کتاب شناخت امام علی علیه السلام

کتاب شناخت امام علی علیه السلام

خانه / پیشنهاد ویژه / کتاب شناخت امام علی علیه السلام

معرفی و بیان چکیده ای از کتب با موضوعیت شناخت امیرالمومنین علیه السلام

کتاب شناخت امام علی علیه السلام

هیاتمعرفی تعدادی کتاب با موضوعیت شناخت امام علی علیه السلام برای شما همراهان گرامی در ادامه مطلب قرار داده ایم:

برگزیده ای از آثار مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

امام علی علیه السلام از منظر قرآن

نویسنده: حجت الاسلام سیدحسین اسحاقی

نوبت و تاریخ چاپ: چاپ اوّل تیرماه 1379

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

این اثر با هدف تبیین ویژگی های اخلاقی و فضیلت های انسانی و الهی از دیدگاه آیات قرآن مجید به نگارش درآمده است. مجموعه مباحث این اثر در چهار فصل و 62 صفحه به این شرح تدوین شده است:

فصل اوّل. امام علی علیه السلام از منظر قرآن: در این فصل 45 آیه به همراه روایاتی که در تفسیر این آیات وارد شده است بررسی شده است؛

فصل دوّم. آفتاب آمد دلیل آفتاب: در این قسمت قسمتی از روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم که در توصیف فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شده است به همراه سخنانی از خود آن حضرت آمده است؛

فصل سوّم. امام علی علیه السلام از نگاه شاعران: در این بخش تعدادی از اشعار شاعران متعهّد که در مناقب علی علیه السلام سروده اند به چشم می خورد؛

فصل چهارم. نمونه هایی از کرامات حضرت علی علیه السلام : در این قسمت حکایت هایی از عنایات خاصّ حضرت مولی الموحدین علی بن ابی طالب علیه السلام به برخی از شاعران و عالمان آمده است.

کتاب شناخت امام علی علیه السلام
کتاب شناخت امام علی علیه السلام

امام علی علیه السلام در منظر معصومین

نویسنده: حجت الاسلام حبیب اللّه سروش

تاریخ و نوبت چاپ: تیرماه 1379 چاپ اوّل

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

این اثر دفتر دوّم از مجموعه آثاری است که تحت عنوان «آیینه آفتاب» منتشر شده است. در این پژوهش مجموعه ای روایت های اهل بیت علیهم السلام در زمینه فضایل و مناقب علی علیه السلام به همراه اعترافاتی از خلفای راشدین و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان درباره شخصیّت والای آن حضرت عرضه شده است. مباحث این دفتر در سه بخش و پنجاه صفحه تنظیم و تدوین شده است.

عناوین بخش های آن عبارتند از:

1. علی علیه السلام از دیدگاه انبیای الهی و معصومین علیه السلام . در این بخش دیدگاه انبیای الهی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین علیهم السلام درباره امام علی علیه السلام به چشم می خورد؛

2. علی علیه السلام از دیدگاه شخصیّت ها (علمای شیعه، خلفا، علمای اهل سنت، دانشمندان غیرمسلمان)؛

3. علی علیه السلام در آیینه ادبیات و کتاب الغدیر.

داستان های الغدیر

نویسنده: سیّدرضا باقریان موحّد

تاریخ چاپ: مرداد 1379

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

در این اثر که سومین دفتر از «آیینه آفتاب» است داستان هایی از زندگی حضرت علی علیه السلام به نگارش درآمده است که هریک به بُعد خاصّی از شخصیّت و عظمت روحی و فضایل اخلاقی بی نظیر آن حضرت دلالت دارند. این دفتر در دو بخش و ده فصل تنظیم شده است.

بخش اوّل: علاّمه امینی پاسدار حریم ولایت. در این قسمت در ضمن سه فصل، مطالب ارزنده و مختصری درباره زندگی علامه امینی و اثر گران قدرش، الغدیر، به چشم می خورد؛

بخش دوّم. امام علی علیه السلام در آیینه الغدیر. در این بخش طی هفت فصل مباحثی در مورد قضاوت ها و فضایل و زندگی علی علیه السلام به همراه داستان هایی از شاعران اهل بیت علیهم السلام و دوستان و دشمنان علی علیه السلام عرضه شده است.

آیین بصیرت

نویسنده: حجت الاسلام مجید دستیاری

تاریخ چاپ: اسفند 1379.

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

در این اثر نویسنده تلاش می کند تا عملکرد عوام و خواصّ را در دوران امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، از زمان رحلت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم تا شهادت حضرت علی علیه السلام ، بررسی کند. مجموعه مطالب در ضمن سه بخش به این شرح به نگارش درآمده است :

بخش اوّل: کلیّات (تعریف عوام و خواص و ویژگی های هریک، مسئولیت های عوام و خواصّ، حدیث غدیر و خلافت و ولایت در نهج البلاغه و…)

بخش دوّم: عملکرد عوام و خواصّ در برابری امام علی علیه السلام (فصل اوّل: عوام و خواص در سقیفه بنی ساعده؛ فصل دوّم: نقش خواصّ از سقیفه تا خلافت علی علیه السلام ؛ فصل سوّم: عملکرد خواصّ در دوران خلافت علی علیه السلام )

بخش سوّم: همراه با برنامه سازان (وظیفه ما در شرایط فتنه؛ فتنه چیست؟؛ علل پیدایش فتنه؛ فتنه در انقلاب اسلامی ایران و…

مجموعه این مباحث در 79 صفحه عرضه شده است.

سیمای معرفت

نویسنده: محمّد شیخ فروتن

تاریخ و نوبت چاپ: بهمن ماه 79، چاپ اوّل

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

نویسنده مجموعه حاضر با هدف کمک به الگویابی مناسب نسل نو مطالبی را در ضمن شش فصل با توجّه به ابعاد مختلف زندگانی علی بن ابی طالب علیه السلام به این شرح نگاشته است:

1. از ولادت تا امامت؛ 2. شخصیت امام علی علیه السلام ؛ 3. امام علی علیه السلام و پاسداری از مبانی دینی؛ 4. یاران و اصحاب امام علی علیه السلام ؛ 5. علی علیه السلام در آیینه ادب؛ 6. همراه با برنامه سازان.

مجموعه این مطالب در ضمن 74 صفحه عرضه شده است.

کتاب شناخت امام علی علیه السلام
کتاب شناخت امام علی علیه السلام

نگین قرآن

مؤلف: محمدعلی محمّدی، محمدرضا رضوانی پور و محمدیان

تاریخ چاپ: اسفندماه 1379

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

در این مجموعه ویژگی های رفتاری علی علیه السلام از دیدگاه قرآن، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم و خلفای سه گانه بیان می شود. تلاش نویسندگان آن است تا فضایل و کمالات اخلاقی و سیره آن حضرت از جهات مختلف تبیین شود تا از این طریق زمینه آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان با شخصیت والای امام علی بن ابی طالب علیه السلام فراهم گردد.

مطالب این اثر در ضمن چهار بخش و 99 صفحه به این شرح تنظیم شده است:

بخش اوّل: علی علیه السلام در قرآن؛

بخش دوّم: علی علیه السلام در سخن پیامبراسلام صلی الله علیه و آله وسلم ؛

بخش سوّم: علی علیه السلام از نگاه دیگران؛

بخش چهارم: علی علیه السلام و خلفا.

غدیر: تجلیلگاه ولایت

نویسنده: سیدحسین اسحاقی، مهدی فانی

تاریخ و نوبت چاپ: اسفندماه 1377، چاپ اوّل

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

بدون تردید حادثه غدیرخم از بزرگ ترین وقایع تاریخ اسلام است که تبیین ابعاد مختلف آن در ایجاد پیوند قلبی و وحدت حقیقی مسلمانان بسیار مفید خواهد بود. در اثر حاضر نیز تلاش شده است از طریق مجموعه روایات معصومین علیه السلام و سخنان اندیشمندان اسلامی ویژگی های غدیر و آثار و برکات آن بررسی شود. عناوین بخش های مختلف این اثر عبارت است از:

غدیر از دیدگاه معصومین علیه السلام ؛ غدیر در کلام امام و رهبری؛ عید غدیر؛ بررسی نظریه انتخاب و انتصاب در مسئله غدیر؛ نقش رهبری در جامعه اسلامی؛ شورا در امامت و خلافت؛ آیا رأی اکثریّت حجّت است؛ بررسی حادثه سقیفه؛ و خطبه غدیر.

علی از نگاه فاطمه علیه السلام

نویسنده: محمدهادی فلاح

تاریخ چاپ: شهریورماه 1380

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

همان گونه که از عنوان اثر حاضر برمی آید نویسنده این مجموعه می کوشد تا معارف علوی و فضایل بی نظیر مولی الموحدین علی بن ابی طالب علیه السلام را با استفاده از سخنان حضرت فاطمه علیه السلام بررسی کند. مباحث این اثر در طی پنج بخش و هفتاد صفحه به این شرح نگاشته شده است:

بخش اوّل: علی علیه السلام در قاموس محبّت؛ بخش دوّم: علی و ارزش های والا؛ بخش سوّم: علی و رهبری؛ بخش چهارم: علی علیه السلام در برابر نفاق و سطحی نگری؛ بخش پنجم: مبارزه فاطمه علیه السلام برای دفاع از حقوق و ارزش های علی علیه السلام .

تساهل و تسامح از دیدگاه امام علی علیه السلام

مؤلف: دکتر محمدرضا آقاجانی

تاریخ چاپ: مهرماه 1380

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

همان گونه که در مقدمه اثر حاضر آمده است در نگارش این اثر این اهداف دنبال شده است:

1. تعیین معنا و مفهوم تساهل و تسامح؛ 2. بررسی مبانی فکری و تاریخی تساهل در غرب؛ 3. بررسی میزان انطباق تساهل و تسامح به معنای امروزی با بینش و روش امام علی علیه السلام .

این نوشتار در 152 صفحه و چهار بخش به این شرح نگاشته شده است:

بخش اوّل: معنای لغوی و اصطلاحی تساهل و تسامح؛

بخش دوّم: بررسی تاریخ و مبانی تساهل و تسامح از دیدگاه علی علیه السلام و غرب؛

بخش سوّم: بررسی تاریخ تساهل و تسامح در سیره امام علی علیه السلام ؛

بخش چهارم: صدا و سیما و تساهل و تسامح (نقش رسانه و عملکرد آن در موضوع تساهل و تسامح و توصیه به برنامه ریزان).

علی علیه السلام از غدیر تا شهادت

نویسنده: حجت الاسلام مهدی رضایی

تاریخ و نوبت چاپ: بهمن ماه 1380، نوبت اوّل

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

در این اثر تلاش می شود تا مجموعه وقایع زندگی حضرت علی علیه السلام از زمان حادثه غدیر خم تا لحظه شهادت به تصویر کشیده شود تا زمینه آشنایی هرچه بیشتر با فضایل و سیره و کمالات اخلاقی و الهی امیرالمؤمنین علی علیه السلام برای همه گروه ها به ویژه جوانان فراهم گردد. مجموعه مطالب مورد نظر نویسنده در 248 صفحه و در قالب نه بخش به این شرح نگاشته شده است:

بخش اوّل غدیر در آینه تاریخ؛ بخش دوّم: فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام ؛ بخش سوّم: نمونه هایی از سیره امیرالمؤمنین علی علیه السلام ؛ بخش چهارم: نگاهی به زندگانی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در دوران حکومت 25 ساله خلفا؛ بخش پنجم: چگونگی انتخاب امیرالمؤمنین علی علیه السلام برای رهبری جامعه؛ بخش ششم: جنگ های سه گانه جمل، صفین، نهروان؛ بخش هفتم: قضاوت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ؛ بخش هشتم: امیرالمؤمنین علی علیه السلام از زبان یاران؛ بخش نهم: گزارشی از واپسین روزهای حیات امیرالمؤمنین علی علیه السلام .

گلستان غدیر

مؤلّف: حجت الاسلام محمدباقر انصاری، میرصادق سیدنژاد

تاریخ چاپ: اسفندماه 1379

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

غدیر گلستان پرطراوتی است که گشت و گذار در آن برکات و ثمرات بسیاری در پی دارد که پیوند با ولایت و عشق به امامت از جمله آنهاست. نوشتار حاضر به مناسبت فرا رسیدن عید بزرگ غدیر خم تهیّه شده و مطالبی بدین شرح دربر دارد:

1 ـ با غدیر آشنا شویم؛ 2 ـ مراسم غدیر؛ 3 ـ خطابه غدیر؛ 4 ـ جشن و عیدغدیر؛ 5 ـ فرهنگ غدیر؛ 6 ـ شعر غدیر؛ 7 ـ یادگارهای غدیر؛ 8 ـ غدیر در دعاها؛ 9 ـ غدیر در کلام اهل بیت علیهم السلام ؛ 10 ـ دفاع از غدیر؛ 11 ـ غدیر در آینه کتاب.

این مباحث در 82 صفحه تنظیم و تقدیم علاقمندان فرهنگ امامت و ولایت شده است.

سلوک علوی

نویسنده: حجت الاسلام سیدحسین اسحاقی

تاریخ و نوبت چاپ: سال 1381، نوبت اوّل

ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات نشر تبلیغات اسلامی)

در این مجموعه به دنبال بررسی دیدگاه های حضرت علی علیه السلام درباره تربیت و مسائل مهمّ و ضروری مربوط به آن، اساسی ترین روش های تربیت به همراه مطالبی در زمینه تبیین مسئولیت های متولّیان تربیت اسلامی در جامعه بررسی شده است.

اثر پیش گفته در 123 صفحه و سه بخش به شرح زیر تنظیم و تدوین شده است:

بخش اوّل: تربیت و مسائل اساسی آن از دیدگاه علی علیه السلام ؛

بخش دوّم: مهم ترین روش های تربیت از منظر امام علی علیه السلام ؛

بخش سوّم: وظایف و مسئولیت های متولّیان امر تربیت.

فقر و فقرستیزی در دیدگاه امام علی علیه السلام

نویسنده: گروه نویسندگان

تاریخ چاپ: مهرماه 1377

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

در این مجموعه با هدف دستیابی به راه های مبارزه با فقر، شش مقاله عرضه شده است. مقاله ها با توجّه به روایاتی که از علی بن ابی طالب علیه السلام درباره فقر و فقرستیزی وارد شده است به نگارش درآمده اند. عناوین مقالات عبارت است از:

1. فقر و آثار زیان بار آن بر انسان؛ 2. راه بردهای اقتصادی فقرستیزی؛ 3. وظایف توانگران در برابر نیازمندان؛ 4. فقرزدایی در شیوه رفتاری امیرمؤمنان؛ 5. ر ابطه فقر و زهد؛ 6. آسیب شناسی فقر. مجموعه این مباحث در 87 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

کتاب شناخت امام علی علیه السلام
کتاب شناخت امام علی علیه السلام

غدیر از دیدگاه اهل سنت

نویسنده: حجت الاسلام محمدرضا جباران

تاریخ و نوبت چاپ: دی ماه 1377، نوبت اوّل

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

این مجموعه با هدف تبیین صحیح مسئله غدیر، با توجّه به منابع اهل سنت تدوین شده است. نویسنده تلاش می کند تا با طرح مناسب این موضوع در حدّ توان به استحکام پیوند برادری بین مسلمانان کمک نماید. مباحث این اثر در 103 صفحه و پنج فصل تدوین شده است. عناوین فصل ها عبارتند از:

1 ـ داستان غدیر (غدیرخم، گزارشی از حجة الوداع، مفاد حدیث غدیر و…)؛

2 ـ خلافت و وصایت (خلیفه برحقّ، دلایل خلافت علی علیه السلام و…)؛

3 ـ معیارها (محبّت، علی و حقّ، اطاعت از علی علیه السلام ، میزان ایمان، نشانه ایمان و…)؛

4 ـ یک آسمان فضیلت (تربیت علی علیه السلام ، سابقه در اسلام، علم و آگاهی، فداکاری و دفاع از اسلام و قرابت و زهد و…)؛

5 ـ آداب و سنن غدیری (آداب و اعمال عید غدیر، عقد اخوت در روز غدیر، آثار عقد اخوّت، دعاهای غدیر و…).

گرداب هلاکت

نویسنده: علی آقاجانی

تاریخ چاپ: مردادماه 1380

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

مجموعه حاضر پژوهشی است درباره فتنه و فتنه گران در جامعه اسلامی که با کاوش در سیره امام علی علیه السلام ، ویژگی ها در زمینه های پیدایش فتنه و شیوه برخورد علی بن ابی طالب علیه السلام با آن بررسی شده است.

مجموعه مباحث این دفتر در ضمن 135 صفحه و سه بخش تحت عناوین زیر تنظیم و منتشر شده است .

بخش اوّل: فتنه و مسایل آن؛ بخش دوّم: فتنه از منظر امام علی علیه السلام ؛ بخش سوّم: انقلاب اسلامی و رویارویی با فتنه ها.

سرای گذر

نویسنده: عزیزه فروردین، سلیمان طایی

تاریخ و نوبت چاپ: مردادماه 1380، نوبت اوّل

ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیم

در سخنان و رهنمودهای علی بن ابی طالب علیه السلام ، درباره اوصاف دنیا و راه های درست برخورد با آن مطالب بسیار مهمّی به چشم می خورد. در اثر حاضر نویسنده می کوشد تا راه های درست زندگی را با توجّه به ماهیّت دنیا در منظر علی علیه السلام بررسی کند. نویسنده ابتدا در فصل اوّل به معنی و ماهیت دنیا اشاره می کند، آن گاه در فصل دوّم ستایش های مربوط به آن، و در فصل سوّم نکوهش های وارد شده در مورد دنیا را بررسی می کند. در فصل های بعدی مسائلی چون دنیاگرایی، راه های مقابله با دنیازدگی، رابطه دنیا و آخرت، چگونگی برخورد انسان با دنیا، دنیا و پیشوایان، هدف نهایی زندگی، دنیا در کلام امام خمینی و مقام معظّم رهبری و… تبیین می شود. مجموعه این مطالب در قالب ده فصل و 217 صفحه تدوین شده است.

منبع:حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *