چرا سرکرده “جیش‌العدل” پس از سالها از پشت پرده بیرون آمد

خانه / دسته‌بندی نشده / چرا سرکرده “جیش‌العدل” پس از سالها از پشت پرده بیرون آمد
آل‌سعود “فاروقی” را رسانه‌ای کرد؛
چرا سرکرده “جیش‌العدل” پس از سالها از پشت پرده بیرون آمد
farooghi
فاروقی در زمان عبدالمالک مرد در سایه گروهگ جندالشیطان محسوب می شد و در این سال ها هیچ مصاحبه ای از وی پخش نشده و در هیچ بیانیه ای نیز مستقیما دیدگاهای وی منتشر نشده است. اما طی روزهای اخیر به یکباره تصاویری جدید به همراه یک مصاحبه اختصاصی از وی در شبکه العربیه منتشر شده است.
صلاح الدین فاروقی سرکرده گروهک تروریستی “جیش العدل” از شخصیت های تروریست و مرموز مقیم در پاکستان است. وی متهم اصلی قتل عبدالرئوف ریگی و محمد شفیع سرکرده گروهک های “جیش النصر” و “انصار ایران” است. فاروقی در زمان عبدالمالک مرد در سایه گروهگ جندالشیطان محسوب می شد و در این سال ها هیچ مصاحبه ای از وی پخش نشده و در هیچ بیانیه ای نیز مستقیما دیدگاهای وی منتشر نشده است. اما طی روزهای اخیر به یکباره تصاویری جدید به همراه یک مصاحبه اختصاصی از وی در شبکه العربیه منتشر شده است.به اعتقاد تحلیلگران امنیتی در جنوب شرق این تغییر رویه صلاح الدین فاروقی و خروج وی از پشت پرده یک اقدام تامل برانگیز است که در این‌باره می توان به نکات ذیل اشاره کرد:

الف: پس از قتل عبدالرئوف ریگی، عملا هیچ رقیبی برای صلاح الدین فاروقی در مرزهای ایران و پاکستان برای جذب پول های نفتی کشورهای عربی باقی نمانده است. وی پس از سالها در زیر سایه قرار گرفتن خانواده عبدالمالک و به خصوص عبدالرئوف ریگی اینک فرصت پیدا کرده است که به راحتی خود را بدون رقیب مطرح کند.

وی حوادث امنیتی اخیر در جنوب شرق را نیز فرصتی مناسب برای آغاز ورود علنی به رسانه و جلب توجه افکار عمومی به خود دیده است. لازم به ذکر است از خانواده ریگی تنها یک برادر باقی مانده که هنوز معلوم نیست انتقام خانواده ریگی می تواند از صلاح الدین فاروقی بگیرد و یا نهایتا خود وی نیز به دست صلاح الدین از بین خواهد رفت.

ب: نکته دیگر صلاح الدین فاروقی که بنا به ده ها دلیل آشکار اصلی ترین عامل ترور عبدالرئوف ریگی در افکار عمومی شناخته می شود، مجبور به ورود علنی به رسانه و کم کردن بار روانی این ترور شده است. نکته جالب ماجرا این جا قرار دارد که صلاح الدین فاروقی در اقدامی فرار به جلو در گفتگو با العربیه مدعی می شود که اختلافات وی با عبدالرئوف در روزهای آخر حل شده و وی قرار بوده دوباره به جایگاه قبلی خود در جیش العدل برگردد.

این در حالیست که عبدالرئوف ریگی در چند روز باقیمانده به ترورش طی بیانیه رسمی صلاح الدین فاروقی را تکفیر و عامل ترور آینده خانواده ریگی معرفی می کند. العربیه از زمان ترور عبدالرئوف ریگی نقش پاکسازی و تطهیر چهره صلاح الدین فاروقی را به صورت کارویژه رسانه ای برای خود تعریف کرده است.

ج: مهمترین نکته در علنی شدن بیشتر تصاویر صلاح الدین فاروقی و رسانه ای شدن وی در یک ارزیابی قابل تامل امنیتی قابل رمز گشایی است. سرویس اطلاعاتی عربستان در یک دهه اخیر با استفاده از شبکه العربیه همواره یک چهره تروریست در جنوب شرق را به عنوان محور جریان تروریستی مطرح و رسانه ای کرده است. طی ده سال اخیر ابتدا عبدالمالک ریگی و پس از اعدام وی عبدالرئوف برادر بزرگتر ریگی و اینک صلاح الدین فاروقی را به عنوان محور تروریست های شرق کشور مطرح کرده است.
سرویس اطلاعاتی عربستان با این اقدام تلاش می کند که اولا جریان تروریستی در شرق کشور را از طریق یک سرپل رسانه ای و امنیتی هدفمندتر کند، ثانیا در کنار عملیات های  تروریستی در جنوب شرق محوریت عملیات روانی علیه ایران را در منطقه از طریق ایجاد یک سرپل امنیتی و رسانه ای در اختیار بگیرد.

العربیه در سال های اخیر اصلی ترین رسانه منطقه در پوشش حوادث امنیتی در جنوب شرق ایران تبدیل شده است. نکته مهم دیگر نیز ان است که عربستان از این طریق به برخی گروه های دیگر تندرو در پاکستان که ممکن است اختلافاتی با این کشور و یا با گروه جیش العدل داشته باشند این پیام را منتقل می کند که صلاح الدین فاروقی در پناه آل سعود و دستگاه اطلاعاتی عربستان است و مبارزه با وی مقابله با دستگاه اطلاعاتی عربستان محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *