حجاب و عفاف،فراگیر و برازنده همه – مصاحبه اختصاصی هیات با سرکارخانم طاهره همیز

خانه / پیروان عترت / حجاب و عفاف،فراگیر و برازنده همه – مصاحبه اختصاصی هیات با سرکارخانم طاهره همیز

ترویج بی حجابی یکی از شاخه های جنگ نرم است که وارد ایران شده و به شدت هم تلاش زیادی می کند مثلا دربهار وقتی خرمگسی پیدا می شود وشما به آن ضربه می زنید دور خودش می چرخد که شما فکر می کنید

.طاهره همیز

مصاحبه ی حضوری با سرکارخانم طاهره همیز در رابطه با حجاب و عفاف

 عناوین و سمت ها  :

– استاد حوزه دانشگاه

– کارشناس معارف  صداوسیما

– مشاور خانواده وجوان

سئوال : ریشه های ترویج بی حجابی چیست ؟وراه کاری که شما برای ترویج حجاب دارید چیست؟

ترویج بی حجابی یکی از شاخه های جنگ نرم است که وارد ایران شده و به شدت هم تلاش زیادی می کند مثلا دربهار وقتی خرمگسی پیدا می شود وشما به آن ضربه می زنید دور خودش می چرخد که شما فکر می کنید جان گرفته درحالی که  روبه مرگ است این ها هم حرکت شان این طوراست حرکت روبه مرگ است اگرما کمی مقاومت کنیم و با تدبیر وسیاست وارد شویم  ان شاا… خداوند درهای خودرا باز می کند.

از بی حجابی خبرهایی می آید که عده ایی رامامور می کنند که بروند قم مانکن ومدل بشوند این هم از کارهای جنگ نرم است مخصوصا در شهرهای مذهبی مثل قم ،مشهد،تهران که خیلی ملتهب است حقیقت این ها هم ریشه  در یهود دارد .

درمجلس سنای امریکا 5/4 میلیارد دلار حدودا تثبیت کرده بودند فقط برای تخریب ایران و فرهنگ ایران.  این ها از خارج پول می گیرند و طرح می دهند ومخالفانی هم که در داخل داریم دوست دارند برای شکست خوردن این نهضت اسلامی کار بکنند و دنبال هواهای نفسانی خودشان هستند ولی خداوند اجازه نمی دهد وخودش یاری می کند ان شاا…

و اما راه های مقابله : حقیقت  و تخصصی اش را بخواهیم جواب بدهیم ابتدا تربیت بانوی خانه است مادر خانه را اگر بتوانیم فقیه کنیم تمام فسادها جمع می شود و دشمن این را شناخته است وبانو را از خانه بیرون می کشد مخصوصا این طرح استادیوم که با حضور بانوان می باشد طرح کشاندن زنان به بیرون از خانه است وقتی کانون خانواده ازهم پاشیده بشود مابه هیچ عنوان نمی توانیم کاری از پیش ببریم .

درطرح جهانی، تبدیل خانواده به خانوار تصویب شد که ایران این طرح را امضا نکرد.این طرح اینگونه بود که  زن ومرد مثل دونفر دریک خانه زندگی می کنند بدون این که ازدواج کرده باشند زیرا منافع آنها تامین نمی شود به خاطر امضا  نکردن این طرح به تحریم ها اضافه شد حتی الان 200 سال است فمینیسم درآنجا از حقوق زنان دفاع می کند ولی موفق نیست. از کودک آزاری که آمار آن به شدت بالاست و آزارهای جنسی که به زنان وارد می شود. به هیج عنوان زن در جامعه امریکا و اروپا امنیت ندارد لذا خانه ای برپانمی شود چون مرد نمی تواند به زنی اعتماد کند که بخواهد خرج او را بدهد و با او زندگی کند فرهنگ نفقه ومهریه فقط درکشورهای اسلامی معنا دارد این ها(غرب) فاقد این احکام هستند پس هدف آن ها گرفتن زن و مادر از خانه است درایران هم افراد نادانی مدام آتش درتنور آن ها اضافه می کنند که چه اشکالی دارد که  خانم ها به استادیوم بروند تا ایران (باتشویق ها) مدال طلا بگیرد مااحتیاج نداریم زنان خودرابفروشیم تا مدال طلا بگیریم زنان ما در زمان قاجار اسلحه برداشتند وازکشور  و دین خود دفاع کردند و افتخار آفریدند . مااحتیاج نداریم زنان خودرا لابه لای مردان قراردهیم تا امتیاز بگیریم!

بانوی خانه باید فقیه پرورش پیداکند مادرخانه وقتی فقیه شد بسیاری از مولفه هارابا خود می آورد برای حفظ این مسئله باید قانون کمک کند که به این بالندگی برسد خانم هم می تواند هم مادر باشد وهم دانشجو باشد وهم از تخفیفات ویژه ای در عرصه ی تحصیلات  و.. برخوردار باشد تا بتواند به رشد برسد ومحیط برایش تحقیر آمیز نباشد هرکس حجاب اورا تحقیر کرد مجازات شود حتی اگر از اساتید باشد

چون اساتید درنمره دادن درموضع قدرت هستند اگرکسی را به واسطه حجابش تحقیر کردند ویا نمره ندادند مجرم شناخته ومعرفی شود ودر قانون تعریف شود و با آنها برخورد شود تاجرات نکنند کسی رابه واسطه حجابش تحریم کنند مثلا کسی که حجابی ندارد نمره بالا وکسی که حجاب دارد نمره پایین می دهند و ازبعضی مسائل او را محروم نماینددرصورتی که لیاقت او خیلی بیشتر ازاین هاست.

نقش امربه معروف و نهی از منکردرحجاب ازدیدگاه جنابعالی چیست؟

اولا در امربه معروف ونهی از منکر، قرآن می فرماید باید مملکتی و حکومتی باشد که یک قانون  اجرایی باید تصویب بشود که متاسفانه این امر هنوز به این مرحله اجرائی نرسیده با این که مجلس دراین زمینه  تلاش کرد ولی هنوز از طریق قانون ها ی اجرایی و دولتی پیگیری خاصی نشده است. باید خیلی قوی تر از این ها ، مقوله حجاب و بانوان محجبه اکرام بشوند و این امر باید چنان قوی اجرا بشود که مجریان آن هم لذت ببرند.آن را نتوانند تضعیف کنند

امر به معروف نمی تواند فردی باشد ؟

درحال حاضر  امربه معروف امری فردی است و کاملا تاثیر دارد مقام معظم رهبری می فرمایند که فکر نکنید امر به معروف تاثیر ندارد بلکه تاثیر دارد ولی الان دیده نمی شود شاید درآینده تاثیر آن دیده بشود شما می بینید کسانی که از راه خود برگشته اند و در قالب حجاب کامل قرآنی خود را مزین کرده اند کارشان ازیک حرکت امربه معروف شروع شده درابتدا هم فکرکرده این کارش صحیح نیست انسان ها  هم ازچیزهایی که باعث تحقیرشان می شود فراری هستند واز مسائلی که باعث احترام برایشان  می شود استقبال می کنند افرادی که به راهیان نور رفته اند و برگشته اند و بعد حجاب خود را عوض کرده اند به فرض اگرناقص بوده کامل کرده اند واگربه مجالس خصوصی بی حجاب می رفتند حال تاثیر مثبت گرفته و تغییر پیدا کرده اند.

به طور مثال موردی درسال 68 بود و بنده فرزندانم درآغوشم بود خانمی را دیدم که پوشش مناسبی نداشت و آرایش نامناسبی داشت . من ناخوداگاه به سمت او رفتم  و به او گفتم خانم در شان شما نیست اینطور لباس بپوشید ومدتی بااو صحبت کردم ومطالب عرفانی هم به او گفتم و او همچنان که به حرف های بنده گوش می کرد اشک می ریخت دستمالی به اودادم تاصورتش راپاک کند . اورفت تا 2سال بعد درمهدیه تهران نشسته  بودم که دیدم یک خانم چادری با مقنعه و حجاب کامل به من خیره شده  اومراشناخته بود  در حالی که من اورا نشناختم بااین که آشنا به نظر می رسید. بعدازاینکه از کنار من رفت اورا شناختم بامن حرف نزدچون می خواست بفهماند  به خاطر خدا خودم را عوض کرده ام نه به خاطر بنده ی خدا . من آنروز خیلی منقلب شدم که تاثیر امربه معروف را خدا در دل بنده ها می گذارد. اعتقاد برقلب ها اثردارد و انسان ها در بخش هایی از زندگیمان تصمیمات بزرگی می گیرند هیچ کس فکرنکند بی تاثیر است . قرآن می فرماید وقتی ابراهیم (ع)امربه معروف کرد وبت هارا شکست و تبر را بردوش بت بزرگ گذاشت و آنها آمدند و صحبت کردند  با صحبتی که حضرت ابراهیم کرد قرآن می فرماید :رجعوا انفسهم : اینها رجوع به خودشان کردند دیدند حضرت ابراهیم راست می گوید پس  امربه معروف باید طوری باشد مختص به نفس خود . رجعت به خود کند .

 در  امربه معروف روش مهم است اینکه فکرکنیم درشان همه نیست امربه معروف ونهی از منکر کنند درست نیست چون وظیفه همگانی است وظیفه همه است که یاد بگیرند چطورامربه معروف ونهی ازمنکر بکنند این ساقط کننده نیست که فکرکنیم ما نمی توانیم پس امربه معروف  نکنیم در روز قیامت بازخواست خواهیم شد هرقومی که امربه معروف نکند محیطشان مورد عذاب واقع می شود. قرآن  قوم سبا رامثال می زند اینها 40هزارمومن و60هزار کافربودند ومومنان به هیچ عنوان کافران را امربه معروف ونهی از منکر نمی کردند پس اولا راضی بودند گناه درزمین خدا اتفاق بیفتد دوم راضی بودند انها درکفر خود باقی بمانند و تغییرایجاد نشود تا نجات پیدا کنند سوم اینکه عافیت طلبی کردند وخودشان رادرگیر نکردند و آن کفر توسعه پیدا کرد وهمه را باهم نابود کردکه البته می گویند قوم سبا همین یمن کنونی است که در اخبارهم می شنوید وخداوند این سدرامی شکند وهمه را غرق می کند

  ما هرگز نمی توانیم امربه معروف ونهی از منکر  را قطع کنیم بلکه باید یادبگیریم وآموزش هم بدهیم این وظیفه رسانه و مراکز فرهنگی است که با چه لفظی با مخاطب صحبت کنی تا تاثیر لازم بگیرد

روزی سوار آسانسور شدم دیدم حجاب خانمی خیلی وحشتناک است از او سوال کردم شما خدا را دوست داری گفت بله گفتم ولی داری به او بی احترامی می کنی چون امراو را اطاعت نمی کنی درحال پیاده شدن از آسانسور بودم که ازمن سئوال کرد چه گفتی؟ دلم شاد شد وگفتم خدارادوست نداری چون قانون اورا اجرا نمی کنی و احساس کردم حرفم تاثیر اولیه را برای او به جا گذاشته است

کلمات طوری باید ادا شود که رجعوا الی انفسهم ایجاد بشود علمای علم اخلاق می فرمایند اصل انجام واجبات ترک محرمات است واجبات می شود عمل صالح . عمل صالح باعث می شود که در درآخرت انسان محشور شوی نه به صورت حیوان وحجاب یکی از اعمال صالح است ترک حرام هم برهنگی است که در قرآن حرام شمرده شده است وقتی لقمه حلال وارد خانه بشود افراد خانواده در عمل صالح موفق هستند لقمه حلال باعث می شود که حرام انجام نشود اما اگر لقمه  حرام شد خود به خود بی حیایی وبی پروایی رابا خود می آورد حتی اگر مردان بالای سر ایشان باشند .

فکرمی کنید مشوق ها وعوامل انگیزشی که در حجاب خیلی تاثیر دارد چیست؟

من این حرف را به عنوان یک متخصص می گویم از سال 65 که صداوسیما به مدت سه روز یک سمینار خوب وعالی برگزارکرد که سمینار بسیار بزرگ وبا عظمتی بود ومن خیلی جوان بودم یعنی بااین سابقه صحبت میکنم که سال ها پاسخ به شبهات می دادیم اما متاسفانه هنوز مابرای حجاب یک کتاب نامه ای نداریم که اصل حجاب را تعریف کرده باشد یک نوشتار نداریم نوشتاری که به طور مثال بگوید حجاب برای کودک زیر 7 سال این را گفته وبرای بالای 7سال این را گفته است. یا برای سن 14 تا21سال این حجاب تعریف شده است بخش های تربیتی راکه اسلام ارائه داده رانداریم

درایات و روایات فراوان داریم ولی در ایران نداریم  اینکه تفویض کنیم نوشتاری یا مکتوب باشد واین رامجلس تصویب کند و دولت ان را به صورت لایحه ببرد وقوه قضاییه برایش قانون گذاری کند

هرکسی حجاب رانوعی تعریف می کند یکی شال خودرا یکی لباس خودرا و یکی کت بلند وشلوار را حجاب می داند

دراین 36 سال پس از پیروزی انقلاب یک نوشتار مکتوب نداریم راجع به  حدود و صغور از روایات ترخیص شده. اصل حجاب را درقانون اساسی داریم ولی این تعریف را ندارد که خوداین تعریف به شدت کمک می کند به حفظ حجاب . یعنی افراد باحجاب وقتی آن را اجرا می کنند شخصیت معتبری در جامعه پیدا می کنند وکسانی که رعایت نمی کنند افراد قانون شکن معرفی بشوند نه به عنوان انسان  غربی که دلش نمی خواهد آن را اجرا کند شائبه است  که این ها محترمانی  هستند که نمی خواهند حجاب را رعایت کنند حتی مقام معظم رهبری که دیداری با عده ای از بانوان داشتند در شهری که خانم ها حجاب  خوبی نداشتند واظهار ارادت به حضرت آقا می کردند ایشان در آنجا فرمود بد حجابی برای خانم ها نقیصه است جمله ایشان وحدت آفرین بود یعنی این ها هم انسان هایی هستند که در این مملکت حق شهروندی دارند باید حقوق انسانی رادرقبال ایشان رعایت کنیم.

یکی از کارهای صداوسیما که موردایراد قرار می گیرد  این است که روزهای22 بهمن و قدس و…. هم  با  بل حجاب ها  و هم با  بی حجاب ها مصاحبه می کند و دلیلشان این است که می گویند این ها مملکت را دوست دارند و فقط حجاب شان را رعایت نمی کنند این باعث  می شود که مومنین خیلی شاکی  شوند که صداو سیما با این کار این قشر را با مصاحبه با ایشان و نشان دادن تصویرشان تایید کرده . این رفتارها و صحبت های  آقا بنای بر جذب است که این ها ایرانی هستند و حق دارند اما حالا  یا فرهنگ یا لقمه شان مشکل دارد  و برایشان مساله حجاب مشخص نشده است و اراده شخصی ایشان برای قبول حجاب تعلق نگرفته است اگرمابرای این مسئله یک منشور مکتوب داشته باشیم تمام  اینها راپوشش می دهد و خود به خود انسان ها آن را رعایت می کنند مثل بستن کمربند ایمنی در خودروهای شخصی  که اوائل تشویق کردند، آموزش دادند و بعد از تشویق و آموزش دیدند عده ای تمرد می کنند آن را یک جرم تلقی کردند و برای عدم رعایت آن جریمه قراردادند درحال حاضر می بینیم عموم مردم آنقدربه این مسئله مودب شده اند که نا خوداگاه تا سوار خودرو شان می شوند ابتدا کمربند خود را می بندند چون این مساله ملکه اخلاقی اوشده است وناخوداگاه ازاوساطع می شود

حالا چرا  درمورد حجاب نباید یک چنین کاری بکنیم؟ اول یک منشور مکتوب بدهیم که امضاء شده ی همه مراجع تقلید باشد،امضا شده همه سلایقی باشد که ایراد می گیرند.

الان خیلی ها عالم هستنداما عالمی که مثلا می گوید اگر زن کت بلند و شلوار هم بپوشد حجاب است.این عالم به یک دسته از آیات و روایات که رسیده بسنده کرده.تحقیق شد دیدیم ایشان به خبر واحد خیلی تکیه می کند از روایات خوب ما وقتی یک منشور نوشتیم و علمای صاحب هر سلیقه چه آنهایی که عمل به احتیاط می کنند و چه آن هایی که معتقد هستند طوری باید اجرا کنیم که قابل اجرا باشد مثل شهید مطهری که مانتو را طراحی کردند.این دست از علما همه در کنار هم بنشینند و یک منشور را بنویسند و در مجلس تصویب بشود و بشود درسنامه حجاب ما. تمام سطوح علمی را جواب بدهد،تمام سطوح خانم هارا جواب بدهد.

خاطره ای ازحضرت  امام (ره) در زمینه حجاب نقل می کنم جهت اهمیت این موضوع که ؛ نوه ی 7 ساله ی امام بی حجاب داشت بین پاسدار ها می رفت.دختر امام(ره) فرزندش را صدا کرد که  بیا یک چیز سرت بینداز، حضرت امام(ره) فرمود: چکارش داری به او که حجاب واجب نیست. دختر امام دلیل آوردند که آخر این ها همه مرد هستند و بهتر است فرزند خردسالش حجابی داشته باشد حضرت امام (ره) به عنوان یک مرجع فرمودند : ” آنها (مردها)  باید خود را از حرام حفظ کنند.(چون حجاب هنوز به او واجب نشده) شما الان  یک چیز نصفه و نیمه سرش میکنی ،بعد او تا آخر اینطور عمل خواهد کرد . این نظر یک مرجع است.

باید منشوری نوشته شود به عنوان یک درسنامه و در رسانه آموزش مدام بدهیم.در کلاس درسی نوع اجرای آن را آموزش بدهیم و بررسی کنیم.

به طور مثال: در دبستان ها که بچه ها از اول دبستان تا مقطه ششم آنجا هستند و 11 و 12 ساله ها که الان در دبستان ها در حال تحصیل هستند حجاب به ایشان واجب است.چطور تنظیم کنیم که (دو گروه سنی که در دبستان که عده ای حجاب برآنها واجب نیست و سنین بالاتر در همان دبستان واجب است ) نظم حجاب بچه ها بهم نخورد و این مساله قابل  اجرا شود بعدا این موضوع را کارشناسی کنیم. متاسفانه ما (مسئولین) هیچکدام ازاین کارهارا نمی کنیم.آموزش اولیه را نمی دهیم اما تنبیه می کنیم که این هم فقط مقاومت ایجاد می کند.

هردولتی می آید یکی می گوید گشت ارشاد بد است، یکی می گوید خوب است.آخر سر جمع می کنندو پلیس امنیت  طراحی می کنند باز به نتیجه نمی رسند.واقعا بعضی ها خیانتکارانه ادای این کاررا انجام می دهند و دختران و بانوان را در زمینه ارشاد اذیت می کنند.

ما اصلا تعریف نکرده ایم حجابی که در اساس  اسلام  تدوین شده در سنین مختلف چگونه باید رعایت و ارائه شود و آموزش در سطح کلان نداده ایم یا کسانی که مخصوصا تمرد می کنند به عنوان مجرم شناخته نشده اند و بعد به عنوان گشت ارشاد آنها را دستگیر می کنیم

 در سنین کودکی می توانیم مشوق خوبی باشیم این عمل در کودکی جواب می دهد اما در دوران دانشجویی که جوان دچار تلاطم می شود حتی ممکن است حجابش را کنار هم بگذارد. (البته در صورتی که دراین زمینه درست آموزش ندیده و تربیت نشده باشد) این جاست که جامعه دچار التهاب می شود و کم می آورد که چرا دختر من چادری بود در دانشگاه حجاب خود را کنار گذاشته است.پس اول منشور مکتوب،سپس آموزش وسپس تشویق ها و بعد تنبیه ها مجاز است.

ما نباید به اینکه که کشور های خارجی از ما ایراد می گیرند یا نمی گیرند کاری داشته باشیم  مگر الان این همه دانشجویان انگلستان علیه کشورشان تظاهرات کردند و 3000 دانشجو مخالف اضافه شدن شهریه دانشجو بودند و همه را بازداشت کردند و یک نفر هم اعتراض حقوق بشر نکرد برای مصالح کشورشان برنامه ریزی می کردند.

10000دانشجو در ژاپن یا چین را کشتند هیچکس ندای حقوق بشر سر نداد.هرکس هرکاری می خواهد می کند اما وقتی ما یک قاچاقچی که طبق قوانین بین المللی که حکمش اعدام است اگر در ایران اعدام کنیم ندای حقوق بشری راه می اندازند آیا ما باید توجهی به این مسائل داشته باشیم  یا یک برنامه برای خودمان تدوین کنیم.

اگر برنامه نوشته شود و اجرا شود 70 درصد حجاب ها درست می شود 30 درصد باقی می ماند که آن هم احتمالا دچار فحشا شده اند. به واسطه ی پدر و برادر آلوده که دختران را هم آلوده می کنند و این دختری که هتک حرمت شده دیگر برایش فرق نمی کند که با حجاب باشد یا بی حجاب.

آیا از نظر شما صله رحم و رفت و آمد تاثیری در بی حجابی یا باحجابی دارد؟

الان از بس که فامیل ها دو دسته شده اند عده ای به ماهواره رو آورده اند و همه ی موازین اسلام را زیر پا گذاشته اند و برای لذت دنیای خودشان توجیهاتی هم دارند و متاسفانه ازاین حرف نابخردانه خیلی استفاده می کنند که خدا بدون عمل هم  این ها را می بخشد و به دل انسان ها نگاه می کند .

بعضی از مراجع که از آن ها سوال شده با این فامیل ها چگونه رفتار کنیم که دین فرزندان ما در خطر نباشد همه ی  8 مرجع فرموده اند جایز نیست ترک صله رحم شود اگر خطر دارد بچه ها را نبرید و خودتان بروید . مراجع عظام فرمودند امر به معروف ترک نشود. تاکی می شود این کار را کرد؟ این باعث شده ایران دو قسمت شود قسمتی که مردم به شدت مقید به آداب دین هستند که قرآن می فرماید متقین کم هستند و بیشتر آدم ها ایمان نمی آورند و دستورات انبیاء را اجرا نمی کنند.

در این بیست ساله اخیر اکثریت مردم مقید به آداب جمهوری اسلامی نیستند.

بنده معتقد هستم باید آموزش بدهیم برای بافت خانواده گسترده ایرانی. در قرآن مفصل داریم و این جزو حلقه های مفقوده ما بوده است .

 در سبک زندگی از بافت هسته ای و یا گسترده یک تعریف عمیق داشته باشیم،مثلا در سوره نور می گوید اگر شما به خانه عمو و دایی می روید غذا بخورید اشکال ندارد و صمیمی باشید و….و  از طرفی محارم را توضیح می دهد و می گوید زن های شما فقط می توانند زینت های خود را برای این افراد آشکار کنند مثل شوهر،پدرشوهر،برادر زاده و…

دراینجا یک سئوال پیش می آید که  آیا می توانم در مقابل این ها (شوهر،پدرشوهر،برادر زاده و…) هم برهنه باشند؟

آیه می آید نه . حتی در مقابل بچه ممیز هم باید پدر و مادر حریم نگه دارند، در لحظه های خاص باید لباس خاصی تنشان باشد.

وقتی آموزش داده شود و به صورت قانون در بیاید اگر کسی در منزل خودش با شلوار،رکابی و زیر پوش راه می رود وقتی که به فرض خواهر زاده اش می آید بلند بشود و جلوی او لباس مناسب (پوشیده تر) بپوشد این را دیگر به عنوان مدرن بودن ارائه نمی دهد،که مایه مفاسد بشود.

در آموزش این یک اصل رفتاری اجتماعی معرض می شود که یک آقا جلو همسرش هرچه می خواهد بپوشد اما وقتی   مثلا خاله ی او به  خانه وی می آید حق ندارد جلو خاله اش اين طور رفتار كند.يا حكم مي كند كه لباسش پوشيده تر باشد‍‍،اگرچه محرم است .وقتي آموزش داده  شود مردم اجرا خواهند کرد.

ازاول انقلاب دوروز را اعلام كرديم،يكي روز عاطفه ها و يكي جشن نيكوكاري كه مردم از هرسن و هرموقعيت وهرقشري مي آيند و اين جشن را بپا مي كنندپس ثابت شده مردم ايران در اجراكردن ها خوب استقبال مي كنند. در حال حاضر درماه مبارك رمضان هم جشن وشادي دارند كه این هم امری معقولانه است.

ما نيامديم از ظرفيت مردم ايران استقبال و استفاده بهینه  كنيم.نيامديم روابط خانوادگي و پوشش را تعريف كنيم.كه اگر تعريف شود از طرف آحاد مردم استقبال مي شود.

مثال 1: عروس كه وارد اين منزل شده آيا با اينك پدرشوهرش محرم است مي تواند با لباس بي آستين وشلوارك بگردد؟ نه . زيرا حجاب و حيا چيز ديگري را حكم مي كند.

مثال 2: شما به كارگر معدن نگاه كنيد،به او مي گويند اگر مي خواهيد به درون معدن برويد بايد كلاه ايمني را برسر بگذاريد،این کلاه خيلي سنگين است اما کلاه را برسرش مي گذارد زيرا مي داند براي حفاظت جان خودش  است.فوايد آن را مي داند.

یا پزشك جراح مي خواهد به اتاق جراحي برود بايد تمام بدنش را بپوشاند.حتي با دستكش كار كند.درحاليكه بادستكش كاركردن بسيار سخت است و بايد مهارتش بالا باشد تا بخيه هاي بسيار ظريف را با وجود دستکش در دستش بزند اما چون اینگونه آموزش ديده اين كاررا انجام مي دهد و اين در جامعه قابل احترام است

اين مثال ها نشان مي دهد مردم ما در اجراي قوانين خيلي موفق هستند.از همين روش ها استفاده شود و به مردم آموزش داده شود که مردم استقبال خواهند کرد.

ما روي آيات تشويقي و حدود وصغورها اصلا كار نكرديم. حتی  يك درجه هم قدم برنداشتيم.

اين قدم ها از كجا بايد برداشته شود؟

اول بايد افكار را متوجه كرد.بعد روي آن طراحي كرد. سپس بزرگان مملكت ايراني كنار هم بنشينند و اين منشور رامكتوب و تدوين كنند و  درآخر آن را به مراكز اجرايي ببرند.وقتي هم در افكار عمومي پخش شد.حتي اگر 2سال يا3سال تدوين اين مطلب طول بكشد،20 سال آينده حجاب مملكت ما كاملا حفظ مي شود.مردم به عنوان يك قانون آن را اجرا مي كنند.

الان در كشورهاي خارجي مثل آلمان كه مد(پانك)و(رپ) براي اين كشور است،فيلسوفان خودشان به يك مباحثي رسيده اند كه به پوچ گرايي مبتلا شده اند.مثلا “كانت” يا “شوپن هاگر” يا “هاپس”،

هاپس مي گويد:”بدن گرگ انسان است .”ويا شوپن هاگر مي گويد:”بايد انسان خودش را بكُشد.”

وقتي فيلسوف يك قومي اين تفكر را دارد مردم هم به پوچي مي رسند.پوشش پانك و رپ از زنان آلمان شيوع پيدا كرده و در سطح جهان رواج پيدا كرده است.

الان در محافل رسمي آلمان پوشيدن اين لباس ممنوع است.نمي توانند در ادارات،مدارس و مراكز دولتي بپوشند.

ببينيد آن جا كه يك چنين تفكراتي در درون جامعه شان رسوخ كرده ،با قانون توانسته اند كنترل كنند.به حرف كسي هم كاري ندارند چون مي گويند كه اين قانون مملكت خود ماست و به كسي هم ربطي ندارد.

انسان ها براي محافل رسمي دوست دارند قوانين را رعايت كنند.چون مورد اقبال عمومي قرار مي گيرند.پس مردم حتي قوانين سخت را هم رعايت مي كنند و ما نبايد بترسيم كه اگر حجاب را سختش بكنيم مردم اجرا نمي كنند درصورتی که اين چنين نيست.

اصلا جنس انسان اين گونه است كه دوست دارد در جمع مورد تاييد واقع شود.

اين ضرب المثل هم که مي گويد”خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو”  از خارج(غرب) آمده است.اين برخاسته ازهمان جامعه گرايي است.

حالا چراما ازهمين استفاده نكنيم.اين يك پتانسيل است.البته در بخش مثبت از آن استفاده كنيم.الان اين پارك هاي بانوان كه در شهرها تاسيس شده و محيط سالمي براي خانم ها فراهم كرده است و همه هم از امکانات آن به نحو خوبی استفاده مي كنند.

یعنی  شما حضوردر اين پارك هارا برای بانوان توصيه مي كنيد؟

هرجايي يك نظارت امين داشته باشد. البته نه به حالت فشار، بلكه نظارت امين و مهربان كه مردم را تشويق كنند به حقوق انساني خودشان،كه خانم ها بتوانند خودشان را تخليه كنند و اين خود يك كمك است براي خانواده ها كه دخترشان مي خواهد بدمينتون بازي كند،خانم مي خواهد بي حجاب در فضاي پارك غذا بپزد،چه اشكال دارد؟ مي توانند برنامه ريزي كنند با دوستان يا اعضاي فاميل يك پيكنيك باصفا و سالم بروند. البته اگر مجموعه فرهنگي هم داخل آن باشد كه خيلي بهتر است.

به نظرشما وظيفه ما براي گسترش حجاب دراين برهه از زمان چه چیزی مي تواند باشد؟

تا ما شالوده طرح حجاب را در جامعه تفهيم نكرده باشيم، موفق نمي شويم.غير ازاينكه نيروهاي مؤمن در اينجا آسيب مي خورند و هميشه به عنوان تذكردهنده هستند و به صورت تحقيرو هجومي با ايشان برخورد مي شود.حتي آمر به معروف به قتل مي رسد.

مي شود گفت؛نيروهاي مخلص و مؤمن به حاشيه مي روند و مطرود مي شوند و تنهايي بايد اين قانون را اجرا كنند،درصورتيكه ما الان مي بينيم بدون استثنا همه مردم ايران بزرگي و عظمت ايران را دوست دارند.منتها روش ها متفاوت است.يكي مي گويد مي خواهيم با حضور آمريكا بزرگ باشيم ويكي مي گويد نه ما با قانون اسلام مي خواهيم بزرگ شويم.كسي نيست كه بخواهد ايراني حقير باشد.چنين چيزي وجود ندارد.ما ازهمين موقعيت بزرگ خواهي ايشان بايد استفاده كنيم وطراحي امرحجاب را به گونه اي تدوين كنيم كه يك رفتار شهروندي بشود نه دستور ديني. چون خيلي ها هستند که دين مارا ندارند اما شهروند ما هستند؛پس بايد قانون ما را رعايت كنند.

 و در آخر وظيفه ي منتظران ظهورامام زمان (عج) در شرایط فعلی چیست ؟

منتظر كسي است که دقيقا خودش را براساس استاندارد اسلام در سه عالم وجودش رشد داده است. در حال حاضر ما در اين بخش هم مشكل و نقص داريم ما در سه عالم وجود بايد خودمان را تربيت كنيم،عالم جهاني،عالم روحاني،و قبلشان،عالم عقل وحقيقتشان.

اگر در اين سه عالم رشد كردند.لياقت منتظربودن را پيدا مي كنند. عالم خيال انسان كه مركز تخيلات است  ، مركز خلاقيت هم است.شما مي بينيد وقتي تخيل شيطاني شد به شبكه های اجتماعي (مبتذل) وارد مي شوند وچه افتضاحي برپا مي كنند.چون كسي را كه در اين فضا نمي بيند.وقتي كسي به اين فضا مراجعه مي كند و اين تصاوير را مي بيند مي گويد واي جامعه تباه شد و از بين رفت.

اين عالم خيال را كه عالم دوم انسان ها است را آموزش نداده ايم و نيامده ايم تخيلات آنها را الهي كنيم تا خلاقيتشان الهي بشود.ايشان را به سوي معنويت نبرده ايم يعني امكان دارد يك خانم ظاهرش آداب اسلامي را داشته باشد اما در درون خودش عفت نداشته باشد واين خيلي خطرناك است.يا يك مردي ظاهر اسلامي داشته باشد اما درونش اين چنين نباشد كه اين خيلي خطرناك تر است و اينگونه انسان ها مارا بيشتر رنج داده اند تا آدم هاي بي پروا و بي ضابطه.يعني حساب اين آدم هاي بي پروا مشخص است ولي اين هايي كه دونوع رفتار و دو نوع عمل دارند بيشترین آسيب را  زده اند.از اسلام و مذهب مي زند به خاطراين كه براي عالم دوم هيچ كتاب يا منشوري تدوين نكرده ايم.حال آنكه اين همه در اسلام و قرآن  و روايات است.اما به صورت آموزش آورده نشده است.

دوم عالم عقل و حقيقت انسان ها است كه براي اكثر انسان ها فعال نشده است.

در آيه ي 106 سوره يوسف مي گويد:”وما يؤمن اكثرهم بالله الا و هم مشركون.”

به خدا ايمان نياورده اند اكثر آدم ها در حاليكه اين ها مشرك هستند.

مردي خدمت امام صادق(ع) بود.گفت:آیا ما هم شامل اين آيه مي شويم چون لفظ  اكثريت را مي گويد.اگرمن جزو اين ها قرار بگيرم چه اتفاقي براي من مي افتد؟

حضرت پاسخ متقن مي دهد که اين ها شرك افعالي دارند يعني همراه خداوند افراد ديگري راهم مؤثر بر عالم مي دانند.

الان شما نگاه كنيد اكثر مردم جامعه ما براين خطا هستند و غيراز خدارا بر اين عالم مؤثر مي دانند. خيلي از آنها معتقد هستند که اگرآمريكا به ما حمله كند چه اتفاقي مي افتدپس بيائيم جلوگيري كنيم و با او كنار بيائيم.

قرآن در سوره ي مائده آيه 52 شئونات اين گونه آدم ها را تفسير مي كند.كساني كه در قلب هايشان مرض است به سرعت دنبال كفار مي روند. دنبال دشمنان اسلام مي روند.قرآن مي فرمايد به سرعت دنبال ايشان مي روند وقتي سؤال مي شود مي گويند مي ترسيم به ما ضرر بزنند.خداوند مي فرمايد  آن ها ضربه نمي زنند.مي فرمايد : اگر خدا يك فتحي بياورد،اگر يك امري از طرف خودش براي پيروزي شما بياورد.كساني كه اين گونه سخن مي گويند نادم مي شوند.

الان ورود اين غواص ها يك امري از نزد خداوند بود يا نه؟يك مرتبه باطن جامعه نشان داده شد كه هنوز كه هنوز است بطن جامعه سالم است در سطح بسيار كثير نه قليل.مراسم تشييع در چند خيابان بود اين امر از نزد خداوند بود و ان شاء ا… ما باید حواسمان خیلی جمع باشد.

والسلام عليكم و رحمت الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *