کسی که بوی بهشت بر او حرام است

خانه / مطالب و رویدادها / کسی که بوی بهشت بر او حرام است

اعمال بسیاری هستند که آدمی و اعضاء و جوارح او را برابر آتش عذاب الهی مصون می دارند اما به شرط آنکه انسان عامل به آنها باشد.

بنابر آموزه های اسلام، کار عبادت محسوب شده و کارگران و آنها که برای کسب روزی حلال فعالیت می کنند همچون مجاهدان در مسیر خدا هستند. چنانکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند: «عبادت و بندگی هفتاد جزء دارد برترین جزء آن (درآمد از راه کار و کسبی) حلال است.»

و نیز فرموده اند: «هر کس از زحمت و تلاش خویش روزی خود را به دست آورد، در روز قیامت در صف پیامبران قرار گرفته و به ثواب آنان نائل خواهد شد.»

هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) از جنگ تبوک بازگشت، سعد انصاری به استقبال آن حضرت (صلی الله علیه و آله ) شتافت، پیامبر (صلی الله علیه و آله ) با او مصافحه کرد و چون زبری و خشنی دست های او را احساس کرد از کارگر انصاری پرسید: «چرا دست هایت اینچنین کوفته و خشن است؟» سعد گفت: ای رسول خدا! با بیل و طناب کار می کنم و هزینه زندگی خانواده ام را تامین می کنم. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) دست او را بوسید و فرمود: «این دستی است که آتش جهنم به آن نخواهد رسید.»

همان حضرت (صلی الله علیه و آله ) فرموده اند: «پاکیزه ترین درآمد کار با دست است»

امام رضا (علیه السلام ) نیز می فرمایند: «کسی که به اندازه آسایش خانواده اش دنبال کار و فضل الهی می رود، پاداش او از رزمندگان در راه خدا بیشتر است.»

البته آموزه های اسلام در کنار توصیه و تاکید بر کار و تلاش، نپرداختن تمام حقوق کارگر یا بخشی از آن یا نپرداختن به موقع آن را ظلم به کارگر می داند؛ از این رو، در روایات، تعبیرهایی هشداردهنده درباره این موضوع آمده است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند: «ستم به کارگران در پرداختن کارمزد، از گناهان بزرگ است.»

و نیز فرموده اند: «خدا بخشاینده همه گناهان است مگر گناه بدعتگزار در دین، غاصب مزد کارگر و آن که آزادی را به بردگی بفروشد.»

همچنین، رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند: «لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر کسی باید که مزد کارگری را نپردازد. خدا در روز قیامت از او هیچ مال و معادلی را نمی پذیرد.»

و در حدیثی آمده است: «هر کس به ستم مزد اجیری را نپردازد خدا اعمالش را باطل کرده، بوی بهشت را بر وی حرام می کند.»

منبع : وارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *