چرا فوتبال محبوب‌ترین ورزش جهان است؟

خانه / گوناگون / چرا فوتبال محبوب‌ترین ورزش جهان است؟

نویسنده بلیچر ریپورت به دلالیل محبوبیت جهانی فوتبال پرداخته و آنها را با سایر رشته های ورزشی مقایسه کرده است.

 اگر اغراق و افراط نباشد، باور کنید معتقدم جمعیت جهان درگیر یک اتفاق بزرگ به نام جام جهانی است؛ اتفاقی که هر 4 سال یک بار شکل می گیرد و از سال 1930 تا به امروز در نقاط مختلف کره زمین کلید خورده و ماجراهای خاص خودش را داشته است. برزیل از این نظر با 5 قهرمانی، تیمی پر افتخار و بزرگ محسوب می‌شود که با وجود ناکامی در جام بیستم همچنان اعتباری برای فوتبال دنیا است.

پربازدیدترین رویداد ورزشی جهان بدون هیچ تردیدی فوتبال است. در فینال جام جهانی 2006 آلمان، بیش از 715 میلیون نفر بازی را تماشا کردند و این رقم در جام‌های جهانی 2010 و 2014 افزایش داشت. اما سوالی که در این جان مطرح است اینکه چرا این رویداد تا این حد هوادار و طرفدار دارد؟

چرا فوتبال محبوب‌ترین ورزش در سراسر جهان است

نکته اصلی که مایلم در اولین بخش به آن اشاره کنم، اینکه در بسیاری از نقاط مختلف جهان به این رویداد به چشم یک ورزش نگاه نمی‌شود و فوتبال برای بسیاری از مردم جهان فراتر از یک رشته است. به عنوان مثال،برای جمع قابل تاملی از مهاجران به امریکا از نقاط مختلف جهان، فوتبال یک راه نجات است. اگر فوتبال نباشد، بسیاری از جوانان بیکار و بی پول راه های نادرستی را برای ادامه زندگی انتخاب خواهند کرد.

قوانین فوتبال در انگلیس در سال 1963 توسط اتحادیه فوتبال انگلیس که در آن زمان به انجمن فوتبال نیز شهرت داشت، نوشته و لازم الاجرا توصیف شد. کلمه فوتبال کاملا انگلیسی است و در همان اساسنامه تلاش شد تا هویت و ریشه تاریخی آن حفظ شود تا ارتباطی با فوتبال موسوم به آمریکایی، راگبی و … نداشته باشد. شاید ریشه این کلمه به دهه 1880 باز گردد، زمانی که آکسفورد از پسوند –ER استفاده کرد و کلمه SOCCER را وارد دستور زبان و واژه های بریتانیایی کرد؛ اما فوتبال همیشه فوتبال بوده و هست.

چرا فوتبال محبوب‌ترین ورزش در سراسر جهان است

البته اگر من مسئول نوشتن تاریخ فوتبال بودم، از انسان عصر حجر شروع می کردم؛ زمانی که انسان به صورت غریضی علاقه داشت با پای خود به گوی ضربه بزند. با این حال، اولین نشانه هایی که به فوتبال مدرن امروز بیشترین شباهت را دارند به 3000 سال پیش در امپراطوری چین باز می‌گردد.

در آن زمان توپ را با پوست حیوانات درست و آن را با پر یا مو پر می‌کردند. در آن زمان به آن ورزش باستانی «tsu chu» اطلاق می شد که بعدها توپی که شاید بیشتر شبیه مکعب بود، به تبعیت از دو نیروی خیر و شر همیشه به دنبال هم، یعنی یین و یانگ به صورت کره و یک حجم کاملا گرد تبدیل شد.

چرا فوتبال محبوب‌ترین ورزش در سراسر جهان است

به وضوح مشخص است فوتبال نسبت به سایر رشته ها در جهان قدمت قابل توجهی دارد و می شود آن را با بسیاری از ورزش های باستانی مقایسه کرد. البته فوتبال مدرن امروز با آن زمان تفاوت زیادی کرده و شاید قدرت بدنی دیگر حرف اول را نزند. استعداد، پول، امکانات و مسائل فنی حرف اول و آخر را در این ورزش بزنند.

محبوبیت این رشته هم از همین نقطه آغاز می‌شود؛ جایی که در یک زمین مسطح همه فقط به دنبال یک توپ هستند و یک هدف مشترک دارند. از طرفی، دنیای تبلیغات و مسائل مالی را هم در نظر بگیرید. به هر حال همه این تبلیغات در نوع نظر مردم جهان تاثیرگذار خواهند بود.

چرا فوتبال محبوب‌ترین ورزش در سراسر جهان است

برخی کشورهای جهان هستند که به خاطر جغرافیای خاص خود در یک ورزش خاص شهرت دارند. مثلا اسکی در کشورهای شمال اروپا یا برخی رشته های رزمی در جنوب شرق آسیا اما فوتبال در همه نقاط جهان می‌تواند به ورزش اول یک کشور تبدیل شود و وابسته به هیچ مانعی نیست. در واقع هیچ عاملی توانایی ایستادگی برابر شهرت و محبوبیت فوتبال را ندارد.

نکته دیگر اینکه سرمایه گذاری در این ورزش ریسک بسیار کمی دارد و به احتمال بسیار قوی هیچ حامی مالی را از حمایت مالی خود پشیمان نخواهد کرد.

چرا فوتبال محبوب‌ترین ورزش در سراسر جهان است

در فوتبال حرفه‌ای همیشه از استعداد سخن به میان می آید. درست می‌گویند و شاید امریکا در این میان یک استثنا باشد چرا که این کشور با خرج دلارهای خود و هزینه های نجومی استعدادهای بسیاری از سراسر جهان به عنوان پناهنده و تبعه خود جمع‌آوری و در تیم ملی خود وارد کرد.

اینگونه است که فوتبال هیچ مانعی را بر سر راه خود نمی بیند و می تازد و پیش می رود. محبوب است و شهرت دارد. دنیا را به خود می فریبد و جذاب و جذابتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *