چرا اسراف حرام است؟

خانه / گوناگون / چرا اسراف حرام است؟

پیامبر خدا (ص) درباره بستر سخن گفتند و فرمودند: بستری برای مرد و بستری برای زن و بستری برای مهمان، بستر چهارم از آن شیطان خواهد بود.

محدودیت در مصرف و هزینه مهمترین چیزی است که می‌توان بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های درستی برای زندگی خود داشت این محدودیت‌ها شامل تمام مراحل زندگی انسان می‌شود. اسلام در رابطه با اینکه از چیزهایی که در اطراف خود داریم باید به درستی استفاده کنیم در احادیث و منابع مختلفی با عنوان‌های متفاوت تأکیدات بسیار زیادی داشته است.

پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند: از اسراف در خرج کردن مال بپرهیزید و بر شما باد میانه‌روی و صرفه‌جویی؛ که میانه‌روان هرگز فقیر نخواهند شد.

امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: بر تو باد به میانه‌روی و دوری‌جویی از اسراف، که کاری شیطانی است.

یکی دیگر از مواردی که در احادیث اسلامی به آن اشاره شده محدودیت در استفاده از جامه است. امام رضا (ع) به روایت از پیامبر (ص) می‌فرمایند: ای ابوذر جامه‌های درشت بافت و ستبر بپوش، تا فخر فروشی به تو راه پیدا نکند.
جابربن عبدالله انصاری به نقل از پیامبر (ص) می‌فرماید: پیامبر خدا (ص) درباره بستر سخن گفتند و فرمودند: بستری برای مرد و بستری برای زن و بستری برای مهمان، بستر چهارم از آن شیطان خواهد بود.
امام صادق (ع) نیز در حدیثی می‌فرمایند: مال، مال خداست، که آن را همچون امانت به بندگان خود سپرده است و به آنان فرمان داده است که با میانه‌روی از آن بخورند… و با میانه‌روی از مرکب سواری استفاده کنند… پس هر کس از این حد تجاوز کند، خوردنش حرام است…و سوار شدنش حرام.

پی نوشت:

مجمع البیان 8 /394
سفینه البحار 1/ 616
مکارم الاخلاق /556
خصال /121
مستدرک الوسائل2/423

منبع:
الحیات، محمدرضا حکیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *