چه وقایعی در 9دی سیل خروشان مردم را به خیابان کشاند؟

خانه / مطالب و رویدادها / چه وقایعی در 9دی سیل خروشان مردم را به خیابان کشاند؟

سال 1388، سالی خاص در حیات شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران بود. این یک واقعیت است که خروش مردمی و حضور دائمی و آگاهانه مردم در عرصه، خصوصیت منحصربه‌فرد انقلاب ماست. این حضور یقیناً ناشی از احساس نزدیکی مردم با حکومت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نشانه احساس مسئولیت آحاد امت ماست.

رفتارها و ساختار شکنی‌هایی که در ایام فتنه 88 به‌وقوع پیوست، نهایتاً با حضور پرشور، غیرقابل وصف، غافلگیرکننده و اثرگذار مردم مسلمان ایران در یوم‌الله 9دی، موجبات شکست فتنه 88 را فراهم آورد.

 سال 1388، سالی خاص در حیات شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران بود. این یک واقعیت است که خروش مردمی و حضور دائمی و آگاهانه مردم در عرصه، خصوصیت منحصربه‌فرد انقلاب  ماست. این حضور یقیناً ناشی از احساس نزدیکی مردم با حکومت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نشانه احساس مسئولیت آحاد امت ماست.

دقیقاً به همین دلیل است که روز 9دی در کلام امام خامنه ای، به شکلی خاص مورد اشاره قرار گرفته است. ایشان در روز 6 بهمن سال 88 یعنی کمتر از یک ماه پس از خلق حماسه 9دی می‌فرمایند:

«….همه بايد اين احساس مسئوليت را داشته باشيم. و من مى‌بينم كه اين احساس مسئوليت را داريم. اين را مردم كشور ثابت كردند، ثابت ميكنند؛ حالا يك نمونه‌ى واضحش همين 9 دى بود …..»

چه روندی برای خلق این حماسه طی شد؟

اتفاقاتی زنجیروار از حدود یک سال قبل از 9دی سال1388 به‌وقوع پیوست که نهایتاً مردم ایران را قانع کرد که تنها با حضور در صحنه و اعلام آمادگی برای جانفشانی در حفاظت از حریم انقلاب است که می‌توانند مسئولیت خود را به انجام رسانند.

این روند را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد:

الف) رفتار بعضی چهره‌ها و جریانات شناخته‌شده در روزهای قبل از آغاز انتخابات دور دهم ریاست جمهوری.

ب) اتفاقاتی که در روزهای تبلیغات انتخاباتی و روز 22 خرداد تا 30 خرداد همان سال به‌وقوع پیوست.

ج) علنی شدن فتنه در ماه‌های بعد از برگزاری انتخابات.

الف) قبل از انتخابات سال 88

در ماه‌های قبل از انتخابات سال 1388، القای احتمال وقوع تقلب در انتخابات از سوی بعضی جریان‌های معاند جمهوری اسلامی ایران، یک استراتژی عمومی و قطعی محسوب می‌شد. رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی‌فارسی و شبکه‌های خاص اجتماعی در اینترنت با کاربرد در هدایت عناصر خیابانی فتنه، با سرعت و گاه عجله، تکمیل و راه‌اندازی شد.

در همین راستا بود که بعضی نامزدهای مسأله‌دار، با اعلام آنکه می‌خواهند رأساً از انتخابات و رأی‌های مردم صیانت کنند!!! اقدام مضحک و فراقانونی تشکیل کمیته‌ای مجعول را رقم زدند که وظیفه ایجاد شک و تردید در سلامت برگزاری انتخابات را بر عهده داشت. نکته جالب اما این بود که این دو فتنه‌گر، ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات، توانسته بودند تقلب را کشف کنند!!!

اینگونه بود که نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نفر از نامزدهای انتخابات دهم ریاست جمهوری به دنبال جلسه مشترکی که در ششم فروردین 88 داشتند برای تشکیل کمیته صیانت از آرا به توافق رسیدند و سید علی اکبر محتشمی پور از ستاد مهندس موسوی و مرتضی الویری از ستاد مهدی کروبی به عنوان رؤسای کمیته‌های صیانت از آرا انتخاب شدند.

سخنان برخی افراد از جمله ‌هاشمی رفسنجانی در سال 1387 در خصوص تردید در سلامت انتخابات و احتمال تقلب در آن، زمینه خو گرفتن افکار عمومی با موضوع تقلب در انتخابات را فراهم می‌ساخت.

وی که در جمع اعضای شورای مرکزی خدمتگزاران‌سازندگی و نیز اعضای‌سازمان اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد منطقه 9 سخن می‌گفت، با تأکید دوباره بر لزوم سلامت انتخابات، خطاب به ناظران و مسئولان برگزارکننده انتخابات گفت: «اگر ناظران و مسئولان برگزاری انتخابات رأی مردم را ضایع کنند و اعلام قیمومت کنند و نگذارند آنچه مردم می‌خواهند اعلام شود، این کار خیانت و مستوجب عذاب الهی است.»

هاشمی افزود: «حتی اگر بر اساس مصلحت برخی بگویند این فرد نباید انتخاب شود، اشتباه است و منتهی به استبداد می‌شود و این اتفاق شومی خواهد بود.»

* امام خامنه ای در پاسخ به این رفتارها، در نوروز سال 88 و در جوار صحن مطهر امام رضا‌(علیه‌السلام) فرمودند:

«انتخابات به فضل الهى و به حول و قوه‌ى الهى انتخابات سالمى است. من مى‌بينم بعضى‌ها در انتخاباتى كه دو سه ماه ديگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع كرده‌اند به خدشه كردن. اين چه منطقى است؟ اين چه فكرى است؟ اين چه انصافى است؟ اين همه انتخابات در طول اين سى سال انجام گرفته است – در حدود سى انتخابات – مسئولان وقت در هر دوره‌اى رسماً متعهد شده‌اند و صحت انتخابات را تضمين كرده‌اند، و انتخابات صحيح بوده است؛ چرا بيخود خدشه ميكنند، مردم را متزلزل ميكنند، ترديد ايجاد ميكنند؟ كه البته در ذهن مردم عزيز ما با اين حرفها ترديد ايجاد نخواهد شد.

 من به مسئولين انتخابات هم سفارش و تأكيد ميكنم؛ به طور حتم بايستى انتخابات را جورى برگزار كنند كه پرشور باشد؛ دست همه‌ى نامزدها باز باشد؛ مردم آزادانه بتوانند انتخاب كنند و انتخابات، سالم و با امانت كامل ان‌شاءاللَّه انجام بگيرد و انجام خواهد گرفت.»

ب) هنگام انتخابات

مجموعه رفتارهای ساختارشکنانه در حین انتخابات از سوی نامزدهای خاص، سبب شد تا مردم نسبت به اتفاقات جاری در عرصه جبهه فتنه، حساس شوند.

استفاده از روش‌های جنجالی در انتخابات مانند تجمع در میادین و اخلال در روند کسب‌وکار مردم و عبور و مرور شهروندان، استفاده از شعارهای اهانت‌آمیز، توهین به دولت نهم و حامیان آن که عموماً از طبقه مستضعف بودند، همراهی رسانه‌های بیگانه در رفتارهای تندروانه بعضی چهره‌های شناخته شده و تأکید بر وقوع تقلب در انتخاباتی که هنوز برگزار نشده بود، همه و همه سبب شد تا مردم نسبت به وقوع فتنه‌ای جدید، حساس‌تر شوند.

به موارد فوق می‌توان افراط‌ها و تفریط‌های عناصر تندرو را نیز اضافه کرد.

افراط و زیاده‌روی در حمایت بعضی سیاسیون از میرحسین موسوی در انتخابات آنقدر شدت گرفته بود که شعار: «رأی ما یک کلام، موسوی علیه‌السلام» از سوی آنها سر داده می‌شد که البته چندان مورد توجه حامیان موسوی قرار نگرفت اما حساسیت‌های مردمی را نسبت به ادامه این رفتارهای ساختارشکنانه نیز برانگیخت.

در این میان مناظره‌های تلویزیونی که با تندروی موسوی کروبی و حتی احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس‌جمهور وقت همراه شد و البته مورد عتاب امام خامنه ای نیز قرار گرفت، موجب شد تا زنگ خطر وقوع یک حادثه مهم به صدا در بیاید.

نهایتاً نیز نامه معروف هاشمی رفسنجانی به امام خامنه ای که سراسر تهدید و عاری از رعایت هرگونه نکته اخلاقی بود، آخرین چراغ سبز برای وقوع اغتشاش‌ها را روشن کرد. شاهد این امر نیز بیانات «عفت مرعشی» همسر «هاشمی» است که در روز رأ‌گیری، رسماً حامیان یک کاندیدای خاص را به اغتشاش خیابانی دعوت کرد!!!

ج) بعد از انتخابات

پرونده جرایم فتنه‌گران در ایام پس از انتخابات سال 1388، چنان سنگین است که پرداختن به آن نیازمند زمانی بسیار طولانی و مباحثی چند لایه و عمیق خواهد بود. از این رو تنها می‌تواند به‌صورت فهرست‌وار، بخشی از رفتارهای فتنه‌گران را در این برهه خاص مورد اشاره قرار داد.

1)  سخنرانی موسوی در روز انتخابات و در محل حزه رأی‌گیری و ادعای پیروزی در انتخابات، قبل از پایان رأی‌گیری و شمارش آرا!

2)  تجمع در مقابل وزارت کشور، ایجاد اغتشاش، صدمه زدن به اموال عمومی، آتش زدن اتوبوس‌ها، ایجاد درگیری با نیروی انتظامی و موارد مشابه دیگر، در ساعاتی که هنوز نتیجه رسمی انتخابات اعلام نشده بود.

3)  تجمعات غیرقانونی در روزهای پس از انتخابات، ایجاد اغتشاش در محل کوی دانشگاه تهران و ایجاد زمینه بروز اتفاقات ناگوار در این محل.

4)  نقش‌آفرینی و خط‌ دهی صدای آمریکا و بی‌بی‌سی در کنار ده‌ها شبکه ماهواره ای تلویزیونی و رادیویی معاند کشورمان در جریان اغتشاشات بعد از انتخابات.

5)  حمله به مراکز انتظامی همچون پایگاه‌های بسیج و مراکز دولتی و عمومی در راهپیمایی غیر قانونی روز 25 خرداد.

6)  ادعای حضور بیش از دو میلیون نفر در راهپیمایی روز 25 خرداد 88 و اعلام اینکه چنین حضوری نشانه وقوع تقلب است! حال آنکه آمار رسمی وزارت کشور، تعداد آرای موسوی را بسیار بیشتر از این تعداد اعلام کرده بود!

7)  اغتشاش در خیابان‌های تهران در تاریخ 30 خرداد که سالروز شورش مسلحانه گروهک منافقین علیه نظام جمهوری اسلامی بود، در حالی که امام خامنه ای در نماز جمعه روز 29 خرداد، ضمن نادرست خواندن اغتشاش‌ها، معترضان را به پیگیری اعتراض از راه‌های قاتونی دعوت کرده بود.

8)  تلاش برای ادامه اغتشاشات و انجام دستورات کودتاهای رنگی (مخملی) از سوی فتنه‌گران.

9)  تجمع غیرقانونی و اغتشاشات در سالروز فتنه 18 تیر که منتهی به وقوع حادثه دردناک کهریزک شد.

10)  نماز جمعه هاشمی رفسنجانی و اغتشاشات پیرامون آن.

11)  پروژه ننگین کشته سازی که می‌کوشید تا 72 کشته برای جریان فتنه فراهم کند. در این راه علاوه بر ساختن کشته‌های دروغین، استفاده از کشته‌های حوادث رانندگی برای القای مظلومیت فتنه‌گران و موارد دیگری از این دست، کوشش شد تا افرادی که بر اثر اغتشاش فتنه‌گران به شهادت رسیده بودند نیز، وارد این فهرست شده و به سود فتنه مصادره شوند.(6)

12)  ایراد تهمت‌های ناروا از سوی افرادی همچون کروبی علیه نظام که قلم از پرداختن به انها عاجز است.

13)  سر داده شدن شعار علیه مردم مظلوم فلسطین و لبنان در روز جهانی قدس از سوی عوامل خیابانی فتنه و برملا شدن ماهیت صهیونیستی اغتشاش‌های تهران.

14)  تلاش برای اخلال در مراسم ضداستکباری 13 آبان.

15)  بر هم زدن جو آرام دانشگاه‌ها در روز دانشجو (16 آذر سال 88) و اهانت به تصویر بنیانگذار انقلاب اسلامی که موجب اعتراضات گسترده مردمی در سراسر کشور شد.

16)  سکوت حمایت‌گونه فتنه‌گران و حامیان آنان در برابر جسارت به تصویر امام خمینی(رحمة الله علیه).

17)  اغتشاش و پایکوبی عوامل خیابانی فتنه در روز عاشورای سال 88، حمله به عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام در هنگام اقامه نماز ظهر عاشورا، اهانت به نمادهای عاشورایی در تهران از سوی برخی عناصر خود فروخته و وابستگان فرقه‌های ضاله و عناصر ضدانقلاب.

18)  حمایت موسوی از اغتشاشگران روز عاشورا و خداجو خواندن آنها.

و اما 9 دی

این موارد البته تنها خلاصه رفتارها و ساختار شکنی‌هایی بود که در ایام فتنه 88 به‌وقوع پیوست که نهایتاً با حضور پرشور، غیرقابل وصف، غافلگیرکننده و اثرگذار مردم مسلمان ایران در یوم‌الله 9دی، موجبات شکست فتنه 88 را فراهم آورد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *