گزارشی از تحولات امروز سوریه

خانه / مطالب و رویدادها / گزارشی از تحولات امروز سوریه

صبح پنجشنبه دروازه غوطه شرقیه دمشق که به‌مدت دوسال مامن تروریستهای تکفیری بود توسط نیروهای ارتش گشوده و شهر به اشغال کامل درآمد. از حدود 500 تروریست حاضر در منطقه، 170 نفر خود را به ارتش سوریه تسلیم کردند و تعدادی نیز موفق به فرار شدند.

سوریه همچنان در آتش جنگ داخلی تروریست‌ها می‌سوزد. آخرین تحولات سوریه به شرح زیر است:  

تحولات میدانی جبهه حاشیه شهر دمشق (غوطه شرقی)

آزاد سازی شهر استراتژیک ملیحه

روز گذشته و پس از 135 روز از آغاز عملیات نظامی در شهر ملیحه ارتش سوریه با کمک مجاهدین شیعه (حزب الله،تیپ فاطمیون و مجاهدان عراقی) موفق به تصرف کامل این شهر مهم شد. شهری که تروریستها در طی دوسال اخیر آنچه توانستند در تبدیل آن به دژی مستحکم و غیر قابل نفوذ بکار گرفته بودند. تحلیلگران نظامی معتقدند همانطور که تصرف شهر مهم و استراتژیک قصیر در نزدیکی مرز سوریه با لبنان توسط حزب الله و ارتش سوریه منشا تحولات بنیادین و تغییر شیوه عمل ارتش سوریه از حالت تدافعی به حالت تهاجمی و بازپس گیری مناطق مختلف سوریه از تروریستهای تکفیری شد و همانطور که تصرف شهر مهم یبرود در کوههای القلمون (مرز سوریه با لبنان) ضربه بسیار سهمگینی به وجهه و توان نظامی و عملیاتی تروریستهای تکفیری بین المللی در سوریه وارد آورد، تصرف ملیحه نیز سرآغازی برای پایان کار و نابودی کامل تروریستهای منطقه غوطه شرقیه دمشق خواهد بود.

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93

اهداف ارتش سوریه ار تصرف ملیحه 

1 – پاکسازی کامل و تامین امنیت شهر دمشق و مناطق حاشیه ای آن و بسط سیطره و حاکیمت دولت بر تمامی مناطق پایتخت

2 – تامین امنیت محلات امن دمشق که در نزدیکی ملیحه قرار داشتند و درتیررس آتش موشکی و خمپاره ای تروریستهای تکفیری قرار داشتند مانند منطقه جرمانا که در طول دوسال اخیر با بیش از 1500 فروند موشک و خمپاره هدف قرار گرفته بود ودهها شهید و صدهها مجروح و همچنین خسارات مادی فراوانی ببار آمده بود.

3 – تامین امنیت جاده مهم فرودگاه دمشق 

شهر ملیحه، یکی از دوراه اصلی نفوذ تروریستهای تکفیری به پایتخت دمشق هستند با تصرف ملیحه و آغاز قریب الوقوع عملیات در جوبر انشالله این منافذ مسدود خواهند شد. 

پیشروی ارتش سوریه از سه محور و در سه مرحله صورت پذیرفت:

مرحله اول –  تشدید محاصره شهر و قطع راههای امدادی و پشتیبانی – لجستیکی ازطریق تصرف کامل باغها و راههای اطراف شهر ملیحه و اشغال کامل آنها (زمان صرف شده برای این عملیات دوهفته) 

 مرحله دوم – تقسیم شهر و مناطق استقرار گروههای مختلف تروریستی و ایجاد فاصله میان آنها

مرحله سوم – هجوم وسیع زمینی و درگیریهای تن به تن با تروریستها در دو محور شمال و شمال شرق ملیحه (زمان صرف شده برای این عملیات دوماه)

درساعات ابتدایی صبح  پنجشنبه 23 مرداد دروازه غوطه شرقیه دمشق که بمدت دوسال مامن تروریستهای تکفیری بین المللی بود توسط نیروهای ارتش گشوده و شهر به اشغال کامل درآمد. از حدود 500 تروریست حاضر در منطقه ، 170 نفر خود را به ارتش سوریه تسلیم کردند و تعدادی نیز موفق به فرار به منطقه جسرین در نزدیکی ملیحه شده اند. حین فرار این گروه از تروریستها، ارتش سوریه اقدام به بمباران و موشک باران منطقه مزارع اطراف ملیحه به سمت جسرین و زبدین کرد که حدود 100 نفر از آنها به هلاکت رسیدند.ارتش سوریه پس از تصرف ملیحه با استقرار نیرو و تسلیحات و در محلات مختلف این شهر اقدام به تثبیت موقعیت و پاکسازی محله به محله و خنثی سازی هزاران بمب و مین و تله های انفجاری کارگذاشته شده توسط تروریستهای تکفیری (باهدف جلوگیری از ورود ارتش ) کرده است 

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93


کارشناسان نظامی ملیحه را دومین شهر پس از شهر دوما به لحاظ دارابودن استحکامات نظامی وبهره مندی از شبکه های متعدد و پیشرفته تونلهای زیرزمینی میدانند.به نحوی که ملیحه را شهر دوطبقه و شهری بر روی شهرک تونلهای زیرزمینی توصیف میکنند. 

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93

صدها خودروی نظامی و مقادیر زیادی مواد منفجره و انبارهای سلاح و مهمات و بیمارستانهای میدانی مجهز نیز بدست نیروهای ارتش سوریه افتاده است.

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93
درنقشه موقعیت شهر ملیحه برنگ زرد،جوبربرنگ قرمز و دوما واقع در شمال نقشه با رنگ سفید مشخص شده است

  

  تحولات میدانی سوریه 24مرداد93تحولات میدانی سوریه 24مرداد93 تحولات میدانی سوریه 24مرداد93 تحولات میدانی سوریه 24مرداد93
گزارش تصویری از شهر ملیحه پس از آزاد سازی


انتشار لیست فرماندهان هلاک شده تروریستها در ملیحه!

انتشار اسامی سران و فرماندهان گروه های مختلف تروریستی مسلح که از ابتدای درگیری های چهار ماه گذشته تا امروز در شهر ملیحه توسط ارتش سوریه و مجاهدین شیعه به هلاکت رسیده اند. شمار زیاد این افراد نشان دهنده اهمیت استراتژیک ملیحه برای آنها است.

عبدالعزیز عرموش ، فرمانده گروه تروریستی  “جبهة النصرة” درغوطة شرقی 

ابوخالد حیدره ، فرمانده نظامی گروه تروریستی “آزادگان شام”وابسته به گروه تروریستی “جبهة إسلامي”

ابراهیم نصر ، فرمانده یگان ادوات و توپخانه گروه تروریستی ” تیپ مادران مؤمنين”وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد.

مصباح مامون دروش ،  فرمانده ” تیپ براء بن مالك” وابسته به گروه تروریستی “سربازان شام” 

ابومصطفی المیدانی ، فرمانده گردان “عبد الرحمن” وابسته به گروه تروریستی “سربازان شام”

ابوفهد بکریه ، فرمانده گروه تروریستی  “تیپ شهدای دوما”وابسته به ارتش آزاد

زیاد رجال معروف به ابوطارق ، فرمانده گردان  “سيف الله المسلول”وابسته به تیپ “مادران مومنین
” 
زیاد علی طه ، فرمانده میدانی در گروه تروریستی ” تیپ سپر غوطه شرقی” وابسته به ارتش آزاد

ابومحمد شامی ، جانشین گروه تروریستی “تیپ بدر”وابسته به گروه تروریستی ارتش اسلام

ادیب النبکی معرفو به ابو وائل ، فرمانده گردان “یاران حق”وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد 

ابواحمد عسعسی ، فرمانده گردان ” گرگهای غوطه شرقی”وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد

ابومالک میدانی فرمانده گروه تروریستی  “جبهة النصرة”در بخش غربی غوطه شرقیه

ابواسامه انصاری ، فرمانده تیپ ” طلوع اسلام” وابسته به گروه تروریستی تیپ شاهین های شام
 
عمر قاضی فرمانده گروه تروریستی “اتحاد اسلامی سربازان شام” 

ابراهیم سقرق فرمانده عملیات گروه تروریستی “اتحاد اسلامی سربازان شام 

سفیان قدرو معروف به ابوبکر ، فرمانده گردان “شمشیر اهل سنت”وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد 

علاء ضبعان معروف به ابوخالد ، فرمانده گردان  “شمشیر اسلام”وابسته به گروه تروریستی سربازان شام 

فرمانده گردان “دوستداران بهشت!”وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد

محی الدین علوش ،  فرمانده عملیات گروه تروریستی “تیپ شاهین های شام”وابسته به گروه تروریستی ارتش اسلام

آغاز شمارش معکوس برای حمله به جوبر!

پس از کنترل ملیحه که به دروازه غوطه شرقی معروف است، احتمالا محله جوبر در نزدیکی مرکز دمشق هدف بعدی ارتش سوریه خواهد بود. شبکه تونل های حفر شده توسط تروریستهای تکفیری در منطقه جوبر پیچیده تر و به لحاظ کمیت بیشتر از تونل ها در ملیحه است و احتمالا ارتش به سبب شباهت‌های تاکتیکی جنگ در ملیحه و جوبر، سناریو اجراشده در شهر ملیحه را در محله جوبر نیز اجرا خواهد نمود.نزدیکی جوبر به مناطق امن شهر دمشق از سویی لزوم پاکسازی آن را بعنوان مهمترین منطقه مورد استفاده برای پرتاب خمپاره و موشک یادآور میشود و از سوی دیگر وجود برخی ملاحظات، اجرای عملیات وسیع و همه جانبه از سوی ارتش را دشوار کرده است.  به این دلیل که امکان دارد به محض آغاز عملیات نظامی، تروریست های تکفیری (عمدتا از دو گروه جبهه النصره و ارتش آزاد) با خمپاره باران و یا حفر تونل و حملات به مناطق امن دمشق، از طریق کشتن مردم غیر نظامی بی‌گناه ، اقدام به تلافی حملات ارتش سوریه کنند.
با عنایت به این مسائل ، عملیات نظامی ارتش سوریه در محله جوبر با حساسیت بیشتری مواجه شده است.
 

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93

سناریوی دومی هم وجود دارد بدین شکل که ممکن است درصورت فشارهای مضاعف و تشدید محاصره جوبر ، گروههای تروریستی فعال در آن راضی به مصالحه و توافق با ارتش سوریه بشوند (که معمولا از مفاد اصلی آن تسلیم تسلیحات سنگین تروریستها به ارتش و در مقابل تضمین خروج امن از منطقه درگیری است) امکان عقب نشینی تروریستها از جوبر به سمت دوما در شمال غوطه شرقیه نیز محتمل است که البته همانطور که گفته شد این شهر در صدر لیست ارتش سوریه برای هجوم نظامی و تصرف قرار دارد.اما قدر مسلم اینکه، محاصره کلی منطقه وسیع غوطه شرقی هر روز در حال تنگ تر شدن از سوی ارتش و مجاهدین شیعه است و پس از اینکه خیال ارتش سوریه از پاکسازی کامل و تثبیت امنیت ملیحه راحت بشود، عملیات نظامی در جوبر هم با شدت پیگیری خواهد شد. رسانه های وابسته به ارتش و دولت سوریه خبرهایی نیز از احتمال وقوع توافق و مصالحه در حرستا میان ارتش سوریه و تروریستهای تکفیری منتشر کرده اند که معلوم نیست این اخبار با هدف به‌ راه انداختن جنگ روانی علیه تروریستها و تمرکز زدایی از نیروهایشان در مناطق مختلف غوطه شرقیه صورت میگیرد و یا اینکه واقعا قصدی برای تصرف این مناطق بصورت همزمان یا به فواصل کوتاه ، وجود دارد ، اما آنچه تقریبا قطعی به نظر میرسد عزم جزم ارتش و مجاهدین شیعه برای پاکسازی تک تک شهرها و مناطق غوطه شرقیه و بازگرداندن امنیت کامل به شهر دمشق و ساکنان آن است.اخباری از پیشرفت مذاکرات برای برقراری توافق آتش بس میان ارتش و تروریستها در شهر حرستا بگوش میرسد که درصورت انتشار اطلاعات تکمیلی در پستهای بعدی تقدیم خواهد شد.درمنطقه زملکا ارتش سوریه در ادامه عملیات مبارزه با تروریستهای تکفیری امروز موفق به کشف و انهدام یک تونل عمیق که تروریستها از آن برای تردد و انبار کردن تسلیحات و مهمات بهره برداری میکردند، شد که بلافاصله با مقادیری مواد منفجره اقدام به بمگذاری و انهدام آن کرد که منجر به هلاکت ترویستهای داخل آن گردید.در منطقه داریا که حرم حضرت سکینه (س)  دختر امام علی (ع) و خواهر حضرت زینب کبری (س) در آن قرار دارد، امروز ارتش سوریه موفق به کشف یک انبار مهمات و تسلیحات متعلق به گروه تروریستی جبهه النصره که در حیاط مسجد جامع عثمان بطرز ماهرانه ای جاساز شده بود گردید.منطقه داریا در سه سال گذشته صحنه شدیدترین درگیریهای نظامی میان ارتش سوریه با تروریستهای ارتش آزاد و جبهه النصره است.    

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93تحولات میدانی سوریه 24مرداد93 تحولات میدانی سوریه 24مرداد93 تحولات میدانی سوریه 24مرداد93

تحولات میدانی شهر رقه 

درگیری ها میان ارتش سوریه و گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در اطراف ” فرودگاه نظامی طبقه”  در حاشیه غربی شهر رقه با شدت در جریان است و عناصر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) از صبح روز گذشته با خمپاره و موشک‌های کاتیوشا فرودگاه نظامی طبقه و محوطه اطرافش را هدف قرار میدهند.پس از تصرف مقر لشکر 17 و تیپ 93 توسط داعش، احتمال حمله گسترده به فرودگاه نظامی طبقه بعنوان آخرین مرکز ارتش سوریه در این شهر می‌رفت اما تنها درگیریهای پراکنده در ساعات مشخصی از روز یا شب رخ داده بود .ارتش سوریه با انتقال یک گردان نیروی مخصوص از حاشیه حمص به فرودگاه اقدام به تقویت توان دفاعی آن کرده است. گروهی متشکل از 137 نفر از نیروهای لشگر 17 رقه نیز به مدافعان فرودگاه ملحق شده اند.در 24 ساعت اخیر درگیری ها میان دوطرف وسعت بیشتری گرفته است و صدای انفجارهای پیاپی از اطراف فرودگاه نظامی طبقه  به گوش می رسد. جنگنده بمب افکن های ارتش سوریه مناطق اطراف فرودگاه نظامی طبقه را بصورت مداوم هدف بمباران قرار میدهند. بالگردهای ارتش هم 2 بشکه انفجاری را بر سر مواضع تروریستهای تکفیری در نزدیکی فرودگاه پرتاب کرده اند.برخی گزارش های تایید نشده حکایت از تصرف روستای عجیل در جنوب غرب فرودگاه نظامی طبقه توسط تروریستهای داعش دارد . یگان توپخانه و ادوات  ارتش سوریه مستقر در فرودگاه طبقه  مواضع داعش در داخل شهر طبقه و روستای” صفصافه” را هدف گلوله باران گسترده خود قرار داده است. 

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93
درنقشه فوق موقعیت شهرطبقه، روستای صفصافه و روستای عجیل با رنگ زرد و موقعیت فرودگاه نظامی طبقه با رنگ قرمز مشخص شده است


لیست 70 نفره داعش برای کشتن معارضان نظام سوریه!

هیئت شرعی گروه تروریستی داعش در شهر رقه سوریه با صدور اطلاعیه ای حاوی اسامی و مشخصات و تصاویر 70 نفر از معارضان حکومت سوریه که بیشترشان از گروه معارضان خارجه نشین نظام سوریه هستند، این افراد را با عناوینی همچون “مرتد ، محارب با خدا و رسول خدا ، مزدور و دشمن اسلام و مانع اصلی بر سر راه تشکیل خلافت عظمی اسلامی در شام از طریق مخالفت با گروه تروریستی  داعش و رهبر این گروه یعنی ابوبکر بغدادی معرفی کرده و خواستار دستگیری و اعدام آنها شده است!

اسامی این افراد به شرح زیر است:

(رضوان زيادة، ياسين الحاج صالح، محمد خليل، فضل الشقفة، عمار القربي، لمى الأتاسي، محمد حبش، أيهم الحسين، أمين عيسو، أحمد زكريا، محمد عودات، عمر إدلبي، عبدالحنان ولي، آزاد جمعة، رامي عطار، ميساء آقبيق، خولة يوسف، أحمد معاذ الخطيب، كامل البورديني، جوان سعدون، محمود المطر، خالد عبو، خليل حم سورك، محمد الحاج صالح، رباب البوطي، جوان معمو، عمار جلو، محمد صبحي، براء عقيل، كمال اللبواني، أنوار العمر، ملهم الحسني، ابراهيم حماد، عماد غليون، نوشين ابراهيم، فراس الحاج صالح، سمير المتيني، ابراهيم الحاج علي، محمد منصور، زكريا تأمر، عمر كوش، عبدالوهاب بدرخان، شادية محمد، عبدالرحمن مطر، أنس العلي، كمال الطويل، وليد النبواني، أنس البيانوني، ناصر النقري، محمد العويد، عمر العظم، أحمد نقاش، اسماعيل خليل حسن)


تحولات میدانی جبهه حلب

در ادامه درگیریهای خونین مسلحانه میان گروههای تروریستی داعش و النصره و …! عناصر گروه تروریستی داعش، روستاهای اطراف شهر مارع  (در حاشیه شمال شرق شهر حلب) بنامهای “صالحیه ، سنبل ،تل مالد مناطق شرقی شهر را به تصرف کامل درآورده و درواقع مارع را از سمت شرق به محاصره در اوردند.در چند روز اخیر گروه داعش با گروه جبهه اسلامی که از هم پیمانان گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه) است مشغول جنگ شدیدی بوده است.  برخی منابع رسانه ای گزارش کرده اند که گروه تروریستی جبهه النصره به منظور عدم مواجهه و درگیری با داعش در حال ترک شهر” مارع” است.لازم بذکر است در پی پیشروی های اخیر داعش در مناطق تحت سیطره گروههای تروریستی رقیبش در حاشیه شمالی و شمال شرق حلب و تصرف چند شهر مهم در این مناطق اختلافات داخلی میان این گروهها اوج گرفته و فرماندهان و رسانه های هرکدام از این گروهها یکدیگر را به خیانت متهم میکنند.
 

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93

ارتش سوریه روز گذشته بیمارستان کندی واقع در شمال شهر حلب را تصرف کرد و هجوم وسیع و سریعی را برای تصرف اردوگاه و روستای حندرات را آغاز کرده است. روستای حندرات به جهت اینکه در نقطه ای مرتفع و مشرف به جاده کاستلو (تنها راه امدادی و لجستیکی و پشتیبانی باقیمانده برای تروریستهای تکفیری در مناطق تحت استقرارشان در شهر حلب) واقع شده است دارای اهمیت حیاتی برای ارتش و تروریستهای تکفیری است. و در صورت موفقیت آمیز بودن حمله ارتش سوریه به این منطقه و تصرف آن عملا برتری اجرای آتش به نفع ارتش سوریه است. و تروریستها امکان استفاده از این محور را ندارند.

تحولات میدانی سوریه 24مرداد93

در نتیجه امکان پشتیبانی تسلیحاتی و امدادی این گروهها در مناطق حضورشان کاملا مسدود و عملا در محاصره کامل جغرافیائی – تسلیحاتی توامان واقع خواهند شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *