پرورش انسانهای پاک از نتایج مساجدبنا شده براساس تقواست

خانه / مطالب و رویدادها / پرورش انسانهای پاک از نتایج مساجدبنا شده براساس تقواست

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی از آثار و نتایج مساجدی که بر پایه تقوا بنا شده اند را پرورش انسانهای پاک دانست.

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه شنبه طی سخنانی به مناسبت میلاد حضرت معصومه(سلام الله علیها) در مسجد امام حسن مجتبی (ع) میدان امامت تهران، با بیان اینکه در قرآن کریم انسانها به دو دسته معرفی می شوند و این دو دسته کاملا متضاد هم اند، اظهار داشت: دسته اول انسانهایی هستند که خداوند در سوره نور و آیه نور آنها را معرفی می کند انسانهایی که پرورش یافته خانه هایی هستند که ذکر خدا در آن خانه ها آورده می شود.
149
وی افزود: در خانه هایی که یاد خدا وجود دارد انسانهایی پرورش می یابند که عشق دنیا آنها را از یاد خدا غافل نمی کند و دنیا و جلوه های دنیوی آنها را از این یاد باز نمی دارد.

در ادامه آیت الله اراکی گفت: دسته دوم انسانهایی که در نقطه مقابل دسته اول قرار دارند انسانهایی که محضر یاد خدا را رها می کنند و به لهو و لعب و چیزی هایی که آنها را از یاد خدا باز می دارد، می پردازند.

وی با اشاره به آیه نور(اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ) به معنی نور پرداخت و افزود: نور چیزی است که خود به خود ظاهر و پیدا است یعنی چیزی نور را پیدا نمی کند بلکه ما نور را به واسطه خودش می بینیم بنابراین نور خود به خود ظاهر است و پدیدار کننده چیزهای دیگر است و خدای متعال نیز چنین است یعنی به خودی خود ظاهر است و پدیدار کننده چیزهای دیگر است.

دبیر کل مجمع تأکید کرد: قرار نیست چیزی خدای متعال را برای ما پدیدار کند چون این خاصیت در ذات او وجود دارد.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم به نور آسمان ها و زمین وصف شده است، اظهار داشت: این نور در خانه هایی پدیدار می شود که خداوند به این خانه ها اذن داده تا بالا بروند و آن خانه هایی است که در آن ذکر خدا آورده می شود و مساجد یکی از این بیوت است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه ذکر خدا کار ساده ای نیست، اظهار داشت: همه انسانها نمی توانند به مرتبه ذکر خدا نائل گردند و دلهای سیاه این اذن را ندارند که به فضای ذکر خدا وارد شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو جان و شخصیت داریم، یکی جانهای غفلت زده و دیگری جانهای برخوردار از یاد خدا، افزود: برخی از آدم ها از یاد خدا بی بهره اند اما در مقابل آنها انسانهایی وجود دارند که اذن یاد خدا به آنها داده شده است که معمولا اهل مسجد از این دسته انسان ها هستند و یکی از آثار و نتایج مسجد رسیدن به اذن یاد خداست.

دبیر کل مجمع در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه مسجد در اسلام، اظهار داشت: مساجد نیز بر دو نوع هستند مساجدی که چیزی از یاد خدا در آنها وجود ندارد که قرآن کریم به نمونه هایی از این مساجد نظیر مسجد ضرار اشاره کرده است و دیگری مساجدی که رحمت خدا بر آنها نازل می شود.

وی با بیان اینکه مساجدی که رحمت خدا بر آن نازل می شود مساجدی است که نیتهای پاک آن را بنا می کند، افزود: یکی از حکمت ها و هوشمندی های مراجع ما این بود که همواره می گفتند مساجد را مردم بنا کنند تا پایه و اساس مساجد بر تقوا و اخلاص بنا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *