چرا خداوند بعضی گناهان را تبدیل به حسنه می‌کند؟

خانه / مطالب و رویدادها / چرا خداوند بعضی گناهان را تبدیل به حسنه می‌کند؟

حجت الاسلام علوی گفت: یکی دیگر از راه هایی که اگر فرد موفق به توبه نشود ولی خداوند گناه را پاک می کند این است که، دچار شرک نشوی. این آیه قرآن است که می فرماید غیر از گناه شرک خداوند بقیه گناهان را می بخشد.

بخشش گناهان دو راه دارد . یک بخشی دست ما است، که با دو مرحله می تواند گناه را پاک کند، بخش اول توبه است، بخش دوم طلب غفران از حضرت حق است. خداوند دوتا اسم دارد یکی تواب است و یکی غفار است. توابیت خدا در یک مرحله است و غفاریت خدا در مرحله دیگر است. ما بعد از توبه باید طلب مغفرت هم کنیم. وقتی شما توبه می کنید عمل گناه پاک می شود. غالبا هم ما همین کار را انجام می دهیم، اما چون استغفار و طلب مغفرت نداریم اثر گناه همچنان باقی است. طلب مغفرت باعث می شود که آثار گناه هم پاک بشود.

یک موقعی است خداوند گناهان را می بخشد بدون اینکه توبه کنیم، گاهی انسان موفق به توبه و غفران نمی شود اما خداوند می بخشد. این در چند شکل اتفاق می افتد که در روایات هست، حالا چه کسانی شامل این رحمت خداوند می شود؟ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید: خداوند می گوید: ای بنده من هروقت تو از من خجالت بکشی و شرم کنی از گناهی که کردی گناه تو پاک می شود و در آن مکانی که گناه کردی را از یادها می برم.

یکی دیگر از راه هایی که اگر فرد موفق به توبه نشود ولی خداوند گناه را پاک می کند این است که، دچار شرک نشوی. این آیه قرآن است که می فرماید غیر از گناه شرک خداوند بقیه گناهان را می بخشد.

اینکه می گویند: فقط شیعه به بهشت می روند، حرف درستی است که بهشت اصلی برای شیعیان است اما واقعا ما شیعه اصلی هستیم ؟ باید برویم واقعا پیگیر شویم.

یکی دیگر از راه هایی که خداوند گناهان را می بخشد بحث تبدیل است، یک جاهایی است که انسان توفیق پیدا نمی کند توبه کند، ولی در قیامت می بیند که هم گناهش پاک شده است هم تبدیل به حسنه کردند. چرا چنین اتفاقی می افتد؟ به خاطر اینکه خداوند رحیم است و این آیه قرآن هم است. اما چه کسانی شامل قاعده تبدیل می شوند؟ یک) معصوم علیه السلام می فرماید: هر کس که دوست دارد خداوند را ملاقات کند و خداوند سیئاتش را تبدیل به حسنه کرده باشد امام جواد(علیه السلام) را دوست داشته باشد. این روایت معصومین است. این آقایی است که امام رضا(علیه السلام) فرمود: خداوند برکاتی زیادی به او داده است. دو: یکی دیگر از جاهایی که باعث می شود سیئات تبدیل به حسنات بشود،  امام صادق(علیه السلام) فرمود: خداوند به داوود پیامبر فرمود: یا داوود بنده مومن من هر وقت گناه بکند و توبه کند و گناه در ذهنش بیایید و شرمنده بشود من تمام گناهانش را تبدیل به حسنه می کنم. الان در جامعه جهانی یک جور به گناه افتخار می کنند و بی حیا می شوند که انگار چکار کرده اند.

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) می فرماید : مومن واقعی کسی است که از این شش مورد پرهیز کند: یک: دروغ نگوید دو: خلف وعده نکند سه: خیانت بر امانت نکند چهار: چشمش را بر نامحرم ببندد. پنج : چشمش را بر حرام ببندد و شش: به کسی ظلم نکند.

منبع: عقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *