گزارش یازدهمین نشست هم اندیشی خطبای مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام – قم

خانه / آموزش / گزارش یازدهمین نشست هم اندیشی خطبای مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام – قم

بسمه تعالی

یازدهمین نشست خطبای مرتبط با هیئت رزمندگان اسلام ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 26 شهریور ماه سال جاری در مجتمع تعالی معنوی کوثر واقع در شهر مقدس قم برگزار گردید. در این همایش یک روزه که در دو نوبت صبح و عصر برپاشد ، حدود 100تن از سخنرانان کشور حضور داشتند .

45

این همایش چهار سخنران اصلی داشت که محور سخنان ایشان از این قرار است : اول اقتصاد مقاومتی ؛ دوم پیام های عاشورا ؛ سوم موضوعات مبتلا به برای طرح در منابر ؛ چهارم راه های نفوذ دشمن .

به خاطر تجربه موفق و مورد قبول همایش مشهد ، این نشست نیز به صورت کارگاهی برگزار شد و هر سخنران 30 دقیقه برای طرح بحث خود در محور تعیین شده فرصت در اختیار داشت و یک ساعت و 30 دقیقه نیز به طرح دیدگاه های حضار ، نظرات و پرسش ها ی ایشان اختصاص داده شد.

پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ، حجت الاسلام و المسلمین تویسرکانی  -مدیر جلسه صبح- به بیان نکاتی پیرامون همایش پرداختند و در ضمن آن ،جمع بندی نکات نظرسنجی همایش مشهد نیز به نمایش گذاشته شد .

ت

آقای دکتر ایزدخواه –دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج مستضعفین- اولین سخنران نشست بود که با نمایش اسلاید، مباحث خود را در باب اقتصاد مقاومتی ارائه کرد . فایل pdf مباحث ایشان در 198 صفحه بر روی سایت بسیج مستضعفین با عنوان “اقتصاد مقاومتی- اقتصاد عاریتی ، آب یا سراب” موجود است .

اساس بحث دکتر ایزدخواه پاسخ به این پرسش بود که آیا رابطه با امریکا به اصلاح وضعیت اقتصادی کشور کمک می کند یا نه؟

ایشان با بیان این سؤال که راه حل عرصه جنگ اقتصادی ما چیست ؟ آیا باید سلطه غرب و امریکا را بپذیریم ؟ گفتند : می توان این بحث را با مبانی ارزشی و دینی و انقلابی پاسخ داد اما ما می خواهیم صرفا با منطق و واقعیات اقتصادی این سؤال را جواب دهیم .ض

ایشان با برشمردن 6 عامل پیشرفت اقتصادی به بررسی وضعیت کشور در این مؤلفه ها پرداختند : نیروی انسانی،دانش و فناوری ، منابع طبیعی و اولیه ، بازار مصرف ، انرژی و سرمایه مالی . ایشان بیان داشتند در همه این مؤلفه ها کشور ما بسیار غنی است و شاید هیچ کشوری مانند کشور ما از همه این ویژگی ها با این حد نصاب برخوردار نباشد .

پس علت عدم پیشرفت اقتصادی مناسب کشور ما چیست؟ ما در این زمینه ها فقر نداریم بلکه علت معنوی است نه مادی . علت ، نبود فرهنگ کار و تلاش ، عدم خودباوری و همت ،و ضعف مدیریت و برنامه ریزی است .

در ادامه ایشان به دو نوع نگاه در مورد اقتصاد اشاره کردند : نگاه اول معتقد است که استفاده از ظرفیت های درونی و اقتصاد مقاومتی راهکار حل مشکلات اقتصادی است . نگاه دوم استفاده از کشورهای بیگانه با تغییر رویکردهای سیاست خارجی را راهکار می داند .

دکتر ایزدخواه گفتند: غرب در صدد القای نگاه دوم است که سازش و همگرایی با غرب را رمز پیشرفت اقتصادی می داند . اما آنچه از جهت علمی قابل قبول و با واقعیات سازگار است راهکار اقتصاد مقاومتی است که موفقیت در آن به معنای پیروزی کامل بر غرب است .

ایشان ادامه دادند : همه کارشناسان و مسئولان ، اقتصاد مقاومتی را تبلیغ می کنند اما در عمل اقتصاد عاریتی رخ داده و پیش می رود در حالی که پوششی از اقتصاد مقاومتی بر آن پوشیده شده است .

مولد ، پیشرو ، عدالت محور ، درون زا ، برون گرا و مردمی بودن ، پنج مؤلفه اقتصاد مقاومتی است که دکتر ایزدخواه به آن اشاره کردند و گفتند اقتصاد عاریتی کاملا خلاف این پنج ویژگی را دارد . اقتصاد عاریتی به دنبال سرمایه خارجی است که گفته می شود با سازش سیاسی به سمت کشور خواهد آمد . اما باید گفت سرمایه به دنبال سود است نه پیرو مسائل سیاسی . در حال حاضر 820 هزار میلیارد تومان سرمایه در کشور هست که در تولید هزینه نمی شود ، آیا سرمایه گذار خارجی می آید و سرمایه خود را در تولید هزینه خواهد کرد؟! به علاوه امروزه سرمایه از امریکا و غرب به سمت چین در حال فرار است و این معضل جدی این کشورهاست . این سرمایه ها قطعا به دست ما نمی رسد .photo_2015-09-30_14-39-17

ایشان افزودند : برای جذب سرمایه ها در تولید ، باید موانع را برطرف و زمینه های سرمایه گذاری را  اصلاح کرد.

15 هزار کارخانه در کشور تعطیل یا نیمه تعطیل است . اینها را باید فعال کرد . ما هنوز قانون جامع تولید نداریم . ما سیاست خوب اقتصادی کم نداریم ؛مشکل ، اجرا نشدن آنهاست.

به نظر ایشان راه حل مشکلات اقتصادی ، سیاسی نیست بلکه اقتصادی است .

پس از بیانات دکتر ایزدخواه حضار به ارائه دیدگاه های خود پرداختند و ایشان نیز به سؤالات مخاطبان پاسخ گفت.

دومین محور همایش پس از یک پذیرایی مختصر در ساعت 45/10 توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی ارائه شد . ایشان در ابتدا اسلاید درختواره منبر را که 8 مرحله برای موضوع یابی و محتواسازی منبر بیان می کند توضیح دادند . در این طرح گفته می شود که زمینه سازی ، با مطالعه منابع حاصل می شود و منجر به مرحله دوم یعنی جوانه زدن موضوع می گردد. مرحله سوم تبدیل سؤال به مسأله است . مرحله چهارم فربه سازی (جزئی کردن و عینی کردن مسأله ) است یعنی هرچه در مورد این موضوع به ذهن می رسد بنویسیم.ر

پنجمین مرحله هرس کردن است یعنی با توجه به اقتضای زمان و مخاطب اضافات را حذف می کنیم.

مرحله ششم ثمره دادن و به بار نشستن است . مرحله هفتم محتواسازی و بسته بندی است .آخرین مرحله نیز ارائه به مخاطب و عرضه مطابق نیاز است .

استاد رفیعی در مورد موضوع محرم نیز بیان کردند : موضوع امسال ما در محرم شعارها و شعورها در عاشورا و بررسی شعارها و اشعاری است که امام واصحابشان  در صحنه کربلا می خواندند.

ایشان ویژگی شعارها را اینگونه شمردند : شعار باید کوتاه باشد ، شفاف باشد ، اصول در شعار باشد ، جهت گیری داشته باشد ، تشویق در آن باشد و ارعاب در آن موجود باشد. و هرکدام را با بیان مثال هایی توضیح دادند .

در ادامه ایشان چند پیام را که از شعارهای عاشورا قابل برداشت است  برشمردند و برخی را توضیح دادند از جمله دینداری ، حسب و نسب ، آخرت گرایی ، اخلاق محوری ، خانواده محوری و حمایت از دین.

استاد رفیعی در زمینه دسترسی به شعارهای عاشورا  دو منبع را معرفی کردند ، یکی کتاب شعارهای عاشورا اثر حجت الاسلام نیلی پور و دوم کتاب ره توشه تبلیغ 87 مقاله آقای غیاثی .

ایشان سپس اظهار داشتند که دهه محرم را نباید خرج غیر از امام حسین علیه السلام کرد اما نه اینکه همه اش موضوعات تکراری را بیان کنیم بلکه باید مردم را با متون آشنا کرد و نوآوری داشت لذا می توان از شعارهای عاشورا منابر خوبی را ایجاد کرد. ایشان تذکر دادند طرح شبهه در منبر غلط است اما در ضمن مباحث باید به شبهاتی که در ذهن مردم است پاسخ گفت .

پس از اظهار دیدگاه های خطبا در پی سخنرانی استاد رفیعی سه نفر از خطبای جوان مطالبی را با استفاده از پاورپوینت ارائه داشتند .

در ابتدا حجت الاسلام هادی پور بحث “شیعه انقلابی” خود را که برای محرم سال گذشته تدوین شده بود معرفی نمودند .  لازم به ذکر است کتاب شیعه انقلابی که ده منبر برای ماه محرم است در پایان همایش به تمام مدعوین بزرگوار اهدا گردید.

پس از آن حجت الاسلام حسن قائمی با اجرای نرم افزار “حماسه عاشورا” توضیحاتی در مورد چگونگی استفاده از این نرم افزار را بیان کردند . این نرم افزار نیز -که کار تولیدی بعثه مقام معظم رهبری است – در پایان همایش به حضار اهدا گردید.

در ادامه حجت الاسلام حیدریان با ارائه پاورپوینتی بحث خود را در مورد “امام حسین علیه السلام و یارانش – امام مهدی علیه السلام و منتظرانش” توضیح دادند که بحث مفید و قابل استفاده ای بود .

پایان بخش برنامه صبح ذکر توسل بود که توسط حجت الاسلام میلانی نژاد انجام گرفت و فضای جلسه را بیش از پیش معنوی نمود.

نماز ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام و المسلمین خاتمی امام جمعه زنجان اقامه گردید و پس از صرف ناهار و استراحت کوتاه برنامه عصر روز پنجشنبه با پخش کلیپی پیرامون شهدا آغاز گردید و حجت الاسلام  و المسلمین دکتر رهنمایی – از اعضای هیئت علمی مؤسسه امام خمینی – به عنوان مدیر جلسه شروع به صحبت نمودند. تا تشریف فرمایی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری که سخنران سوم همایش بودند ، حجت الاسلام محمدحسین مقدس نیا بحث کوتاهی در مورد لزوم رعایت تناسب با مخاطب در انتخاب روایات بیان داشتند و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین دانش با ارائه پاورپوینت بحثی در مورد سیرت و صورت انقلاب مطرح کردند که در آن به دیدگاه های حضرت امام و مقام معظم رهبری  راجع به ماهیت الهی و غیربشری انقلاب مقدس اسلامی  اشاره داشتند .

محور سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری “موضوعات مبتلابه و نحوه طرح آنها در محافل ماه محرم” بود . ایشان بیان کردند : در منابر محرم اگر می خواهیم به مباحث سیاسی بپردازیم که کار لازمی است ، باید با استفاده از تحلیل قیام عاشورا باشد . قیام حضرت را باید در مقیاس جغرافیای تمام عوالم و تمام زمان ها و تا روز قیامت مورد توجه قرار داد تا برای تمام حوادث اجتماعی و سیاسی بتوان از آن استفاده کرد و درس گرفت. حتی درگیری تمدن مدرن با انقلاب اسلامی را هم می توان با تحلیل قیام عاشورا تبیین نمود .photo_2015-09-30_14-39-32

استاد میرباقری توضیح دادند که غالبا در منابر عمومی نمی توان با ادبیات کلاسیک سیاسی و اجتماعی به تبیین مسائل روز پرداخت مگر در جمع های خاص مثل اجتماعات دانشجویی . مثلا بحث اقتصاد مقاومتی موضوعی است که ما به طور جدّ با آن درگیر هستیم ولی نمی توان در منبر با ادبیات تخصصی آن را طرح کرد.

ما در بحث اقتصاد سه رویکرد داریم: توسعه با نگاه ترمیمی که نگاه سکولاریست هاست.

دوم رویکرد تهذیبی به توسعه و سوم نگاه تمدن اسلامی به جای توسعه که نگاه حضرت آقا است.

می شود این بحث را در رابطه با عاشورا و عصر ظهور توضیح داد . توسعه را با یک ادبیات معرفتی باید نقد کرده و عصر ظهور را با جوامع آرمانی بشری مقایسه کنیم. 

بحث دیگری که ایشان از موضوعات اساسی امروز جامعه برشمردند بحث اسلام رحمانی بود. به نظر استاد میرباقری غرب می خواهد مسلمان ها را بین اسلام سازش و اسلام خشونت مخیر سازد و قرائت صحیح از اسلام را کنار بگذارد. ما باید با تبیین اسلام ناب و اسلام عاشورایی فاصله آن را با اسلام خشونت و اسلام سازش مشخص کنیم که در این صورت می توان استکبار ستیزی را هم از دل آن استخراج کرد.

ایشان با بیان این نکته که مهمترین چالش زمان ما رویکرد توسعه است گفتند این جریان فکری ، در مقابل  رهبری است که در عرصه اداره جامعه هم حضور دارند و وظیفه ما مقابله با این جریان فکری است.

به نظر استادمیرباقری ما می توانیم با طرح بحث های عاشورایی هم بصیرت لازم را به مردم بدهیم و هم انگیزه برای مبارزه را در آنان تقویت کنیم.

پس از طرح دیدگاه های حضار و پرسش و پاسخ پیرامون این مبحث ، حجت الاسلام هادی سعادت نژاد با استفاده از پاورپوینت بحثی کوتاه در مورد مقایسه ویژگی های اسلام ناب با اسلام رحمانی و اسلام تکفیری ارائه کردند .

محور نهایی همایش خطبا ، بحث راه های نفوذ دشمن بود که جناب آقای سردار نجات متکفل پرداختن به آن بودند . ایشان با بیان اینکه محور دغدغه های رهبرمعظم انقلاب در دو سه ماه اخیر بحث اقتصاد مقاومتی و دشمن شناسی و استکبار ستیزی بوده است ، موضوع بحث خود را نفوذ امریکا معرفی کردند . ایشان توضیح دادند که رهبر انقلاب معتقدند ما نباید در برجام متوقف شویم بلکه باید در مورد کاری که امریکا در پی توافق به دنبال آن است حساس باشیم و آن نفوذ آنها در کشور و منطقه است و بر هم زدن معادلات منطقه .

ایشان فرمودند منابر ما باید دنبال طرح دغدغه های نظام باشند البته با هنر سخنران می توان از قضایای عاشورا و امام حسین به این دغدغه ها رسید . رهبر انقلاب فرموده اند ما باید دنبال گفتمان سازی باشیم ، وقتی مردم دغدغه مند شدند به افراد مناسب رأی خواهند داد . اگر خواسته ی مردم مبارزه با امریکا باشد به نماینده ای رأی می دهند که این مسأله را فریاد بزند . وظیفه ما گفتمان سازی است .

سپس سردار نجات اهداف امریکا در منطقه را بیان کردند که از آن جمله مهار جمهوری اسلامی و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است . پس از آن به برخی واقعیت های منطقه اشاره داشتند مثل از دست دادن نقش تعیین کنندگی امریکا در منطقه و قدرت یابی ایران در منطقه . سپس چالش هایی که امریکا در منطقه با آن مواجه است و اقدامات راهبردی امریکا در برون رفت از این چالش ها را بیان کردند که برخی از این اقدامات راه اندازی جنگ های نیابتی ، تغییر جغرافیایی منطقه از طریق تجزیه بر اساس قومیت و مذهب ، دولت سازی های جدید و دخالت در کشورهاست.نجات

ایشان بیان کردند امریکا در ایران به دنبال پیاده کردن این اهداف است : حذف تفکر و عمل انقلابی در زمام داران ، برآمدن گفتمان تعامل و مذاکره با امریکا ، تبدیل امریکا از یک کشور متخاصم به کشور دارای منافع مشترک با ایران ، حمایت از تشکیل مجلسی همسو با غرب ، تثبیت گفتمان پیشرفت در سایه همگامی و هم قدمی با امریکا و تبدیل ایران به یک بازیگر همراه در منطقه و تعمیم مذاکره و توافق از مسائل هسته ای به مسائل منطقه ای .

امریکایی ها می خواهند سیاست تقابل و تعارض را به سیاست تعامل و ارتباط تغییر دهند ، همچنین راهبرد فشار و تهدید را به نفوذ و سلطه تبدیل کنند .

برخی از اهدافی که ایشان برای جمهوری اسلامی شمردند از این قبیل است : صدور الگوی انقلاب ، مقابله با نظم امریکایی بر مبنای سلطه گرایی و سلطه پذیری و ایجاد امنیت پایدار برای نظام به واسطه جنگیدن در مرزهای امریکا و اسرائیل به جای مرزهای ایران .

پس از آن راهبردهای نظام را شمردند و تقابل آنها را با راهبردهای امریکا بیان کردند .

به بیان سردار نجات راه های نفوذ دشمن از این قرار است : اثرگذاری بر محاسبه دولتمردان و نخبگان در جهت دست برداشتن از آرمان ها و تعامل با غرب ، اثرگذاری بر روحیه ی انقلابی مردم و جا انداختن اینکه امنیت و معیشت در گرو تعامل با امریکاست. فعال سازی جریان متمایل به غرب در مناصب کلیدی و تغافل از فرمول اقتصاد مقاومتی و وابسته شدن به غرب. 

پس از آن دیدگاه های حضار مطرح شد و یازدهمین نشست خطبای مرتبط با هیئت رزمندگان اسلام ساعت 15/19 به پایان رسید .

هدایای فرهنگی این همایش به سخنرانان از این قرار بود :

  • مجله پویا که به مباحثی تخصصی و جامع پیرامون فضای مجازی واینترنت اختصاص داشت.
  • کتاب شیعه انقلابی(10 منبر و مجلس محرم)
  • کتاب واجب فراموش شده که در برگرفته از سخنان رهبر انقلاب در مورد امر به معروف و نهی از منکر است.
  • نرم افزار حماسه عاشورا(معرفی کلمات قصار سیدالشهداء ، اماکن کربلا و شخصیت های کربلا)
  • CD معاونت آموزش ، شامل متن نشست ها و دوره های اخیر سخنرانان هیئت رزمندگان به همراه فایل اقتصاد مقاومتی و استکبار ستیزی
  • DVD فیلم همایش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *