چرا شیعه نمازهای مستحبی را به جماعت نمی خواند؟

چرا شیعه نمازهای مستحبی را به جماعت نمی خواند؟

خانه / پیشنهاد ویژه / چرا شیعه نمازهای مستحبی را به جماعت نمی خواند؟

اهل سنت در ماه رمضان یک نوع نمازهای مستحبی را به جماعت می خوانند که به آن نماز تروایح می گویند. شیعیان اعتقاد دارند چنین نمازی در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود نداشته و در دوران خلیفه دوم رسم گردیده است و بدعت است. بنابراین شیعیان به دلیل پایبندی به احکام الهی و سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) چنین نمازی را به جا نمی آورند.

چرا شیعه نمازهای مستحبی را به جماعت نمی خواند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام، اهل سنت در ماه رمضان یک نوع نمازهای مستحبی را به جماعت می خوانند که به آن نماز تروایح می گویند. شیعیان اعتقاد دارند چنین نمازی در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود نداشته و در دوران خلیفه دوم رسم گردیده است و بدعت است.

 بنابراین شیعیان به دلیل پایبندی به احکام الهی و سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) چنین نمازی را به جا نمی آورند.

نمازهای مستحبی
نمازهای مستحبی

 امیرالمؤمنین در این باره فرموده اند: «به خدا سوگند كه من به مردم فرمان دادم در ماه رمضان همان نماز واجب را به جماعت بخوانند و اعلام كردم كه جماعت در نماز مستحبی بدعت و خود ساخته است و دستور خدا نيست شيون و فرياد جمعى از لشكريانم كه به راه من با دشمن جنگ می كردند بلند شد، داد مي زدند اى مسلمانان سنت عمر دگرگون شد، على ما را از نماز نافله ماه رمضان باز می دارد و من ترسيدم كه در يك سو از لشكرم شورشى بر پا كنند.»

 الكافی (ط – الإسلامية) ؛ ج8 ؛ ص62

 در فقه شیعه فقط نماز باران به لحاظ اينكه دارای جنبه های اجتماعی و عمومی است به جماعت خوانده می شود، اما ساير نمازهای مستحبی و به خصوص نماز شب چون بيشتر برای تربیت، تهذيب و اصلاح فرد ـ كه مقدمه اصلاح جامعه است ـ در نظر گرفته شده است، به طور فرادی و پنهانی خوانده می شود

 و لذا پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرموده است: نماز مستحبی كه در مكان دور از ديد مردم خوانده شود از نظر ثواب و ارزش معنوی معادل با بيست و پنج نماز است كه در معرض ديد مردم به جا آورده شود»
«صلاتها الرجل تطوعا حيث لايراه الناس يعدل صلاته علي اعين الناس خمسا و عشرين»
نهج الفصاحة ، ص 545

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *