کربلا؛ درس آزادگی و مقاومت پایان ناپذیر

خانه / مطالب و رویدادها / کربلا؛ درس آزادگی و مقاومت پایان ناپذیر

حادثه کربلا و قیام و قیامت حضرت امام حسین (ع)آ؛ نقشه کامل و جامع و مانع راه آزادگی و مقاومت در برابر استبداد و درس مقاومت آفرینی آن هم پایان ناپذیر است. درسی که همه انسان ها و جوامع به ان نیاز دارند.

البته درک و تبیین این ارزشها بصیرت می خواهد و بصیرت عزاداری هم همان ترجمان “هیهات منا الذله” است.

کربلا فقط یک برهه تاریخی یک یا ده روزه یا 40 روزه نیست ، بلکه بزرگترین و طولانی ترین و ابدی ترین حادثه ای است که روز بروز بر اهمیت و ارزش ان افزوده می شود.

Exis-عکس های ویژه ماه محرم-84328

درس های نهضت حضرت امام حسین (علیه السلام)  تاریخ و جغرافیایی به وسعت همه خلقت و بشریت و جهان دارد و هرگز نمی توان ان را محدود کرد.

امروز هم مقاومت مردمی در برابر تمامیت استکبار جهانی و عوامل آشکار و پنهان ان در منطقه از جمله در عراق و سوریه و دیگر کشورها مانند یمن و از همه مهمتر در فلسطین و غزه مظلوم و لبنان  فقط برگه هایی از نسخه آزادی بخش نهضت حسینی (علیه السلام) است.

این موارد ترجمان گوشه هایی از (ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه) است و هیچ راه دیگری غیر از چراغ هدایت و کشتی نجات نیست.

شقی ترین ها ، بدبخت ترین و گمراه ترین ها در جهان امروز کسانی هستند که تلاش می کنند آرمان های نهضت حسینی در کربلا را منحرف کنند یا ان را نوعی خشونت طلب ارزیابی می کنند که این عده همواره مشمول لعنت خدا خواهند ماند.

حذف الگوی مقاومت در هر عرصه ای به معنای فرورفتن در بطن الگوهای شیطانی است که سبب خسران دنیا و آخرت می شود.

خوشبختانه ملت با بصیرت ایران اسلامی این درس را به خوبی یاد گرفته اند و دیروز دفاع مقدس ، انقلاب اسلامی را تثبیت کرد و امروز هم مقاومت مقدس ادامه دارد و باید در عرصه های  فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی  و نظامی استمرار داشته باشد و پایدار بماند تا عزت مومنان تضیمن و صیانت شود.

در سایه پیروی از نهضت عاشوراست که ارزش های دفاع مقدس ادامه دارد چون یک اتفاق عادی نبود بلکه درسی از نهضت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و یاران باوفایش بوده است و مانند این نهضت ، پایدار خواهد ماند.

تاریخ جهان مملو از حوادث مختلف و متنوع است و کشور ما نیز مستثنی نیست و اتفاقات و حوادث مختلفی در طول تاریخ در ایران ثبت شده است اما تفاوت هویتی دارند.

دفاع مقدس قطعا و بدون تردید بعد از اصل انقلاب اسلامی ویژگی هایی متناسب با این مدل دارد.

این نهضت دفاع مقدس ؛ انقلاب اسلامی را در مسیرهای اصلی خودش قرار داد و باید تمامیت نظام  جمهوری اسلامی ایران ( فرهنگ ، سیاست ، اقتصادی و هویت اجتماعی و نظامی ) هم واجد این ویژگی ها شود.

انقلاب اسلامی سال 1357 به پیروزی رسید و همچنان هم زنده است و در دوره دفاع مقدس هم تثبیت شد و امروز هم مقاومت همچنان ادامه دارد.

امروز هم ایران تقریبا در مقابل جهان غرب با مظلومیت ایستاده است ومردم ایران با ایدئولوژی خاص خودشان یعنی نهضت تشیع را با ملیت خودشان یعنی ایرانی بودن در هم آمیختند و در برابر تمام جهان ایستاده اند و به این ایستادگی افتخار می کنند.

این نظام و مقاومت همچنان بسترهای خلاقیت ها و ایثار ها و فداکاری ها و مقاومت را دارد.

در ادامه به برخی از مواردی که می توان از  کربلا یاد گرفت ، اشاره می شود :

1- مقاومت در برابر زیاده خواهی های دیگران

    جمهوری اسلامی ایران این روزها مذکرات هسته ای را ادامه می دهد و همه و بیگانگان و دشمنان از همه دقیق تر و مطمئن تر می دانند که پرونده هسته ای ایران برای غربیها و دشمنان نظام ،موضوع فنی و حقوقی نیست بلکه پدیده ای سیاسی و تبلیغاتی و جنجالی است.

آنها می دانند که ایران قصد انحراف از برنامه های صلح آمیز هسته ای خود را ندارد و فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت داشتن استفاده از سلاح هسته ای یک تضمین عینی است.

این کشورها نگران پیشرفت ایران در مسیر رسیدن به مرزهای دانش هستند و نمی خواهند پیشرفت و عزت ایران و ایرانیان را ببینند تا ایران الگوی مقاومت آزادمردان و مظلومان جهان نباشد. انها از مقاومت ایران می ترسند و می خواهند آن را بشکنند.

اما این مقاومت ، درس ما از نهضت حضرت امام حسین (علیه السلام) است و عزت ما در سایه همین مقاومت است و هر اندازه فاصله گرفتن از این معیار به معنی نزدیک شدن به ذلت و سلطه هاست.

ya_7ussain

اما جمهوری اسلامی ایران نه می خواهد چیزی اضافه بر حقوق مصرح بر “ان پی تی” به آن داده شود و نه زیر بار زور می رود ، ملت ایران چیزی کمتر از “ان پی تی” نمی پذیرد.

2) درس نهضت کربلا در عرصه اقتصادی همان اقتصاد مقاومتی است و بدون ان نمی توان در برابر دشمنان و بدخواهان ایستادگی کرد. ایران اسلامی امروزه به الگوی اقتصادی ایرانی – اسلامی نیاز دارد.

3-  سیاست مقاومت ساز

    استقرار مردم سالاری دینی همان سیاست مقاومتی در ایران است و باید فراتر از دموکراسی ترویج شود. کسانی که به دنبال آزادی هستند فقط کافی است رفتار حضرت امام حسین (علیه السلام) را در شب عاشورا و در خاموش کردن روشنایی ها ؛ به روشنی ببینند نه در مدل های تروریست پرور غربی ها در خاورمیانه و اسرائیل سازی های دروغین.

ان حضرت علاوه بر آزادی انتخاب همراهان ، به آزادی روحی آنها نیز توجه کردند و کسانی که ماندند هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ ظاهری به طور کامل آمادگی همراهی داشتند و با این اخلاص کامل و آزادی انتخاب کامل ، از امام زمان خویش دفاع کردند و به شهادت رسیدند و آرزو می کردند ای کاش هزاران بار فرصت این انتخاب را می یافتند و در راه امام خویش جان فشانی می کردند.

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *