چه گناهانی دعای شما را بی اثر می کند!

خانه / مطالب و رویدادها / چه گناهانی دعای شما را بی اثر می کند!

بسیاری از ما خواسته یا ناخواسته گناهانی را مرتکب می شویم که برایمان عادی شده است غافل از آنکه این گناه پیامدهایی دارد که پوچى و بی ‏خاصيت شدن كارهاى نيك از جمله آن است.

حسینعلی پورافضلی: نبايد از نظر دور داشت كه مكافات عمل، هم در این دنيا وجود دارد و هم در آخرت گریبانگیر ما خواهد شد. هر گناهي كه انسان انجام مي‌دهد آثار مربوط به خود را دارد . مطابق آیات و روایات اسلامی گناهان نه تنها آثار فردي دارند و ذلت انسان را باعث می شوند؛ بلکه در اجتماع هم آثاری سوء از خود بجا می گذارند. امام باقرعليه السلام فرموده اند: «وقتی بنده ای از خدا حاجتى مى‏خواهد، اقتضا دارد كه زود يا دير برآورده شود، ولی آن بنده گناهى انجام مى‏دهد و خداوند به فرشته مى‏فرمايد: حاجت او را روا مكن و او را محروم ساز زيرا در معرض خشم من درآمد و سزاوار محروميت شد» (1) .

116

یکی از آثار گناهان آن است که مانع اجابت دعا می شود و آدمی را از رحمت پروردگار محروم می سازد. همچنانکه بعضی کارها باعث زود برآورده شدن حاجات و اجابت دعا می شوند برخی گناهان هم هستند که بطور خاص برآورده شدن حاجت و قبولی دعا را به تأخیر می اندازند. در این زمینه روایتی از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که به این قرار است:  « روي عن علي بن الحسين عليهما السلام (أعوذ بك من الذنوب التي ترد الدعاء)، وعنه (علیه السلام): الذنوب التي ترد الدعاء هي :أولاً : سوء النية . ثانياً : خبث السريرة . ثالثاً : النفاق مع الأخوان . رابعاً : ترك التصديق بالإجابة . خامساً : تأخير الصلوات المفروضة حتى تذهب أوقاتها . یعنی؛ از امام سجاد علیه السلام روایت شده که فرمود: خداوندا از گناهانی که مانع اجابت دعا می شوند به تو پناه می برم. آن حضرت می فرماید: گناهانی که موجب برگشتن دعا می‏ شوند عبارتند از: نیت بد داشتن، در باطن پلید بودن ، با برادران دینی دو رویی و نفاق نمودن، برادران دینی را با ترک اجابت تصدیق نکردن و نمازهای واجب را به تاخیر انداختن تا وقتشان بگذرد.(۲)

در همین زمینه در روایت آمده است که اگر بنده خداوند را با نیت درست و خلوص قلبی بخواند دعایش حتما اجابت می شود.

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *