کسی حق را تکذیب می‌کند که آگاهی علمی ندارد | حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

خانه / پیشنهاد ویژه / کسی حق را تکذیب می‌کند که آگاهی علمی ندارد | حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه کسی حق را تکذیب می‌کند که آگاهی علمی ندارد، گفت: یکی از آداب اهل علم این است که بر هر چیزی آگاهی نداشته باشند می گویند نمی دانم، نمی دانم گفتن یک ویژگی برجسته برای اهل ایمان است.

کسی حق را تکذیب می‌کند که آگاهی علمی ندارد | حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

هیاتحجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در برنامه زنده تلویزیونی تکیه که به‌صورت مستقیم از کربلا پخش داشت گفت: از امیر مومنان امام علی علیه السلام روایت شده است که اصل ایمان از علم است.

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید وقتی کسانی که به آنها علم داده شده است آیات قرآن بر آنها خوانده می شود احساس خوبی پیدا کرده بر سجده می افتند و گریه می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه گریه معنوی ناشی از یک آرامش معنوی است که خود سبب افزایش آرامش انسان می شود، عنوان کرد: کسی که به آیات الهی علم نداشته باشد نمی تواند گریه کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از صفات اخلاقی ناشی از جهل است، اظهار کرد: صبر صفت برجسته ایمان دینی و اخلاقی است، حضرت خضر علیه السلام به حضرت موسی علیه السلام فرمود تو نمی توانی با من صبر کنی زیرا بر آنچه من انجام می دهم احاطه علمی نداری.

وی ادامه داد: گاهی هم علم دارید اما نیمی از آن را دارید همین نیمی از علم شما را آزار و اذیت می کند. در روایت است که بدترین درد نادانی و جهل است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه کسی حق را تکذیب می‌کند که آگاهی علمی ندارد، ابراز کرد: یکی از آداب اهل علم این است که بر هر چیزی آگاهی نداشته باشند می گویند نمی دانم، نمی دانم گفتن یک ویژگی برجسته برای اهل ایمان است، در همه رشته ها اینکه بدانید نمی دانید یک قدم به سوی علم برداشتن است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: کسانی که نمی خواهند ندانستن خود را ببینند به دین که میرسند آن را تکذیب می‌کنند، مقدار کمی از علم برای آنها غرور کاذب می‌آورد که اصل حقیقت را نپذیرند.

کسی حق را تکذیب می‌کند که آگاهی علمی ندارد | حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

وی گفت: برخی افراد وقتی با دانش پیچیده برخورد می‌کنند ممکن است آن را نپذیرند و این نشان می‌دهد که در وجود آنها جهالت وجود دارد. امروز مسئله غرب گرایی در مرحله اول بر اثر جهل است، رسانه ملی، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه باید فرهنگ جامعه را به جایی برسانند که دینداری همچون باسوادی تلقی شود چرا که دین از مقوله علم است. برخورد اخلاقی این است که هر کسی دیندار نبود بگوییم نمی‌داند و نگوییم که انسان بدی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ما باید ابتدا اخلاق خود را درباره دین درست کنیم که دین دار بشویم، عنوان کرد: امروز اگر کسی ماسک نزند کسی نمی‌گوید که کار ارزشی انجام داده است و تحلیل ارزشی درباره آن نمی شود بلکه تلاش می کنند که از نظر علمی آن را توجیه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی از نظر اخلاقی روحیه ای دارند که دوست ندارند علم پیدا کنند، اظهار کرد: ما باید اخلاق مبتنی بر محور علم و ایمان مبتنی بر علم را توسعه بدهیم. دعوای ما با کسانی که با دین عناد می ورزند این است که آنها در واقع به علم بی احترامی می کنند، احترام به علم و اگاهی برای خداوند بسیار مهم است.

وی افزود: در قیامت خداوند میلیاردها سال زمان صرف می کند که انسان بفهمد چرا بهشت یا جهنم می‌رود، علم تا این حد برای خداوند اهمیت دارد که شخص باید بداند که چرا جهنم یا بهشت می رود.
منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *