گامهای موفقیت در زندگی مشترک (گام چهارم)

خانه / پیروان عترت / همسرانه / اتاق مشاوره / گامهای موفقیت در زندگی مشترک (گام چهارم)

چشیدن طعم معنویت

چه زیبا فرمود امام ساجدان حضرت سجاد(علیه السلام) در مناجات محبین که خدایا چه کسی محبت تو را چشید و از تو دور شد و به جای تو کسی را برگزید؟ یعنی برای اینکه جز خدا کسی محور زندگی انسان نباشد، باید محبت خدا را چشید.

یکی از خطرات جامعه ی کنونی نبود معنویت و یا کم رنگ بودن آن در خانواده ها است. بعنوان یک قاعده باید گفت: هر چقدر معنویت کمتر، مشکلات در زندگی مشترک بیشتر و هر چه معنویت بیشتر اختلاف با همسر کمتر. اما مصادیق معنویت در خانواده چیست؟ آیا باید تنها به برپاداشتن نماز و نیت روزه و خواندن قرآن و یا شرکت در مجالس دینی کفایت کرد یا مصادیق دیگری نیز می توان برای آنان برشمرد؟!

برخی از مصداق های معنویت:

  1. انجام واجبات و ترک محرمات

به انجام واجبات و ترک محرمات شرعی پای بند باشیم. یکی از راه های تقویت معنویت همین مساله است. قطعاً لازمه ی عمل به واجبات و ترک محرمات شناخت آن است و یکی از اصول آن نماز و دیگر دستورات اکید ذکر شده در دین است.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

کسی که نمازهای واجب را در اول وقت ادا کند و حدود آن را حفظ کند؛ فرشته آن را سپید و پاکیزه به آسمان می برد. در این هنگام نماز به نمازگزار می گوید: خدا تو را نگاه دارد همان گونه که مرا نگاه داشتی و به فرشته ای بزرگوار سپردی.

مرحوم آیت ا… بهجت(ره) از مرحوم آیت ا… قاضی(ره) نقل کرده اند که ایشان فرمود: هرکس نمازهای واجب یومیه را اول وقت بخواند به همه ی مقامات معنوی خواهد رسید و اگر نرسید مرا لعنت کند.

  1. حفظ حریم با نامحرم

داشتن وقار در ارتباط حتی در جمع اقوام؛ همان رعایت حدود شرعی ارتباط زنان و مردان نامحرم با یکدیگر است. حساسیت ارتباط با نامحرمان از نگاه دین تا آن جاست که امام صادق(علیه السلام) فرمود: امیرمومنان(علیه السلام) به زنان سلام می کرد ولی سلام دادن به زنان جوان را به سبب خوف از لذت صدای آنان دوست نداشت. اگرچه در کلام شیخ صدوق آمده که شأن و مرتبه ی مولاعلی(علیه السلام) بالاتر از آن است که با سلام به زنان جوان به گناه افتد و این سخن را برای نشان دادن درجه و عمق این موضوع یعنی حفظ حریم با نامحرم فرموده اند و در واقع بابی برای رعایت آن از سوی اصحاب بوده است.

  1. مناجات و توسل؛ قرآن و حدیث

داشتن برنامه ی شرکت در مجالس معنوی و توسل به اهل بیت (علیهم السلام)

  1. جلوگیری از ورود وسایل فساد در خانه از جمله برنامه های ماهواره، اینترنت و …
  2. زیارت که عمق بخشیدن به فضای محیط خانواده است.
  3. مطالعه: گرایش به مطالعه ی کتاب های مفید اخلاقی
  4. کمک به فقرا: یکی از بهترین کارها برای تقویت معنویت خانواده ها
  5. نیکی به والدین. رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: رضایت پروردگار در رضایت پدر و مادر و خشم او در خشم این دو است و امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که به پدر و مادر خود دشمنانه نگاه کند در حالیکه آن دو به او ظلم کرده باشند؛ هیچ نمازی از او پذیرفته نیست.
  6. محبت به همسر و فرزندان

که عامل بزرگی برای پرورش روح معنوی است و این در حالی است که کودکان در این میان از جایگاه ویژه ای برخوردارند. آنگونه که در سیره ی رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) بازی با کودکان دیده می شود.

  1. پرهیز از مال حرام

امام حسین(علیه السلام) در سخنرانی روز عاشورا فرمودند: همه ی شما از دستور من سرپیچی کرده و سخنم را گوش نمی دهید. شکم های شما پر از حرام شده و بر دل هایتان مهر زده شده است.

پرداخت خمس و زکات و پرهیز از مال آمیخته به ربا و یا کم فروشی همگی مصادیقی از تلاش برای دوری از مال حرام است. رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمود: عبادت همراه با حرام خوری، همچون ساختن بر روی شن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *