کتاب«آیینه عصمت»،پرسشی کوتاه پیرامون زندگی و هجرت کریمه اهل بیت علیهم السلام

کتاب«آیینه عصمت»،پرسشی کوتاه پیرامون زندگی و هجرت کریمه اهل بیت علیهم السلام

خانه / قرآن و عترت / عترت / کتابخانه عترت / کتاب«آیینه عصمت»،پرسشی کوتاه پیرامون زندگی و هجرت کریمه اهل بیت علیهم السلام

نویسنده دراین کتاب که با نثری ساده پیرامون زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها نوشته شده است به زندگی، شخصیت علمی و جایگاه معنوی حضرت فاطمه معصومه ، القاب ایشان و برخی از احادیث روایت شده درباره ایشان نیز پرداخته است و جلوه هایی از کرامات ایشان را به تصویر کشیده به گونه ای که مخاطب بتواند با مطالعه اثر دیدگاهی جامع تر نسبت به موضوع پیدا کند

کتاب«آیینه عصمت»،پرسشی کوتاه پیرامون زندگی و هجرت کریمه اهل بیت علیهم السلام 

اثرحاضراز هشت بخش با عناوین ولادت و تبار خانوادگی حضرت معصومه سلام الله علیها،شخصیت علمی و جایگاه معنوی حضرت معصومه سلام الله علیها، دعوت امام رضا به خراسان و پیشنهاد ولایتعهدی تا شهادت، هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها از مدینه به ایران به قصد دیدار امام رضا علیه السلام ، شهر قم در پشینه تاریخ ( مرکز علم و اجهاد)،بارگاه نورانی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، یادادشتها و امامزادگان آرمیده در قم می باشد.

 در مقدمه این اثر می خوانیم: یکی از امام زادگان معتبر و معروف که در شهر مقدس قم آرمیده دخت گرامی امام هفتم حضرت موسی کاظم و خواهر بزرگوار امام رضا علیه السلام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.

این بانوی معظم در اول ذیقعده سال 173 ه.ق درمدینه منوره بیت نورانی امام هفتم حضرت موسی کاظم علیه السلام متولد شد. در دامان پدر و مادر تربیت یافت ، در نوجوانی رنج تبعید و زندان و شهادت را دید و یک سال بعد از دعوت اجباری برادرش امام رضا علیه السلام توسط مامون ؛خود با جمعی از برادران و خواهران و همراهان به قصد دیدار برادر از مدینه به سوی ایران هجرت نمود ، این کاروان علوی در ساوه مورد هجوم دشمن و ماموران عباسی قرار گرفت و 23 نفر از برادران و همراهان او به شهادت رسیدند و به  استناد محقق دانشمند جعفر مرتضی عاملی  حضرت فاطمه معصومه نیز در جریان تهاجم به دست دشمن مسموم گشت،  با انتشار خبر این حادثه دردناک ، بزرگان قم به کمک و استقبال ایشان شتافتند و از آن بانوی معظم برای اجلال نزول در شهر قم، مرکز محدثان و اراتمندان  و شیعیان  و اهل بیت علیه السلام دعوت نمودند و با شرایطی که پیش در آمد آن حضرت این دعوت را پذیرفت و حرکت کاروان از مسیر خراسان به سوی شهر قم تغییر کرد و از دیدار امام رضا علیه السلام باز ماندندو…»

نویسنده دراین کتاب که با نثری ساده پیرامون زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها نوشته شده است به زندگی، شخصیت علمی و جایگاه معنوی حضرت فاطمه معصومه ، القاب ایشان و برخی از احادیث روایت شده درباره ایشان نیز پرداخته است و جلوه هایی از کرامات ایشان را به تصویر کشیده به گونه ای که مخاطب بتواند با مطالعه اثر دیدگاهی جامع تر نسبت به موضوع پیدا کند .

 همچنین نویسنده در این اثر دلایل هجرت هجرت را به تفضیل توضیح می دهد و انگیزه های آن حضرت را از هجرت بر می شمارد و مسیر حرکت  ایشان را به ایران نشان می دهد.

 دربخش دیگری از این اثر با عنوان بهترین سرزمین هنگام نزول بلا می خوانیم:« در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام سوال شد : سالمترین شهرها و بهتریم مکان ها  هنگام نازل شدن فتنه کجاست؟

 سالم ترین جاها در آن روز زمین جبل (قم) است پس سالم ترین مکان در آن روز شهر قم است.»

گفتنی است آیت الله سید ضیاالدین در سال 1325 شمسی در شهر مقدس نجف اشرف، جوار مرقد مطهر حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در بیت فقاهت دیده به جهان گشود و نام او را ضیاء الدین گذاردند. خاندان نجفی عموماً از فقهای نامدار شیعه و از مفاخر رجال مرجعیت و روحانیت عصر خویش بوده و طبق مدارک موجود در صده های متوالی از پرورش یافتگان بزرگانی همچون مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، شیخ انصاری، میرزای نائینی، میرزای شیرازی، آخوند خراسانی، سید ابوالحسن اصفهانی و… بوده اند.

  ایشان تحصیلات ابتدایی و سپس دبیرستانی خود را از سال 1331 هجری شمسی آغاز نمودند و همراه با تحصیلات کلاسیک، به فراگیری قرآن، ادبیات فارسی کهن مانند کلیات حافظ، گلستان سعدی، رسم الخط و رساله احکام و اخلاق پرداخت، این دانش آموز نوجوان از خودش هوش و استعداد سرشار و حافظه ای قوی نشان دادند به طوری که اساتید و اطرافیان از ایشان توقع ادامه ی تحصیلات به صورت آکادمیک و کسب موفقیت دانشگاهی داشتند.

اما علاقه شخصی وی موقعیت روحانی خانوادگی و مهم تر از همه دست تقدیر غیبی عنایات پروردگار، ایشان در مسیر علوم حوزوی و شناسایی معارف دین قرار دارد. جامعیت و ژرف بودن معارف و علوم اسلامی روز به روز بر علاقه ی این نوجوان و کوشش های پیگیر ایشان در راه کسب علم و معرفت، می افزود.

خدمات فرهنگی و اجتماعی

آیت الله شیخ ضیاء الدین نجفی در زمینه خدمات فرهنگی اجتماعی امدادی آثار متعدّدی از خود باقی گذارده که بخشی از آنها بدین شرح است:

الف) تأسیس حوزه در شرق تهران:

این حوزه علمیه با نام مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم اکنون فعّال و مورد عنایات امام خامنه ای و مراجع بزرگوار حوزه علمیه قم می باشد.

جمعی زیادی از طلّاب تمام وقت در این مدرسه تربیت شده اند و تاکنون دهها نفر از آنها در دوره-های مختلف با دست مبارک امام خامنه ای حفظه الله و مراجع بزرگ حوزه علمیه قم مفتخر به عمامه گذاری شده اند. این حوزه علمیه با حفظ شرایط داخلی خود از نظر برنامه های درسی و آزمون و متون درسی تحت پوشش سیاست گذاری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با سرپرستی و تولیّت معظم له اداره می شود.

ب) تأسیس بنیاد حفظ و نشر آثار اهل بیت علیه السلام

این بنیاد فرهنگی با هدف آشنایی بیشتر با تفکر شیعه و آگاهی از آثار به جای مانده از رجال و مفاخر شیعه در سطح بین الملل با همّت بلند معظم له تأسیس شده و تاکنون خدمات ارزشمندی در داخل و خارج کشور انجام داده است و کتاب هایی را منتشر ساخته است.

ج) تأسیس کتابخانه عمومی:

معظم له با علاقه فراوانی که به تربیت و آگاهی نسل جوان دارد به منظور خدمات رسانی بیشتر اقدام به تأسیس کتابخانه عمومی در شرق تهران با ظرفیت 10 هزار جلد کتاب نموده است و هم اکنون در حال بهره بردای می باشد. به پاس این خدمت فرهنگی، لوح تقدیری از طرف مسئولین عالی رتبه نظام برای ایشان ارسال شده است.

د) تأسیس حسینه در تهران:

از آنجا که یکی از اهداف معظم له، ترویج و تشویق مردم به حفظ شعائر مکتب حسینی می باشد و همیشه در مجامع نسبت به این موضوع تذکر می دهند لذا اقدام به تأسیس حسینه با نام مقدس حضرت سید الشهداء علیه السلام نموده تا مرکزی برای تجمع عاشقان حسین بوده باشد.

هـ) تأسیس زائر سرای رضوی در مشهد مقدّس:

به منظور رفاه حال زائرین حرم مطهر حضرت ثامن الائمه علیه السلام و کمک به اسکان موقت برای آنان معظم له اقدام به خرید منزلی با زیر بنای حدود هزار متر مربع در نزدیکی حرم امام هشتم علیه السلام نموده اند و چون این بنا خیریه و غیرانتقائیه است لذا در حد تأمین خدمات و حفظ این مؤسسه از مراجعین کمک مالی دریافت می شود.

و) تأسیس صندوق قرض الحسنه نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:

این صندوق که تاکنون خدمات ارزشمندی در خصوص وام ازدواج، جهیزیه، وام مسکن، وام قرض الحسنه، وام تحصیلی، وام امور پزشکی و… به مراجعین خو ارائه نموده است با داشتن 14 نفر هیئت مدیره و مجوز رسمی همه ساله گزارش کار خود را تنظیم و در اجلاسیه جشن بزرگداشت تأسیس در 27 رجب بعثت پیامبر در اختیار مردم قرار می دهد و…

 کتاب حاضر را انتشارات اهل بیت علیه السلام چاپ کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *