چند نکته مهم پیرامون سیره سیاسی و ارزش الگوپذیری از «امام حسین»

خانه / پیشنهاد ویژه / چند نکته مهم پیرامون سیره سیاسی و ارزش الگوپذیری از «امام حسین»

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام حسین » در قیام عاشورا برخی شاخصه‌های رفتاری و شخصیتی خود چون «امر به معروف و نهی از منکر»، طراحی و برنامه ریزی، مدیریت اصحاب در قیام و بیش از همه حق طلبی توأم با شجاعت را آشکار ساختند.

چند نکته مهم پیرامون سیره سیاسی و ارزش الگوپذیری از «امام حسین»

هیاتمحمد هادی هدایت پیرامون بینش سیاسی «امام حسین علیه السلام » گفت: بینش دقیق اجتماعی و سیاسی «امام حسین علیه السلام » همچنین امکان تفکیک موضوعات از یکدیگر، شاخه‌ای مهم در رفتار اجتماعی «اهل بیت علیهم السلام » است، بر همین پایه به‌رغم ناخرسندی از عملکرد خلیفه‌ها خصوصا عثمان، اما تلاش برای نجات جان مخالفان، تنها به امر پدر و برای پاسداری از کیان برخی ارزش‌های جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است که نمود آن در عملکرد «امام حسین علیه السلام » به خوبی خود مشخص بود.

***اهمیت و ارزش الگوپذیری از «امام حسین علیه السلام »

وی به اهمیت الگوپذیری از «امام حسین علیه السلام » اشاره و تاکید کرد: «امام حسین علیه السلام » به عنوان یکی از «ائمه معصومین علیهم السلام » بهترین فرد برای الگو قرار گرفتن محسوب می‌شوند چرا که ویژگی‌های خاص اخلاقی ایشان، شیوه و سبک درست زندگی را ارائه می‌کند و این همان حلقه مفقوده جامعه و فرهنگ امروز ما است، متاسفانه در پیش گرفتن و ترویج فرهنگ اشتباه جامعه را به حرص و خودخواهی نزدیک کرده است.

***سیره رفتاری «امام سوم علیه السلام »

هدایت پیرامون سیره رفتاری «امام حسین علیه السلام » بیان کرد: «امام حسین علیه السلام » در زمان حیات خود به عنوان یکی از کریمان عصر خود محسوب می‌شدند، افراد متعددی برای دریافت کمک به ایشان مراجعه می‌کردند. روزی مردی فقیر به در خانه «امام حسین علیه السلام » رفت و چون برای بیان خواسته خود خجالت می‌کشید با زبانی شعر گونه نیاز و احتیاجش به پول را بیان کرد، «امام حسین علیه السلام » برای برآورد کردن حاجت مرد فقیر به خانه رفتند هر آنچه داشتند را در پارچه قرار دادند و از تمام اعضای خانواده خواستند تا هر چه می‌توانند به فقیری که به در خانه آن‌ها آمده کمک کنند.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: اهالی خانه نیز هرچه داشتند و می‌توانستند در پارچه قرار دادند، «امام حسین علیه السلام » پارچه را بستند این کمک را به نحوی به نیازمند دادند که چشم در چشم نشوند و مرد نیازمند خجالت زده نشود، مرد مستمند با دیدن این میزان کمک خجالت‌زده شد و بیان کرد من هرگز فکر نمی‌کردم که این میزان کمک به من شود بنابراین نتیجه می‌گیریم «امام حسین علیه السلام » فردی با کرامت و بخشش بودند همین امر ایشان را از سایر مردمان هم‌عصر مجزا کرده بود، خیرخواهی و مردم داری از جمله رویکرد‌های «امام حسین علیه السلام » محسوب می‌شد، ایشان همواره به مستمندان و شیعیان کمک می‌کردند.

 ***عزت نفس یکی از ویژگی‌های برتر سیدالشهداء

هدایت یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های شخصیت «امام حسین علیه السلام » را عزت نفس ایشان دانست و تاکید کرد: «امام حسین علیه السلام » عزت نفس بسیار بالایی داشتند و به هیچ وجه زیر بار ذلت نرفتند، رویکرد ایشان در زندگی همواره اینگونه بود و هنگامی که مورد ظلم حاکم عصر خود قرار گرفتند حاضر به سازش نشدند و از حقیقت دفاع کردند، یاران این امام بزرگوار نیز در کنار «امام حسین علیه السلام » با این ظلم مبارزه کردند حتی خاندان ایشان نیز در مقابل ظلم ایستادند، حضرت «زینب (س)» در مجلس یزید با اینکه اسیر و در بند بودند اما با سخنان کوبنده و شفاف خود چهره واقعی حاکم وقت را به مردم نشان دادند.

وی به ولایتمداری «امام حسین علیه السلام » اشاره و تصریح کرد: «امام حسین علیه السلام » همواره فردی ولایتمدار بودند ایشان در زمان ولایت «امیرالمومنین علیه السلام » و «امام حسن مجتبی علیه السلام » همواره پشت سر آن‌ها حرکت می‌کردند و هرگز سخن از ولایت خودشان را به میان نیاوردند، این سیره «امام حسین علیه السلام » بیانگر توجه جامعه امروز به ولایت و ولایت مداری است، تطبیق ما با ولایت و توجه به بصیرت رویکردی ضروری و ارزشمند محسوب می‌شود.

چند نکته مهم پیرامون سیره سیاسی و ارزش الگوپذیری از «امام حسین»

***نقش «امام حسین علیه السلام » در واقعه عاشورا و بقای دین اسلام

هدایت پیرامون واقعه عاشورا و نقش «امام حسین علیه السلام » در دفاع از اسلام اظهار کرد: واقعه کربلا زمانی برای ظهور و بروز حقیقت اسلام همچنین ظلم، دورویی و پنهان‌کاری دشمنان «امام حسین علیه السلام » بود. ایشان در کربلا توانستند مظلومیت خودشان و ائمه معصومین را نشان دهند و ظلم و جور حاکم وقت را که از دید مردم پنهان مانده بود آشکارا کنند و در تاریخ ماندگار نمایند.

وی پیرامون چگونگی شرایط به امامت رسیدن «امام حسین علیه السلام » بیان کرد: با شهادت «امام حسن علیه السلام » و به امامت رسیدن «امام حسین علیه السلام »، هم مسئولیت امامت شیعیان به ایشان واگذار شد و هم پایبندی به عهد برادر بزرگوارشان با معاویه، لذا «امام سوم علیه السلام » به رغم نارضایتی از عملکرد‌های معاویه و نیز درخواست‌های کوفیان برای مقابله با ستمکاری‌های بنی امیه، هرگونه قیام و جهادی را به پس از مرگ معاویه موکول نمودند.

***ولایتمداری «امام سوم علیه السلام »

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا اظهار کرد: «امام حسین علیه السلام » همواره به پایندی خود به عهد معاویه با بردار بزرگوارشان تاکید نمودند و این مهم را به گوش معاویه رساندند. ایشان عملکرد‌های معاویه، مروان و بنی امیه را زیر سئوال می‌برند، پس از مرگ معاویه و به پایان رسیدن عهدهای پیشین و تداوم رفتار ستمکارانه بنی امیه برخی دیگر از ابعاد شخصیتی ویژه «امام حسین علیه السلام » مجال بروزی عینی یافت.

هدایت رویکرد «امام حسین علیه السلام » را در واقعه کربلا مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: «امام حسین علیه السلام » در قیام عاشورا برخی شاخصه‌های رفتاری و شخصیتی خود چون «امر به معروف و نهی از منکر»، طراحی و برنامه ریزی، مدیریت اصحاب در قیام و بیش از همه حق طلبی توأم با شجاعت را آشکار ساختند.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *