گفت وگو با حجت الاسلام و المسلمين محمد لطفي نياسر،مديركل صدا و سيماي استان قم | الگويي براي تغيير زندگي

گفت وگو با حجت الاسلام و المسلمين محمد لطفي نياسر | الگويي براي تغيير زندگي

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / گفت وگو با حجت الاسلام و المسلمين محمد لطفي نياسر | الگويي براي تغيير زندگي

ماههاي پاياني امسال مصادف با ايام پر بركت فاطميه است و بعد هم در اسفندماه به ولادت آن حضرت ختم ميشود. قطعا ايرانيهايي كه دلشان مالامال از عشق اهلبيت عليهمالسلام است اين روزهايشان را با بركت سياهي عزاي مادر امامت ميگذرانند. بزرگان ديني ما بارها تأكيد كردهاند كه بايد حضرت زهرا سلامالله عليها، تبديل به الگوي براي تغيير در سبك زندگي ما قرار گيرد. با حجتالاسلام و المسلمين محمد لطفي نياسر، مديركل صدا و سيماي استان قم در اين خصوص گفتوگوي كوتاهي انجام داديم. مهمان ما معتقد است كه به بركت آن بانوي مكرم ميتوان فصلي تازه را در سبك زندگي بهوجود آورد.

در اين ايام چقدر مناسبت دارد تا ما خودمان را به سيره اهلبيت عليهم السلام بهويژه سبك زندگي حضرت فاطمه زهرا سلامالله عليها نزديك كنيم؟

ما ايراني‌ها سر سفره اهل‌بيت عليهم السلام بزرگ شده‌ايم و به اين موضوع هم افتخار مي‌كنيم. براي همين ما دهه فاطميه را نبايد تنها عزاي فاطمي بدانيم. يعني در اين ايام مناسب است تا به فكر توسعه فرهنگ فاطمي در جامعه‌مان باشيم. همانگونه كه شما به آن اشاره كرديد، فرهنگ ايراني ما در بسياري از وجوه خود همراهي زيادي با دستورات اعتقادي اسلام دارد. مثلا ما در فرهنگمان داريم صله رحم را داريم و سر زدن به بزرگ‌ترها را داريم. در ضمن مثلا در فرهنگ ما جا افتاده كه در مناسبت‌هاي مختلف قرآن بخوانيم، مثلا در لحظه تحويل سال يا به شكل روزانه و…. حالا اگر به سيره و سبك زندگي حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله عليها نگاه كنيد متوجه اين تشابه‌ها مي‌شويد. ايشان فرموده‌اند، من در اين دنيا 2 چشم‌روشني دارم؛ يكي خواندن قرآن و ديگري ديدن روي پيامبر صلي‌الله عليه و آله و سلم. خوب، پس سبك زندگي ما ايراني‌ها انطباق زيادي با سبك زندگي و فرمايشات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارد.

اصولا فرهنگ فاطمي چه سرفصلهايي دارد و كدام آداب از زندگي آن حضرت را ميتوانيم بهعنوان يك تغيير رفتار وارد زندگي خودمان كنيم؟

يكي از مسائلي كه در سبك زندگي و سنت ايشان ذكر شده اين است كه حضرت فاطمه زهراسلام‌الله عليها در ديدار‌هايشان با زنان مدينه سعي مي‌كردند حتما حديثي از پيامبر اكرمصلي‌الله عليه و آله و سلم بخوانند و نسبت به اين موضوع نيز حساسيت خاصي داشتند. حتي ايشان در جايي مي‌فرمايند كه احاديث پيامبر برابر است با حسن و حسين من! آن حضرت با اين سخن نكته مهمي را به ما مي‌آموزند كه توجه بيشتري به احاديث نبي اكرمصلي‌الله عليه و آله و سلم داشته باشيم. وقتي به ديدار هم مي‌رويم خوب است كه ذكر و حديثي از حضرت محمدصلي‌الله عليه و آله و سلم را بياموزيم و در دورهمي‌هايمان نقل كنيم. سنت ديگر آن حضرت، اداي احترام به كوچك‌تر‌ها به موازات احترام به بزرگ‌ترهاست. همچنين يكي ديگر از سنت‌هاي حضرت فاطمه زهراسلام‌الله عليها توجه ويژه به مهمان است، ايشان اگر غذايي را در خانه آماده مي‌كردند و نيازمندي به در خانه‌شان مي‌رفت، همان غذاي خود و خانواده‌شان را به‌عنوان صدقه به نيازمند مي‌دادند. در همين ايام آخر سال كه خيلي‌هاي خودشان را براي استقبال از نوروز و ديد و بازديدهاي آن آماده مي‌كنند برخي‌ها، وضع مالي چندان مناسبي ندارند. اگر به‌دنبال پياده كردن سيره عملي ائمه اطهارعليهم‌السلام در زندگيمان هستيم اين روز‌ها بهترين فرصت برايمان فراهم شده است. بايد يادمان باشد رضايت امامان و پيشوايان ما در اين است كه بتوانيم خودمان را به آنها نزديك كنيم و اين تنها با انجام دستورات آنها امكان‌پذير است.

اين سبك زندگي ميتواند شكلي اجتماعيتر هم بهخود بگيرد؟

بله. مثلا در زمينه حمايت از ولايت و جايگاه والاي آن، ببينيد كه بي‌بي فاطمه زهراسلام‌الله عليها حتي در شديد‌ترين حالت‌هاي بيماريشان هم دست از اين كار نمي‌كشند. پس چطور مي‌شود كه ما در خوشي‌هايمان يادمان مي‌رود كه اين مملكت صاحبي هم دارد و بايد براي او دعا كنيم! يا نخستين مشكل در زندگيمان پيش مي‌آيد همه‌‌چيز را فراموش مي‌كنيم. اگر زن و مرد ما در تمام حوزه‌هاي فردي و يا اجتماعي سبك زندگي آن حضرت را به‌عنوان الگو براي خودشان تعريف كنند مطمئن باشيد بسياري از مشكلاتي كه الان در جامعه ما ديده مي‌شود از بين مي‌رود. مسئولان ما نگاه كنند كه رفتار آن حضرت با مردم چگونه بوده و‌‌ همان را مبناي كارشان قرار دهند. اين اتفاق سربلندي مملكت ما و روسياهي آنهايي را كه نمي‌خواهند عظمت اسلام را ببنيد در پي خواهد داشت.

شايد در شناخت مردم نسبت به حضرت فاطمه زهراسلامالله عليها كمي كوتاهي شده باشد، مردم از چه راهها و روشهايي ميتوانند نسبت به سبك زندگي آن حضرت شناخت بيشتري بهدست آورند؟

طي سال‌هاي اخير كتاب‌هاي خوبي به بازار آمده است. ما الان چندين دانشنامه داريم كه توضيحات كاملي درباره سيره و سبك زندگي حضرت فاطمه زهراسلام‌الله عليها ارائه مي‌دهد. به‌نظرم آخرين دانشنامه نيز در اين خصوص مربوط به آيت‌الله ري‌شهري باشد كه مقام معظم رهبري نيز از چاپ آن ابراز خوشنودي كردند. خوب، اين دانشنامه‌ها براي كساني كه مي‌خواهند تحقيقات و مطالعات بيشتر و عميق‌تري داشته باشند مناسب است. اما يك پيشنهاد ديگر، كتابي ساده، روشن، دقيق و كم حجم به نام «فرهنگ حضرت فاطمهسلام‌الله عليها» به قلم مرحوم دشتي است. ما حتي مي‌توانيم اين كتاب كه حاوي احاديث حضرت فاطمه و ترجمه روان آن است را به ديگران هديه بدهيم. از سوي ديگر، رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و مكتوب نيز بايد تلاش جدي بكند تا تعريفي صحيح و روشن از سيره و سبك زندگي حضرت فاطمه زهراسلام‌الله عليها به مردم ارائه شود.

نقش هيأتهاي مذهبي را كه در اين ايام رونق بيشتري ميگيرند را در تبيين سبك زندگي آن حضرت چگونه ارزيابي ميكنيد؟

هيأت‌هاي عزاداري ما مي‌توانند يكي از مباني و پايه‌هاي افزايش شناخت نسبت به ائمه معصومين عليهم‌السلام و بي‌بي فاطمه زهراسلام‌الله عليها باشند. عزاداري بخش مهم و جدايي ناپذير ما در اين هيأت‌هاست و بايد هم اين اتفاق در روزهاي شهادت معصومين ما رخ بدهد. اما اين خوب نيست كه ما در يك هيأت جمع شويم و پس از اتمام جلسه درباره سبك زندگي و سيره عملي آن حضرات چيزي ياد نگيريم. اينجا مسئوليت خطباي ما به‌عنوان كساني كه مسائل اسلامي را در هيأت‌ها مطرح مي‌كنند پررنگ‌تر است. بايد كاري كنيم كه همراه با شور عزا، شعور و معرفتمان نيز ارتقا يابد. اين شعور كمك مي‌كند تا زندگيمان نزديك‌تر به خواسته‌هاي حضرت حجت ابن الحسن الله تعالي فرجه الشريف شود.

پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *