پشت‌پرده چهار اقدام تروریستی در شرق کشور

خانه / مطالب و رویدادها / پشت‌پرده چهار اقدام تروریستی در شرق کشور

مواضع مسؤولان مي‌تواند نشانه شروع تحولات جديد در روابط ايران و پاكستان باشد. باید منتظر ماند و دید مقامات مسؤول جمهوری اسلامی چه تصمیمی در خصوص مقابله با گروه‌هک‌های تروریستی پرورش‌یافته در خاک پاکستان اتخاذ می‌کنند.

باز هم روابط ايران و پاكستان زير سايه «تروريسم» رفت.  دو اقدام تروریستی در سراوان در استان سیستان و بلوچستان که منجر به شهادت چهار نفر و مجروح شدن تعدادی دیگر از ماموران نیروی انتظامی گردید. همچنین روز گذشته با وقوع سومین اقدام تروریستی در این استان، در حال تبدیل شدن به یک مشکل امنیت ملی است. صبح دیروز و این‌بار در منطقه ایرانشهر، یک کارمند فرمانداری ایرانشهر توسط افراد مسلح ترور شد. چندی قبل  فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان از جزئیات حمله خمپاره‌ای  به یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان پرده برداشت و در مرحله بعدی تله انفجاری در مسیر خودروهای پلیس‌ راه جنوب سیستان و بلوچستان منفجر شد.

اقدام تروریستی اول

سردار حسین رحیمی در تاریخ هفدهم مهرماه با اشاره به حمله خمپاره‌ای به پاسگاه مرزی در منطقه آسپیچ سراوان اظهار داشت: به دنبال حمله گروهک‌های معاند و تروریستی، ماموران نیروی انتظامی با حضور در منطقه تعدادی از عوامل این گروهک را دستگیر کردند. وی ادامه داد: پس از دستگیری‌های انجام شده این گروهک‌ها اقدام به حمله خمپاره‌ای به یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان کردند که متاسفانه یک درجه‌دار نیروی انتظامی به شهادت رسید و یک سرباز نیز مجروح شد.

اقدام تروریستی دوم

سردار رحیمی با بیان اینکه فرماندهی عملیات امروز نیروی انتظامی برعهده خود بوده و وی از نزدیک این عملیات را فرماندهی می‌کرده است، گفت: پس از حادثه شهادت 3 تن از ماموران نیروی انتظامی در منطقه سراوان، یک حمله به یکی از پاسگاه‌های نیروی انتظامی انجام شد که با هوشیاری ماموران و دقت عمل آنها این حمله دفع شد. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موضوع این حملات از سوی نیروی انتظامی پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی به شدت در برابر این حمله واکنش نشان خواهد داد و در آینده نزدیک ضربات مهلکی را به این گروهک‌های معاند وارد خواهد کرد.

اقدام تروریستی سوم

دیروز یک اقدام تروریستی دیگر هم در سیستان و بلوچستان رخ داد. فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان دیروز با بیان اینکه یک تله انفجاری در مسیر خودروهای پلیس‌ راه جنوب سیستان و بلوچستان منفجر شد، اظهار داشت: صبح دیروز در هشت کیلومتری محور جکیگور، تله انفجاری در مسیر تردد خودروی پلیس‌ راه منفجر شد. فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان به فارس گفت: در این حادثه تنها به خودروها خسارت وارد شده و خوشبختانه هیچ یک از ماموران پلیس راه صدمه ندیده‌اند.

اقدام تروریستی چهارم

صبح دیروز و این‌بار در منطقه ایرانشهر، یک کارمند فرمانداری ایرانشهر توسط افراد مسلح ترور شد. گزارش‌های محلی حاکی از آن است که بهرام باشنده، کارمند فرمانداری ایرانشهر هنگام عزیمت از منزل خود به محل کار توسط افراد مسلح ناشناس از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او در خیابان «درزاده» ایرانشهر توسط دو تروریست که لباس رفتگران را بر تن کرده بودند، ترور شد به گونه‌ای که وی از ناحیه شکم مورد اصابت سه گلوله که از یک کلت کمری شلیک شده بود، قرار گرفت.

پشت‌پرده چهار اقدام تروریستی در سیستان/ علت انتقاد فرمانده ناجا از دستگاه دیپلماسی/ چه راهبردی برای مقابله با تروریست‌ها اتخاذ می‌شود؟بر اساس این گزارش، عوامل این ترور، از محل حادثه گریختند و این کارمند فرمانداری به بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) ایرانشهر منتقل و سه عمل جراحی روی وی انجام شد. با این حال و به‌رغم انتشار اخبار اولیه مبنی بر نجات این کارمند فرمانداری، اما دو ساعت پس از اتمام عمل‌های جراحی، بهرام باشنده به علت شدت جراحات به شهادت رسید. با این حساب،  طی چهار روز گذشته، چندین نفر قربانی چهار عملیات تروریستی در سیستان و بلوچستان شده‌اند که به نظر می‌رسد این آمار، نشان‌دهنده وجود حفره امنیتی در مرزهای شرقی است.اگرچه بر اساس اظهارات محسن داوودی، فرمانده انتظامی سراوان 14 نفر که به نوعی با جنایت تروریستی سراوان مرتبط بودند دستگیر شدند اما همان گونه که طی چند روز اخیر مقام‌های عالیرتبه مسؤول در کشور اعلام کرده‌اند؛ دلیل اصلی وقوع این ناآرامی‌ها، سیاست دولت پاکستان در امان‌دادن به تروریست‌هاست.

پشت‌پرده 4 اقدام تروریستی در سیستان/ علت انتقاد فرمانده ناجا از دستگاه دیپلماسی/ چه راهبردی برای مقابله با تروریست‌ها اتخاذ می‌شود؟سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور نخستین فردی بود که در این رابطه خواستار بازگشایی این بن‌بست امنیتی شد. احمدی مقدم، عدم مجوز نیروی انتظامی برای تعقیب این تروریست‌های پناه‌داده‌شده در خاک پاکستان را ناشی از ضعف دیپلماسی کشور دانست و از وزارت امور خارجه خواست با رایزنی‌های لازم این امکان را فراهم کند تا نیروی انتظامی ایران بتواند با تعقیب تروریست‌ها مانع ناآرامی در شرق کشور شوند. دیروز حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور نیز به ترورهای سراوان واکنش نشان داد و مسؤول این حوادث را “دولت پاکستان” اعلام کرد. حجت‌الاسلام رئیسی در این‌باره گفت: بارها اعلام شده که دشمنان به دنبال ایجاد ناامنی در کشور هستند؛ شکایت جدی ما نیز از پاکستان است که پناهگاه تروریست‌ها شده است.

پشت‌پرده 4 اقدام تروریستی در سیستان/ علت انتقاد فرمانده ناجا از دستگاه دیپلماسی/ چه راهبردی برای مقابله با تروریست‌ها اتخاذ می‌شود؟دادستان کل کشور تأکید کرد: قطعاً این قضیه باید از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیری شود.

بر اساس این اظهارات به نظر می‌رسد اجماع کلی در ایران آن است که دولت پاکستان با پناه دادن به تروریست‌ها، تعمدا با آنها همکاری می‌کند که این موضوع تنها از طریق کانال دیپلماسی حل می‌شود.

نسخه عبدالحمید باطل شد

اما اقدام جدید تروریست‌ها در راه‌اندازی موج دوم ناامنی در شرق کشور و اقدامات خرابکارانه در حالی است که پیش از این و در ماجرای آزادسازی مرزبان‌ها، یک مدل جدید در مواجهه با تروریست‌های وهابی انجام شد. نقش دادن به مولوی عبدالحمید و تقویت جایگاه او، در آن مدل با اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه شد با این حال نه تنها عبدالحمید به عنوان میانجی انتخاب شد؛ بلکه رسانه‌های ناسازگار با نظام نیز او را تا حد یک منجی(!) ارتقا دادند. اکنون و با ادامه ترورهای تروریست‌های وهابی در شرق کشور، قطعا این نوع نسخه‌ها دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرد چراکه عملا ناکارآمدی خود را نشان داده است.

پشت‌پرده 4 اقدام تروریستی در سیستان/ علت انتقاد فرمانده ناجا از دستگاه دیپلماسی/ چه راهبردی برای مقابله با تروریست‌ها اتخاذ می‌شود؟نسخه‌ای که بر اساس اظهارات “علی یونسی” دستیار ویژه رئیس جمهور، به تروریست‌ها باج داده شد. یونسی اخیرا در گفت‌وگویی درباره آن ماجرا تصریح کرد:درباره مرزبانان معتقدم که خوب عمل نشد و به نوعی به تروریست‌ها باج داده شد، برای اولین بار یک گروه تروریستی با نام و اسم زیبای اسلامی در سطح جهانی معرفی شد در حالی‌که این امکان وجود داشت از ظرفیت‌های محلی با کمترین هزینه مادی و معنوی همه مرزبانان اسیر را آزاد کرد.

روابط ايران و پاكستان زير سايه «تروريسم»

منصور حقیقت‌پور نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفته كه «مجلس طي مصوبه‌يي تنبيه‌هاي سياسي براي پاكستان در نظر خواهد گرفت.» اسماعيل كوثري دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز يكي از مقاماتي بود كه با ابراز نااميدي از همكاري دولت پاكستان مي‌گفت راه مقابله با گروهک تروریستی جيش‌العدل ورود نيروي نظامي ايران به خاك پاكستان است.

مجلس‌نشينان از همان ماه‌هاي پس از گروگانگيري پنج مرزبان ايراني تاكيد مي‌كردند كه نه‌تنها دولت پاكستان عزمي براي مقابله با تروريست‌ها ندارد بلكه دستگاه‌هاي اطلاعاتي اين كشور به تجهيز و آموزش گروه‌هايي چون جيش‌العدل هم مشغول هستند و از آنها حمايت مي‌كنند.اين موضعي بود كه سال گذشته نمايندگاني چون حسينعلي شهرياري، نماينده زاهدان بر آن اصرار داشتند. البته خارج از مرزهاي ايران هم كساني بودند كه بر چنين عقيده‌يي تاكيد مي‌كردند. از جمله محمدسرور ثبات، والي نيمروز افغانستان كه در همان زمان گفته بود «جيش العدل با طالبان در ارتباط است و از پاكستان حمايت مي‌شود.»  حالا سه روز پس از حادثه تروريستي سراوان حسينعلي اميري، قائم مقام وزير كشور به صراحت گفته كه «معتقدم مسووليت حادثه رخ داده در مرز سراوان بر عهده دولت پاكستان است.»

پشت‌پرده 4 اقدام تروریستی در سیستان/ علت انتقاد فرمانده ناجا از دستگاه دیپلماسی/ چه راهبردی برای مقابله با تروریست‌ها اتخاذ می‌شود؟دیدار نخست وزیر پاکستان با رییس جمهور و وزیر خارجه ـ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳

اين اظهارنظرها مي‌تواند نشانه شروع تحولات جديدي در روابط اسلام‌آباد-تهران باشد. حال باید دید مقامات مسؤول جمهوری اسلامی چه تصمیمی در خصوص مقابله با گروه‌های تروریستی پرورش یافته در خاک پاکستان اتخاذ می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *