چرا بارگاه احمد بن موسی(علیه السلام) به شاهچراغ معروف است؟

خانه / مطالب و رویدادها / چرا بارگاه احمد بن موسی(علیه السلام) به شاهچراغ معروف است؟

به مناسبت روز ششم ذی القعده و بزرگداشت احمد بن موسی(علیه السلام) داستان جالبی از علت نامگذاری بارگاه این امامزاده بزرگوار به “شاهچراغ” را بخوانید.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعید زند تهرانی استاد حوزه با اشاره به علت نامگذاری حضرت احمد‌بن موسی(علیه السلام) به شاهچراغ اظهار داشت: از سال 204  تا360 هجری قمری که در زمان امیر عضدالدوله دیلمی بود کسی که ار مدفن حضرت احمد‌بن موسی(علیه السلام) اطلاعی نداشت و آنچه که روی قبر را پوشانده بود تپه‌ای خاکی بیش به نظر نمی‌رسید که در اطراف آن، خانه‌های متعدد ساخته شده بود.
51
وی ادامه داد: پیرزنی که یکی از آن خانه‌ها زندگی می‌کرد، این پیرزن در هر شب جمعه در ثلث آخر شب، چراغی در نهایت روشنایی در بالای تپه خاکی مشاهده می‌کرد و این چراغ تا طلوع خورشید روشن بود، چند شب جمعه پیرزن همان چراغ را مشاهده می‌کرد تا اینکه پیرزند خدمت امیر‌عضد‌الدوله دیلمی رفت و آنچه را که مشاهده کرده بود را شرح داد، درباریان که این موضوع را باور نکرده بودند،‌هر کدام به سلیقه خود چیزی بیان کردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین زند تهرانی بیان کرد: اما امیر عضدالدوله که مردی روشن فکر بود و باطنی پاک داشت به پیرزن گفت که اولین شب جمعه شخصاً به خانه تو می‌آیم تا از موضوع آگاه شوم. اولین شب جمعه امیر به خانه پیرزن آمد و به پیرزن گفت که من می‌خوابم و هرگاه که روشنایی را دیدی مرا بیدار کن، ثلث آخر شب پیرزن بر حسب معمول روشنایی که از دیگر شب‌های جمعه پرنور‌تر بود را مشاهده کرد و از روی خوشحالی بی‌اختیار فریاد زد: شاه‌چراغ.
وی ادامه داد: امیر عضدالدوله دیلمی بیدار شد و نگاه به سمتی که پیر‌زن نشان می داد کرد و از خانه آمد به بیرون و به سمت نور حرکت کرد اما وقتی به بالای تپه خاکی رسید نوری ندید ولی وقتی از تپه خاکی به پایین می‌آمد، نور را مشاهده می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *