد نام دارد که تابعیت سعودی آمریکایی دارد. در مقابل سفارت عربستان سعودی در آمریکا اعلام کرد که عبدالعزیز در همین شرکت کار می‌کرد و چند روز پیش به علت استعمال مواد مخدر از این شرکت اخراج شده بود. یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که دو آمریکایی که در این حمله هدف قرار گرفتند، از اعضای شرکت فنیل العربیه بودند، این شرکت یک شرکت امنیتی پیمانکار با وزارت دفاع آمریکا است که کمک به نیروهای گارد ملی عربستان سعودی را در دستور کار دارد.

کماندوهای آمریکایی در ریاض چه ‌می‌کنند/ پایگاه هوایی محرمانه در مرز یمن/اماده انتشار

جنیفر بساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت که سفارت این کشور اقدامات امنیتی خود در عربستان را افزایش داده است. وی تاکید کرد که شرکت فنیل العربیه نیز در راستای برنامه نظامی برای گارد ملی عربستان سعودی در ریاض کار می‌کند. روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی بعد از وقوع این حادثه نوشت که شرکت فنیل العربیه وابسته به شرکت نورتروپ گرومان است که مقر آن در ایالت ویرجینیای آمریکا قرار دارد. این شرکت، یک ابر شرکت امنیتی دفاعی است. شرکت فنیل العربیه به موجب یک قرارداد امنیتی طولانی مدت با ارتش آمریکا کار می‌کند و خدمات آموزشی را به گارد ملی عربستان سعودی می‌دهد، برای اجرای این قرارداد 300 نفر از کارمندان این شرکت که در عربستان کار می‌کنند، از اتباع آمریکا هستند.

کماندوهای آمریکایی در ریاض چه ‌می‌کنند/ پایگاه هوایی محرمانه در مرز یمن/اماده انتشار

گاردین نوشت که در حمله خودروهای بمب‌گذاری شده به سه مجتمع مسکونی در ریاض در سال 2003 میلادی36 نفر کشته شدند که 9 نفر از آن‌ها از کارمندان شرکت فنیل العربیه بودند و از این میان 7 نفر آمریکایی بودند. شرکت نورتروب گرومان در سال 2010 اعلام کرد که فنیل العربیه در عقد قراردادی به مبلغ 550 میلیون دلار با ارتش آمریکا در زمینه آموزش نیروهای گارد ملی عربستان سعودی برنده شده است. این شرکت با صدر بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که فنیل قرار است آموزش‌های نظامی و خدمات لوجستیک و حمایتی را از سوی ارتش آمریکا به ارتش گارد ملی عربستان ارائه دهد.

کماندوهای آمریکایی در ریاض چه ‌می‌کنند/ پایگاه هوایی محرمانه در مرز یمن/اماده انتشار

شایان ذکر است که نیروهای آمریکایی از بسیاری از شهرک‌های نظامی وابسته به ارتش عربستان استفاده می‌کنند، از جمله این شهرک‌ها منطقه نظامی ملک خالد در شمال است که بزرگترین شهرک نظامی در این کشور به شمار می‌رود و جزو بزرگترین شهرک‌های نظامی در دنیا نیز می باشد. این شهرک با هزینه 18 میلیارد ریال سعودی ساخته شده و با مساحت 2400 کیلومتر مربع، 50 هزار نفر را در بر می گیرد. در داخل این شهرک مقر اصلی نیروهای مسلح در بخش‌های زمینی و دریایی و هوایی قرار دارد، اتاق‌های عملیات زیر زمینی و مرکزی برای فرماندهی عمومی و آموزشگاهی برای بخش مهندسی از دیگر تجهیزات این مرکز است. این مرکز سامانه‌های ضد موشکی و ضدهوایی دارد و آمریکا نیز در جنگ خود بر ضد عراق از این مرکز به عنوان پایگاه عملیاتی خود استفاده می‌کرد.

کماندوهای آمریکایی در ریاض چه ‌می‌کنند/ پایگاه هوایی محرمانه در مرز یمن/اماده انتشار

در سال 2012 سایت آمریکایی وایلد تصاویر ماهواره‌ای را برای اولین بار منتشر کرد که نشان می‌داد آمریکا پایگاه‌های هوایی محرمانه در منطقه ربع الخالی در جنوب عربستان سعودی و نزدیکی مرزهای یمن دارد. قراردادی غیر رسمی بین دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با عربستان سعودی در سال 2010 امضا شده بود که به موجب آن یک پایگاه هوایی در جنوب عربستان سعودی احداث می‌شد. این تصاویر نشان می‌داد که پایگاه نظامی مذکور شامل دو باند فرود هواپیماهای بدون سرنشین و باندی در حال احداث است که احتمالا برای فرود هواپیماهای نظامی و جنگنده‌ها استفاده خواهد شد. علاوه بر اینها سه موقعیت صدفی شکل دارد که 150 پا طول و 75 پا عرض دارد. همچنین تصاویر مربوط یک موقعیت بزرگ و سیاه را نشان می‌دهد که به نظر می رسد مربوط به  تاسیسات نظامی محافظت شده است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز اخیرا از وجود پایگاهی برای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در عربستان خبر داد که در سال 2009 در جنوب این کشور احداث شده است. بر اساس این گزارش از این پایگاه در حملات این هواپیماها به اهداف متعدد در یمن استفاده می‌شود. شایان ذکر است که حملات هوایی آمریکا به یمن پیشتر به بهانه حمله به مراکز القاعده انجام می‌شد، اما بیشتر قربانیان این حملات زنان و کودکان بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *