چرا حضرت معصومه را «کریمه اهل بیت» می نامند

خانه / پیشنهاد ویژه / چرا حضرت معصومه را «کریمه اهل بیت» می نامند

آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه در آن در قم باز می شود. در آینده زنی از فرزندان من به نام فاطمه بنت موسی رحلت می کند که به شفاعت او همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

چرا حضرت معصومه را «کریمه اهل بیت» می نامند

هیات: یکی از سؤالاتی که درباره حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مطرح می شود این است که چرا این بانوی بزرگوار را کریمه اهل بیت می نامند.

به نظر می رسد، شهرت این لقب برای حضرت معصومه سلام الله علیها به واسطه رؤیای صادقه ای است که از مرحوم آیت الله سیدمحمود مرعشی نجفی رحمه الله نقل شده است. داستان به این صورت است که مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی بسیار علاقه مند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا سلام الله علیها آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت صادق علیه السلام مشرف شد.

امام علیه السلام به ایشان فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت»؛ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان به تصور اینکه منظور امام علیه السلام از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا سلام الله علیها است، عرضه داشت: بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیق تر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام علیه السلام فرمودند به دلیل مصالحی خداوند می خواهد محل قبر شریف حضرت زهرا پنهان بماند؛ از این رو قبر حضرت معصومه را تجلّی گاه قبر شریف حضرت زهرا قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتی برای آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه داده است.

مرحوم آیت الله سیدمحمود مرعشی نجفی هنگامی که از خواب برخاست تصمیم گرفت که رخت سفر ببندد و به قصد زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها رهسپار ایران شود.

چرا حضرت معصومه را «کریمه اهل بیت» می نامند

از امام صادق علیه السلام روایت شده: آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه در آن در قم باز می شود. در آینده زنی از فرزندان من به نام فاطمه بنت موسی رحلت می کند که به شفاعت او همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

….: از شباهت های دیگر حضرت فاطمه و حضرت معصومه سلام الله علیها این است که هر دو این بزرگواران در مسیر دفاع از ولایت، یکی برای امیرالمومنین علیه السلام و یکی برای امام رضا علیه السلام به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام میرلوحی با اشاره به عبارت عربی “فداها ابوها” اظهار داشت:

تعبیر فوق العاده عجیبی که پدران این دو بزرگوار برای آنها بکار بردند نیز یکسان است. هم پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد فاطمه زهرا سلام الله علیها هم امام کاظم علیه السلام در مورد فاطمه معصومه تعبیر “پدرش فدایش شود” با عبارت عربی “فداها ابوها” را بکار بردند که باعث حیرت انسان می شود.

چرا نگین انگشتر سلیمان، گل خلق پرندگان توسط عیسی علیه السلام، چوب عصای موسی، آب غسل حضرت مهدی علیه السلام و… از قم تهیه می شود…؟!

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *