کدام ذکر برای درمان بيماری ها مفید است؟

خانه / مطالب و رویدادها / کدام ذکر برای درمان بيماری ها مفید است؟

مردى خدمت امام صادق(عليه السّلام) رسيد و با او سخن گفت. اما هيچ يک از سخنان امام را نشنيد و گفت: گوشم سنگين است. امام به او فرمود: چرا تسبيح حضرت فاطمه را نمى‏ خوانى؟

اگرچه خداوند درمان بسياري از بيماري ها را در طبيعت قرار داده, اما ياد او مي تواند دارويي مجزا و موثر به حساب آيد.همچنين دعا و ذکر به عنوان داروي مکمل نيز مي تواند درمان طبيعي را سرعت بخشد. تجربه نشان داده که مداومت بر تسبيح حضرت فاطمه(عليهاالسلام) در بهبود بيماريها نيز بسيار کارساز است.
ياد خداوند, گذشته از آنکه نياز معنوي انسان را سيراب مي کند و آبادي سراي آخرت را در پي دارد, تاثيرات فراواني هم در همين زندگي مادي ما مي گذارد. بسياري از مشکلات دنيوي ما با اتکا به ياد پروردگار و بهره گيري از ذکر خداوند حل شدني است.
تاثير شگرفي که ياد خدا در مملکت دل مي گذارد, جسم را نيز بي بهره نمي نهد و مشکلات و سختي ها را نيز سامان مي بخشد.
اما در ميان اذکاري که ما را به ياد خدا مي اندازند, برخي کاربردي تر و تاثيرگذارتراند و برخي از آنها نسبت به ديگر اذکار از کارايي بيشتري برخوردارند. يکي از اين از اذکار پر خير و برکت, ذکري است که پيامبر خدا به حضرت فاطمه عليهاالسلام آموخت و از آن پس به نام او ثبت گرديد. پيامبر خدا(صلّي الله عليه و آله) در مورد تاثيرات فراوان اين ذکر مي فرمايد:
تسبيحات فاطمه تعقيباتي است که گوينده آن از فايده آن بي نصيب نمي ماند (و بسيار پر فايده است).(1)
اين تسبيح تشکيل شده است از 34 مرتبه الله اکبر, 33 مرتبه الحمدلله و 33 مرتبه سبحان الله که تاثيرات فراواني براي آن گفته شده است. اکنون به برخي از آنها که در بازتابي از سخنان اهل بيت است, اشاره مي کنيم:

حلاّل مشکلات
پيامبر خدا وقتي شنيد که فاطمه(عليهاالسلام) مشکلات فراواني دارد و کار سخت منزلش سبب آزار او گشته, اين تسبيح آسماني را به او ياد داد تا شبها پيش از خواب در بستر خود بخواند. به قول امام صادق(عليه السلام) اگر چيزى بالاتر از آن وجود داشت، رسول خدا همان را به دخترش فاطمه ياد مى داد.(2) بنابراين بهترين ذکري که مي تواند حلال مشکلات باشد و آرامش را بر زندگي انسان حاکم کند, همين ذکر 100 قسمتي و کوتاه است.

خوشبختي
خوشبختي مفهومي است گسترده که هم اشاره به بخت آسماني انسان دارد و هم مي تواند اشاره به خوشبختي دنيوي او داشته باشد. امام صادق(عليه ‌السلام) به يکي از ياران خود فرمود:
«ما (اهل بيت) كودكانمان را همانگونه به خواندن تسبيح فاطمه(عليهاالسّلام) سفارش مي کنيم که به نماز فرمان مي دهيم. پس تو نيز بر آن مواظبت کن. زيرا هر كس به خواندن اين تسبيح, مداومت كند بدبخت نخواهد بود.»(3)
امام صادق عليه السلام مي فرمايد:
هر كس(بلافاصله) پس از هر نماز واجب، پيش از آنكه آسوده بنشيند, تسبيح فاطمه(عليهاالسلام) را بگويد، خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند.
فشار شديد مسايل مالي, بدهکاري, مصيبت هاي پي در پي و سختي هايي که انسان را اسير خود مي کند, نمونه اي از بدبختي دنيايي است که ياد خدا به روش تسبيحات حضرت زهرا(عليهاالسلام) مي تواند مشکل گشاي آن باشد.
درمان بيماری ها
اگرچه خداوند درمان بسياري از بيماري ها را در طبيعت قرار داده, اما ياد او مي تواند دارويي مجزا و موثر به حساب آيد. همچنين دعا و ذکر به عنوان داروي مکمل نيز مي تواند درمان طبيعي را سرعت بخشد. تجربه نشان داده که مداومت بر تسبيح حضرت فاطمه(عليهاالسلام) در بهبود بيماريها نيز بسيار کارساز است. مردى خدمت امام صادق(عليه السّلام) رسيد و با او سخن گفت. اما هيچ يک از سخنان امام را نشنيد و گفت: گوشم سنگين است. امام به او فرمود: چرا تسبيح حضرت فاطمه را نمى‏خوانى؟ گفت: تسبيح فاطمه چيست؟ امام نيز به او ياد داد. او مي گويد: من به اين ذكر ادامه دادم تا گوشم باز شد.(4)
ايمني از شرور
امام صادق(عليه السلام) نقل مي کند که دو برادر به خدمت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) شرفياب شدند و به ايشان گفتند: مى خواهيم براى تجارت به شام برويم. به ما بياموز که براي حفظ خود چه بخوانيم. پيامبر به آنان فرمود: هر گاه در بستر قرار گرفتيد، ابتدا تسبيح فاطمه و سپس آية الكرسى را بخوانيد كه حتما تا بامداد از هر چيز در امان خواهيد ماند.
آنها در مسير چنين کردند و غارتگران نتوانستند به آنها آسيبي برسانند. اين قضيه به گونه اي رخ داد که دزدان نيز از درماندگي خود شگفت زده شدند و جريان را از آنها پرس و جو کردند.(5)
طرد شيطان و رضايت پروردگار
شيطان از ابتداي آفرينش انسان, کينه او را در دل خود پرورانده و هر روز با آن زندگي مي کند. او هميشه و در همه حال در کمين انسان نشسته و منتظر يک لحظه غفلت است تا به او حمله ور شود و از او امتياز بگيرد. اما گاهي هم با ديوار مستحکمي رو به رو مي شود که ديگر توان نفوذ به آن را ندارد. برخي از اعمال ما و برخي از اذکار ويژه سدّ دفاعي خوبي در برابر شيطان است. امام باقر(عليه السلام) مي فرمايد:
تسبيح فاطمه شيطان را طرد مي کند و خداوند را راضى مى نمايد.(6)
امام باقر(عليه السلام) مي فرمايد: هر کس تسبيح حضرت فاطمه(عليهاالسلام) را بگويد و سپس از خدا طلب آمرزش کند و استغفار نمايد, آمرزيده خواهد شد.
نورانيت شب و ختم به خير شدن روز
امام باقر(عليه السلام) مي فرمايد: وقتى به رختخواب مى رويد، فرشته اي بزرگوار و شيطاني ناپاک و سركش شتابان به سويتان مي آيند. فرشته مى گويد: روز خويش را با عمل خير ختم كن و شب خود را با عمل خوب آغاز نما. اما شيطان مى گويد: روز خود را با گناه ختم كن و شب خود را با گناه آغاز نما.
اگر انسان, از فرشته پيروي كند و روز خود را با ياد خدا به پايان برد, فرشته، شيطان را از او دور مى راند. بدين ترتيب که هنگام وارد شدن به بستر, تسبيح فاطمه بگويد که در اين صورت آن فرشته تا هنگام بيدار شدن از خواب از او حفاظت مي کند.
هنگامي هم که بيدار شد، همان شيطان و همان فرشته شتابان به سوي او مي آيند و همان سخنان را تکرار مي کنند. اگر بنده در اول صبح خدا را ياد کند, فرشته، شيطان را از او دور مى راند و خداوند در برابر اين عمل، عبادت يک شب را براى او مى‏نويسد.(7)
ياد خدا مقدمات سفر پر خير و برکت آخرت را فراهم مي آورد و آخرتي آباد را براي انسان رقم مي زند. در اين ميان تداوم ياد خدا آن هم به وسيله ذکرهايي که بيشتر سفارش شده اند, اين مسير را هموارتر و آسان تر مي نمايد. امام صادق عليه السلام مي فرمايد:
هر كس(بلافاصله) پس از هر نماز واجب، پيش از آنكه آسوده بنشيند, تسبيح فاطمه(عليهاالسلام) را بگويد، خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند.(8)

ثواب فراوان و پيشتاز
عده اي از فقراء و مستمندان خدمت رسول خدا رسيدند و عرض كردند: اى رسول خدا، توانگران همانند ما نماز مي خوانند و روزه مي گيرند. در حالي که آنان اموالي دارند که مي توانند در راه خدا انفاق کنند و بنده آزاد كنند و صدقه دهند. (در نتيجه ما بواسطه ندارى از ثواب اين اعمال بى بهره هستيم). پيامبر به آنان آموخت که پس از هر نمازي تسبيح حضرت فاطمه(عليهاالسلام) بگويند و پس از آن ده بار لا اله الا الله بخوانند. سپس به آنان فرمود: بدين ترتيب شما از آنان پيشي خواهيد گرفت و آنان ديگر از شما پيش نخواهند افتاد.(9)
امام باقر(عليه السلام) نيز مي فرمايد: درست است که اين تسبيح به زبان و از نظر تعداد صد تا است اما در ميزان الهي هزار عدد به حساب مي آيد.(10)

آمرزش گناهان
امام باقر(عليه السلام) مي فرمايد: هر کس تسبيح حضرت فاطمه(عليهاالسلام) را بگويد و سپس از خدا طلب آمرزش کند و استغفار نمايد, آمرزيده خواهد شد.(11)

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *