چه کسی در هنگام مرگ دست خالی است؟

خانه / گوناگون / چه کسی در هنگام مرگ دست خالی است؟

این مرجع تقلید در نخستین جلسه درس اخلاق در سال جدید اظهار کرد: محدوده زندگی برخی‌ها تنها در دنیا است؛ افرادی که دنیایی زندگی می‌کنند، یعنی در پوچی، وهم و خیال زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: افرادی که تنها در محدوده دنیایی خود فکر و زندگی می‌کنند در حقیقت در وهم و خیال زندگی می‌کنند و قرآن کریم از اینها به عنوان «مختال» یاد می‌کند؛ آنچه حقیقت دارد کوثر است نه تکاثر، آن‌که دنبال تکاثر می‌گردد مختال است و آن‌که به دنبال کوثر می‌رود عاقل است.
این استاد حوزه گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه فرمودند در درون انسان یک قدرت الهی است به نام فطرت و عقل، اما هوس، شهوت و غضب هم در درون انسان هست که اگر تعدیل نشود طغیان می‌کند، غضب یک نعمت خوبی است منتها باید تعدیل شود نه تعطیل، اگر تعدیل نشود و طغیان کند با عقل درگیر می‌شود و این همان جهاد درونی است که به آن بارها اشاره شده است.
آیت‌الله جوادی‌آملی خاطرنشان کرد: بنابراین ما اگر بخواهیم از واقعیت علمی و عینی برخوردار شویم باید در نظام طبیعی که زیرمجموعه نظام فراطبیعی است زندگی کنیم و غیر از خدا را در امور خود موثر ندانیم. این ایام فرصت‌های خوبی است برای بازیابی و درون‌نگری و موحد شدن خودمان است که ان‌شاءالله امیدواریم همه ما این توفیق را داشته باشیم.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *