چرا باید مقام مادر را قدر بدانیم؟

خانه / مطالب و رویدادها / چرا باید مقام مادر را قدر بدانیم؟

در سوره اسراء بلافاصله بعد از خداپرستی موضوع پدر و مادر و احترام به آنها مطرح شده است.

حجت الاسلام سیدابراهیم چوبچیان در گفتگویی در خصوص لزوم احترام به پدر و مادر بیان کرد: خداوند در آیه 23 سوره اسرا خطاب به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «وَ قَضى‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» این یکی از آیات مهم قرآن کریم است که اشاره به موضوع احترام به والدین دارد.

وی ادامه داد: در این آیه اول دعوت به توحید و بلافاصله پس از آن به نیکوکاری به پدر و مادر سفارش شده است که این اهمیت موضوع احترام به پدر و مادر را می رساند که بلافاصله بعد از خداپرستی موضوع پدر و مادر مطرح شده است. از طرفی خود پدر و مادر نیز باید قدر این موضوع را دانسته و خودشان جایگاه خودشان را بدانند و با حفظ جایگاه خود، نقش پدری و هم نقش مادری را درست ایفا کنند.

حجت الاسلام چوبچیان در خصوص مقام مادر گفت: در قرآن کریم برخی انبیاء را منتسب به مادر دانسته اند. مثلا وجود حضرت عیسی(علیه السلام) در آیه 87 سوره مبارکه بقره به مادر منتسب شده است: «وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» یا در زیارت عاشورا و در سلام هایی که به ائمه می دهیم مقام حضرت زهرا (سلام الله علیها) را یادآور می شویم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ» که همه اینها دلیل بر عظت و تکریم مقام مادر است. برخی اوقات اگر خدای نکرده فطرت مادر پست باشد برای فرزند توهین، تحقیر و سرزنش محسوب می شود.

وی تصریح کرد: امیر المومنین(علیه السلام) به عمروعاص خطاب کردند: «یابن الصهاک الحبشیه». یا حضرت زینب (سلام الله علیها) خطاب به عبیدالله در جشن پیروزی امام حسین او را «یابن مرجانه» خطاب کردند. پس مادر جایگاه ویژه ای دارد. اگر نصب بلندی داشته باشد برای فرزندانش شرافت و عزت روزافزون می آورد و اگر خدای نکرده پست باشد، مایه سرشکستگی فرزندانش است. همانطور که شاعر می گوید: آبروی اهل دل از خاک پای مادر است هر چه دارند این جماعت از دعای مادر است آن بهشتی را که قرآن  توصیف می کند آن صاحب قرآن بگفتا زیر پای مادر است.

این کارشناس مذهبی به مقام مادر نزد افراد شناخته شده در دنیا اشاره کرد و گفت: ادیسون وقتی که وارد مدرسه شد در دوران کودکی استعدادی نداشت و از نظر ذهنی فوق العاده پایین بوده و برخی به او لقب کودن می دادند. یک روز هنگامی که از مدرسه بازگشت، جریان را برای مادر تعریف کرد. مادر دست فرزند را گرفت و به سمت مدرسه رفت و به معلم گفت حتی نمی دانی که عقل پسرم از عقل تو بیشتر است و تعلیم و تربیتش را خودش برعهده گرفت. این مادر خردمندی است که به فرزندش علاوه بر دروس مدرسه، تاریخ، جغرافیا و اخلاق هم آموخت. ادیسون بیش از سه ماه به مدرسه نرفت و مادر به او درس داد. یا نیمه شبی یکی از روسای جمهور یک کشور اروپایی تلفنش زنگ می خورد و به او گفتند مادرت پشت خط است. مادر گفت: پسرم تولدت مبارک. پسر گفت می توانستی فردا صبح به من بگویی. مادر گفت: می خواستم یادآوری کنم که نیمه شبی دردی من را گرفت و بعد از رفتن به بیمارستان به من گفتند فرزندت به دنیا می آید و آن نیمه شب تو به دنیا آمدی و صبر نکردی تا صبح شود.

حجت الاسلام چوبچیان تصریح کرد: شخصی به محضر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و عرض کرد من گرفتارم. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود به مادرت بگو برایت دعا کند. او عرض کرد که مادرم از دنیا رفته است. حضرت فرمودند برو کنار قبر مادرت و دعا کن و از مادرت بخواه برایت دعا کند. ما از شجره طیبه آموختیم که فرمودند مادر ما فاطمه حجت برماست و ما حجت بر مردم هستیم. هر جا نام مادر اهل بیت بیاید قطعا اهل بیت نظر ویژه بر آن محفل خواهند داشت. بنابراین باید در هر پستی که هستیم مقام مادر را قدر بدانیم.

منبع: عقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *