کانون خانواده مهم‌ترین عامل اثرگذار در تربیت صحیح و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فرزندان است

خانه / استان ها / کانون خانواده مهم‌ترین عامل اثرگذار در تربیت صحیح و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فرزندان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛ بیست و پنجمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی با رویکرد سبک زندگی اسلامی با حضور طلاب ،علما و نخبگان در سالن اجتماعات بلاغ شهرکرد برگزارشد.

دهنوی2

کارشناس امور خانواده و جوانان در جمع مردم شهرکرد، کانون خانواده را مهم‌ترین عامل اثرگذار در تربیت صحیح و پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی فرزندان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛ بیست و پنجمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی با رویکرد سبک زندگی اسلامی با حضور طلاب ،علما و نخبگان در سالن اجتماعات بلاغ شهرکرد برگزارشد.

دراین مراسم باشکوه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین دهنوی با اشاره به هجمه‌ دشمنان اسلام برای کمرنگ کردن اعتقادت و پایبندی جوانان به اصول و مبانی دینی اظهار کرد: نقش و جایگاه خانواده در تربیت صحیح فرزندان و دور نگه‌داشتن آن‌ها از جلوه‌های فساد و ابزار گناه بسیار مهم است.

نویسنده کتاب “گلبرگ‌های زندگی” به آغاز تربیت فرزندان پیش از تولد آنان اشاره کرد و افزود: ازدواج آگاهانه پدر و مادر و هماهنگ بودن آنان در زندگی مشترک از ایجاد اختلاف در محیط خانه جلوگیری کرده و فرزندان متولد شده در این خانواده‌ها کمتر دچار تعارض و تضاد درونی می‌شوند.

وی تضاد درونی را عاملی جدی در شکل‌گیری ناهنجاری‌های اجتماعی فرزندان بیان و تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع تربیتی فرزندان و تضمین سلامت زندگی اجتماعی آنان، پدران و مادران باید با فداکاری و گذشت به اختلافات خود پایان دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دهنوی پرهیز از لقمه حرام و حفظ آرمش مادران در دوران بارداری را از دیگر اصول تربیتی پیش از تولد فرزندان برشمرد و افزود: بنا بر آموزه‌های دینی، لقمه حرام بر شرافت و انسانیت افراد اثری مستقیم و طولانی دارد و عمده مشکلات فرزندان ناشی از بی‌توجهی والدین به این موضوع اساسی است.

وی به روش الگویی در پرورش و تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: پدر و مادر نخستین الگوی فرزندان هستند و سلامت نفس آنان به کودکان منتقل می‌شود از این‌ رو والدین باید همواره عامل ارزش‌های اخلاقی باشند تا فرزندان با تبعیت از آنان به اجرا و حفظ ارزش‌ها توجه کنند.

نویسنده کتاب “گلبرگ‌های زندگی” ابراز محبت والدین به یکدیگر در مقابل فرزندان را بلامانع دانست و یادآور شد: اسلام و روایت‌های دینی محدودیت‌هایی را برای این‌گونه رفتار والدین بیان کرده است که رعایت آن‌ها، سلامت روحی و جسمی فرزندان در سن نوجوانی و بلوغ را تأمین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دهنوی، فضای مناسب خانه و توجه به معنویات در محیط زندگی را از دیگر عوامل اثرگذار در تربیت فرزندان بیان کرد و گفت: استفاده از تصاویر و نمادهای نامناسب در چیدمان منزل موجب تحریک احساسات ذاتی و غریزی فرزندان می‌شود و والدین باید برای معنوی بودن فضا و از بین بردن عوامل محرک در خانه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در مقابل همسالان خود به همانندسازی، الگوپذیری و تقلید می‌پردازند، افزود: سلامت محیط‌های اجتماعی همچون مدرسه، آموزشگاه و سالن‌های ورزشی که فرزندان مدت زمانی از وقت خود را در آن صرف می‌کنند باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس خانواده و جوانان تصریح کرد: اهمیت دادن به جشن‌های عبادت و حضور فعال فرزندان در این جشن‌ها می‌تواند به آنان در درک حقیقی بعد معنوی زندگی و تمایل آنان به مذهب اثربخش باشد.

وی با اشاره به اینکه بالا بردن اعتماد به‌ نفس فرزندان و دادن حس تشخص به آنان در کاهش گرایش آنان به جنس مخالف در دوران نوجوانی مؤثر بوده و آنان را از خطر انحراف در این دوران مصون می‌کند، گفت: بر مبنای روایت‌های دینی کسانی که شخصیت آن‌ها گرامی داشته می‌شود از گناه و رفتار ناشایست دوری می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دهنوی، توجه به خواسته‌های مشروع فرزندان، دوری از افراط و تفریط در مسائل دینی و اعتقادی آنان و استفاده نکردن از ابزار ارتباطی و رسانه‌ای که منجر به انحراف نوجوانان می‌شود را از دیگر عوامل مهم تربیتی در خانواده‌ها برشمرد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *